Mag politie op 31dec. in je tas kijken?

Ik had ook ergens gelezen dat de politie dan gebruik maakt van een soort noodverordening op oudjaarsdag want ze mogen niet zomaar in jou tas kijken.

Agenten mogen ten alle tijden fouilleren als ze een reden hebben. Als ze vragen: heb je illigaal vw bij je en je zegt nee.. En ze vragen, mogen we je tas inkijken en je zegt nogmaals nee.. Dan hebben ze al een reden om in je tas te kijken omdat je ongeloofwaardig overkomt.. Hoe je het went of keert.. In dit land zijn de regels zo krom dat je op straat toch geen poot hebt om op te staan tenzij jij of je pa zoveel geld heeft dat je ter plekke een advocaat op kan bellen.. Maaaaaar, dat zal denk ik niet het geval wezen :-)

Ah, dat is vervelend, want dit jaar zal ik denk ik meer ''undercover'' blauw zien op straat... Vorig jaar ook al! Heel vervelend, but at the end, it's your own responsability.

Volgens mij moet je de politie gewoon in je tas laten kijken, en kunnen ze je aanhouden als je niet meewerkt, net als met een blaascontrole?!

Ze moeten inderdaad een reden hebben, en wat roeltje aangeeft is ook al een reden, tevens zijn de harde knallen op Oud en Nieuw een reden en dat betekend dus dat ze op Oud en Nieuw zowat altijd een reden hebben om in je tas te kijken. Als je zegt: 'Nee' dan kunnen ze je mee naar het bureau nemen en zullen ze na een minuut of 30 alsnog in je tas kijken. Dus veel schiet je er niet echt mee op om dat te zeggen :)

als je op oudjaarsdag illegaal wilt meenemen moet je dat eventueel gewoon tussen een doosje thunderkings doen of rotjes voor het geval dat ze gaan controleren. later in de middag had ik zelfs al m'n belgische vuurwerk meegenomen. niks aan 't handje. als je maar in een dicht bevolkte wijk gaat lopen met genoeg jongeren die zwaar vuurwerk afsteken, zullen ze jouw niet gaan controleren

Vrienden van me werden aangehouden en hadden hun illegale spul onderop in de tas, en dat zag de politie gewoon niet toen ze de tas open deden...
En sterker nog een agent vroeg aan een jonge die een chainthunder in ze handen had: Wat is dat jongeman, mag ik even kijken? En toen dacht oom agent dat die chainthunder gewoon bij de legale dealer vandaan kwam:bonk:

Vrienden van me werden aangehouden en hadden hun illegale spul onderop in de tas, en dat zag de politie gewoon niet toen ze de tas open deden...
En sterker nog een agent vroeg aan een jonge die een chainthunder in ze handen had: Wat is dat jongeman, mag ik even kijken? En toen dacht oom agent dat die chainthunder gewoon bij de legale dealer vandaan kwam:bonk:

Ach, het Belgische spul lijkt ook gewoon erg veel op het Hollandse knalwerk. En die agenten hebben ook een zwakte, de meesten houden niet van vuurwerk. Daarom zullen ze zich er nooit veel meer in verdiepen en het echte onderscheid kunnen maken lijkt me..:idea:

Ach, het Belgische spul lijkt ook gewoon erg veel op het Hollandse knalwerk. En die agenten hebben ook een zwakte, de meesten houden niet van vuurwerk. Daarom zullen ze zich er nooit veel meer in verdiepen en het echte onderscheid kunnen maken lijkt me..:idea:

Vergis je hier niet al te veel in. Politieagenten krijgen een klein zakboekje over vuurwerk mee en daarin staan foto's van zink pijlen cobra's explods enz. Het is maar net wat voor een agent je treft en hoe ijverig deze is.

De Politie hier kan ten alle tijden in je tas kijken.
De laatste 3 jaar is er denk ik wel 10 keer in mijn tas gekeken. Vorig jaar (niet 13 dagen geleden) is 3x in mijn tas gesnuffelt. Heb dit jaar geen tas meer meegenomen en zelfs geen politie gezien. Maar heb ook wel eens gezien dat nitraten voor grondbloemen werden aangezien door oom agent. Bij een vriend van me is 3 jaar geleden uit een hele tas illegaal vuurwerk zelfs alleen zn BSC in beslag genomen. Gelukkig zijn de blauwe petten een leek op ons gebied!

Vergis je hier niet al te veel in. Politieagenten krijgen een klein zakboekje over vuurwerk mee en daarin staan foto's van zink pijlen cobra's explods enz. Het is maar net wat voor een agent je treft en hoe ijverig deze is.

Dat is waar. Maar ik had het ook voornamelijk over Belgisch spul. Zink en Fenix pik je er namelijk vrij snel tussen uit.

Ik ben 13, en ik hou enorm veel van vuurwerk.
Als ik dus met mijn tasje over straat loop , en vuurwerk afsteek. Gewoon legaal,kunnen ze mij dan pakken? Omdat ik minderjarig ben ofzo?
En als je naar HALT gestuurd word, mag je dan de rest van de dag nog vuurwerk afsteken?

Als je nou meer dan 10 kg vuurwerk thuis hebt liggen, 10 kg van jou, 10 kg van je broer & 10 kg van je pa. Is dit dan illegaal?
Ik denk het toch niet?

Ik ben 13, en ik hou enorm veel van vuurwerk.
Als ik dus met mijn tasje over straat loop , en vuurwerk afsteek. Gewoon legaal,kunnen ze mij dan pakken? Omdat ik minderjarig ben ofzo?
En als je naar HALT gestuurd word, mag je dan de rest van de dag nog vuurwerk afsteken?

Je mag volgens mij gewoon het vuurwerk afsteken, ook al ben je 13. En als je naar halt gaat en je komt terug kan je ook gewoon nog vuurwerk afsteken, maar of je daar dan nog zin in hebt...

Als je enkel en alleen legaal afsteekt, en niet sloopt of wat dan ook, dan hoef je je nergens druk om te maken!

Precies. Er is in de wet geen leeftijd vastgesteld voor het afsteken van vuurwerk. Wel zijn er aanbevelingen, vroeger door SIRE en tegenwoordig door stichting Consument en Veiligheid, om (kleine) kinderen te begeleiden en beschermen.

Maar als mijn zoon van 4 een klein stukje vuurwerk afsteekt, kan een passerende oom agent mij als vader hooguit wijzen op de gevaren voor het knulletje. Wel is het zo dat als het ventje zich (ernstig) bezeerd, er een flinke verantwoordelijkheid bij de ouders of begeleiders wordt gelegd.

------------

Afgelopen jaar kregen wij (museumdudes) ook een soort inventariscontrole. Haha, dat was lang geleden. Men keek zelf ook vreemd op bij de gemiddelde leeftijd. Alles verliep in goede sfeer en overleg. Omdat het "nogal veel" was werd de wijkagent er even bijgeroepen. Ook geen probleem. Na een half uurtje tassen, dozen en kartons nakijken concludeerde de wijkagent dat wij weliswaar een achterlijke hoeveelheid aan het afsteken waren, maar dat we onze zaakjes goed voor elkaar hadden. Zaken als afstand tot publiek, een veilige plek voor de voorraden, gratis vuurwerkbrillen voor de toegestroomde toeschouwers en een complete catering op een veilige plek bij de locatie speelden daarbij wel een rol :D

Cameo

Ook ik ben 2 jaar geleden opgepakt met vuurwerk.
We waren aan het stoken op oudjaarsdag. Vuurwerk in me tas was bijna op.
Zat nog heel veel nederlands spul in. En een klein beetje illegaal.
2 kubische kanonslagen paar vlinders, 10 strijkers en een Messier uit België.
We wouden weggaan en opeens komt er een blauwe Golf aan rijden.
Ik had de strijkers al snel gedumpt en paar dingen snel in me jas gedaan.
Iedereen werd aangehouden een stuk of 6 mensen.
1 Agent stapte uit en hield ons in de gaten of niemand weg liep. Me tas werd gecontroleerd. En ze haalden de kubische eruit en de vlinders. Toen haalden ze die eruit en haalden toen de hele tas overhoop. Ze vonden grondbloemen nitraten???
Heb ze duidelijk gemaakt dat dat grondbloemen waren en toen zeiden ze tegenspreken?
De Messier mocht ik houden zagen niet dat het illegaal was. En nadat ze in een of ander boekje hadden gekeken kreeg ik de grondbloemen ook terug.
Ik was minderjarig 12 dus kreeg geen taakstraf of boete. Maar moest bij Halt spellen over vuurwerk doen. En ze lieten stukken legaal en illegaal vuurwerk zien wij moesten zeggen wat het was.

Vindt zelf dat de politie niet veel van vuurwerk afweet, dingen illegaal noemen wat het niet zijn en andersom. Maar dit is mijn mening.

Laatst bewerkt:
Niet iedere agent weet genoeg van vuurwerk af om vuurwerk te kunnen onderscheiden.
Dat is met alles zo, ik zie misschien ook geen verschil tussen 2 planten terwijl een hovenier dat wel zo ziet.

Wat het probleem is met de kennis omtrent vuurwerk in de korpsen;
Het onderwerp speelt slechts een zeer beperkt deel van het jaar. Los van de illegale vangsten, hebben we het hier over handhaving in de straten. Deze mensen krijgen vrijwel ieder jaar een soort "briefing" met verzamelde informatie, onder meer naar aanleiding van vangsten en bepaalde onderzoeken. Plaatjes met omschrijving erbij, daar moet je aan denken.

Deze documenten dragen ze zelden tot nooit bij zich, dus wordt een groot beroep gedaan op het herkenningsvermogen (en gezonde verstand) van de bewuste ambtenaren. Dat ze de plank vaak misslaan verbaasd mij niet. Kan ook in je voordeel werken. Weet echter wel dat bepaalde artikelen nadrukkelijk op een soort "hotlist" staan, zoals de achterlijk eigenlijk-geen-vuurwerk-meer bommen als Explods en Cobra's. Die herkennen ze uit duizenden en daar kom je niet snel mee weg.

Cameo

Een ambtenaar mag ten alle tijden een veiligheidsfoullering uitvoeren wanneer er sprake is van vermoeden van een onveilige situatie. Hierin kan nog flink gespeeld worden en een AOA/BOA kan hierin ook aangeven een onveilige situatie te vinden wanneer men het gevoel heeft een verdachte met niet toegestaan vuurwerk treft. Dus eigenlijk zijn agenten ten alle tijden bevoegd om een oppervlakkige foullering toe te passen. Zal zelf nog opzoeken of dit dezelfde regels treft als de identiteitsfoullering (jasje, tasje, dashboardkastje verhaal).

Back
Bovenaan