• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

NIeuwe knallers Zena België

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar bovenop komt dan nog het volgende probleem. Een hoop Europese fabrieken zitten zonder viscolont. Voorheen werd dit altijd geimporteerd vanuit China maar dit is sinds enkele jaren niet meer toegestaan waardoor er momenteel een tekort is aan viscolont. Hier lijdt Arpi ook onder, waardoor ze dit jaar enkel knallers met strijkkop hebben kunnen produceren. De oplossing hiervoor is lont fabriceren in Europa (wat dan uiteraard weer een stuk duurder gaat zijn dan het importeren van lont uit China). Uiteindelijk mag de consument niet klagen (ben hier niet uit op discussie), ook het vuurwerk in China is de laatste jaren enorm gestegen qua kostprijs (minimaal 30%), terwijl de adviesprijzen jaarlijks nauwelijks gestegen zijn. Mijn inziens komt er een moment dat er niets anders op zit dan de prijzen van consumentenvuurwerk te verhogen (op marktniveau), het is enkel een kwestie van wanneer.

Zal het ook niet te maken hebben dat de opslag in Belgie ook duurder is geworden?
Maar 17.50 voor een paar knallertjes met amper 2g flash is belachelijk duur dat heeft niets te maken met een tekort aan Visco of de duurdere productie in China, er zijn cake's die goedkoper zijn.

Zal het ook niet te maken hebben dat de opslag in Belgie ook duurder is geworden?
Maar 17.50 voor een paar knallertjes met amper 2g flash is belachelijk duur dat heeft niets te maken met een tekort aan Visco of de duurdere productie in China, er zijn cake's die goedkoper zijn.
Ik geef toch ook nergens aan dat dit te maken heeft met een tekort aan visco of de duurdere productie in China?

Ik geef toch ook nergens aan dat dit te maken heeft met een tekort aan visco of de duurdere productie in China?

Dat doe je wel, je geeft aan dat jullie zijn uitgeweken naar Spanje door de problemen in China en dat een bijkomend probleem in Europese fabrieken een tekort aan Visco zou zijn.
Goede knallers laten produceren hoeft niet duur te zijn maar tegenwoordig word er imo iets te veel geld gestopt in flitsende labels en worden de knallers al per 5 in een doosje gedaan.
Dat het allemaal duurder word is een feit, maar sommige prijzen vind ik gewoon lachwekkend.

Dat doe je wel, je geeft aan dat jullie zijn uitgeweken naar Spanje door de problemen in China en dat een bijkomend probleem in Europese fabrieken een tekort aan Visco zou zijn.
Goede knallers laten produceren hoeft niet duur te zijn maar tegenwoordig word er imo iets te veel geld gestopt in flitsende labels en worden de knallers al per 5 in een doosje gedaan.
Dat het allemaal duurder word is een feit, maar sommige prijzen vind ik gewoon lachwekkend.

Je haalt 2 posts door elkaar.
Post 1 van Graffioso ging over de productie van knallers in China van niet meer dan 0,2 gram en de ‘rode envelopjes’.

Post 2 van Graffioso ging over productie in Europa zoals Arpi. En dat Europese fabrieken nu en in de nabije toekomst problemen gaan krijgen doordat visco schaars wordt en zelf produceren duurder is.

De duurdere productie in China heeft niets te maken met het feit dat we op Europese bodem op zoek zijn moeten gaan naar knalvuurwerk. Dat heeft er mee te maken dat er geen knallers met meer dan 0,2 gram geëxporteerd mogen worden vanuit China. Er werd door Randomdaniel aangegeven dat je bij Arpi (Albanië) nog wel redelijk betaalbare knallers kan laten maken, waarop mijn verhaal volgde van het viscolont. Knallers met lont zijn daar momenteel dus niet te verkrijgen. Daarnaast is er een reden dat de knallers per 5 verpakt zitten, dit heeft alles met ADR te maken waarbij een verpakking niet meer dan 10gram kruit mag bevatten, anders val je al snel onder 1.1G. Vandaar dat heel veel knallers steeds per 5 verpakt zitten, desnoods met meerdere doosjes van 5 in een oververpakking. En flitsende labels wegen qua kost niets op tegen de producten zelf, dus daar ligt het echt niet aan hoor. En dat je sommige prijzen lachwekkend vind kan ik je volledig in begrijpen, maar wij bieden ze liever wel aan (dan maar duurder) dan helemaal niet, want die Chinese voorraad raakt een keer op.

Al lijk het me dat Arpi wel gaat investeren in een visco-machine. Dat ze dat nu niet hebben snap ik wel door de abrupte en drastische wijziging in de wet in China. Maar zo'n machine om visco te maken hebben ze in meerdere Europese landen. Dit wordt namelijk machinaal gedaan en niet met de hand. Voor 2021 lijk me dit geen probleem :)

ADR is inderdaad vanaf 2 gram flash per knaller en meer dan 10 gram per verpakking dat dit onder 1.1G valt. Vandaar dat je in Spanje ook maar flash knallers tot 2 gram ziet terwijl er maximaal 5 gram flash mogelijk is in F3. Dit komt omdat ze daar geen 1.1G mogen opslaan.

COLOR BOMBERITO'S 25 STUKS = troep.

SUPER FALLERO'S 25 STUKS = troep.

Dit moet doorgaan voor een vlindertje, echter is het een kleinsoortig bombette gevalletje.

Over deze heb ik het.

Rest kan er mee door. Maar zoals gezegd te duur, met uitzondering van de matjes.

Dit heeft helemaal niets te maken met de nieuwe P1 knallers van Zena / Salon Roger etc.
Wat je nu kan krijgen in België als P1 is gewoon snoeihard.
Iedereen die een beetje nadenkt, weet heus wel wat P1 precies is.

Het is leuk voor tussendoor op een afgelegen veldje.

Maar dit zijn natuurlijk de dingen die de vuurwerkhaters extra hard haten.
Laat die prijzen maar flink stijgen, maar zorg wel dat ze te koop blijven.
Het moet iets speciaals worden om deze nitraten / vlinders aan te steken.
Het kan niet de bedoeling zijn om tegen dumpingsprijzen 100 2 grams Chinese nitraten na elkaar weg te gooien en de buurt gek te maken.

Maar dat is mijn mening.

Ben gek op knallers maar in mijn buurt word dat niks met oud en nieuw zoveel veraders in de buurt.

hoelang is een nitraat eigenlijk houdbaar?

aanvulling: of knal vuurwerk in het algemeen?

Laatst bewerkt:
Lang, zeker een jaar of 10 als het goed bewaard wordt.

Een maat van mij vond vorig jaar nog wat oude Bex nitraten. Die deden het nog zeer goed.

De duurdere productie in China heeft niets te maken met het feit dat we op Europese bodem op zoek zijn moeten gaan naar knalvuurwerk. Dat heeft er mee te maken dat er geen knallers met meer dan 0,2 gram geëxporteerd mogen worden vanuit China. Er werd door Randomdaniel aangegeven dat je bij Arpi (Albanië) nog wel redelijk betaalbare knallers kan laten maken, waarop mijn verhaal volgde van het viscolont. Knallers met lont zijn daar momenteel dus niet te verkrijgen. Daarnaast is er een reden dat de knallers per 5 verpakt zitten, dit heeft alles met ADR te maken waarbij een verpakking niet meer dan 10gram kruit mag bevatten, anders val je al snel onder 1.1G. Vandaar dat heel veel knallers steeds per 5 verpakt zitten, desnoods met meerdere doosjes van 5 in een oververpakking. En flitsende labels wegen qua kost niets op tegen de producten zelf, dus daar ligt het echt niet aan hoor. En dat je sommige prijzen lachwekkend vind kan ik je volledig in begrijpen, maar wij bieden ze liever wel aan (dan maar duurder) dan helemaal niet, want die Chinese voorraad raakt een keer op.

Duidelijk verhaal excuus dat ik het verkeerd begrepen had, ben blij dat ik de mooie tijden heb mee gemaakt maar begrijp dat het allemaal moeilijker word.

Tja vanuit china kunnen we vanaf nu weinig verwachten qua flash knallers. Wet is wet...
Dus productie vanuit europa is simpelweg duurder. Het is wat het is.
Zolang de kwaliteit maar goed/zelfs beter is of wordt.
Vroegâh betaalde je voor een slof flash kanonslagen ook gewoon 25 gulden. Maar ok, dat waren andere tijden, maar wel kwaliteit rotjes, die we hier al tig jaren niet hebben gehad, haha

Duidelijk verhaal excuus dat ik het verkeerd begrepen had, ben blij dat ik de mooie tijden heb mee gemaakt maar begrijp dat het allemaal moeilijker word.

Dat kan gebeuren. In ieder geval zou de situatie in China binnen enkele jaren alweer kunnen veranderen, dan komen de rooie envelopjes misschien weer boven :)

hoelang is een nitraat eigenlijk houdbaar?

aanvulling: of knal vuurwerk in het algemeen?

Onder goede omstandigheden is het vrij lang houdbaar. Ligt ook aan de compositie die er gebruikt is. Vooral vocht en licht laten het flash oxideren, maar licht is al iets wat er niet op valt vanwege de huls. Vocht is wel iets wat er makkelijk bij kan komen.

In een bunker / in je huis kan het theoretisch gezien zeker wel 10 jaar meegaan.

De ti van blackthunder zijn sowieso een stuk mooier en harder dan die kan bijna niet voor de gebruikte mm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan