Mensen die tegen vuurwerk zijn

UUhm, is het niet zo dat je ouders tot je 21e levensjaar financieel verantwoordelijk kunnen worden gehouden??

EDIT: Je ouders zijn tot je 18e financieel verantwoordelijk en tot je 21e levensonderhoud-plichtig.

Maar laten we niet teveel met elkaars opvoeding bezig zijn. Ouders hebben meestal toch een (in hun ogen goede) reden om een straf oid op te leggen.
Misschien zijn er wel andere zaken die meespelen, etc.

Mijns insziens mag je als je zelf geld verdient, zelf weten waar je het aan uitgeeft. Echter zullen veel ouders toch een beetje in de gaten houden hoe jouw uitgavepatroon eruit ziet.

Als je bijvoorbeeld nog moet sparen voor je rijbewijs, maar je alles wegstookt aan vuurwerk.. Dan is dat JOU keuze, maar in HUN ogen niet 'verantwoord'.

Laatst bewerkt:
tjsa mijn ouders zijn opzich wel makkelijk.
ik heb net voor 200 euro vuurwerk gekocht.
en ik ben voor plan nog voor 150 euro uit te geven.
of ze dat ook nog goed gaan vinden is nog de vraag;)
maar als ik zeg dat het maar 1 keer in het jaar is en zeg wat hun allemaal uitgeven doen ze der altijd wel weer makkelijk over.
dus hopen maar;)

Gezellig, deze oud & nieuw gaat hoogswaarschijnlijk op een ramp aflopen...Me ouders hebben besloten me bankpas af te pakken en me straf te geven omdat ik hem terug wou (straf als in 1 uur lang me negatief afzeiken/geen avondtussendoortje meer en als ik uit huis wil raak ik echt alles kwijt). Dit is 3 dagen geleden gebeurd en ze doen het nog steeds...Oh en om ff verwarring te voorkomen: Me ouders als in alleen me moeder...

Gelukkig thought heb ik nog wel enigzins 50 euro bewaard cash, want anders was ik de klos geweest...Hopen dat ze het niet stelen, zoals me bankpas...

Wou dat mijn ouders zo aardig waren als die van Saathan! Damn met dat thuis komen en dan nog hulp krijgen ook, dat is pas geweldig:D

Jij hebt echt teveel aandacht nodig!

Toen ik 10 was, ging ik samen met m'n vader vuurwerk halen voor ongeveer 20 euro.
1 jaartje later was het 50 euro.
Nu 2 jaar later, is het €250,00 voor een jongen van 13 :P

Ik was gister middag gepakt door me ouders met op me slaapkamer met nitraatmatten, widowmakers, pirats, BSC en TT etc. etc. :( twv 40 - 44 euro. Alles terwijl ik naar school was in een emmer water gegooid.

Flink gesprek, slaande ruzie en veel ge***** etc. etc. gehad.

Nu nog maar hopen dat ze niet meer gaan zoeken, omdat ik nog andere dingen krijg via via :P.

Ik ben 30 jaar en me moeder ,,zeurt´´ ook nog steeds tegen mij, dat ik teveel vuurwerk koop.
Vanochtend nog.
Me moeder: Red je het allemaal, op je zelf.
Ja hoor, bla bla.

Zegt me moeder: Je moet toch ook eens minderen met je vuurwerk hoor.
Want je geeft bla bla bla.

Ja op zich heeft ze feitelijk wel gelijk, maar ja vuurwerk is een blijft me hobby.

En dat me ouders af en toe bezorgd zijn over me, daar kan ik alleen maar waarderen.
Ik heb een zeer goede verstandhouding met me ouders.
Ik hoor wel eens verhalen van vrienden en collega´s dan denk ik, het zijn wel je ouders hoor!

Het is beter dat je ouders hun bezorgheid uiten, dan ze het voor zich houden.

Maar ja, dan moet het niet uit de hand lopen, zoals het geval van Herdervriend.

Laatst bewerkt:
Gezellig, deze oud & nieuw gaat hoogswaarschijnlijk op een ramp aflopen...Me ouders hebben besloten me bankpas af te pakken en me straf te geven omdat ik hem terug wou (straf als in 1 uur lang me negatief afzeiken/geen avondtussendoortje meer en als ik uit huis wil raak ik echt alles kwijt). Dit is 3 dagen geleden gebeurd en ze doen het nog steeds...Oh en om ff verwarring te voorkomen: Me ouders als in alleen me moeder...

Gelukkig thought heb ik nog wel enigzins 50 euro bewaard cash, want anders was ik de klos geweest...Hopen dat ze het niet stelen, zoals me bankpas...

Wou dat mijn ouders zo aardig waren als die van Saathan! Damn met dat thuis komen en dan nog hulp krijgen ook, dat is pas geweldig:D

vind het weer een apart verhaal als ik eerlijk ben..

je bent 19 jaar, als ze je shit pakken kun je naar de raad van de kinderbescherming bellen of de politie(daar zijn vertrouwensadviseurs aan wie je je verhaal kwijt kan, die hebben zwijgplicht)
het zijn je ouders maar daarom zijn ze nog niet almachtig over jou ,je leven en je spullen in dat leven..
geen enkele ouder mag zijn kind het geld van afpakken dat is niet ethisch.
tot je 21e is inderdaad een kind financieel afhankelijk maar dat houd niet in dat je als ouder zijnde beslag mag leggen op het geld van je kinderen.
moet je als ouder zijnde een misdaad begaan om je kind iets te leren, dat kan nooit werken...
kan het me ook totaal niet voorstellen, kijk dat je als ouders zijnde zegt tegen je kinderen dat ze op tijd thuis moeten zijn oke, en ook dan is 19 al een behoorlijke leeftijd., maar qua financieen hebben ze niks over te vertellen.
volgende keer zal je zeker in een string naar school moeten omdat je kleren in beslag genomen zijn.:rolleyes::p

ik heb dan ook vaak mijn twijfels bij je verhalen moet ik ook eerlijk bekennen, ik vind je wat ik van je gelezen heb een aardige gozer,alleen als je 19 jaar bent en je laat je zo in de hoek duwen dat kan volgens mij niet echt zo zijn.
ik heb nu inmiddels al zeker 15 van je verhalen gelezen en iedere keer vorm ik dezelfde 2 mogelijke conclusies:

-of het is echt, en je hebt hulp nodig(en daar moet je naar op zoek gaan in het echie en niet echt logisch om via een vuurwerkforum erover te praten).

-of je hebt inderdaad aandacht en medelijden nodig, die mensen heb je een hele berg van op internet dus niet zo gek dat dit een mogelijkheid zou kunnen zijn.

erg tactisch klinkt het ook allemaal niet,
als je een berg geld op die pinpas heb staan waarom neem je het dan niet op?
en als je het op zou nemen wat wil je gaan doen met dat geld?? stiekem vuurwerk kopen?? beetje opvallend he als je heel oudjaarsdag weg bent van huis terwijl je geen vuurwerk mocht kopen, wat moet je dan doen de hele dag in de kou??.
hoe kun je zowiezo toelaten dat je pinpas ingenomen word dan?? dat ding heb je bij je toch??

tja ik weet dingen kunnen heel hoog oplopen als je het niet over je kant laat gaan, maar je moet niet over je laten lopen , hoe ouder je word moet je je grenzen steeds duidelijker gaan stellen, je bent van een jongen een man aan het worden.

doe er wat mee inplaats van hier een beetje te gaan kniezen, als het echt is dan weer je dat zelf wel en leven wij heus oprecht met je mee.
alleen je moet er wel wat mee gaan doen, je word steeds ouder en ouder en de lijm moet als het goed is steeds meer los gaan weken de bedoeling is dat je steeds onafhankelijker word, dat is nu volwassen worden..:)

succes dude:)

ik deed en doe nog steeds heel veel in overleg maar over vuurwerkgeld word nooit gepraat mijn zussen doen nog wel eens een gokje en meestal moet ik dan zeggen hoger hoger veel hoger:D maar ze verklaren me nooit voor gek, hun hebben weer hun eigen hobby,s.
mijn ouders en zussen zijn daar altijd vrij intelligent over geweest, ze verdedigden me vroeger tegenover andere familie als die begonnen met hun commmentaar, en zeggen ook meestal dat wat hun in een heel jaar uitgeven ik voor 3 dagen uitgeef omdat die regels nu eenmaal zo zijn dat ik mijn hobby maar eenmaal per jaar uit KAN leven.
als ik dit geld uitgaf in laten we zeggen 150 euro per maand dan zou niemand het opgevallen zijn en niemand commentaar hebben, maar nu is het een grote smak geld ineens tja dat is niet anders....

mijn moeder was vooral altijd bezorgd over of ik het wel op kreeg,
dat vond ze belangerijker dan het geld ik kreeg 20 gulden als ik me goed herinner en dan kon ik er zelf bijleggen als ik wilde, dat extra geld had ik voor gespaart, MIJN geld dus, en ik kreeg altijd de waarschuwing of ik nu vuurwerk of een doos technisch lego uitkoos dat ik het maar 1 keer uit kon geven,
dat gaat dus op een gegeven moment in je hoofd zitten en bij elke aankoop denk ik daar nog wel eens aan terug,
en de laatste jaren geef ik er aardig showtje mee, waarbij iedereen vol bewondering staat te kijken, niemand brabbelt over: ''daar gaat weer voor 150 euro een project'', mijn moeder fotografeert het inmiddels en mijn zwager en neef willen er wel een filmpje van schieten.

ben nu inmiddels 26 jaar en het is na 17 jaar nog steeds hetzelfde liedje
mensen zullen altijd zeggen dat het zonde is van je knaken.
ik vind het zonde voor die mensen dat ze zich door hun eigen kortzichtigheid
laten leiden, en niet verder kunnen/willen kijken over hoe een ander zijn hobby ervaard.

anyways ik hoop er nog flink van te kunnen genieten de komende jaren, de bedragen zullen uiteindelijk wel kelderen zodra ik eindelijk eens een huis toegewezen krijg, maar vuurwerk hoort er altijd bij een oud en nieuw zonder vuurwerk is als kerst zonder lichtjes.:)

mooi gesproken agw vooral de laatste zin waar je mee afsluit!!
kan me helemaal vinden ik jou verhaal!
top.
zelf woon ik ook wat jaartjes op me zelf en gelukkig heeft mijn moeder nooit moeilijk gedaan!
al had ze zo soms haar zorgen over mij:D maar dat is een ander verhaal.

mijn ouders hebben ons van jongs af aan om leren gaan met vuur.
kaarsen aansteken op ons 5e jaar, helpen met koken enzo,openhaard aansteken op ons 6e jaar je kent het wel.

daarom nooit de neiging gehad ergens fikkie te gaan steken, er was niks bijzonders aan als je thuis het ook al zo vaak kan doen.

zo ook met vuurwerk, van jongs af aan met trektouwtjes,sterretjes,partypopper sliertjes etc etc
daarna fonteinen etc, ben er tot mijn 9e jaar wel bang voor geweest om af te steken.
durfde eigenlijk niet naar buiten omdat ik bang was voor andere mensen met hun vuurwerk(zoals je weet zijn je buren over het algemeen klinisch gestoort als het op het tijdstip van 12 uur s,nachts aankomt bezopen en onvoorzichtig).
daar heb ik ook aan over gehouden dat ik pas om kwart over 12 ga.

en toen ik steeds ouder werd werden de vooraden steeds groter en groter.
eigenlijk alleen maar siervuurwerk.
heb 2 jaar rotjes erbij gehad maar dat was zeldzaam vervelend gedoe altijd maar dat aansteken en weggooien nou fantastisch hoor:bonk: dacht ik dan altijd:D
en nu toen kwamen de pakketten en cakes, en de laatste jaren de 500 grammers
en geef er bijna hele shows mee.
mijn ouders weten dat het niet misselijk is wat ik eraan besteed.
maar ze hebben me er wel altijd in gesteunt.

in het begin ging ik samen met mijn vader halen, hij stak toen nog af(kan nu niet meer want hij bukt niet meer zo makkelijk en kan niet meer zo goed lopen als toen.:sad:
maar hij geniet er nog zekerste weten van en staat altijd buiten om te kijken en om mijn lontje aan te pakken als ik binnen een nieuwe cakeproject pak.
mijn moeder staat altijd foto,s te maken voor haar eigen grote hobby(fotograferen dus.

mijn ouders hebben het ook nooit zonde van het geld gevonden, iedereen heeft zo zijn hobby,s het hele jaar door en geven daar duizenden euro,s aan uit en awgtje heeft aan het einde van het jaar 1 grote hobby, waar dan ook nog eens de hele familie en straat van kan meegenieten.:D

ben altijd een redelijk brave niet zo,n stapperige jongen geweest, zuinig met alcohol,niet roken, geen drugsgebruik , en niet onnodig rondhangen op straat, geen behoefte aan cafe,s clubs en disco,s :wink:
1 keer per jaar spring ik uit de band en dat is/was met oud en nieuw.
daarna drink ik een paar biertjes en babbelen we nog wat na en dan is het om een uur of half 4 s,nachts naar bed.

Mooi verhaal AWG. In dat verhaal herken ik mezelf ook best wel.

Vanaf jongs af aan leren omgaan met vuur. En die vooraden die steeds groter werden (Nu nog steeds).

Me ouders hebben er nooit problemen mee gehad. Me ma vraagt weleens vind je het niet zonde van je geld want ik geef ook best veel uit aan vuurwerk. Met me pa vuurwerk halen en afsteken enzo doe ik nu op m'n 18e nog steeds me pa vind vuurwerk ook hartstikke leuk en steekt nu nog steeds af.

En vooral dat laatste stuk over dat uitgaan enzo. Want ik ben zelf ook niet zo'n stapperige jongen omdat ik er net als jou geen behoefte aan heb om naar discotheken en cafe's enzo te gaan.

Laatst bewerkt:
het is nu wel heel de tijd tegen de ouders van herdervriend gericht, maar in hoeverre kan hij zelf zijn financieën wel aan? het is wel makkelijk praten over rotouders en zo, maar we kennen ook maar 1 verhaal...

tuurlijk dan nog zitten er haken en ogen aan de kant van paps en mams, maar we zitten zelf iedere keer de media af te zeiken dat er een slap verhaal opgehangen word, bekijk het eens van 2 kanten?

niet tegen jou ppersoonlijk gericht hoor herdervriend, maar we kennen de situatie niet en zoals we allemaal weten zijn alle 2 de kanten wel belangrijk om te kennen, ook in jou geval. het zal niet voor niets zijn, en heb het daar dan ook eens rustig en uitgebreid over...

Werkt hier precies hetzelfde, heb dan nog een fijne pa als het over vuurwerk gaat maar als het aan mijn moeder lag.... Vorig jaar weer hele discussie over rotjes, mocht maar 1 slof want mijn vader vind het maar ''ondingen''. Ik wordt daar helemaal gek van, hij snapt niet dat dat zo op is. :angry: Dit jaar heeft ie mooi pech want koop ik er gewoon veel meer. :p

Ik had afgelopen maanden een Budget van zo'n 300,400,500 euro dat wisselde wat en ik mocht zelf kiezen voor hoeveel ik kocht. Maar dit was vorig jaar ook zo en toen heb ik een brandwond opgelopen omdat ik stiekem vuurwerk was af gaan steken, toen vertrouwde mijn moeder mij niet meer en mocht ik dus voor 100,- euro kopen, dat is best wel een tegenslag als je eerst voor meer dan het dubbele mocht. Dit jaar is het weer zo, ze vind nogsteeds dat ik niet het vertrouwen en verstand heb om er zoveel aan uit te geven. Zelf weet ik het wel beter, want ik vind zelf dat ik er aardig wat van weet, en dat ik zeker wel weet waar ik mijn geld aan uit geef, en dat is aan de belangrijkste en leukste dag van het jaar. Jammer dat het zo loopt nu, hoop dat er snel verandering in mijn moeders mening komt. :rolleyes:

Ik ben echt opgegroeit met vuurwerk illegaal en legaal op mijn 4e stak ik al samen met mijn vader vuurpijlen etc af op mijn 7e liep ik al buiten met rotjes omdat mijn vader me vertrouwde, en vanaf mijn achtste mocht ik eindelijk alleen strijkers enzo afsteken. Nu 13 en elk jaar is gewoon geweldig.
Ouders hebben budget van 500 euro meestal en ik betaal zelf ook zo á 100 euro aan vuurwerk.

Tja het is meestal zo dat ik grote plannen maakvoor 400 euro, maar als je daar dan in de winkel staat met je al zakgeld van de afgelopen maanden, en er wordt gezegt dat je voor 50 max mag uitzoeken... Tja daar word je dan niet erg blij van, vooral als je het halve jaar de beste potten en de meest goede financiele afwegingen hebt gedaan.
Maar dit jaar pak ik het anders aan. Ik ga gewoon een keer naar de shop, lever m'n lijst in en als ik het dan kom ophalen en daar met 3 zakken sta... Ja dan is het voor mijn vader toch al te laat :D
Wordt sowieso het laatste jaar dat ik met m'n ouders ga vuurwerkshoppen omdat ik eind maart ein-de-lijk 16 wordt :D. Ga dan ook gewoon meteen de voorjaarsvakantie naar Belgie. Word m'n eerste keer. Dus er staat nog wat te wachten voor de buurt omdat die ook alles gaan meemaken.
Maar wat dan wel een probleempje wordt is het hele verenigen van Europa. Straks is in Belgie ook geen vuurwerk meer te koop. Of de zelfde saaie knallertjes als in Nederland. Want een van de dingen die ik toch een most vind om te kopen is zo'n schattig kantonnetje Nitrate Cakes van Herlat. Straks zijn die dan niet meer te koop, en alleen een stel tail potjes ofzo... Want het lijkt me toch wel heel erg vet om gewoon een keertje als er wat nieuwe producten te koop zijn en ik een dagje vrij heb om gewoon te gaan, en on gewoon het hele jaar dingen in te slaan, en ook niet te weinig want een sporttas vol is toch zeker wel een must als je nagaat dat ik helemaal vanuit Twente moet reizen. Is wel even fijn 4 uur trein en bus reizen. Ohh de spanning :p ik kan het bijna niet meer aan.

Laatst bewerkt:
Ik kan mijn moeder maar niet uitleggen wat voor ons als freak vuurwerk betekend. Weet iemand hoe ik dit aan mijn moeder uit moet leggen? Want ze vind 100,- euro al super mega veel voor vuurwerk, maar als ik zeg dat ik daar maar 2 500 grammers van kan kopen kijkt ze me raar aan en denkt ze dat dat al genoeg is.

Kan iemand mij aub helpen om dit uit te leggen?

Alvast bedankt. :wink:

Back
Bovenaan