OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod

Letterlijke tekst uit OMT-advies
Vorig jaar besloot het kabinet, mede op basis van advies van het OMT, tot het instellen van een vuurwerkverbod tijdens oud en nieuw.

Het is toch wel merkwaardig en erg onzorgvuldig dat het OMT dit zo op schrijft. Volgens mij klopt dit namelijk niet. Het verbod kwam na een oproep van SEH artsen, burgemeesters en politie na een eerdere opzet door PvdD/GL. Het was zelfs Gommers (OMT lid) die bij Beau op tv aangaf dat het wat hem betreft niet nodig was geweest. Gelukkig bewaart het OMT alle adviezen online en -ik heb ze niet allemaal uitgeplozen - is er (in de periode okt/nov 2020) ook niks over vuurwerk terug te vinden:

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/omt

Maar het is toch wel zorgelijk dat het OMT zoiets opschrijft aangezien het zo lijkt dat ze een vuurwerkverbod al eerder hebben beoordeeld er dus al jurisprudentie bestaat van het OMT over dit onderwerp. Anderzijds geven ze juist aan dat ze helemaal geen gegevens hebben om een advies te kunnen geven (hadden ze die vorig jaar dan niet nodig?). wellicht typeert dit de warrigheid waar professor Jaap van Dissel om bekend staat, maar niet minder zorgelijk..

Anderzijds als ik het stukje van Happiness kijkt, heeft het kabinet een keiharde tik uitgedeeld naast het OMT advies. Er zijn 16.000+ besmettingen iedere dag. Vindt het niet heel gek dat ze hardere stappen nemen. Aantallen kunnen nog veel hoger liggen.

Dat stukje van happpiness vindt ik best interessant maar het was te verwachten dat ze een stapje verder gingen om de zorg niet te doen overspoelen. 16.000+ iedere dag is echt veel. Dus ik snap dat ze buiten het OMT boekje gaan.

En dit is de laatste keer dat ik in dit topic kom om iets te schrijven, meelezen doe ik wel. Bouw me eigen feestje wel. Wacht eerst af wat ze gaan doen verbieden of niet. Is het verboden is Baarle dichtbij volgende week zaterdag. Ga echt niet met cat1 staan braaf terwijl mijn buurman knetterlos ging wat een aanfluiting was dat voor mij dat fonteintje tegen een compound. Vorig jaar kon ik cat1 waarderen absoluut maar dit jaar niet dat was mijn goede voornemen.

De situatie dit jaar is wel anders dan vorig jaar en bied meer hoop.

Vorig kaar zaten we met verkiezingen, uitspraken van GL en PDVV waren populistische leuzen waar toen jammer genoeg naar is geluisterd. Buiten het verbod kwam er een lockdown, waardoor niet essentieële winkels dicht moesten.

Dit jaar is dat heel anders, mocht er een verbod komen. Is er geen verkoop verbod. Hiervoor heb je een wetswijziging nodig. De vraag is of dat zo maar kan en of er nog tijd is. Dus bij een verbod krijg je waarschijnlijk een gedoog constructie, je mag het wel kopen maar niet afsteken. Waar heb ik dit eerder gehoord :cool:

In dat geval kunnen ze het beter laten doorgaan en in volgende kabinet het ter discussie stellen.

De situatie dit jaar is wel anders dan vorig jaar en bied meer hoop.

Vorig kaar zaten we met verkiezingen, uitspraken van GL en PDVV waren populistische leuzen waar toen jammer genoeg naar is geluisterd. Buiten het verbod kwam er een lockdown, waardoor niet essentieële winkels dicht moesten.

Dit jaar is dat heel anders, mocht er een verbod komen. Is er geen verkoop verbod. Hiervoor heb je een wetswijziging nodig. De vraag is of dat zo maar kan en of er nog tijd is. Dus bij een verbod krijg je waarschijnlijk een gedoog constructie, je mag het wel kopen maar niet afsteken. Waar heb ik dit eerder gehoord :cool:

In dat geval kunnen ze het beter laten doorgaan en in volgende kabinet het ter discussie stellen.

Gevoelige kwestie

In principe mogen gemeenten zelf bepalen of ze al het vuurwerk verbieden. Landelijk geldt alleen dat zwaar knalvuurwerk en sierpijlen verboden zijn. Volgens Haagse bronnen moet het demissionaire kabinet vanwege Europese regels snel beslissen of opnieuw een algeheel verbod nodig is. Anders kan de verkoop van vuurwerk niet zomaar aan banden worden gelegd.

"Ze moeten met een goed onderbouwd besluit bij de Europese Unie in Brussel aankomen en daarom kijkt het demissionaire kabinet nu naar de experts van het OMT", zegt politiek verslaggever Tomas Riemens. "Maar wat ook meespeelt, is dat het vuurwerkverbod een gevoelige kwestie is, waar burgemeesters en het kabinet liever niet op eigen houtje een besluit over nemen."

Hier een stukje van Hart van Nederland. Zij schreven dat stukje en tevens gelijk ook je antwoord. Tuurlijk hebben velen haast en roepen compensatie nee je wil niet met de EU te maken hebben.

Verder heb je wel gelijk we zitten in een totaal andere situatie als vorig jaar. En het omt moet nog advies uit gaan brengen. Ik hoop daarom ook dat het omt het objectief doet en met juiste cijfers komt.

Ik denk toch dat het goed gaat komen. Waarom weet ik niet?��

Maar als wij met sinterklaas en kerst gewoon met zn alle mogen vieren, dan zijn die besmettingen toch niet zo belangrijk als ze zeggen???? ALSOF CORONA Deze 3 DAGEN OOK KERST VIERT EN DAN NIEMAND BESMET.

Daarom blijf ik erbij, we gaan dit jaar gewoon knallen!!!!!

Ik denk toch dat het goed gaat komen. Waarom weet ik niet?��

Maar als wij met sinterklaas en kerst gewoon met zn alle mogen vieren, dan zijn die besmettingen toch niet zo belangrijk als ze zeggen???? ALSOF CORONA Deze 3 DAGEN OOK KERST VIERT EN DAN NIEMAND BESMET.

Daarom blijf ik erbij, we gaan dit jaar gewoon knallen!!!!!

Maar dat was vorige jaar toch ook, met kerst uitzonderingen

Maar dat was vorige jaar toch ook, met kerst uitzonderingen

Hahaha zou eigenlijk hier niet meer komen. Vorig jaar met kerst uitzonderingen. Antwoord is nee je mocht maar 2 mensen uitnodigen en zitten op 1,5 meter afstand.

Ik blijf er verder ook bij dat het goed gaat komen. Vraag me niet waarom maar heb ook dat gevoel.

Hahaha zou eigenlijk hier niet meer komen. Vorig jaar met kerst uitzonderingen. Antwoord is nee je mocht maar 2 mensen uitnodigen en zitten op 1,5 meter afstand.

Ik blijf er verder ook bij dat het goed gaat komen. Vraag me niet waarom maar heb ook dat gevoel.

Inderdaad je zou niet meer reageren in deze topic, maar ik waardeer zeker je positiviteit het blijft afwachten

Inderdaad je zou niet meer reageren in deze topic, maar ik waardeer zeker je positiviteit het blijft afwachten

Dat vindt ik fijn om te horen ik waardeer je inzet en positiviteit ook.
Soms is het wel is nodig elkaar beetje helpen. Inderdaad het blijft afwachten.

Maar moest keihard lachen je heb gelijk zou niet meer komen hier. Maar lees wel mee, het is een best interessante topic.

Volgens mij is het enige dat bij een verbod verandert dat men wat meer moeite moet doen om vuurwerk te krijgen. Challenge accepted.

Hierbij letterlijke tekst van de persconferentie van afgelopen vrijdag (incl. vragen).

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...t-rutte-en-minister-de-jonge-12-november-2021

Over vuurwerk:

VRAAG (NU.NL)
Ja nog één vraag. Ik heb ook begrepen dat een... nou in ieder geval vanuit de Kamer is de roep om vuurwerkverbod, de komende jaarwisseling, om de zorg te ontlasten. Eigenlijk exact dezelfde redenen als vorig jaar, want er is niks veranderd. Hoe kijkt het kabinet daartegen aan?

RUTTE
Daar nemen we nog heel even tijd voor. We hoeven dat nog niet vandaag te beslissen, we hopen daar... nou de komende dagen of de komende weken iets naders over te berichten

Komende weken...er stond hier nog ergens een tekst dat, om het bij EU goedgekeurd te krijgen, ze het vóór december ingediend moeten hebben. Dus langer dan tot eind volgende (niet 'komende' dus) week hebben ze niet.

Komende weken...er stond hier nog ergens een tekst dat, om het bij EU goedgekeurd te krijgen, ze het vóór december ingediend moeten hebben. Dus langer dan tot eind volgende (niet 'komende' dus) week hebben ze niet.
Als men in de politiek roept dat men daar nog enkele weken voor heeft, dan zou ik dat eerder geloven dan wat hier staat :)

2 weken zíjn enkele weken...punt van max datum voor indienen bij EU speelde vorig jaar ook, is/was niet alleen geblaat van hier :wink:

Back
Bovenaan