Mensen die tegen vuurwerk zijn

Toen ik klein was kreeg ik altijd een meter pakketje. En elk jaar bleef mijn moeder het proberen of ik voor die 25 gulden niet beter iets anders kon kopen. Soms zei ik dan zelfs ja maar zodra het december was, was mijn mening al weer veranderd: ik moest en zal vuurwerk hebben. (ja je bent freak of niet.... toen al)

Toen ik vanaf mijn 15e ging werken en dus zelf mijn vuurwerk ging betalen werd het natuurlijk meer.
Nu ben ik 24 en het is weer iets meer (soms schrik ik zelf van het bedrag dat ik uitgeef... maar ja het is tenslotte een hobby).

Mijn moeder verklaart me gek als ze al het vuurwerk binnen ziet staan de laatste 3 dagen van het jaar. Maar elk jaar is ook zij de eerste die me complimenteert met het mooie spul.
Dus uiteindelijk valt al dat ''gezeur'' wel mee.

Ik zelf vraag altijd aan mijn pa hoeveel ik mag uitbesteden, meestal(altijd) zegt hij niet meer dan €80. Dan zeg ik altijd "Maar dan kunnen we beter voor €100, want dan krijgen we een extra pot erbij!".
En dan gewoon zeggen dat je van die €100 heel veel sier heb gekocht;-)

Sinds ik een vriendin heb praat ik veel meer met mijn ouders, zo kwam dit jaar ook het onderwerp vuurwerk ter tafel. Vorig jaar had ik al veel vuurwerk.(400, en het jaar daarvoor +/- 80) Mijn moeder vroeg hoeveel ik van plan was uit te geven, daar heb ik voor het eerst eerlijk antwoord op kunnen/durven geven.

Daarna hadden we het nog over illegaal vuurwerk, mijn moeder had een heel vertekend beeld hiervan, onder andere door onjuiste berichtgeving van de media.
Ik heb mijn best gedaan om haar zoveel mogelijk nuttige informatie te geven over illegaal vuurwerk, toen mijn bescheiden voorraadje laten zien.

Mijn moeder had geen bezwaren meer tegen vuurwerk, ze zei er wel bij dat ze er niet aan moest denken dat er in huis lawinepijlen of cobra6 zouden liggen. Deze heb ik dus ook niet gekocht, ondanks dat ik ze kreeg aangeboden, uit respect voor mijn ouders.

Mijn moeder was daarnaast ook heel blij dat ik de veiligheidseisen in acht neem. Ik heb altijd 10 voor 12 wat stenen buiten staan, veilige afschietbasis voor vuurpijlen en een paar flessen water, voor het geval dat.

Mijn tip aan jongere waar het misschien niet zo lekker loopt, neem een vriendin;) nee, laat aan je ouders zien dat je je verstand gebruikt, na hebt gedacht over wat je hebt gekocht (weet wat je in huis hebt gehaald), je best hebt gedaan om het jaar veilig af te sluiten.

En vorm een mening over wat wel kan en wat niet kan op vuurwerk gebied, en probeer je daar aan te houden! Dit kan nog van pas komen om je te kunnen distantiëren van vuurwerkvandale oid.

Maarten

Sinds ik een vriendin heb praat ik veel meer met mijn ouders, zo kwam dit jaar ook het onderwerp vuurwerk ter tafel. Vorig jaar had ik al veel vuurwerk.(400, en het jaar daarvoor +/- 80) Mijn moeder vroeg hoeveel ik van plan was uit te geven, daar heb ik voor het eerst eerlijk antwoord op kunnen/durven geven.

Daarna hadden we het nog over illegaal vuurwerk, mijn moeder had een heel vertekend beeld hiervan, onder andere door onjuiste berichtgeving van de media.
Ik heb mijn best gedaan om haar zoveel mogelijk nuttige informatie te geven over illegaal vuurwerk, toen mijn bescheiden voorraadje laten zien.

Mijn moeder had geen bezwaren meer tegen vuurwerk, ze zei er wel bij dat ze er niet aan moest denken dat er in huis lawinepijlen of cobra6 zouden liggen. Deze heb ik dus ook niet gekocht, ondanks dat ik ze kreeg aangeboden, uit respect voor mijn ouders.

Mijn moeder was daarnaast ook heel blij dat ik de veiligheidseisen in acht neem. Ik heb altijd 10 voor 12 wat stenen buiten staan, veilige afschietbasis voor vuurpijlen en een paar flessen water, voor het geval dat.

Mijn tip aan jongere waar het misschien niet zo lekker loopt, neem een vriendin;) nee, laat aan je ouders zien dat je je verstand gebruikt, na hebt gedacht over wat je hebt gekocht (weet wat je in huis hebt gehaald), je best hebt gedaan om het jaar veilig af te sluiten.

En vorm een mening over wat wel kan en wat niet kan op vuurwerk gebied, en probeer je daar aan te houden! Dit kan nog van pas komen om je te kunnen distantiëren van vuurwerkvandale oid.

Maarten

mooi verteld:D

Als je jouw bedrag te laag vind, zeg dan dat je het met iemand samen doet (Broer/Zus). Dan kan je stiekum nog wat extra er bovenop doen, en Ja je moet dan vuurwerk delen maar het is dan leuker om samen te stoken met Familie/Vrienden dan alleen. En voor Illegaal vuurwerk moet je gewoon je beste kant laten zien, laten zien dat je voor jezelf al verantwoordelijk kan zijn en dat je goed kan inschatten wat je wel en niet moet kopen. Dus kom niet zodra je toestemming heb met Shells etc. binnenlopen maar doe het rustig aan. En nu stop ik met typen want ik krijg kramp :p.

ik heb altijd met me vader mee gestookt 's avonds maar toen ik 9 was mocht ik voor het eerst een half slof rotjes op maken in de avond.
whoo ik helemaal blij.
jaar later samen met pa 3 klappers maken. en klein sier vuurwerk.
's ochtens reed ik altijd met een kleine step rond het dorp en bij iedereen kijken die vuurwerk af stak, toen ik 12 jaar was, me pa stond te kijken toen ze bij ons in de straat aan het stoken waren. dus die roept me terug en ik kreeg toen een pak baby pijltjes mee. ik al helemaal blij en op gestookt.
jaar later kocht ik zelf 2 sloffen rotjes en kreeg nog een pak baby pijltjes fluit en knetter. maar dat had ik al op toen het 2 uur was ik, ik stiekum 1 pak baby pijltjes gekocht en afgestook (zijn ze nog steed niet achter)
vorig jaar kocht ik zelf voor €16 euro en heb de hele dag lol gehad met me vrienden.
ik heb het helemaal niet gevraagt en het kwam zelf aan waaien. dus ik vond het helemaal te gek om me eigen vuurwerk af te steken (eerst toen ik 9 was stond ik 3 straten verder vuurwerk van vrienden samen op te stoken)
dit jaar koop ik voor €60 euro en heb zat.
ik lied het lijstje zien en geen gezeur, nouwja die 50 asian thunders voor €20 euro vonden ze veel maar na 1 tegen argument vonden ze het weer goed.
dus ik ben blij met me ouders al is het niet zo veel maar ik hoef ook niet zoveel te hebben dat ik voor volgend jaar nog de helft over heb nu heb ik het net op of houd nog wat sier dingen over meer niet. en zo wil ik dat ook houden.
illigaal hoef ik niet over te beginnen dat weet ik toch al Nee.
maar zo leer je het ook af en denk je er ook over na hoe gevaarlijk het is.
maar ik vind me ouders best wel chill dus :)

ik heb altijd met me vader mee gestookt 's avonds maar toen ik 9 was mocht ik voor het eerst een half slof rotjes op maken in de avond.
whoo ik helemaal blij.
jaar later samen met pa 3 klappers maken. en klein sier vuurwerk.
's ochtens reed ik altijd met een kleine step rond het dorp en bij iedereen kijken die vuurwerk af stak, toen ik 12 jaar was, me pa stond te kijken toen ze bij ons in de straat aan het stoken waren. dus die roept me terug en ik kreeg toen een pak baby pijltjes mee. ik al helemaal blij en op gestookt.
jaar later kocht ik zelf 2 sloffen rotjes en kreeg nog een pak baby pijltjes fluit en knetter. maar dat had ik al op toen het 2 uur was ik, ik stiekum 1 pak baby pijltjes gekocht en afgestook (zijn ze nog steed niet achter)
vorig jaar kocht ik zelf voor €16 euro en heb de hele dag lol gehad met me vrienden.
ik heb het helemaal niet gevraagt en het kwam zelf aan waaien. dus ik vond het helemaal te gek om me eigen vuurwerk af te steken (eerst toen ik 9 was stond ik 3 straten verder vuurwerk van vrienden samen op te stoken)
dit jaar koop ik voor €60 euro en heb zat.
ik lied het lijstje zien en geen gezeur, nouwja die 50 asian thunders voor €20 euro vonden ze veel maar na 1 tegen argument vonden ze het weer goed.
dus ik ben blij met me ouders al is het niet zo veel maar ik hoef ook niet zoveel te hebben dat ik voor volgend jaar nog de helft over heb nu heb ik het net op of houd nog wat sier dingen over meer niet. en zo wil ik dat ook houden.
illigaal hoef ik niet over te beginnen dat weet ik toch al Nee.
maar zo leer je het ook af en denk je er ook over na hoe gevaarlijk het is.
maar ik vind me ouders best wel chill dus :)

Kijk dat is gewoon netjes.. Ik zeg altijd zo, je moet klein beginnen. Zo begint idereen. Het maakt niet uit hoeveel je hebt. Plezier moet voorop staan bij oud en nieuw. Volgensmij is dat bij jou wel eht geval :wink:

Je motto vind ik wel een beetje apart... Niet gewoon door de lucht? :p

Ik koop dit jaar voor ongeveer 150 eur btw. Lekker stoken hier met wat vrienden. Reken maar dat ik plezier heb!

:bye:

toen ik 7 was ofzow mocht ik me eerste pijl afsteke
het jaar erna mocht ik vuurwerk niet zo veel maar tog wat
en het werd steeds meer en meer en nu mag ik zoveel hale a;s ik wil maar geen illegaale shit denk ik xD (heb het wel al)

mijn ouders weten lekker van niks, :)
temminste ze weten van de nitraten enzo maar niet van de zwaardere stuff (A)
en daar komen ze ook net achter

Normaal hebben mijn ouders er geen probleem mee met wat ik uitgeef dus is had een heel mooi lijstje gemaakt van 165eu(ik dacht laat ik niet al te gek doen) en toen ik beneden kwam met de lijst begon het gezeur. blablabla toen ze eindelijk uitgepraat was kwam het er op neer dat ik niet meer als 100eu uit mag geven:( Dus nu word het heel lastig want dan moet ik dingen gaan wegstrepen van het lijstje:'(

-Koevis

Had het net even met mijn ouders over vuurwerk tijdens het eten, toen ik zei dat ik 29 december ook nog naar de vuurwerkdealer hier in de buurt ging om een vuurwerkbril en aansteeklontjes te kopen kreeg ik geld van mijn moeder + wat extras om wat klein vuurwerk van te kopen, normaal moet ik alles zelf betalen, maar nu mijn moeder inziet dat ik ook erg oplet met afsteken, heb ik als het ware een leuke bijdrage gehad :D

Heb wel relaxte ouders , toen ik jaar of 16 was heb ik zelf uitgevogeld hoe je buskruit kan maken.
Dus sinds die tijd grote atoom wolken en steekvlammen aardappels die 500m weer in het weiland terecht kwamen.:P
Maar pa keek wel regelmatig mee wat ik aan het uitvreten was
Heb daarna alle vuurwerk boeken verslonden die ik kon vinden , op school viel het leraren op dat mijn engels met sprongen vooruit ging en natuur en vooral scheikunde:) .
Dus was eigenlijk wel positief allemaal als ik dat niet allemaal had gemogen dat ik niet die chemie opleiding gedaan en alle zaken die daarna kwamen:)
Heb jaren eigenlijk niks meer met vuurwerk gedaan , maar heb hier nu lekker veel ruimte .
En hier in het dorp slepen ze al weer rond met melkbussen voor carbid schietten:P
Dus wordt vast wel gezellig :)

Eerst maakte het me moeder niets uit, maar gisteren zei ze ineens: Ja niet zoals vorig jaar he! Met zakken vol thuis komen!

Hihi, ik ben echt benieuwd, of mijn ouders zo dom zijn om te geloven dat ik maar € 175 heb besteed en dan ineens met 2 giga zakken vol komt aanzetten xD Ik ben erg benieuwd, dit word of gezeik, wat nutteloos is, of verbazing xD

ik mag eigenlijk maar voor 35 euro kopen, omdat ze het zonde van het geld vinden. maar zit er altijd heeel ver boven haha. zonder dat ze het weten

ik heb wat betreft hele "chille" ouders als ik maar geen bommetjes bouw en het redelijk legaal houd.

we gaan op de 31ste naar het vennebos , Landal Greenparks.
en omdat ik wel van vuurwerk houd zeiden me ouders: zullen we onderweg dan even naar duitsland gaan? dan kan jij daar vuurerk kopen.

daar zeg ik geen nee tegen.

Back
Bovenaan