Mensen die tegen vuurwerk zijn

Ik heb mijn ouders kunnen overtuigen dat >€200,- budget niet zo raar is, door inderdaad duidelijk te maken dat het een hobby is. Uitleggen dat je voorpret hebt (lijstjes maken, schrappen, folders uitpluizen, nieuwe producten volgen, demo's bijwonen...) van hetgeen je uiteindelijk aanschaft. Ook zeggen dat je films maakt van het vuurwerk, en deze deelt op internet is een onderdeel van de hobby. Ook dat voegt dus iets toe aan het feit dat vuurwerk een hobby is, en niet simpelweg een kostenpost in het leven. Als jij duidelijk maakt dat het een hobby is (en dat heb je al gedaan door naar bv. de meeting in Orthen af te reizen), nemen je ouders je serieus. Ze zullen het waarschijnlijk nog steeds verspilling vinden van je geld, maar ze begrijpen dondersgoed dat een hobby iets is waar je geld aan wilt besteden. Je eigen geld, welteverstaan.

(Eigelijk is mijn verhaal zo al treffend genoeg, maar ik voeg er even iets concreets aan toe.)

Laat je ouders een filmpje zien (ouders vinden filmpjes kijken nooit zo erg) van bijvoorbeeld de promo/teaser van de Vuurwerkmuseum DVD, of Pieters Vuurwerk DVD. Daarmee kan je duidelijk maken dat vuurwerk haast een lifestyle is, en niet alleen een product.
Misschien kan je je ouders ook eens meenemen naar een demo. Dan zien ze met eigen ogen dat je met een budget van €100,- eigelijk nog vrij weinig kunt neerzetten. Als je uitlegt dat je een showtje wilt neerzetten met wat vrienden voor de hele buurt, helpt dat wellicht. Dan zien je ouders dat je met zo weinig geld geen mooie show kan neerzetten.

Laatst bewerkt:
Onbegrip komt niet alleen van ouders. Zelf merk ik ook veel onbegrip over mijn hobby vuurwerk. Zelf ben ik 27, en getrouwd. mijn vrouw begrijpt/ gedoogd mijn uitgaven. dit jaar geef ik 350 euro uit. Dit gaat elk jaar in overleg. Dit betekend niet dat ik al mijn wensen kan vervullen. je moet soms een compromie sluiten. In mijn omgeving stuit ik wel vaak op onbegrip, vrienden, familie, kennisen, vinden het vaak zonde van het geld. Mijn weerwoord is altijd: dat een hobby geld kost, de 1 geeft honderden zoniet duizenden euro's uit, aan zijn/haar motor, mountainbike, of makramee hobby uit. Ik geef dit uit aan vuurwerk!!!! dit mag 1 keer per jaar in nederland, persoonlijk kan ik hier een jaar op teren!

Ik denk dat we er ook mee moeten leren leven dat sommige mensen onze passie gewoon niet zullen begrijpen. Natuurlijk heb ik het ook allemaal meegemaakt vroeger. De opmerkingen van ouders, broer en zus over "hoe zonde van het geld" het is en vaak beinvloedde dat mijn gedrag ook wel. Nu hebben we het over hele andere bedragen hoor. Want als jochie van 13 gaf ik misschien 60 gulden (26 euro) uit aan mijn collectie. Okee, soms kreeg ik er van mijn pa dan nog wat extra's bij als we eenmaal in de winkel stonden. Ondanks zijn (financiele) steun op dat vlak, moest ik toch de "Je-verschiet-je-spaargeld-preek" elk jaar weer aanhoren. Ik maakte me er verder niet erg druk om, want voor mijn gevoel had ik genoeg om van te genieten.

Nu is mijn budget natuurlijk enorm veranderd. Dat is geleidelijk ontstaan. Eenmaal op jezelf veranderd er een boel. Je wordt zelf verantwoordelijk voor je reilen en zeilen. Mijn ouders kwamen eigenlijk elk oudjaar speciaal bij mij, mede omdat ik gewoon een degelijk stukje vuurwerk in de straat zette. Over financien werd goddank niet meer gepraat. Zo hoort het ook, want op dat moment ben je gastheer en dan is het not done om naar de kosten te vragen, toch? :D

Vrijwel mijn hele familie accepteert mijn hobby en ik kan er vrij over spreken. Ik ontdek zelfs nog regelmatig latente liefhebbers in mijn kennissenkring. Altijd verrassend. Maar een klein aantal mensen in mijn familie heeft naar eigen zeggen een hekel aan "dat *****vuurwerk". Ik probeer daar respectvol mee om te gaan, want een ieder mag natuurlijk zijn eigen mening hebben en ik heb echt niet de taak om de wereld te bekeren. Maar ik hou zelf wel van goede argumentatie dus probeer ik te achterhalen of er duidelijke redenen zijn voor een afkeer. Het valt mij op dat eigenlijk iedereen die zich consequent negatief uit vroeger iets traumatisch heeft meegemaakt. Zo wonen mijn schoonouders in een redelijk asociale buurt, waar het (vaak te zware) vuurwerk op huizen wordt gericht en er wel eens wat vuurwerk door brievenbussen wordt geworpen. Deze mensen zijn met oudjaar gewoon bang en dat begrijp ik zelf heel goed. Ik heb dan respect voor hun afkeer, omdat het te verklaren is. Proberen uit te leggen dat liefhebbers dit beslist zo niet doen heeft geen zin. In hun ogen is iedereen met vuurwerk in de handen een liefhebber. Geen nuance dus. Dan is de discussie tevens verloren, want zo iemand is eigenlijk verpest voor het leven. Vergelijk het maar met een meisje dat verkracht is en daarna alle mannen als agressor ziet.

Conclusie: Je ouders willen je beschermen en behoeden voor fouten. Zij helpen je immers een volwassen persoon te worden. Dat is geen lichte taak. Ook vuurwerk is een onderdeel waar bij de opvoeding goed naar gekeken moet worden. En daar hebben veel ouders moeite mee. Angst wordt gevoed door mediaberichten. Zodra een kind volwassen wordt zullen de mensen die om je geven (o.a. je ouders) inspanningen doen om je passie proberen te begrijpen. Dat is althans mijn ervaring. Het is dus vooral een kwestie van tijd. Tenslotte herhaal ik nog even waar ik mee begon; sommige mensen houden gewoon een afkeer van vuurwerk en er is dan niets dat wij daar aan kunnen doen om te veranderen.

Cameo

Tegenover ouders blijft altijd moeilijk verhaal, ben nu zelf al aantal vol(ge)wassen en nog zeuren mijn ouders regelmatig. Echter ik werk er voor en het is en blijft mijn geld. Waarbij het wel belangrijk is dat je aan de toekomst blijft denken en niet al je spaargeld er door heen schiet.

En voor mensen die blijven zeuren en het zonde vinden, kan je dit tegen ze zeggen: Gemiddeld geeft een Nederlander bijna € 100 per maand uit aan één of meerder hobby's. Vuurwerk behoort tot onze hobby, dus waarom mogen wij daar geen geld aan uitgeven?

In mijn omgeving stuit ik wel vaak op onbegrip, vrienden, familie, kennisen, vinden het vaak zonde van het geld. Mijn weerwoord is altijd: dat een hobby geld kost, de 1 geeft honderden zoniet duizenden euro's uit, aan zijn/haar motor, mountainbike, of makramee hobby uit. Ik geef dit uit aan vuurwerk!!!! dit mag 1 keer per jaar in nederland, persoonlijk kan ik hier een jaar op teren!

Precies, de één rookt het op, de ander drinkt het op, en wij stoken het op (of sommige alle 3).
Dat het zonde is van het geld is echt het slechtste argument ooit, het zegt meer over de persoon die het zegt dan over de "geldverspillers".
Zeggen dat vuurwerk zonde is van het geld, maar zelf het 10-voudige aan benzine uitgeven (voor plezierritjes), roken, drank, naar de bioscoop/theater/pretpark gaan, etc. ook allemaal dingen waar je niks tastbaars aan overhoud, alleen herinneringen. Dan is dat net zo goed "zonde van het geld". Dat nog naast alle andere hobbies, zoals iets verzamelen, waar je "alleen maar naar kan kijken", en "niks aan hebt".
Ik neem eigenlijk aan dat degene die praten over geldverspilling zelf geen hobbies hebben of bijzonder weinig empathie hebben, anders begrepen ze het wel.

En als je bekijkt hoeveel voor- en na-pret de meeste freaks van vuurwerk hebben is het eigenlijk ook helemaal geen dure hobby in verhouding met het plezier wat je er van hebt. Je mag welliswaar maar 16 uur stoken, maar hoeveel honderden uren zijn de meesten wel niet bezig met lijsten maken, fora's bezoeken, doorlonten etc.

Laatst bewerkt:
bij mij toen het begon had ik dat kleine spul kanonslagen en babypijltjes
en tja een soort happy new year pakket voor weinig veel leuke fonteinen en 1cake
nu is dat inmiddels even anders
zelf in slaan
----------------------------------
me vader was wel zo zeikert.
maar me stief ma die wist niet beter en gaf me vader cente en die zei en nu vuurwerk voor hem halen en niet zeiken neem hem mee
is niet eerlijk want zn broer koopt voor 500euro debiel:P:P

Vroeger toen mijn pa mijn vuurwerk betaalde was het altijd: weet je wel niet hoe lang ik daar voor heb moeten werken enz. maar sinds dat ik zelf geld verdien en van dat geld vuurwerk koop is het van: Weet je wel wat je daar allemaal van kunt kopen? En dan zeg ik: Ieder heeft zo zn hobbie, de ene koopt modeltreintjes van honderde euros per stuk, de ander koopt zeldzame vingerhoedjes die verekkes duur zijn of steekt ieder jaar duizende euros in motorcross. en dan geven ze me meestal wel gelijk.

Precies, de één rookt het op, de ander drinkt het op, en wij stoken het op (of sommige alle 3).

Tja:bonk: Mijn ouders geven er nu niet veel meer om, het is mijn geld en ik maak het natuurlijk niet te bont, max 200 euro, aangezien december al zon pokkedure maand is! Seprises, uitgaan, vuurwerk, hardcore feestjes:bonk: Kost allemaal geld!

Vuurwerk zie ik niet echt als een hobby, maar meer als een mooie traditie. Het hoort er nou eenmaal bij om met vuurwerk het nieuwe jaar in te gaan. En ja, dat soort dingen kosten geld:wink:

Er zijn veel mensen die geen vuurwerk kopen, omdat ze het geldverspilling vinden. Toch vinden de meeste mensen het stiekem wél mooi. Mensen vinden het volgens mij, op de een of andere manier, kinderachtig als ze zelf vuurwerk afsteken.

Zoals anderen eerder al zeiden: er wordt veel geld gespendeert aan mooie herinneringen. Voor ons is dit gewoon een mooie herinnering:D

Mvg,

Ja jongens, allemaal leuke smoesjes om vuurwerk af te mogen steken :wink: .. ik denk dat ik mijn verkering even uit maak, dan kan ik zeggen dat ik geld bespaar omdat ik geen meisje meer heb :wink: .. als het in overleg gaat gaan we gewoon in 2010 weer opnieuw, en dan heeft iedereen zijn zin :D

Ja jongens, allemaal leuke smoesjes om vuurwerk af te mogen steken :wink: .. ik denk dat ik mijn verkering even uit maak, dan kan ik zeggen dat ik geld bespaar omdat ik geen meisje meer heb :wink: .. als het in overleg gaat gaan we gewoon in 2010 weer opnieuw, en dan heeft iedereen zijn zin :D

???:bonk::bonk:

Ik heb nog nooit vuurwerk gehad behalve die %^%&&^(&^%&*(* sterretjes
Nu houden mijn ouders beide niet van vuurwerk...
Hoe zou k ze over kunnen halen mij vuurwerk te laten kopen?
M'n pa vraagt altijd: wáárom wil je het dan.
Zouden jullie iets weten?
Ik ga er sowieso niet meer dan 25 euro aan uitgeven... K ga dan eerst beginnen met dat kleine spul als: rotjes grondbloemen, maxipijlen e.d.

Mijn ouders zijn er heel makkelijk in lol. Ik mag gewoon zelf bepalen hoeveel ik uitgeef en wat ik er mee doe. Zolang het maar niet te gevaarlijk wordt.

Me moeder vindt het wel leuk om mij dan bezig te zien met vuurwerk.

@newbie, gewoon zeggen dat het één keer per jaar is en dat je het gewoon mooi vind. Ik weet niet hoe oud je bent maar aan je typografie te zien ben je al wel oud genoeg voor vuurwerk ;).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat zeg k gewoon.
Ik weet heus wel hoe t moet, k heb t al eerder gedaan, en k lees de verpakking wel.

Ik ben 13 jaar oud, zou een winkel mij dan al vuurwerk meegeven of ben k daar te jong voor? Een vriend van mij kreeg t in de zelfde winkel wel mee, maar dat waren aansteeklonten.

Bedankt!:D

Ik zou gewoon even aan je ouders vragen of je wat vuurwerk mag kopen, je zegt gewoon dat je ervoor hebt gespaard en dat je het heel leuk lijkt om af te steken. Misschien zijn er vrienden van je dit ook al vuurwerk afsteken.

Ik denk dat ze toch wel willen dat hun kind gelukkig is, ze kunnen het beter gecontroleerd en in overleg doen als dat je het straks stiekem gaat doen.

neee :O:O:O, als ze nee zegge blijf k zeuren waarom niet en dat t geen goede reden is
Misschien komt t erdoor dat me pa bij de vuurwerkramp in Enschede is geweest hulp verlenen...

Back
Bovenaan