Onderzoeksraad: risico's tijdens de jaarwisseling zijn te groot

Er wordt met verschillende maten gemeten. Alcohol, het verkeer en sporten zorgen voor veel meer schade, kosten, doden en gewonden per jaar.

Even wat cijfers over sporten uit 2014:

- "Jaarlijks worden 160.000 sporters behandeld op de SEH (spoedeisende hulp). In totaal gaat het om 1.5 miljoen sportblessures per jaar: de meeste mensen gaan niet naar een arts".
- "Jaarlijks overlijden twaalf Nederlandse sporters ten gevolge van een ongeval tijdens de sport. Het gaat hier om een niet-natuurlijke dood".
- "Jaarlijks sterven in Nederland 200 tot 400 mensen tijdens de sport door een hartstilstand".
- "Jaarlijks lopen 65.000 Nederlandse sporters een hoofdblessure op".
- "Jaarlijks lopen 1.300 sporters een hersenschudding op. Ander hersenletsel is voor rekening van 700 sporters per jaar".
- "jaarlijks worden ongeveer 12.000 sporters opgenomen in het ziekenhuis na een sportongeval".

Bron: https://sport.infonu.nl/diversen/102769-meest-gevaarlijke-sporten.html

Sporten ook maar verbieden? Nee natuurlijk niet, risico en schade oplopen hoort bij het leven.
Het argument dat mensen bij sporten alleen zelf schade van oplopen houdt ook geen stand. Ik betaal er flink aan mee d.m.v. ziektekostenverzekering.

Je hebt het over het meten met verschillende maten?

Maar vervolgens wel cijfers van sport komen? Sport levert ook heel veel gezondheidsvoordelen op? Dat kunnen we van vuurwerk niet zeggen. Daarnaast beoefenen veel meer mensen een sport en is het dus logisch dat hier mee ongevallen mee gebeuren.

Ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar vind dit soort vergelijkingen niet redelijk...

Ik meet met de maat gewonden en doden per jaar. Zowel voor sport als voor vuurwerk.
Sport en vuurwerk (en alcohol en verkeer) is hetgeen wat je meet. Gezondheidsvoordelen van sport??? Ja de boel, zoals gewrichten, slijt sneller.:) Vuurwerk geeft mij een gezond en gelukkig gevoel. En wat te denken van het sjouwen van al dat vuurwerk? Ook goed voor je conditie...

Je bent waarschijnlijk iemand die veel aan sport doet? Ik gun het je. Net als mensen anderen hun vuurwerk(afsteek)plezier moeten gunnen.

https://hetccv.nl/fileadmin/Bestand...ng/Landelijk_beeld_jaarwisseling2017-2017.pdf

Meer hoef ik niet te zeggen, lees dit documentje even door en je krijgt een goed beeld van de problemen rond de jaarwisseling. Zouden de lui van een onderzoeksraad ook eens moeten doen.

EDIT; voor de mensen die het vluchtig lezen, laat je niet misleiden door het 'groot aantal' incidenten rondom vuurwerk. Iets is nogal snel een 'incident', maar let vooral op de verhouding met het aantal aanhoudingen per categorie.

Helemaal met je eens, dit document geeft een goed een eerlijk beeld van afgelopen jaarwisseling.

En inderdaad de OVV moet dit rapport eens analyseren en implementeren in hun onderzoek, ipv alles op een grote hoop te gooien en vuurwerk de schuld te geven. Het is uit eindelijk de mens die bepaald wat hij of zij doet.

De risico’s tijdens de viering van oud en nieuw zijn onaanvaardbaar groot. De Onderzoeksraad Voor Veiligheid noemt de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar. RTL Nieuws publiceerde dinsdag gegevens uit een kritisch conceptrapport van de onderzoeksraad over de jaarwisseling.
De OVV heeft de jaarwisseling onderzocht omdat er elk jaar veel misgaat. Zo zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. „De omstandigheden, veel mensen op straat en donker, in combinatie met risicovol gedrag van de afstekers zijn een gevaarlijke cocktail tijdens iedere Oud en Nieuw”, concludeert de raad.

Veertig procent van de problemen wordt veroorzaakt door vuurwerk. Zo is er van alles mis met het kwaliteitskeurmerk voor legaal consumentenvuurwerk en deugt het toezicht erop niet. Ook het illegale vuurwerk veroorzaakt problemen. De afgelopen jaren nam de kracht van het vuurwerk toe. Sommige stukken vuurwerk hebben de kracht van meerdere handgranaten.

De OVV heeft veel kritiek op de politie en overheden. De politie heeft volgens de onderzoekers te weinig kennis van criminele organisaties die zich bezighouden met vuurwerkhandel. Bovendien weten gemeenten lang niet altijd wat ze moeten doen rond de vuurwerkproblematiek.

Regelmatig pleiten landelijke en lokale politici voor een algeheel vuurwerkverbod. Daar is echter nog geen meerderheid voor in de Tweede Kamer.

De onderzoeksraad belicht de problematiek onder meer op verzoek van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Hij zoekt uit of er mogelijkheden zijn om de jaarwisselingen in de toekomst veiliger te laten verlopen.

De Politieacademie is al jaren kritisch over de onrust tijdens de jaarwisseling. Al in 2007 concludeerden medewerkers van de academie dat er behalve in stadswijken ook in gemeenten met een orthodox-christelijke signatuur veel misgaat. Een inwoner van een niet-orthodox-christelijke gemeente betaalde vorig jaar gemiddeld 0,24 euro om de schade door vandalisme rond de jaarwisseling te herstellen. In gemeenten op de Biblebelt lag dat bedrag op 0,61 euro.

Bron

Dit is wel interessant:
Al in 2007 concludeerden medewerkers van de academie dat er behalve in stadswijken ook in gemeenten met een orthodox-christelijke signatuur veel misgaat. Een inwoner van een niet-orthodox-christelijke gemeente betaalde vorig jaar gemiddeld 0,24 euro om de schade door vandalisme rond de jaarwisseling te herstellen. In gemeenten op de Biblebelt lag dat bedrag op 0,61 euro.
Ik vermoed compensatiegedrag tijdens O&N voor het keurslijf waar de biblebelters de rest van het jaar in zitten. Lekker zondigen tijdens O&N :)

Je hebt het over het meten met verschillende maten?

Maar vervolgens wel cijfers van sport komen? Sport levert ook heel veel gezondheidsvoordelen op? Dat kunnen we van vuurwerk niet zeggen. Daarnaast beoefenen veel meer mensen een sport en is het dus logisch dat hier mee ongevallen mee gebeuren.

Ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar vind dit soort vergelijkingen niet redelijk...

Ik denk dat zelf vuurwerk afsteken ook veel gezondheidsvoordelen heeft; niet op lichamelijk, maar wel op geestelijk vlak. Dat is lastig in geld uit te drukken en daar kunnen veel mensen tegenwoordig niet mee overweg.

Oke, nu even het glas halfvol: als er in het rapport gepleit zou worden voor een algeheel verbod voor consumentenvuurwerk, dan hadden de media dat als eerste gebracht. Hoewel ik in de berichtgeving nog geen enkele concrete aanbeveling terugzie.. Afwachten!

Oke, nu even het glas halfvol: als er in het rapport gepleit zou worden voor een algeheel verbod voor consumentenvuurwerk, dan hadden de media dat als eerste gebracht. Hoewel ik in de berichtgeving nog geen enkele concrete aanbeveling terugzie.. Afwachten!

Moeten inderdaad even tot vrijdag wachten, toch ben ik bang dat ze gaan aanbevelen voor een verbod op consumenten vuurwerk voor 2018/2019, mijn gevoel is niet goed :sad:

Moeten inderdaad even tot vrijdag wachten, toch ben ik bang dat ze gaan aanbevelen voor een verbod op consumenten vuurwerk voor 2018/2019, mijn gevoel is niet goed :sad:

Inderdaad afwachten. Maar ik lees ook over zaken als keurmerken voor consumentenvuurwerk, gebreken bij politie en gemeente. Het zou logisch zijn als ze aanbevelingen doen die daar iets aan veranderen. De stap naar een algeheel verbod is dan wel groot. We gaan het zien!

Ik denk dat zelf vuurwerk afsteken ook veel gezondheidsvoordelen heeft; niet op lichamelijk, maar wel op geestelijk vlak. Dat is lastig in geld uit te drukken en daar kunnen veel mensen tegenwoordig niet mee overweg.

Ik hoop toch niet dat dit een serieus argument is? Een heel enkel geval geloof ik misschien nog wel, maar het gros van de mensen gaat er echt niet minder vaak naar de dokter/psycholoog, omdat ze 1 keer per jaar vuurwerk mogen afsteken.

Ik hoop toch niet dat dit een serieus argument is? Een heel enkel geval geloof ik misschien nog wel, maar het gros van de mensen gaat er echt niet minder vaak naar de dokter/psycholoog, omdat ze 1 keer per jaar vuurwerk mogen afsteken.

Als je niks meer mag kopen/afsteken moet het halve forum naar de dokter

Ik ben bloedserieus.

Ik heb het niet over mensen die al dan niet meer naar een psycholoog c.q. psychiater gaan, maar over de voorpret van het bestellen, het plezier van het samen buiten zijn, het samen afsteken, het samen beleven van een dag die zo intens anders is dan alle andere dagen van het jaar. Volgens mij levert dat bij veel mensen veel geestelijk welbevinden op.

Toezicht deugt niet
In veertig procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat. De aanpak van illegaal vuurwerk en van illegale vuurwerkhandelaars levert weinig op.
Gebruik alleen legaal vuurwerk

40 procent van de gevallen is vuurwerk (hoeveel procent legaal hoeveel illegaal?) Misschien hou je 15 tot max 20 procent legaal over. En waar gaat die andere 60 procent naar toe? Drank? (en alles wat daarbij komt kijken helaas)? Datzelfde probleem heb je met carnaval, dus volgens mijn berekening is carnaval nog gevaarlijker - de vernielingen met vuurwerk, maargoed dat is ook voornamelijk illegaal.

Echt weer onzin dit, ben benieuwd wat er allemaal in komt te staan. Het word weer lekker over 1 kamp geschoren en omdat ze de verkoop van illegaal vuurwerk niet in de hand kunnen houden, willen ze het legale afschaffen. Erg krom en tegenstrijdig weer allemaal:bonk:

Ik zie deze tweet voorbij komen, iemand van Eén vandaag TV;

Marc Belinfante‏ @BelinfanteMarc
u2 uur geleden

Er komt een kamer-debat over de gevaren van consumenten #vuurwerk. @EenVandaag @2eKamertweets #jaarwisseling

u2 uur geleden

Er komt een kamer-debat over de gevaren van consumenten #vuurwerk. @EenVandaag @2eKamertweets #jaarwisseling

nou de bom is ingeslagen.. dit voorspelt weinig goeds

u2 uur geleden

Let op dat deze debatten er altijd zijn rond de viering van oud & nieuw, op zichzelf nog niks nieuws.

u2 uur geleden

Twee miljoen vuurwerkkopers in dit land, goed voor tien Kamerzetels in totaal. En dan nog een paar miljoen die niet van het vuurwerk af willen. Benieuwd hoe de grote partijen daarmee om zullen gaan.

Dat deze journalist kennelijk al weet wat er gaat gebeuren, wijst er trouwens op dat we hier waarschijnlijk te maken hebben met een klassiek geval van doorgestoken kaart.

Back
Bovenaan