Mensen die tegen vuurwerk zijn

M'n ouders verklaarde me voor gek dat ik voor € 400 euro aan legaal vuurwerk ging halen. Maar op 31 december vinden ze niets mooier dat ik er plezier aan heb. En hun kunnen ook lekker mee genieten. Volgend jaar nog meer!

Me ouders vinden niet erg ook illegale vuurwerk niet stak het gisteren af waar ze bij waren :D En als ze zeggen zonde van je geld zeg ik jullie verspillen je geld aan sigareten en ik aan vuurwerk ;)

vuurwerk is geen verspilling:p, het is een investering

Dit jaar geen heibel gehad over vuurwerk, alleen mogen wij geen lawinepijlen (Shells blijf ik lekker vanaf) maar dat vindt ik ook niet erg, het nederlandse spul is al top. Nu nog wachten tot de 30e om het op te halen en het vervolgens op te stoken :D .

mijn ouders zeiden ook altijd zonde bla bla bla maar k kreeg altijd wel 50euro :D mja het is een hobby en dat kost geld :P dit jaar voor 700 besteld

och ik kan mijn eerste keer nog herinneren was 5 jaar sterretjes waren dus echt helemaal te gek en ieder jaar mocht ik iets meer van mijn vader die trouwens ook vuurwerk gek was (legaal vuurwerk dan) toen ik rond de 8 jaar oud was mocht ik dus de straat op met mijn rotjes babypijltjes en dingetjes. zo na een tijdje gestookt te hebben zag ik grote jongens (toen dan) bij elkaar staan en die haden heel hard vuurwerk en ik vroeg dus wat zijn dat? zei zeiden dat het nitraten waren. ik was er eigenlijk best bang voor. na dat verhaal kwam ik op een mijlpaal terecht de puberteit 14 jaar nitraten vlinders enzo gekocht en dat is dus uit gegroeid tot een passie voor vuurwerk

och ik kan mijn eerste keer nog herinneren was 5 jaar sterretjes waren dus echt helemaal te gek en ieder jaar mocht ik iets meer van mijn vader die trouwens ook vuurwerk gek was (legaal vuurwerk dan) toen ik rond de 8 jaar oud was mocht ik dus de straat op met mijn rotjes babypijltjes en dingetjes. zo na een tijdje gestookt te hebben zag ik grote jongens (toen dan) bij elkaar staan en die haden heel hard vuurwerk en ik vroeg dus wat zijn dat? zei zeiden dat het nitraten waren. ik was er eigenlijk best bang voor. na dat verhaal kwam ik op een mijlpaal terecht de puberteit 14 jaar nitraten vlinders enzo gekocht en dat is dus uit gegroeid tot een passie voor vuurwerk

Maar wat heeft dit dan precies met je ouders te maken? Of wil je gewoon zeggen dat zij er geen probleem van maken:p (snap het even niet)

Maar wat heeft dit dan precies met je ouders te maken? Of wil je gewoon zeggen dat zij er geen probleem van maken:p (snap het even niet)

ooh ja sorry beetje mis plaatst op dit topic voor mijn 5e werd er nog wel eens moeilijk overgedaan maar ja dat is ook niet zo gek als je dan nog zó jong bent en niet weet wat je doet.

naarmate ik met het betere spul begon gingen ze moeilijker doen das gevaarlijk enzo ik had mijn post aandachtiger door moeten lezen:frusty::bonk:

Mijn ouders zijn op zich wel aardig chill. Ik mag niet veel uitgeven, dit jaar maar voor 35 euro BESTELD, ben de 29e nog flink wezen shoppen:) Zijn ze niet achter gekomen omdat ik dat spul allemaal op mijn kamer had liggen, deed ik gewoon door vrienden met hun tassen met mijn vuurwerk mee naar me kamer te nemen:P Illegaal mag ik niet, maar ik doe het wel lekker wel:D

Mijn ouders zijn op zich wel aardig chill. Ik mag niet veel uitgeven, dit jaar maar voor 35 euro BESTELD, ben de 29e nog flink wezen shoppen:) Zijn ze niet achter gekomen omdat ik dat spul allemaal op mijn kamer had liggen, deed ik gewoon door vrienden met hun tassen met mijn vuurwerk mee naar me kamer te nemen:P Illegaal mag ik niet, maar ik doe het wel lekker wel:D

wat is er dan aardig chill aan je ouders?:p

mijn ouders geven eigenlijk helemaal niks om, zo heeft ons pap ook gewoon een illegale 100,000 rol. en verder hoeveel geld maakt ze ook niet uit, want ik werk er zelf voor. als ik maar niks zelf ga fabriceren.

ik ben nou bijna 16,
ik ben van plan dit jaar 450 uit te geven, het is dan ook nog de vraag of mijn ouders dat goed vinden.
maarja als ik zeg dat ik er zelf voor werk dan kunnen ze er toch niks van zeggen?
mij vader zij een tijdje terug nog: je mag zelf weten wat je met je geld doet.
als ik hem daar aan herinner kan die het niet dwarsbomen. :wink:

ik ben nou bijna 16,
ik ben van plan dit jaar 450 uit te geven, het is dan ook nog de vraag of mijn ouders dat goed vinden.
maarja als ik zeg dat ik er zelf voor werk dan kunnen ze er toch niks van zeggen?

Daar kan ik mezelf nu wel in vinden,ik werk sinds kort ook, en niet eens een beetje (supermarkten hebben nu echt veel mensen nodig:p:p) En mijn moeder zei, doe maar wat je wilt met je geld (ook sparen he:D), als je maar niet overdrijft..
Ach ik zal alleen overdrijven,als het om vwk gaat :D

Mijn ouders zeggen niet veel als ik op deze leeftijd al veel uitgeef, ik ben niet iemand die buiten veel uitgeeft, dus als ik wat wil kopen word er niet echt moeilijk overgedaan.

ik ben nou bijna 16,

vertel je nou mij ervaring van afgelopen oud&nieuw? :rolleyes:
vorig jaar 16 geworden, en meteen flink ingekocht.
uiteindelijk ook met €400/450 thuis gekomen. Mijn pa vond het wel veel, maar vond het ook wel leuk, zolang het dit jaar maar niet meer werd. mijn ma vond het ook wel veel, maar maakte het niet heel veel uit ('het is jou geld')

ik heb er niet echt voor gewerkt, maar gewoon hard gespaard. ik geef buiten (uitgaan e.d.) niet heel veel uit, alleen af en toe een ijsje op het strand:rolleyes:
dit jaar heb ik wel wat meer uitgegeven door het jaar heen, dus heb ik ook baantje voor de vakantie geregeld.
Dit jaar zal ook weer hetzelfde zijn, 'het is veel, maar als jij het wilt, waarom niet...'

mijn moeder houd wel van matten maar meer ook niet zelf koopt ze ook nooit wat, vader vind vuurwerk maar niets, vroeger kocht hij altijd een simpel sier pakketje "omdat het erbij hoort". ik mocht dan tot ik een jaar of 8 was vanuit het kuikenraam kijken hoe hij de fonteintjes enzo afstak. zelf kreeg ik dan een kinderpaketje en kon mijn lol niet op met de sterretjes, morningglorys en partypoppers. vanaf mijn 9e begonnen mijn ouders ook vuurwerk voor mij te kopen 1 slof rotjes en een slof baby pijltjes. helaas gingen mijn ouders altijd pas op de 31e in de middag naar "de vuurwerk winkel" en was ik al dus bezig met het 1 en ander lenen bij de jongens uit de buurt. met als gevolg ik ging met mijn net gekregen vuurwerk naar buiten en was binnen 5 minuten al de helft kwijt. siervuurwerk bestond in mijn ogen nog niet want dat was veel te duur. een paar jaar later hevige discussies thuis want mijn ouders waren nog steeds verantwoordelijk voor mijn budget en ik was elke keer druk bezig met lijstjes maken en mijn ouders (vooral mijn vader) zoveel mogelijk geld "afhandig" te maken. dit ging een aantal jaar zo door tot ik een krantenwijkje kreeg en zelf vuurwerk kon halen. mijn ouders waren er nog steeds op aan het hameren dat ik maar voor maximaal een bepaald bedrag mocht uitgeven op mijn 12e had ik dus eindelijk zelf mijn vuurwerk gekocht.

dit ging zo door tot mijn 14e toen kreeg ik een baantje bij een komkommer kweker, elke zaterdag lag er geld op mij te wachten en omdat je per gelopen pad geld kreeg werkte ik in december natuurlijk wat harder dan de rest van het jaar ;) bestellen deed ik toen nog niet. dus die zaterdag middag ging ik samen met mijn vriend/collega/freak stefantvs (die ik ondertussen al een jaar of 20 ken en mij zeker heeft aangestoken met deze hobby, waarvoor dank ;) ) naar het tuincentrum om direct het zuurverdiende geld uit te geven. eenmaal thuis wisten mijn ouders niet wat hun was overkomen. hun zoon die zo "belachelijk veel geld" aan vuurwerk had besteed? (het zal zo'n 100 gulden zijn geweest) maar ik was dolgelukkig en trots dat ik alle dingen had kunnen kopen die ik graag had willen hebben. de hele dag zwerven op straat en knallen dat het een lieve lust was.

2003 de verhuizing, een nieuwbouw wijk in april verhuisd en ook de komkommerboer was verleden tijd en moest ik dus weer de sleutel tot de schatkist van huishouden zien te vinden. zelf had ik wel wat gespaard om wat klein spul te kopen maar fatsoenlijk siervuurwerk was wederom te duur. dat jaar met de hele familie vuurwerk filmpjes zitten kijken van gbv (zelfs mijn moeder kocht een thunderflower en een thunder salvo!) ik kreeg ook een thundersalvo, mijn broertje een thunderflower en samen moesten we het mines & candles pakket delen. helaas viel die oud en nieuw nogal tegen omdat wij 1 van de eerste bewonders van de wijk waren. en het dus bijzonder rustig was om half 2 zat iedereen al binnen. het jaar daarna zou ik het absoluut anders doen. dus om half 1 de fiets gepakt en crossen naar mijn oude buurt om daar oud en nieuw te vieren. ik had weer de tijd van mijn leven. ik had bewust weinig voor de deur gestookt zodat ik meer zou hebben bij mijn vrienden.
in 2005 ben ik weer begonnen met een kranten wijkje (ik moest immers geld verdienen en er stond een schuld open bij mijn ouders aan allemaal kleine bedragen) dus ik kon ook weer meer geld uitgeven aan vuurwerk dit vuurwerk allemaal bij mijn toenmalige vriendin gelegd (want dat jaar had ik voor het eerst "veel" vuurwerk gekocht en had liever niet dat mijn ouders daar achter kwamen. ik zou immers toch oud en nieuw bij haar vieren.
2006 was een rampjaar, ik moest het doen met de restjes uit 2005 ik had net een nieuw baantje en ik zou pas in januari mijn eerste salaris krijgen. dit heb ik in 2007 gelukkig ingehaald. ik had nog meer ten opzichte van 2005 en dit jaar moest het wel bij mij thuis liggen. mijn ouders reageerden mild op de hoeveelheid. voor hun was het bedrag minder dan de werkelijkheid. dit vonden ze een redelijk bedrag (150 voor me ouders 200 voor mij :P) ook in 2008 werd er geen probleem gemaakt en in 2009 maakten ze er ook geen probleem van ze verklaarden me wel voor gek dat ik weer met een hele lading zooi thuis kwam maar begrepen wel dat het mijn eigen geld was en als ik het aan vuurwerk wilde uitgeven dat dit mijn eigen keuze was.

mijn ouders hebben dus zeker wel geprobeerd om er voor te zorgen dat ik niet als een idioot alles kocht wat los en vast zat maar meer een keuze te maken dus of 10 sloffen rotjes of 2 potten... hierdoor probeer ik zelf dus ook mijn budget binnen de perken te houden en keuzes te maken. een hoop lijstjes maken en schrappen maar toch ben ik (op 2006 na) elk jaar tevreden geweest met mijn collectie

Ik ben nu 16 en ik mag alles kopen wat ik wil legaal/illegaal, het enige is ik MOET elke cent zelf betalen... Me ouders moeten allebei nix van vuurwerk hebben :sad: en ze betalen er dus helemaal nix aan. Best veel maten van me krijgen rond O&N wel een paar tientjes extra van hun ouders voor het vw maarja :p

Nog even over dat 'ik mag alles kopen' .. daarmee bedoel ik wel alles behalve shells en cobra's enzo, want zulke zware dingen hebbe me ouders niet graag in huis xD
:bye:

Ik begon op mijn 9de mijn vader stak altijd vuurwerk af en op een dag zei ik tegen mijn vader PAPA?? Ikke vuurwerk! Toen kocht hij voor mij een paar astro babypijl grondbloemetjes en een veiligheids bril Zo een 15 euro
Ik helemaal blij tegen mijn vriendjes opscheppen enzo

Nu ben ik 12 en koop nu voor 500 euro aan vuurwerk :D maar wel 250 euro meebetalen maar vind ik niet erg alleen iedereen dan klagen jaaa je verbrand gewoon geld en je kan daar iets veel leukers van kopen en dan bij oud en nieuw wat heb je een prachtig vuurwerk jongen!

Wij hebben dus het vuurwerkkrantje binnen, ik zit daarin te kijken, begint mijn vader te zeiken: "Als je maar weet dat je geen 288 babypijltjes gaat kopen!"
Wat boeit hem dat nou!!! Dat gaat zo makkelijk op, dat snapt hij niet en ik word helemaal gek van hem als het om vuurwerk gaat! :angry:

Dat kost misschien 2,50 dat is goedkoper dan een big mac ;)

Zo, ben er weer.

Afgelopen jaar deden mn ouders eindelijk eens normaal. Als in, mijn geld, ik mocht ermee kopen wat ik wou. Zelfs toen ik vertelde dat ik nog wat ging kopen zeiden ze OK is goed jonge. Terwijl ze normaal als gekken te keer gingen. Gelukkig maar:) Ze brachten me zelfs ff na de winkels toe, terwijl ik zeid: Kan t zelf wel halen. Maar goed, alleen in de avond was een wat saai momentje, mocht niet ongelimiteerd afsteken, maar voorruit. Dat waren alle problemen xD Though enkele weken dervoor zeiden ze wel: JE KOOPT DIT JAAR NIET WEER ZOVEEL NUTTELOOS VUURWERK. Nou logisch, 150 euro aan klein rot vwk, ja xD prachtig einde:)

Denk wel dat ze dit jaar weer gaan zeiken.

Back
Bovenaan