OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod

Bekijk bijlage 63885

maar liefst 15 ziekenhuis opnames zijn vorig jaar voorkomen

wow en dat heeft maar 40 miljoen gekost (compensatie voor branch) + vast nog geld voor extra handhaving.

Geld dat groenlinks en PVDA blijkbaar niet aan de zorg wil besteden.

oh jaarlijks zo'n 230 opnames in het ziekenhuis door hondenbeten is bij ze blijkbaar ook niet bekend om een beetje perspectief te houden.

https://flyctletselschade.nl/aantal-letselongevallen-hondenbeten-neemt-toe/

Ik schrok van BBB PvdD kreeg een slag om der oren, harde feiten onder de neus gedrukt door BBB.

1,9 miljoen gewonden op het SEH 5000 per dag tegen 385 op 1 avond. Plus 40.000 schaatsgewonden. Maar daarop zei BBB ook daar hoor ik jullie niet over. Was live overigens. BBB zei daarop tegen nog PvdD antwoord gaf zei BBB dan moet je autorijden verbieden, sporten verbieden, schaatsen verbieden want daar heb je ook gewonden.

De vrouw van PvdD kon alleen antwoorden lekker makkelijk. Ik vindt het schandalig dat u zo praat want het heeft vorig jaar ook geholpen. Alleen kon ze als PvdD geen tegenantwoord geven.

Verder wel een goed stuk om te tonen, toont een totaal ander beeld. En kwa hondenbeten inderdaad ligt ook altijd weer hoog. Dit sluit mooi aan wat dhr Kuipers eerder deze week vertelde jouw bijlage.

Een klein fragment van het debat van gisteren, waar 'van Esch van de Partij van de Dieren opnieuw begint over een vuurwerkverbod. Je hoort echt de wanhoop in haar stem hoe graag ze dat onderwerp wilt doordrammen terwijl dat gisteren helemaal niet aan de orde was van het debat. Ik moest wel even lachen hoe Rutte het laconiek wat wegwuift en gelijk het onderwerp afsluit met een passende grap.

Inderdaad mooi fragment. Huichelachtig hoe deze vrouw het op lijkt te nemen voor de vuurwerkondernemers ‘dat ze weten waar ze aan toe zijn’. In werkelijkheid geeft ze niets om die ondernemer en zal ze denken: ‘stik maar in je hele vuurwerk, mijn doel is dat jij dat vuurwerk niet meer mag verkopen’. Dit soort mensen ga ik wel nooit begrijpen.

Mooi hoe Rutte de mening dat er een verbod moet komen bij haar legt en er zelf afstand van lijkt te doen: ‘ik snap dat mevrouw dat zegt’. Ik interpreteer dat ook dat Rutte heus wel doorheeft dat hier gewoon een politiek standpunt doorgedramd wordt over de rug van Corona. Dat Rutte afsluit met een passende grap: 100 punten! Dit antwoord stemt mij nog weer wat positiever!

Een klein fragment van het debat van gisteren, waar 'van Esch van de Partij van de Dieren opnieuw begint over een vuurwerkverbod. Je hoort echt de wanhoop in haar stem hoe graag ze dat onderwerp wilt doordrammen terwijl dat gisteren helemaal niet aan de orde was van het debat. Ik moest wel even lachen hoe Rutte het laconiek wat wegwuift en gelijk het onderwerp afsluit met een passende grap.

Dat weglachen doet Rutte voortdurend. Vroeger dacht ik altijd dat we in een beschaafd land woonden en dacht ik over situaties als een Bouterse die gewoon terugkeert als president na de decembermoorden: kan alleen in een bananenrepubliek. Inmiddels zijn we hier al een flink aantal schandalen verder, toeslagenaffaire als meest recente voorbeeld, en deze clown wordt met zijn partij gewoon weer de grootste. Onbegrijpelijk.

Over een vuurwerkverbod, ik vrees nog steeds dat het er slecht uitziet. Snap best dat mensen hoop proberen te putten uit het debat, maar uiteindelijk gaat het kabinet er zonder de kamer gewoon een besluit over nemen in de ministerraad. Dus zelfs als de motie PvdD en GroenLinks geen meerderheid haalt, kunnen ze het gewoon verbieden. In retroperspectief, als de motie het wel haalt, kunnen ze hem ook naast zich neerleggen. Maar dat verwacht ik al helemaal niet.

Geen idee Richardus.

Blijft om meerdere redenen een flauwekul motie, waar de kamer nooit in zou mogen mee gaan.

- die 70% daling van vorig jaar zegt niets over vuurwerk, er gold immers ook een horeca sluiting en een bezoekverbod
- de zorg die COVID patiënten nodig hebben is andere zorg dan die van vuurwerkslachtoffers en interfereert nauwelijks met elkaar. Alleen in het geval van klinische opname (niet in een oogziekenhuis) van een vuurwerkslachtoffer heeft het effect, en die waren juist 127% toegenomen afgelopen jaarwisseling
- het OMT maar ook Kuipers geeft aan dat een vuurwerkverbod niet samenhangt met de bestrijding van de pandemie.
- er geldt dit jaar voor het eerst een verbod op gevaarlijk vuurwerk en daardoor is sowieso een afname te verwachten.
- een vuurwerkverbod leidt juist tot een forse toename aan werklast voor politie en BOAs vanwege de handhaving
- is de brandweer overbelast door Corona?
- COVID zo opzichtig misbruiken voor een partij politiek standpunt ondermijnt het vertrouwen in de politiek en de naleving van COVID regels in het bijzonder.

Over een vuurwerkverbod, ik vrees nog steeds dat het er slecht uitziet. Snap best dat mensen hoop proberen te putten uit het debat, maar uiteindelijk gaat het kabinet er zonder de kamer gewoon een besluit over nemen in de ministerraad. Dus zelfs als de motie PvdD en GroenLinks geen meerderheid haalt, kunnen ze het gewoon verbieden. In retroperspectief, als de motie het wel haalt, kunnen ze hem ook naast zich neerleggen. Maar dat verwacht ik al helemaal niet.
Ik ben er zo 1, die er (een beetje) hoop uit put. Zeker met de woorden van Kuipers en van Dissel in het achterhoofd. De verbodslobby lijkt iets minder groots vergeleken met vorig jaar, of minder krachtig/overtuigend in elk geval (ook gestaafd door de werkelijke cijfers). En ook uit het debat klinkt geen unanieme steun voor een verbod.. als je dan toch ergens hoop uit moet halen, dan is dat het wel.
Voor mijn gevoel staan we nog steeds achter, maar niet (meer) kansloos..!

Nee, ik zal niet zeggen dat Rutte een fervent voorstander is van vuurwerk. Maar als ik het fragment terug luister vind ik het wel tekenend hoe Rutte de grap maakt: ‘en worst mag ook al niet bij mevrouw…’. M.a.w.: je bent wel erg voor verbod dit, verbod dat. En je moet niet teveel achter grappenmakerij zoeken, dat weet ik. Maar het gezegde ‘achter ieder geintje zit een seintje’… Als Rutte een groot voorstander van een verbod zou zijn geweest zou zijn woordkeuze toch wel anders zijn geweest denk ik.

Daarmee niet gezegd hebbend dat een verbod er niet zal komen. Dat is afwachten. Al begin ik het wel steeds positiever in te zien.

Nee, ik zal niet zeggen dat Rutte een fervent voorstander is van vuurwerk. Maar als ik het fragment terug luister vind ik het wel tekenend hoe Rutte de grap maakt: ‘en worst mag ook al niet bij mevrouw…’. M.a.w.: je bent wel erg voor verbod dit, verbod dat. En je moet niet teveel achter grappenmakerij zoeken, dat weet ik. Maar het gezegde ‘achter ieder geintje zit een seintje’… Als Rutte een groot voorstander van een verbod zou zijn geweest zou zijn woordkeuze toch wel anders zijn geweest denk ik.

Daarmee niet gezegd hebbend dat een verbod er niet zal komen. Dat is afwachten. Al begin ik het wel steeds positiever in te zien.

Hey maat je vergeet de groenteschotel nog die Rutte aanbood. Nee om eerlijk te zijn Rutte lachte het weg, hij zei nog ik kan iets niet besluiten als iets niet besloten is, dan kan ik het er niet over hebben. Signalen waren er wel degelijk dat hij niet blij met die gasten is. Hij was geniaal gisteren, de groenteschotel maakte het af.

Daar komt bij van Esch is 2 keer voor paal gezet, bij BBB en bij Rutte.

Inderdaad ik begin ook steeds positiever te worden zelf merk ik na gisteren. Het is inderdaad afwachten.

Toegegeven, wel een beetje voorbarig om op basis van het debat van gister zo'n uitspraak te doen.
Maar anderzijds, wil je niet in de knel komen, dan zul je wel gewoon moeten doorpakken, en het zet tegelijkertijd mooi de druk eens op de andere kant zo!
Ook het feit dat er niet direct een Haags weerwoord komt en dat er "Haagse bronnen" genoemd worden, stemt toch licht positief.
Al kan het Kabinet alles met 1 pennenstreek alsnog naar de prullenbak verwijzen... juich nooit te vroeg.

Back
Bovenaan