OMT buigt zich op verzoek van kabinet over vuurwerkverbod

17:12
Het kabinet beslist pas volgende week of het bij de komende jaarwisseling vuurwerk wederom in de ban doet. De zorg zou eventuele vuurwerkslachtoffers vanwege het hoge aantal coronabesmettingen mogelijk niet aankunnen, vreest het kabinet, dat het OMT om advies vroeg.

Maar volgens ingewijden bracht het OMT geen advies uit over vuurwerk. Daarom heeft het kabinet de beslissing een week uitgesteld. Eerder deze week stelden bronnen dat haast geboden was, omdat voor een verbod op de verkoop ook een compensatieregeling voor ondernemers moet worden opgetuigd. Vorig jaar trok het kabinet daar 40 miljoen euro voor uit.

Bron: AD

Ja... dit is slecht nieuws...

Nog ff een weekje sudderen en dan komt de klapper?

Het kabinet had het OMT ook gevraagd te kijken naar een mogelijk vuurwerkverbod. Het team van deskundigen wil eerst meer onderzoek doen voordat het met een advies komt over een vuurwerkverbod aankomende jaarwisseling. Het idee is dat zo'n verbod ziekenhuizen ontlast omdat er minder vuurwerkslachtoffers zorg nodig hebben.

Maar de experts schrijven in het advies aan het kabinet nu niet te beschikken over de "relevante gegevens" om hier een uitspraak over te doen. Het OMT schrijft niet wanneer het denkt wel voldoende informatie te hebben.
Bron: rtlnieuws

Dit klinkt weer wat positiever.
Hopelijk zien ze nu meteen dat de echte cijfers flink afwijken t.o.v. de cijfers volgens de media.

Als ik het bovenste berichtje leest, betekend dat de VVD dit jaar ook wel weer voor een tijdelijk verbod is.

Het zou mij niet verbazen, zeker omdat ik persoonlijk denk dat de VVD niet zo heel sterk anti-vuurwerkverbod is (laatste 10 jaar onder leiding van VVD is onze hobby al behoorlijk ingekort : kortere afsteektijden, inkorting vuurwerkaanbod (pijlen, kaarsen, rotjes,..), gemeenten vrijheid geven om zelf vuurwerkverbod te regelen (i.p.v. wacht op landelijke beslissing), enz.).

Zou HVLV of vuurwerkfederatie al politieke connecties hebben met bijvoorbeeld VVD fractie om ze te voorzien van de feiten?

Ik vertrouw het allemaal niet. Al maanden lang vertrouw ik het niet. Ik denk dat een verbod gaat komen dit jaar. De cijfers zeggen voldoende om in lockdown te gaan, we vieren carnaval ondertussen, maar een besluit of we mogen stoken… ja daar wachten we mee. Nonsens. Er is zat ophef over alles wat er nu speelt en dit zou te veel worden, en dat weten ze goed daar in Den Haag. Het is een kwestie van tijd en voelen wanneer ze beslissingen kunnen doorvoeren. Vieze ratten.

Het principe van "alle macht die je de overheid geeft krijg je nooit meer terug" word hier wel met een mooi voorbeeld weergeven.

Alleen al dat ze over wederom een verbod nadenken laat al zien dat ze vorig jaar keihard liepen te liegen toen ze zeiden dat het eenmalig zou zijn.

Ik hoop niet dat dat betekend dat we in de toekomst ook lockdowns kunnen verwachten voor influenza en andere coronavirussen. Vergeet niet dat een significant deel van de verkoudheidsvirussen die we hebben ook coronavirussen zijn, dus ik heb er weinig vertrouwen in dat het nieuwe coronavirus ooit weg zal gaan. Al helemaal als je je bedenkt dat de vaccins die we hebben dus geen immuniteit bieden aangezien hele hordes gevaccineerde mensen evengoed corona oplopen.

Het is een enorm zwaktebod dat het kabinet dit besluit afschuift op het OMT.

Wat het OMT betreft; ookal zullen de meesten geen vuurwerkliefhebber zijn, er zitten toch voornamelijk leden in die wetenschappelijk zijn onderlegd. Dat betekent dat ze zich zo veel mogelijk aan de feiten moeten houden (voor zover die er zijn), de adviezen worden ook genotuleerd ter controle. De feiten zijn dat het gaat om een verbod op siervuurwerk gedurende enkele uren tijdens oudejaarsnacht. De belasting van enkele uren siervuurwerk voor de ICs en verpleegafdelingen is verwaarloosbaar en voor de SEHs gering. De effecten van de luchtvervuiling op COVID patiënten is niet onderzocht maar waarschijnlijk gering. Het OMT zal zich realiseren dat illegaal (knal)vuurwerk, brandstichting, vernielingen, alcoholmisbruik en vechtpartijen niet gerelateerd zijn een verbod op siervuurwerk. Ook zal men moeten meenemen dat de getallen van afgelopen jaren niet representatief zijn vanwege de nieuwe verboden op gevaarlijk vuurwerk zoals knalvuurwerk en pijlen. Eigenlijk is het wel goed dat de beschikbare feiten eens objectief tegen het licht worden gehouden en niet worden overheerst door dieren en milieu fanaten of mensen die zich ergeren aan het geknal vanaf de zomer.

Bovenstaande overwegende kan het OMT geen hard advies geven voor een siervuurwerkverbod. Eigenlijk valt het volledig buiten de scoop van outbreak management. Gevaarlijker is de anti-vuurwerklobbie van Bruls. Wie even googlelt ziet dat deze CDA-er zich al 5 jaar actief inzet tegen vuurwerk. Aanvankelijk met plaatselijke verboden in Nijmegen maar inmiddels landelijk namens de burgemeesters. Het argument van BOAs en politie ontlasten is echter ongekend zwak: die hebben het veel drukker bij een verbod met handhaving en voorkomen van invoer vanuit België en Duitsland.

Mocht er dit jaar echter wel een verbod komen dan is het denk ik voorgoed voorbij met het vuurwerk in NL. COVID is namelijk hier to stay en de andere argumenten zoals die van Bruls en de milieclubjes en hondenbezitsters zullen niet minder worden.

Laatst bewerkt:
Dat zwaktebod kan juist in ons voordeel werken, juist om de door jou genoemde redenen dat wetenschappers droog naar de cijfers kijken zonder emotie of eigenbelang te laten meespelen (door Achmea omgekochte zoals Faber daarbuitengelaten natuurlijk).

Ik lees ook wel dat OMT nog geen advies uit had gebracht omdat ze de relevante cijfers nog niet hadden of niet aan waren toegekomen, dus dat stemt m.i. nog steeds hoopvol.

Zo bekijk ik het ook, sluit me 100% bij bovenstaande 2 reacties aan.

Aankomende week gaan GL en pvdd natuurlijk wel weer gegarandeerd pleiten voor een verbod op basis van het volslagen onzinnige ‘feit’ dat vuurwerk de zorg belast. Daarbij strooien ze natuurlijk weer met frauduleuze en uit verband gerukte cijfers zoals gewoonlijk. Antwoord van Rutte kan dan eenvoudig zijn: wij wachten de cijfers en het advies van het OMT af. Daarmee wordt de discussie enigszins buiten de kamer gehouden wat in ons voordeel kan werken. Nog even een weekje duimen en afwachten dus. Maar helemaal kansloos zijn we echt nog niet!

Het Outbreak Management Team (OMT) wil eerst meer onderzoek doen voordat het met een advies komt over een vuurwerkverbod aankomende jaarwisseling. Het idee is dat zo'n verbod ziekenhuizen ontlast omdat er minder vuurwerkslachtoffers zorg nodig hebben.

Maar de experts schrijven in het advies aan het kabinet nu niet te beschikken over de ,,relevante gegevens" om hier een uitspraak over te doen. Het kabinet had het OMT gevraagd te kijken naar een mogelijk vuurwerkverbod. Het OMT schrijft niet wanneer het denkt wel voldoende informatie te hebben.

Op de coronapersconferentie van vrijdagavond zei demissionair premier Mark Rutte al dat het kabinet nog ,,heel even de tijd neemt" om tot een besluit te komen. Wanneer de beslissing valt, is nog niet bekend.

De afgelopen jaarwisseling gold er ook een vuurwerkverbod zodat er minder vuurwerkslachtoffers in de al overbelaste ziekenhuizen terecht zouden komen. Het aantal slachtoffers nam toen flink af.

dit is waar de Branche, HVLV , De Vuurwerkfederatie, Vuurwerkcheck, SVNC samen volledig op in moeten zetten plus de kamer over de juiste cijfers geven. daar zit denk ik voor ons all nog een lichtpuntje in.

Ik vind het lastig om te oordelen. Maar dat het OMT zich hier over moet buigen, kan mogelijk onze redding zijn. Als het OMT eerlijk naar de feiten zal kijken, dan moeten ze erkennen dat de druk op de zorg door legaal siervuurwerk nihil is. Bovendien, ze weten ook dat er zaken zijn die veel meer druk veroorzaken, maar waar ze niks over zeiden.

Letterlijke tekst uit OMT-advies
Vorig jaar besloot het kabinet, mede op basis van advies van het OMT, tot het instellen van een vuurwerkverbod tijdens oud en nieuw. Omdat het besluit tot het instellen van een vuurwerkverbod omwille van voorbereidingstijd en het doorlopen van alle benodigde procedures uiterlijk in de maand november genomen kan worden, wordt het OMT gevraagd of een vuurwerkverbod in het kader van het bestrijden van de epidemie ook dit jaar wordt geadviseerd.
Het OMT kon geen uitspraak doen over het al dan niet instellen van een vuurwerkverbod ten behoeve van de bestrijding van de epidemie. De afweging of een vuurwerkverbod opportuun zou zijn in het kader van ontlasting van de zorg zou moeten worden onderzocht; het OMT beschikt hierbij niet over de relevante gegevens.

Zie hier in alle eerlijkheid geen enkele reden voor optimisme in.

Daarom vertrouw ik het voor geen meter meer. Ik probeer er positief bij te blijven maar het lukt mij nauwelijks.

Knipsel.JPG

Back
Bovenaan