Stefan Schöppers in de bunker in Holten, toen hij nog vuurwerk mocht verkopen.
Forse taakstraffen voor mannen achter Vuurwerkstore Holten: ‘Voor celstraf ben ik nooit bang geweest’
Na 4,5 jaar wachten weten Stefan Schöppers en Johan Hoogezand waar ze aan toe zijn. De rechtbank veroordeelt de mannen achter Vuurwerkstore Holten tot lange taakstraffen en een voorwaardelijke gevangenisstraf. Voor een deel omdat het allemaal zo lang duurde.
Jeroen de Kleine
Verslaggever
4 juni 2026, 17:30
Al op 21 december 2021 ontstaan de problemen voor de Holtense vuurwerkwinkel. Op die dag krijgen de ondernemers bezoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De controleurs treffen een aanzienlijke hoeveelheid professioneel vuurwerk aan in het pand. Vuurwerk dat daar niet mag liggen.
Bij het winkelpand middenin Holten is weliswaar een bunker aanwezig waar consumentenvuurwerk mag worden opgeslagen, maar dat geldt niet voor het zware spul. Overigens is een deel van het gevonden vuurwerk op dat moment nog maar net verboden. Door strengere regelgeving mogen de artikelen niet langer verkocht worden.
Er is meer
Inspectie en politie vinden meer in het gebouw. Zo stuiten ze op vuurwerk, waarvan de stickers niet kloppen. Die zouden door de eigenaar vervalst zijn, zodat het vuurwerk minder zwaar en gevaarlijk lijkt.
De controleurs vinden eveneens een doos shells. Dergelijk siervuurwerk is alleen voor shows en hoort niet in winkels. Volgens de handelaren betreft het dummy’s, nepvuurwerk, gevuld met zand of rijst.
Experts hebben het vuurwerk in de weken daarna onderzocht en concluderen dat het echt is, maar Holtenaar Schöppers en Hoogezand uit Hoge Hexel bestrijden de manier waarop.
Ze vragen zich af waarom het vuurwerk niet open is gemaakt. Dat er alleen gevoeld en gekeken is. Verder onderzoek blijkt niet meer mogelijk, omdat de partijen enige tijd daarna vernietigd zijn.
Milder dan het OM
De rechter is milder voor de vuurwerkfanaten dan het Openbaar Ministerie. De officier van justitie wil Schöppers 18 maanden de cel in hebben en zijn compagnon 12,5 maand. Zover gaat de rechtbank niet.
„Dat had ik ook niet gedacht”, reageert de Holtenaar nu. „Ik schrok er niet van, maar ik vond de eis wel fors. Al ben ik nooit bang geweest voor een celstraf.”
Nu krijgt hij een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 4 maanden. Hoogezand moet 180 uur werken en krijgt dezelfde voorwaardelijke straf.
‘Niets gedaan’
„Wat ik ervan vind? Dat weet ik nog niet. Het moet even bezinken. In elk geval bijzonder”, zegt Schöppers. „Eigenlijk staat geen enkele veroordeling me aan, want we hebben niks gedaan.”
Schöppers en Hoogezand denken na over een eventueel hoger beroep. „We zijn overtuigd van ons gelijk, dus als dat betekent dat het nog langer duurt, zij dat zo.”
Strijd tegen gemeente
Tegelijkertijd vragen ze zich af hoe ze hun strijd tegen de gemeente Rijssen-Holten vervolgen. „De gemeente verbood ons direct verder te gaan met onze bedrijfsvoering, waardoor we vele inkomsten zijn misgelopen.”
Niet dat hij verwacht dat Vuurwerkstore Holten ooit nog echt vuurwerk kan verkopen. Er komt immers een vuurwerkverbod.
Na 4,5 jaar wachten weten Stefan Schöppers en Johan Hoogezand waar ze aan toe zijn. De rechtbank veroordeelt de mannen achter Vuurwerkstore Holten tot lange taakstraffen en een voorwaardelijke gevangenisstraf. Voor een deel omdat het allemaal zo lang duurde.
www.tubantia.nl