Richardus
VWC lid
@ punten 1 tm 4: importeurs werken zeker een jaar vooruit dus de bestellingen voor dit jaar stonden vorig jaar al lang en breed. Ze zijn nu bezig voor 2024 en zelfs 2025. Dat is ook hun bedrijfsrisico, dat ook ingecalculeerd wordt. Net als een mogelijk verbod.
Daarom is nog realistischer hetzelfde vertragingseffect als bij gas momenteel; bestellingen zijn nog tegen hogere prijzen gedaan, wellicht qua logistiek ook eerdere hogere containerprijzen.
Zo denkend zou je in 2024 prijsverlagingen mogen, willen, verwachten. Alleen keert de inflatie hier niet om in een deflatie, dus die stuwende factor blijft.
Ergo: prijzen van voor covid komen niet terug, je zou in een jaar of 2 a 3 wel een demping op de stijgingen verwachten.
Daarom is nog realistischer hetzelfde vertragingseffect als bij gas momenteel; bestellingen zijn nog tegen hogere prijzen gedaan, wellicht qua logistiek ook eerdere hogere containerprijzen.
Zo denkend zou je in 2024 prijsverlagingen mogen, willen, verwachten. Alleen keert de inflatie hier niet om in een deflatie, dus die stuwende factor blijft.
Ergo: prijzen van voor covid komen niet terug, je zou in een jaar of 2 a 3 wel een demping op de stijgingen verwachten.