Mensen die tegen vuurwerk zijn

Zeker wel je mag niet meer als 10kg in je huis hebben liggen!

Zo veel mag je in 1 keer vervoeren vanaf de winkel, hoeveel je in je huis opslaat bestaan geen voorgeschreven max. voor, dit beteent du al je 40 kilo aan vuurwerk koopt je officieel 4 keer moet rijden :frusty: Gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt en doen de verkopers er bijna nooit moeilijk over :rolleyes:

Wow ongelovelijk dat een topic van een jongetje die geen 288 babypijltjes mocht bijna 5 jaar later nog steeds door leeft !

Zo veel mag je in 1 keer vervoeren vanaf de winkel, hoeveel je in je huis opslaat bestaan geen voorgeschreven max. voor, dit beteent du al je 40 kilo aan vuurwerk koopt je officieel 4 keer moet rijden :frusty: Gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt en doen de verkopers er bijna nooit moeilijk over :rolleyes:

Consumenten mogen per huishouding niet meer dan 10 kilo aan vuurwerk opgeslagen hebben. Dit geld tijdens de verkoopdagen, maar ook daarbuiten.

pff mag niet meer als 100 euro uitgeven terwijl het mijn eigen geld is :p
had dingen in gedachten rond de 150 euro, heb me voor genomen om geen ali illegali te nemen omdat ik 2 jaar achter elkaar ben gesnapt door me moeder(hoe ze het weet idk) mag ik maar 100 euro :(
oja ben 14 btw

ouders en vuurwerk

ouders en vuurwerk

Mijn ouders houden niet van vuurwerk, dus hoef ze niks te laten zien in vuurwerkkrantjes en als ik buiten wat af ga steken hoeven ze ook niet te kijken haha :D

Ik heb best geluk met mn ouders want eerst zij mijn pa altijd: weetje wel niet hoeveel uur ik daarvoor moet werken! En sinds dat ik zelf werk kan hij dat smoesje niet gebruiken. In april ging hij voor de 1e keer met mij naar baarle:) En eind juli kwam hij zelf met het idee om nog een keer naar baarle te gaan, tuurlijk vind ik dat goed. maar omdat ik toen best veel geld heb uitgegeven vond hij het niet nodig om nog een keer te gaan.

Gr Koevis

Mijn ouders vinden alles best. Ik liep op me 6e al over straat de 29e met rotjes etc. Mijn ouders kochten het gewoon voor me haha.

Van me pa krijg ik tegenwoordig 150 euro om ff sier te halen ... en ik lap zelf ook nog voor eurotje of 400 erbij :) (illegaal enso).
En nee, ik ben geen uitslover maar voor 100 euro heb ik maar 2 legale cakes :S

Duur maar... hoe groter het vuurwerk word hoe meer je er voor betaald! Het is niet zo dat ik achterlijk veel spullen heb staan.

Je koopt bijv. een 100/200 shots blok en dat loopt op van 70 tm 200 €.
Nog even een 100 k rol erbij en je bent weer 70€ kwijt!!!!

Zolang je mooie potten haalt / pijlen. Stoort niemand zich eraan.

Enne okee :P het is zonde van het geld.. maar zo lang je gezond bent en lol kan hebben so what... wat is geld dan eigenlijk?? Zo denk ik er over na dat mijn vuurwerk letterlijk in rook op is gegaan ;).

- Je kan ook uitgaan en je klem zuipen maarja.. gezond zijn is onbetaalbaar heh ;)

- Wat is trouwens mooier dan mensen die met mond open staan te kijken :D

/Me leeftijd vermeld ik liever niet ivm privacy iig 18+

Laatst bewerkt:
@blitzortung,
Idd, je kunt wel veel zuipen en er op latere leeftijd klachten over krijgen, gezond zijn is onbetaalbaar. En zoals mijn moeder altijd zei: 'Je leeft maar 1x'
*die zin gebruikte ik dus ook tegen haar als het teveel vuurwerk zou worden*

Ik vroeg me eigenlijk af, kan de jeugd van vandaag, niet een landelijke actie gaan voeren tegen hun zeikende ouders? Want ik begin de mijnes echt zat te worden op het beleid van vuurwerk. En ja ik vind dat wij jeugd eens op moeten komen, al niet alleen, dan in grote getalen. Om te laten zien dat wij deze traditie tenminste in eeren willen houden. En er niet 24/7 over zeiken en zeuren alsof er niks anders is.

Mijn ouders hebben dit jaar het motto, laat je kind sparen, maar ondertussen plundert wel zijn bankrekening leeg, zelfs die van de toekomst als ik 21 word, ik mag er niet aankomen, 100% niet, ik mag amper 100 euro ff opnemen voor oud & nieuw. Maar ho maar, als ik nee zeg tegen heb kan ik wel 100% naar al die centen voor de toekomst fluitten, mede omdat ik ze nog terug moest betalen en omdat ik geen werk had gevonden, haalden ze dus 500 euro van de rekening af. Zou 600 worden zodat ik wat voor mezelf had, maar niet dus. Nu moet ik het doen met een miniscule inkomen van 10 euro per maand. Want mijn inkomen voor dagelijkse aankopen van een tussendoortje is ook adios. En ja, veel kank van me familie ook niet meer verwachten, zeker aangezien me verjaardag al voorbij is.

Maar goed, dit jaar weet ik dus nog niet hoe ze gaan reageren met oud & nieuw, want ze beseffen dat ik 19 jaar ben geworden en laten me des te meer doen (zoals vroeger mocht ik alleen 1 vriend die zij al jaren kende uitnodigen, nu mocht ik een vriend van 2 jaar ouder dan ik die ze helemaal nooit gezien hebben, die mocht nu wel komen dus). Ik ben benieuwd hoe het beleid dit jaar word.

Nu nog me zusje haar eigen vuurwerk laten kopen, zodat ik 100% eigen vuurwerk heb. En dan, eindelijk af van ouders gezeik.\

Oke LOL ik heb het te koud om verder te praten LOL xD

Ik mocht op mn 10e mn eerste astro's afsteken, de komende 2 jaar werd al mn vuurwerk betaald:rolleyes: De 3 jaren daarna moest ik 50% betalen en nu 75% :P aardige deal nog lijkt me :D alleen jammer dat dit alleen voor legaal vuurwerk geld:p voor illegaal wil mn vader wel naar belg rijden maar niet mee betalen. best wel chill lijkt me zo.. mn moeder wil af en toe nog wel eens over illegaal zeiken enzo maar omdat mn ouders gescheiden zijn gooi ik die zooi bij mn vader neer waar ze gelukkig geen invloed heeft :rolleyes:

gr. Johnno

Ongeveer 4 jaar geleden kwam ik het eerst in aanraking met vuurwerk. Toen kwam er een oud metalen kistje te voorschijn met allemaal chinese potjes erin. Die had m'n vader vroeger ooit een keer gekocht. Toen wilde ik zelf ook vuurwerk kopen en afsteken. M'n ouders betalen meestal mee als ik vuurwerk koop. Omdat we oud en nieuw altijd met een vriendengroep van m'n ouders vieren, is er een budget voor vuurwerk. Geweldig! vuurwerk kopen van iemand anders z'n geld en dat dan ook nog allemaal mogen afsteken in een showtje om 00:00! Natuurlijk steek ik ook al vanaf 10 uur 's morgens af. M'n vader is ook een echte freak en kan zich nooit inhouden als hij een mooi pakket pijlen ziet of grote mat. Vroeger stak hij ook al altijd vuurwerk af, vooral van die grote 100.000 klappers die hij dan in een klein winkeltje in beglië kocht. M'n moeder vind vuuurwerk ook goed zolang ik er verstandig mee om ga.

Kortom, volgens mij mag ik absoluut niet klagen!

Grt.

Mijn beide ouders houden er van vuurwerk zelfde als ik.:)
Dus het klinkt misschien raar maar mijn vader liet me al op mijn 4e rotjes afsteken en dat soort en toen ging het op mijn 8e al met strijkers.:P
Dus ook elk jaar aardig budget.
:)

Nou gezellig xD Me ouders weten dus al dat ik dit jaar me gespaarde geld ga uitgeven:O...Ze hebben gelukkig er nog niet over gezeken, maar dat komt nog want:

Ik mag vrij van de baas, mag vrij van de school nemen, er is niks te doen en de baas is er gewoon niet...En toch moet ik werken. Dus, feitelijk 3 dagen niks doen. Althans met die informatie zeid mij moeder: Werken of anders bel ik school over de uren die je niet gewerkt heb. (Ondertussen is er wel goed nieuws dat me baas er toch woensdag is, dus dat is mooi:) Ja morgen heb ik kaakoperatie voor verstandskiezen xD)

Ik mag amper me bankpas hebben van me ma om van de 40 euro die ik had, 10 euro op te nemen voor iets nuttigs, het huren van een dvd en het mezelf een avond tussendoortje geven die zij alweer niet gekocht hadden. Dankzij me pa kreeg ik die bankpas toch. Maar gezeik kwam er wel na. Gelukkig had ik al alles besteed voor ze de kans had LOL xD

Maar zo zie je hoe weird ze zijn xD Althans me moeder...Me pa is geweldig, hij is wel streng qua geld, net zoals me oma en de rest van de familie...Maar qua vuurwerk maakt het hem niks uit of ik wel of niet iets koopt, dus:)

@ herdervriend
Het is erg vermakelijk om jou berichten te lezen, maar het constante afgeven op je ouders heeft toch totaal geen nut jongen?
Ik herken mijzelf slechts gedeeltelijk in jou verhalen (lang niet zo erg zoals jij beschrijft), maar kan je frustratie zeker begrijpen.
Ook ik heb vroeger bergen moeten verzetten (en mijn ouders soms tot wanhoop gedreven) als ik weer een lading illigaal vuurwerk het huis in had gesmokkeld. Ik gaf voor mijn leeftijd fortuinen aan het gouden kruit uit en heb jaar in jaar uit soms weken achtereen al ver vóór de jaarwisseling letterlijk slaande ruzie gehad.
Niet vanwege het uitgegeven bedrag (het was immers mijn eigen zuur verdiende geld), maar meer vanwege het illigale spul wat maanden voor de jaarwisseling al binnen op mijn kamertje stond (met alle gevaren van dien, ook belastingtechnisch).
Soms kon ik mijn ouders wel 'afschieten'.
Nu ik ouder ben besef ik dat ik toendertijd in een soort roes leefde, O&N was míjn feestje en niemand zou daar aan komen (een belachelijke gedachte natuurlijk, maarja wat is je relativatievermogen op die leeftijd :wink:).
Ik ben mijn ouders na verloop van tijd echter steeds meer gaan begrijpen en ik ben er van overtuigd dat, de ruzies en meningsverschillen juist tot een verbreding van de inzichten hebben geleid (aan zowel mijn kant van het front als aan de kant van mijn ouders). Uiteindelijk kom je samen met je ouders op een bepaalde lijn te zitten en toon je langzamerhand wederzijds respect voor elkaars oogpunt op een bepaalde situatie.
Dat zal jij ook gaan ervaren herdervriend als je wat ouder wordt. Ik sluit met dan ook volledig aan bij MR. Y. Wees blij dat je je beide ouders nog hebt (er zijn er genoeg die dat niet meer hebben). Geniet van ze en probeer het onderwerp vuurwerk en de jaarwisseling met zo min mogelijk ruzie en problemen te laten verlopen.
De ruzies hebben een definitieve stempel op mijn jaarwisselingen gezet. Nooit meer werd het zoals in de tijd van vóór de illigale rommel en de slaande ruzies. Probeer meningsverschillen dus uit te praten (ik weet hoe moeilijk dat is hoor :wink:.
Mocht dat nu niet lukken, dan zul je zien dat dit slechts een kwestie van tijd is. Betere tijden zullen komen :wink: geloof me :wink:.

Laatst bewerkt:
Mijn tip is zelfstandigheid eisen. Het klinkt misschien raar, maar in mijn beleving heeft iedereen een punt waarin je op gegeven moment zegt ma ik wil mee zelfstandigheid. Hier denk ik aan naar mensen waar je niet heen wilt, je eigen bankzaken regelen , zelf je geld uitgeven. Dit punt was voor mij zo rond me 14e in mijn ogen redelijk laat. Maar als je dit eist denkt je ma uiteindelijk ook dat je groot word. Ik vond het een interresante theorie die ik zelf bedacht heb denk er maar eens over. Mijn broertje heeft dit punt ook bereikt zo rond zn 13e aangezien ik er ook druk op zette dat me ma hem meer zelfstandig moest laten zijn.Je hebt zo te zien strenge ouders, maar mijn tip is deze ga naar je moeder toe, dit heeft eigenlijk weinig met vuurwerk te maken maar goed. Zeg tegen haar dat je graag even rustig met haar wil praten. Dan zeg je dat je al bijna 19 bent en dat het normaal is van jongens van 19 dat die hun eigen zaken regelen en dat dit is ook zo is in de toekomst.Mocht dan niet goed gaan zeg in ieder geval laat me het zelf regelen en mocht het niet goed gaan dan kunnen we vast een compromie sluiten. Ik zou zeggen probeer dit eens, want dit soort ouders heb ik nog maar 1 keer gezien bij een vriend van me en heb toen hetzelfde advies gegeven . Het heeft uiteindelijk geholpen zn ma zag in dat die geen klein kind meer was SUCCES!.

Ik ben op mijn 8e beetje begonnen met vuurwerk.
altijd maar paar kleine dingen.. toen ik 12 was.. ging het wel hoger..
toen mocht ik voor 100 euro.. dat is 1 jaar gebleven
en toen ging het hard omhoog.. 14e had ik 200 euro.. en nu loopt het beetje uit de hand met 500/600 euro.. meestal zegt ze van.. Ja hallo.. betaal zelf maar lekker! en dan zeg ik oke.. en als we dan moeten betalen bij de dealer.. zegt ze.. nee laat maar joh ;)
Dusja... ik heb wel veel vrijheid

Zo...Dit is wel echt extreem toevallig he...Ik heb gisteren eindelijk het volledige beheer over me bankpas gekregen:O...Wel toevallig zeg nadat ik zowat overal, niet waar me ma komt, heb zitten klagen dat ik hem maar niet kreeg:S

(Zo gaat dat altijd hier...Ik krijg iets niet door onlogische reden, ik klaag overal, ineens dagen later krijg ik het toch...Alsof ze weten wat ik hier typ, terwijl ze de site niet kennen en me niet onderzeiken dat ik dit deel).

Vuurwerk is dus dit jaar geen probleem meer, YAY. Nu kan ik 200 euro besteden.

Echt gewoon weird...Maar toch allen bedankt voor de hulp en sorry voor het plaatsen hier...

(Nu ben ik extreem bang voor veel problemen hier LOL xD)

Back
Bovenaan