• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

NIeuwe knallers Zena België

Status
Niet open voor verdere reacties.
ze lijken op die oude baby vlindertjes. Daar zat nog 1.2 in. Volgens mij in deze 0.33.

Ook zogenaamde grondbloem met knal is troep. Mensen, we kunnen het er toch gewoon over eens zijn dat het ofwel te duur is, ofwel slechte kwaliteit. :D Ik weet niet meer hoe ze heten, heb de doosjes niet meer. Die gato's of wat het ook zijn, zijn wel aardig, maar wederom te duur.

Hahaha, een echte vuurwerkexpert:no:

Het lijkt erop dat jij Nederlandse knallers gekocht hebt bij ons in de winkel. Deze hebben wij overgenomen van een NL winkel. En die vlinder look a likes hebben idd maar 0.33 gram

Daarnaast zijn de BE grondbloemen met knal al tijden niet op voorraad, dus ook daarvan had je de Nederlandse versie.

Die gato vlindertjes waar jij het over hebt zijn 12 euro voor 4 pakjes, het is maar wat je duur vind natuurlijk.

Hahaha, een echte vuurwerkexpert:no:

Het lijkt erop dat jij Nederlandse knallers gekocht hebt bij ons in de winkel. Deze hebben wij overgenomen van een NL winkel. En die vlinder look a likes hebben idd maar 0.33 gram

Daarnaast zijn de BE grondbloemen met knal al tijden niet op voorraad, dus ook daarvan had je de Nederlandse versie.

Die gato vlindertjes waar jij het over hebt zijn 12 euro voor 4 pakjes, het is maar wat je duur vind natuurlijk.

als je hier je eigen winkel aan t verdedigen bent voel je je blijkbaar nogal aangesproken met je slofje astronautjes voor "maar" 44,50. :bye:

100 nitraatjes van 2 gram voor 15 of 100 van die kutdingen is nogal een verschil he. Daar hoef je geen expert voor te zijn.

als je hier je eigen winkel aan t verdedigen bent voel je je blijkbaar nogal aangesproken met je slofje astronautjes voor "maar" 44,50. :bye:

100 nitraatjes van 2 gram voor 15 of 100 van die kutdingen is nogal een verschil he. Daar hoef je geen expert voor te zijn.
Je komt hier met oordelen. Maar kom dan ook met feiten want die kloppen niet. De knallers waar je het over heb waar je uit komt op 0.33. Zijn toch echt de overgenomen nl knallers met buskruit! geen flash! haal een pakje pirat's! want die gaan nog harder dan want wat je nu beweerd klopt van geen kant

COLOR BOMBERITO'S 25 STUKS = troep.

SUPER FALLERO'S 25 STUKS = troep.

Dit moet doorgaan voor een vlindertje, echter is het een kleinsoortig bombette gevalletje.

Over deze heb ik het.

Rest kan er mee door. Maar zoals gezegd te duur, met uitzondering van de matjes.

Ik verdedig helemaal niks hoor. Echter als je met een commentaar komt zorg dan op zijn minst dat de feiten kloppen.

Die astronauten zijn speciaal geproduceerd voor de oudere garde, het zogenaamde old skool vuurwerk met grijze lont. Iets wat we in het verleden gestart zijn met het VW museum.

Vervolgens noem je als voorbeeld de Super Falleros. 25 knallers met 0,2 gram zwart buskruit per knaller uit de classering F2. Wat verwacht je hier nu precies van? Iedereen met een beetje verstand van vuurwerk kan precies inschatten wat deze knaller zal doen, en is qua kruit inhoud gelijk aan de NL rotjes...

Maar waar het in dit topic over ging waren de nieuwe knallers van ZENA, zoals genoemd eerder in dit topic. In mijn ogen, en ook van mede forumleden hier, wek jij de indruk dat dit troep is en nog zachter gaat dan een kanonslag. Dat is waar ik dan op reageer omdat het onjuist is.

Ik verdedig helemaal niks hoor. Echter als je met een commentaar komt zorg dan op zijn minst dat de feiten kloppen.

Die astronauten zijn speciaal geproduceerd voor de oudere garde, het zogenaamde old skool vuurwerk met grijze lont. Iets wat we in het verleden gestart zijn met het VW museum.

Vervolgens noem je als voorbeeld de Super Falleros. 25 knallers met 0,2 gram zwart buskruit per knaller uit de classering F2. Wat verwacht je hier nu precies van? Iedereen met een beetje verstand van vuurwerk kan precies inschatten wat deze knaller zal doen, en is qua kruit inhoud gelijk aan de NL rotjes...

Maar waar het in dit topic over ging waren de nieuwe knallers van ZENA, zoals genoemd eerder in dit topic. In mijn ogen, en ook van mede forumleden hier, wek jij de indruk dat dit troep is en nog zachter gaat dan een kanonslag. Dat is waar ik dan op reageer omdat het onjuist is.

Ik verwacht in Belgie dat alles met flash is. Die zena strijkertjes met 0.5 gram knalt gewoon prima voor wat je kan verwachten. Vervolgens die 1.2 gram match crackers zit dan waarschijnlijk ook weer buskruit in, want die knallen zachter. Als ik dat van tevoren had geweten had ik alleen die strijkertjes gekocht. Nou heb ik gewoon geld weggegooid. En daar baal ik wel van ja. Er staat nergens aangegeven dat er buskruit inzit.

Tja, de ene is P1 oftewel voor volwassenen en de andere is F2 oftewel voor 16 jaar en ouder.
Kwestie van voorbereiden en weten hoe het systeem met Belgische knallers in elkaar zit. Neem aan als er F3 of F4 op had gestaan ,je wel weet wat je daarvan kan verwachten..

Einde discussie voor mij en back to topic.

Toch nwe enige échte Astronauten met grijs lont?
Heeft Vulcan die nu toch op de markt dan? Ik dacht dat het gecanceled was.
Of bedoelen jullie gewoon de Thunder Crackers?

Ik merk aan je reactie dat je 44,50 nogal duur vindt voor een slof rotjes. Die dingen worden speciaal met de hand vervaardigd, evenals het grijslont om tegenmoet te komen aan de liefhebbers van ouderwetse knaller. Dit is best een arbeidsintensief proces heb ik me wel eens laten vertellen, mede daardoor wordt de prijs zo hoog. Dit soort old-skool rotjes worden momenteel alleen door 3 importeurs: Funke, Katan en Fire-event gefabriceerd in China. Ook in Duitsland betaal je gemiddeld 50 euro voor zo'n slof. Funke vaak zelfs nog wat meer. Overigens hebben deze ook geen flash kruit (de DJF thunder daarentegen wel).

Even voor de duidelijkheid, welke van deze knallers gaan het hardst? Kan iemand misschien een lijstje maken met volgorde van hardst naar minst hardst? Alvast bedankt!:thumbup:

Productie van knallers is in China steeds lastiger, wellicht ligt daar de prijsverhoging.
En ja, met je pasje krijg je overal ( behalve Baarle) 25%. In Baarle is dat 10 of 15 volgens mij.

Tja als de winkels dat excuus gebruiken... De prijzen op de "markt" schommelen daar in tegen niet...

Los van het feit of mensen het eens zijn met de prijzen die voor deze knallers gehanteerd worden lijkt het me verstandig om even de gehele situatie uit te leggen. Afgelopen jaar (november) is er een enorme ontploffing geweest in 1 van de Chinese fabrieken waarbij als ik het goed heb 17 mensen om het leven zijn gekomen. Sindsdien is de hele wetgeving omtrent vuurwerk in China aangepast. Eigenlijk zijn ze de wetgeving die er al was weer gaan handhaven (rode envelopjes hielpen voorheen bij het omzeilen van deze wetgeving, aangezien China een redelijk corrupt land is). Aangezien er 17 mensen gestorven zijn, heeft China het zo mooi bedacht om meteen 17 ambtenaren uit hun functie te schrappen en hiervoor 17 nieuwe ambtenaren aan te stellen. Zij zullen zich de eerste jaren moeten gaan bewijzen en zijn dan minder gevoelig voor rode envelopjes. Even ter info, een Europese importeur heeft zelf nooit iets met rode envelopjes te maken, dit is enkel tussen de Chinezen onderling. Zo zijn er sinds dit jaar heel wat dingen veranderd op vuurwerkgebied, knallers tot maximaal 0,2 gram, single shots tot maximaal 30mm, cakeboxen tot maximaal 30mm, enz. Dit gaat nog grote gevolgen hebben voor de vuurwerkwereld en het ziet ernaar uit dat het voor de export van vuurwerk steeds moeilijker zal worden. Ook onze Chinese collega's bevestigen dit.
Het hele verhaal hierboven heeft als gevolg gehad dat we op zoek moesten naar nieuwe manieren om toch knallers / geluidsgeneratoren aan te kunnen gaan bieden van meer dan 0,2gr. Onze wegen hebben hiervoor geleid naar Spanje. Al onze nieuwe knallers van dit seizoen worden dan ook in Spanje geproduceerd wat meteen een verklaring is voor de prijzen die momenteel gehanteerd worden.
Het ziet er dus naar uit dat er een einde gaat komen aan de knallers die in China geproduceerd worden (met meer dan 0,2 gram). Voor zij die nog wel van deze 'betaalbare' knallers willen genieten, zou ik zeggen, doe er dit jaar je voordeel mee, want het ziet er voorlopig niet positief uit.

Bedankt voor de transparante uitleg wederom, kan ik waarderen!
Het is een zorgelijke situatie inderdaad in China. Gelukkig hebben we ook fabrieken zoals Arpi waar alsnog best goedkoop knallers kunnen worden geproduceerd, maar voor mijn gevoel wel veel beter afgewerkt etc.

Bedankt voor de transparante uitleg wederom, kan ik waarderen!
Het is een zorgelijke situatie inderdaad in China. Gelukkig hebben we ook fabrieken zoals Arpi waar alsnog best goedkoop knallers kunnen worden geproduceerd, maar voor mijn gevoel wel veel beter afgewerkt etc.

Daar bovenop komt dan nog het volgende probleem. Een hoop Europese fabrieken zitten zonder viscolont. Voorheen werd dit altijd geimporteerd vanuit China maar dit is sinds enkele jaren niet meer toegestaan waardoor er momenteel een tekort is aan viscolont. Hier lijdt Arpi ook onder, waardoor ze dit jaar enkel knallers met strijkkop hebben kunnen produceren. De oplossing hiervoor is lont fabriceren in Europa (wat dan uiteraard weer een stuk duurder gaat zijn dan het importeren van lont uit China). Uiteindelijk mag de consument niet klagen (ben hier niet uit op discussie), ook het vuurwerk in China is de laatste jaren enorm gestegen qua kostprijs (minimaal 30%), terwijl de adviesprijzen jaarlijks nauwelijks gestegen zijn. Mijn inziens komt er een moment dat er niets anders op zit dan de prijzen van consumentenvuurwerk te verhogen (op marktniveau), het is enkel een kwestie van wanneer.

Volgens mij zijn de adviesprijzen dusdanig dat ze wel wat klappen op kunnen vangen, maar vooral op de aanbiedingen heeft het wel effect dan. Die zitten namelijk een stuk dichterbij de inkoopprijs.
Handwerk is in China ook duurder geworden, en hoe kleiner het vuurwerk, hoe meer het handwerk blijft heb ik het idee. Ik denk dat de vuurwerkindustrie er verstandig aan zou doen om te onderzoeken of meer machinale productie in Europa (bijvoorbeeld op de Balkan, net als Arpi) op de lange termijn goedkoper is dan alsmaar blijven importeren uit het duurder wordende China.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan