Ontheffingen voor verenigingen - overzicht

Knettermans

VWC lid
Ondertussen zijn er steeds meer gemeenten die duidelijkheid verschaffen over het verlenen van ontheffingen voor verenigingen. Zoals we inmiddels weten kan het woord "laagdrempelig" uit het besluit geschrapt worden, moet de vereniging binding hebben met de gemeente waar de ontheffing aangevraagd wordt en zijn de voorwaarden waaraan je volgens de ontheffing moet voldoen, denk aan de veiligheidsafstand bijvoorbeeld, praktisch onuitvoerbaar. Desondanks lijkt het mij handig om hier een overzicht te maken van gemeenten die al duidelijkheid hebben verschaft, in positieve of negatieve zin. Die laatste groep is waarschijnlijk op één hand te tellen.

Mocht je een gemeente toe willen voegen dan kun je het in dit topic plaatsen en dan zal ik het aan de lijst toevoegen.

Gemeenten/steden die aan hebben gegeven dat ze wel ontheffingen verlenen:
Ede
Horst aan de Maas
Kampen
Katwijk
Maas en Beesel
Peel
Venlo
Westland

Gemeenten/steden die aan hebben gegeven dat ze geen ontheffingen verlenen:
Amsterdam
Beek
Beekdaelen
Bergen
Breda
Brunssum
Culemborg
Delft (geen handhaving / gedoogbeleid aangekondigd door burgemeester Pechtold)
Den Haag
Echt-Susteren
Eijsden-Margraten
Gennep
Gulpen-Wittem
Haarlem
Heerlen
Huizen
Kerkrade
Landgraaf
Leudal
Lingewaard
Maasgouw
Maastricht
Meerssen
Mook en Middelaar
Nederweert
Roerdalen
Roermond
Simpelveld
Sittard-Geleen
Soest
Stein
Vaals
Valkenburg a/d Geul
Velsen
Venray
Voerendaal
Wageningen
Weert
Zoetermeer

Laatst bewerkt:
Denk dat je dit ook kan interpreteren als een 'wel'?

Horst aan de Maas: Burgemeester Ryan Palmen heeft aangegeven dat de gemeente nadrukkelijk wil onderzoeken hoe zij, conform de wet, ruimte kan bieden aan lokale stichtingen en verenigingen om op een veilige en verantwoorde manier vuurwerk af te steken.

Venlo, Peel en Maas & Beesel: Deze gemeenten sluiten zich aan bij deze benadering en willen aanvragen per situatie bekijken in plaats van ze bij voorbaat te verbieden.

Wel stellen deze vier gemeentes: Losse vriendengroepen of landelijke partijen zijn uitgesloten.

-

Dit is in elk geval wel duidelijk een dikke vette nee, al wordt wel voorzichtig het zinnetje 'in principe' gebruikt.

Den Haag kiest voor een zeer streng beleid en zet de deur voor lokale ontheffingen voor verenigingen in principe volledig dicht.

Hoewel de nieuwe landelijke wetgeving burgemeesters de juridische ruimte biedt om buurt- en sportverenigingen een ontheffing te verlenen, maakt Den Haag hier geen gebruik van. De gemeente heeft — net als veel andere grote steden — besloten om geen ontheffingen aan lokale clubs of stichtingen te verstrekken.

De belangrijkste redenen voor de Haagse weigering zijn:

Handhavingsproblemen: De politie en handhavers in de stad hebben tijdens de jaarwisseling de handen vol. Het controleren van tientallen specifieke locaties waar verenigingen wel vuurwerk mogen afsteken, legt volgens de driehoek (burgemeester, politie en Openbaar Ministerie) een onuitvoerbare druk op de operationele capaciteit.

Veiligheid en afstandscriteria: In een dichtbebouwde stad als Den Haag is het nagenoeg onmogelijk om te voldoen aan de aangescherpte landelijke criteria, zoals de verplichte veiligheidsafstanden van 15 tot wel 60 meter tot het publiek en omliggende gebouwen.

Risico op wildgroei: De angst bestaat dat het toelaten van ontheffingen voor 'vuurwerkclubs' een achterdeur creëert waarmee het landelijke consumentenverbod lokaal verwatert.

Wat doet Den Haag wel?

In plaats van kleinschalige buurtontheffingen kiest de hofstad voor centraal georganiseerde evenementen. Om inwoners toch van vuurwerk te laten genieten, investeert de gemeente in professionele, grootschalige vuurwerkshows op centrale plekken in de stad (zoals de traditionele show bij de Hofvijver of op het strand van Scheveningen). Deze worden volledig door gecertificeerde professionals opgebouwd en afgestoken, buiten de ontheffingsregeling voor burgers om.

Ga er maar vanuit dat zoetermeer ook dit niet gaat toestaan.... aangezien onze burgemeester geen fan is van vuurwerk.

Voordat het vuurwerkverbod echt concreet werd, waren veel burgemeesters en gemeenteraden er al voor. De kans dat zij nu uitzonderingen gaan toestaan is klein. Iets met politieke kleur en een (groeiende) afstand tot de gewone burger.

Reken er maar op dat het in de meeste gemeenten niet gaat mogen. En als het al wel mag, zitten er zoveel voorwaarden aan vast dat er geen lol aan is.

Dat hele verenigingsargument is een wassen neus.

Reken Soest er ook maar bij, ik woon in de allereerste eerste gemeente die zichzelf vuurwerkvrij verklaarde per 2021, no way dat men hier ontheffingen voor gaat verlenen. Carbid schieten, een ontheffing aanvragen voor 20 november....wordt steeds gekker.... dan maar flink met cat 1 aan de slag en veel extra lont...

Reken Soest er ook maar bij, ik woon in de allereerste eerste gemeente die zichzelf vuurwerkvrij verklaarde per 2021, no way dat men hier ontheffingen voor gaat verlenen. Carbid schieten, een ontheffing aanvragen voor 20 november....wordt steeds gekker.... dan maar flink met cat 1 aan de slag en veel extra lont...
Dus jij hebt gewoon al 5 jaar niet meer gestookt? 🤭

Goed idee om een overzicht te maken, wellicht kan je hier dan ook meteen een lijst bijmaken waar je het vuurwerk mag gaan ophalen. Mocht die ooit gaan komen.

ik woon er niet meer maar vroegere jeugdvrienden van mij wel, het gaat gewoon helemaal los in overhees, ondanks verbod etc.

Extra veel lont is ook verboden😉

Back
Bovenaan