Prijzen

@ punten 1 tm 4: importeurs werken zeker een jaar vooruit dus de bestellingen voor dit jaar stonden vorig jaar al lang en breed. Ze zijn nu bezig voor 2024 en zelfs 2025. Dat is ook hun bedrijfsrisico, dat ook ingecalculeerd wordt. Net als een mogelijk verbod.

Daarom is nog realistischer hetzelfde vertragingseffect als bij gas momenteel; bestellingen zijn nog tegen hogere prijzen gedaan, wellicht qua logistiek ook eerdere hogere containerprijzen.

Zo denkend zou je in 2024 prijsverlagingen mogen, willen, verwachten. Alleen keert de inflatie hier niet om in een deflatie, dus die stuwende factor blijft.

Ergo: prijzen van voor covid komen niet terug, je zou in een jaar of 2 a 3 wel een demping op de stijgingen verwachten.
 
Als ze het erg bont maken met de prijzen, zullen weinig liefhebbers er nog flink veel geld voor over hebben.

Je weet trouwens hier niet wie je moet geloven. Volgens sommigen zijn de voorraden die er waren van vóór corona verkocht aan het buitenland/België. Anderen zeggen dan weer van niet en dat het stapelen was en dik geld verdienen afgelopen jaarwisseling door laag ingekocht en laag getransporteerd en vervolgens hoog verkocht, enz. :D :bonk:
 
@ punten 1 tm 4: importeurs werken zeker een jaar vooruit dus de bestellingen voor dit jaar stonden vorig jaar al lang en breed. Ze zijn nu bezig voor 2024 en zelfs 2025. Dat is ook hun bedrijfsrisico, dat ook ingecalculeerd wordt. Net als een mogelijk verbod.

Aantal importeurs gesproken en dit is zeker niet het geval nu. Voor hun is het ook lastig wat en wanneer te bestellen.
 
Als ze het erg bont maken met de prijzen, zullen weinig liefhebbers er nog flink veel geld voor over hebben.

Je weet trouwens hier niet wie je moet geloven. Volgens sommigen zijn de voorraden die er waren van vóór corona verkocht aan het buitenland/België. Anderen zeggen dan weer van niet en dat het stapelen was en dik geld verdienen afgelopen jaarwisseling door laag ingekocht en laag getransporteerd en vervolgens hoog verkocht, enz. :D :bonk:

Kan allebei waar zijn natuurlijk.
Er is echt wel verkocht aan buitenland in de corona jaren. Kijk alleen maar hoeveel Transbombers er bij Loots de deur uit gegaan zijn in 2021. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze alles tot op het laatste sterretje hebben leeg verkocht aan BE en DE, of dat iedereen dat gedaan heeft.

Eind 2022 zijn er ook producten niet geleverd omdat de containers niet op tijd binnenkwamen,waren dus nieuwe leveringen.

Wat wel zeker is, is dat vrijwel iedereen nagenoeg leeg is nu. Vraag was enorm en zowel importeurs als winkels hebben weinig meer staan aan restvoorraad. Dus alles voor de aankomende jaarwisseling moet dit jaar nog geleverd gaan worden.

Containerprijzen zijn misschien wel weer wat beter geworden, maar ook de kosten voor opslag, (lokaal)transport, personeel, etc, etc, alles is duurder geworden. Daarnaast nog het risico op verbod wat toch in het achterhoofd zal spelen en een paar magere jaren.

Kortom, ik zou geen geweldige prijzen verwachten dit jaar.
 
Zou inderdaad fijn zijn als hier dingen worden geroepen die of geverifieerd zijn of door een importeur worden gezegd als het gaat om bovenstaande uitspraken. Er staan nu zoveel verschillende verhalen in die of weer worden ontkracht of niet waar zijn. Speculeren kan en mag maar sommige worden als waarheid gepresenteerd.
 
Het is heel simpel. Een verkoper of importeur zal hier nooit op het forum toegeven dat hij voorraad die hij voordelig heeft ingekocht en weer voor nieuwe veel hogere prijzen heeft verkocht :wink:
 
Ik zie regelmatig opmerkingen voorbij komen dat er voor het aankomend seizoen weer rekening gehouden moet worden met een gemiddelde prijsstijging van 20%. Ja ik weet dat de grondstoffen nog steeds duur zijn, maar de belangrijkste factor was afgelopen jaar de containerkosten. Deze zijn t.o.v. het afgelopen seizoen sterk gedaald.

Dus ik ben erg benieuwd na de uitleg dat de prijs dit jaar vermoedelijk weer ophoog gaat.
 
Zal gewoon stijgen. Ik heb vw nog nooit goedkoper zien worden. Op freak acties na dan. Elk Wisje wasje word met beide handen door de keten of iemand in de keten aangepakt voor prijsstijging. Dat was 12 jaar geleden ook al zo. Er zal maar 1 ding kunnen werken en dat is minder kopen. Zodra de hele keten met hele voorraden blijft zitten gaan er zat acties en dalingen komen. Om te beginnen boycotten van België. Wat een achterlijke woekerprijzen worden daar gevraagd zeg. Als de grote massa van de afgelopen jaren uit blijft gaan de prijzen daar zeker zakken. Zij hebben de afgelopen 3 jaar gigantisch de boel uitgemolken en de domme Hollanders zijn daar gewoon in mee gegaan.
 
Vuurwerk kan wel degelijk goedkoper geworden dooor de jaren. Vergelijk prijzen voor grote cakes eens tussen 2010 en 2018. Het is lastig om te zeggen wanneer het dal was, ergens tussen 2015 en 2019 wellicht?
Maar ik verwacht niet dat het dit jaar opeens goedkoper zal worden.
 
Zal gewoon stijgen. Ik heb vw nog nooit goedkoper zien worden. Op freak acties na dan. Elk Wisje wasje word met beide handen door de keten of iemand in de keten aangepakt voor prijsstijging. Dat was 12 jaar geleden ook al zo. Er zal maar 1 ding kunnen werken en dat is minder kopen. Zodra de hele keten met hele voorraden blijft zitten gaan er zat acties en dalingen komen. Om te beginnen boycotten van België. Wat een achterlijke woekerprijzen worden daar gevraagd zeg. Als de grote massa van de afgelopen jaren uit blijft gaan de prijzen daar zeker zakken. Zij hebben de afgelopen 3 jaar gigantisch de boel uitgemolken en de domme Hollanders zijn daar gewoon in mee gegaan.

Precies wat je zegt.

Vroeger normale prijzen en echt goede acties in België, nu moet je al een hele goede "aanbieding" vinden om iets tegen een normale prijs daar te kunnen kopen.
 
De kracht van België zit hem ook niet in de prijs. Wel dat je er 1) het hele jaar kan shoppen en dus tijdig je spullen kan veiligstellen en 2) er nog product(groepen) te krijgen zijn die niet in Nederland of zelfs Duitsland te krijgen zijn.
 
De kracht van België zit hem ook niet in de prijs. Wel dat je er 1) het hele jaar kan shoppen en dus tijdig je spullen kan veiligstellen en 2) er nog product(groepen) te krijgen zijn die niet in Nederland of zelfs Duitsland te krijgen zijn.

België is groot geworden door de scherpe prijzen en het ruime aanbod wat ze ooit hadden. Niets meer of minder.
 
Klopt want in de jaren 90 en 00's gingen we echt niet naar Bex en Alpeco voor de in Nederland aanwezige spullen ;)
 
Back
Bovenaan