@ herdervriend
Het is erg vermakelijk om jou berichten te lezen, maar het constante afgeven op je ouders heeft toch totaal geen nut jongen?
Ik herken mijzelf slechts gedeeltelijk in jou verhalen (lang niet zo erg zoals jij beschrijft), maar kan je frustratie zeker begrijpen.
Ook ik heb vroeger bergen moeten verzetten (en mijn ouders soms tot wanhoop gedreven) als ik weer een lading illigaal vuurwerk het huis in had gesmokkeld. Ik gaf voor mijn leeftijd fortuinen aan het gouden kruit uit en heb jaar in jaar uit soms weken achtereen al ver vóór de jaarwisseling letterlijk slaande ruzie gehad.
Niet vanwege het uitgegeven bedrag (het was immers mijn eigen zuur verdiende geld), maar meer vanwege het illigale spul wat maanden voor de jaarwisseling al binnen op mijn kamertje stond (met alle gevaren van dien, ook belastingtechnisch).
Soms kon ik mijn ouders wel 'afschieten'.
Nu ik ouder ben besef ik dat ik toendertijd in een soort roes leefde, O&N was míjn feestje en niemand zou daar aan komen (een belachelijke gedachte natuurlijk, maarja wat is je relativatievermogen op die leeftijd

).
Ik ben mijn ouders na verloop van tijd echter steeds meer gaan begrijpen en ik ben er van overtuigd dat, de ruzies en meningsverschillen juist tot een verbreding van de inzichten hebben geleid (aan zowel mijn kant van het front als aan de kant van mijn ouders). Uiteindelijk kom je samen met je ouders op een bepaalde lijn te zitten en toon je langzamerhand wederzijds respect voor elkaars oogpunt op een bepaalde situatie.
Dat zal jij ook gaan ervaren herdervriend als je wat ouder wordt. Ik sluit met dan ook volledig aan bij MR. Y. Wees blij dat je je beide ouders nog hebt (er zijn er genoeg die dat niet meer hebben). Geniet van ze en probeer het onderwerp vuurwerk en de jaarwisseling met zo min mogelijk ruzie en problemen te laten verlopen.
De ruzies hebben een definitieve stempel op mijn jaarwisselingen gezet. Nooit meer werd het zoals in de tijd van vóór de illigale rommel en de slaande ruzies. Probeer meningsverschillen dus uit te praten (ik weet hoe moeilijk dat is hoor

.
Mocht dat nu niet lukken, dan zul je zien dat dit slechts een kwestie van tijd is. Betere tijden zullen komen

geloof me

.