"Niet terecht" vuurwerk van handelaar Stefan uit Holten werd in beslag genomen:

Ik kan me niet voorstellen hoe veel pijn je moet voelen als je zo genaaid wordt door de overheid die jou dient de beschermen.

Totaal incapabel en schofterig te noemen hoe hier over gecommuniceerd wordt.

Gatverdamme.

Ontzettend veel sterkte en dat het recht mag zegevieren.

Slachtoffer van de hetze tegen vuurwerk die al jaren gevoerd wordt. Dat de politiek en media niet objectief zijn was natuurlijk al jaren duidelijk maar dit bij dit soort zaken lijkt zelfs ons justitiële apparaat al niet meer objectief te zijn. Veel sterkte met deze ellende en moge het recht zegevieren.

Wat een geweldige mail ontvangen zojuist. Ik laat het aan Stefan om het toe te lichten. Ik hoop dat je voor de resterende feiten en uitspraken in hoger beroep gaat.

Vandaag alle uitspraken voor Stefan

“De rechtbank verklaart niet bewezen dat verdachte het ten laste gelegde heeft begaan en spreekt haar daarvan vrij.”

“De rechtbank verklaart de officier van justitie niet-ontvankelijk in de vervolging van verdachte.”

“De rechtbank veroordeelt de verdachte tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 4 maanden en een taakstraf van 240 uren.

De verdachte is schuldig bevonden aan medeplegen van handelen in illegaal vuurwerk en plegen van valsheid in geschrift.”

Laatst bewerkt:
PERSBERICHT / STATEMENT
⚖️

Rechter haalt definitief streep door megalomane celstraf-eis OM; kaartenhuis justitie stort in.

Vandaag, 4 juni 2026, heeft de meervoudige economische kamer van de rechtbank Overijssel te Zwolle uitspraak gedaan in onze vuurwerkzaak die maar liefst 4,5 jaar! boven ons hoofd heeft gehangen. Waar het Openbaar Ministerie (OM) met groots machtsvertoon en ronkende woorden een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van maar liefst 20 maanden eiste, trok de onafhankelijke rechtbank vandaag een heel andere, nuchtere conclusie.

Van de geëiste celstraf is helemaal niets overgebleven. De rechtbank maakte korte metten met de 'papieren werkelijkheid' en de tunnelvisie van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het OM.

Zand en confetti
De zogenaamde ‘levensgevaarlijke massa-explosieven’ en mortierbommen waar justitie de media mee opzocht, bleken bij nadere inspectie en tegenonderzoek simpelweg gevuld te zijn met... zand en rijstvlies. De vermeende ‘mysterieuze, gevaarlijke zwarte staven’ schoten op video tijdens zitting louter een wolk feestelijke confetti de lucht in. Een pijnlijke constatering voor de opsporingsdiensten, die de partij destijds haastig lieten vernietigen voordat er überhaupt fatsoenlijk laboratoriumonderzoek naar was gedaan. De rechter oordeelde dan ook klip en klaar: vrijspraak op deze zware beschuldigingen.

V.O.F. volledig schoon en vrijgesproken
Ook de onderneming (de V.O.F. HS Fireworks) werd vandaag over de gehele linie volledig vrijgesproken. De rechtbank stelde vast dat de onjuistheden in de meldingen niet te wijten waren aan opzet of misleiding, maar aan haperende registratiesystemen van de ILT zelf. Als de controlerende overheid haar eigen administratie al niet op orde heeft, kun je dat een ondernemer in de coronacrisis niet strafrechtelijk aanwrijven, zo luidde het oordeel.

Wat blijft er wél over?
Wat er na 4,5 jaar procederen onder de streep overblijft, is een puur administratieve en logistieke mismatch uit de hectische coronaperiode van eind 2021 en daarbij behorende wetgeving. Omdat er door wetswijzigingen in die periode voorheen consumentenvuurwerk opeens als professioneel vuurwerk moest worden gezien wat vervolgens tijdelijk in onze (feitelijk kernveilige) consumentenbunker waren ondergebracht, is geoordeeld dat er formeel regels zijn overtreden. Dit is door de rechtbank uitsluitend afgedaan met een taakstraf en een voorwaardelijke waarschuwing op papier. Absoluut geen celstraf.

Blik op de toekomst
Het zware, criminele scenario dat het OM probeerde te schetsen om ons te criminaliseren, is door de rechtbank volledig naar het rijk der fabelen verwezen. Hoewel de overheid door haar extreme traagheid (4,5 jaar vertraging) en bestuursrechtelijke maatregelen een enorme wissel op ons heeft getrokken, overheerst vandaag de gerechtigheid en een deels diepe opluchting.

Waarom deels opluchting? Omdat er toch een taakstraf is geëist waarvan wij vinden dat de rechtbank, door waarschijnlijk de omvang van deze zaak enkele ingebrachte details heeft gemist en mogelijk daardoor een aantal dingen verkeerd geïnterpreteerd heeft en daarop heeft geoordeeld. Wij gaan in beraadt voor een mogelijk Hoger Beroep in deze zaak en gaan daar op korte termijn over beslissen. Het is dus momenteel nog niet afgedaan!

In ieder geval onze enorme dank aan mr. Arts (Sander Arts Strafrecht Advocaat) voor de vlijmscherpe verdediging, en uiteraard aan al onze relaties, vrienden en familie die al die jaren onvoorwaardelijk in ons zijn blijven geloven!
👊

Even heel kort samengevat:

- Shells zijn niet bewezen als echt. (Afgevoerd als 1.1G)
- Zwarte staven is niet aangetoond door OM dat dit vuurwerk is. (Afgevoerd als 1.1G)
- Taakstraf is mede gebaseerd op handelingen in Duitsland die daar niet strafbaar zijn. Dat betreft de verkoop van T1 fakkels. De rechtbank heeft echter hier wel de Nederlandse strafmaat op toegelegd en valt dus, als het in NL plaatsvondt onder illegale handel.
- Rechtbank vind ook dat wij gevarenstickers hebben geplakt. Echter zijn dit de stickers met NL gebruiksaanwijzingen. (valsheid in geschrifte) Interpretatiefout rechtbank?
- Opslag voorheen toegestaan consumentenvuurwerk is een overtreding maar niet in criminele opzet wat wel geopperd is. (voor handelsdoeleinden)
- De V.O.F. is volledig vrijgesproken = geen geldboete(s). (Eis was boetes met in totaal € 10.000,00+)
- Gaan we in Hoger Beroep? Daar spelen veel factoren voor mee om dat te doen. We gaan dat de komende tijd afwegen en dan beslissen.

En nog een foto van één de vermeende 'echte' shells en zwarte staven:

2026-06-04 17.59.51.jpg

IMG_2892.jpeg

Stefan Schöppers in de bunker in Holten, toen hij nog vuurwerk mocht verkopen.

Forse taakstraffen voor mannen achter Vuurwerkstore Holten: ‘Voor celstraf ben ik nooit bang geweest’​

Na 4,5 jaar wachten weten Stefan Schöppers en Johan Hoogezand waar ze aan toe zijn. De rechtbank veroordeelt de mannen achter Vuurwerkstore Holten tot lange taakstraffen en een voorwaardelijke gevangenisstraf. Voor een deel omdat het allemaal zo lang duurde.

Jeroen de Kleine
Verslaggever
4 juni 2026, 17:30
Al op 21 december 2021 ontstaan de problemen voor de Holtense vuurwerkwinkel. Op die dag krijgen de ondernemers bezoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De controleurs treffen een aanzienlijke hoeveelheid professioneel vuurwerk aan in het pand. Vuurwerk dat daar niet mag liggen.

Bij het winkelpand middenin Holten is weliswaar een bunker aanwezig waar consumentenvuurwerk mag worden opgeslagen, maar dat geldt niet voor het zware spul. Overigens is een deel van het gevonden vuurwerk op dat moment nog maar net verboden. Door strengere regelgeving mogen de artikelen niet langer verkocht worden.

Er is meer​

Inspectie en politie vinden meer in het gebouw. Zo stuiten ze op vuurwerk, waarvan de stickers niet kloppen. Die zouden door de eigenaar vervalst zijn, zodat het vuurwerk minder zwaar en gevaarlijk lijkt.

De controleurs vinden eveneens een doos shells. Dergelijk siervuurwerk is alleen voor shows en hoort niet in winkels. Volgens de handelaren betreft het dummy’s, nepvuurwerk, gevuld met zand of rijst.
Experts hebben het vuurwerk in de weken daarna onderzocht en concluderen dat het echt is, maar Holtenaar Schöppers en Hoogezand uit Hoge Hexel bestrijden de manier waarop.

Ze vragen zich af waarom het vuurwerk niet open is gemaakt. Dat er alleen gevoeld en gekeken is. Verder onderzoek blijkt niet meer mogelijk, omdat de partijen enige tijd daarna vernietigd zijn.

Milder dan het OM​

De rechter is milder voor de vuurwerkfanaten dan het Openbaar Ministerie. De officier van justitie wil Schöppers 18 maanden de cel in hebben en zijn compagnon 12,5 maand. Zover gaat de rechtbank niet.

„Dat had ik ook niet gedacht”, reageert de Holtenaar nu. „Ik schrok er niet van, maar ik vond de eis wel fors. Al ben ik nooit bang geweest voor een celstraf.”
Nu krijgt hij een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 4 maanden. Hoogezand moet 180 uur werken en krijgt dezelfde voorwaardelijke straf.

‘Niets gedaan’​

„Wat ik ervan vind? Dat weet ik nog niet. Het moet even bezinken. In elk geval bijzonder”, zegt Schöppers. „Eigenlijk staat geen enkele veroordeling me aan, want we hebben niks gedaan.”
Schöppers en Hoogezand denken na over een eventueel hoger beroep. „We zijn overtuigd van ons gelijk, dus als dat betekent dat het nog langer duurt, zij dat zo.”

Strijd tegen gemeente​

Tegelijkertijd vragen ze zich af hoe ze hun strijd tegen de gemeente Rijssen-Holten vervolgen. „De gemeente verbood ons direct verder te gaan met onze bedrijfsvoering, waardoor we vele inkomsten zijn misgelopen.”
Niet dat hij verwacht dat Vuurwerkstore Holten ooit nog echt vuurwerk kan verkopen. Er komt immers een vuurwerkverbod.

Back
Bovenaan