(Kleine) Singleshots per 2018 eruit.

Zonde dit... langzaam maar zeker wordt de broekriem verder en verder aangetrokken qua wet- en regelgeving. Persoonlijk hou ik meer van het echte siervuurwerk, maar een doosje singleshotjes hoorde er ieder jaar wel bij...

Misschien niet een geheel populaire mening op dit forum, maar dit had in alle waarschijnlijkheid niet gebeurd als men normaal omging met dit vuurwerk. Dus de singleshots niet op de grond laten knallen etc. hier dan een filmpje van maken en trots op youtube posten. Jammer voor de lui die er wel normaal omgingen.

Het is schijnbaar tegenwoordig alleen groot sier spul wat actueel moet zijn volgens de regelgevers?
Maar vergeet de jeugd niet he!
Vroeger in de jaren 80 gingen wij als kids al de straat op( ja ook vóór 31 dec,niemand die daar om klaagde, want hoorde gewoon bij de laatste 2 a 3 dagen van het jaar!)
Door al het klein vuurwerk af te schaffen en de afsteektijd te beperken zoals nu, draai je de vuurwerktraditie al, als het ware de nek om.
Vuurwerk afsteken met oudjaar was altijd een gezins gebeuren; de jeugd met sporttas op pad smorgens,smiddags EN s'avonds.En natuurlijk ook overdags met vooral pa erbij thuis knallen.En dat met flash knallers.
Dat sommigen babypijltjes en singleshots gingen misbruiken de afgelopen jaren,ja hoe komt dat? Gebrek aan opvoeding of aan respect naar andermans eigendommen-in geval van vandalisme?
Het is al erg genoeg dat de jeugd overdag niet meer met klein spul mag knallen.
En zijn er baldadige figuren bij die toch singleshots misbruiken met als gevolg schade; dan toch maar bestraffen door bureau Halt erbij te halen.
Ik wil hier echt niet de moraalridder uithangen hoor. Ik blies vroeger ook bijv een cassette recorder op. Maar wel mn eigen die defect was!
Hou het aub gewoon bij straffen in geval van schade. M.a.w het vuurwerk is niet de schuld van de schade, maar diegene die het fout gebruikt.
Van mij zouden de singleshots dus mogen blijven,net zoals de babypijltjes en de romeinse kaarsen. Want voor de jeugd is dat vooral hun vuurwerk.
Mijn pleidooi zal zeker niks uitrichten, maar heb hierbij mijn mening iig geventileerd.

Zit wel wat in maar het feit blijft de overlast en shade en onder dwang van anti lobby en azijn zeikers kiest men de weg van de minste weerstand (de goede onder de kwade).

Het is schijnbaar tegenwoordig alleen groot sier spul wat actueel moet zijn volgens de regelgevers?
Vroeger in de jaren 80 gingen wij als kids al de straat op( ja ook vóór 31 dec,niemand die daar om klaagde, want hoorde gewoon bij de laatste 2 a 3 dagen van het jaar!)
Door al het klein vuurwerk af te schaffen en de afsteektijd te beperken zoals nu, draai je de vuurwerktraditie al, als het ware de nek om.
Vuurwerk afsteken met oudjaar was altijd een gezins gebeuren; de jeugd met sporttas op pad smorgens,smiddags EN s'avonds.En natuurlijk ook overdags met vooral pa erbij thuis knallen.En dat met flash knallers.
Dat sommigen babypijltjes en singleshots gingen misbruiken de afgelopen jaren,ja hoe komt dat? Gebrek aan opvoeding of aan respect naar andermans eigendommen-in geval van vandalisme?
En zijn er baldadige figuren bij die toch singleshots misbruiken met als gevolg schade; dan toch maar bestraffen door bureau Halt erbij te halen.
Ik wil hier echt niet de moraalridder uithangen hoor. Ik blies vroeger ook bijv een cassette recorder op. Maar wel mn eigen die defect was!
Hou het aub gewoon bij straffen in geval van schade. M.a.w het vuurwerk is niet de schuld van de schade, maar diegene die het fout gebruikt.
Van mij zouden de singleshots dus mogen blijven,net zoals de babypijltjes en de romeinse kaarsen. Want voor de jeugd is dat vooral hun vuurwerk.
Mijn pleidooi zal zeker niks uitrichten, maar heb hierbij mijn mening iig geventileerd.

Je weet hoe de meeste mensen er hier over denken. Heel veel meegaan in de tijdgeest/standpunten van zeikers en anti-mensen maar daarmee hou je je hobby zeker niet in stand! Daar waarschuw ik al jaren voor....

Maar fijn om ook zulke berichten te lezen! :)

Maar er is nu cat.1 he? Dat is het nieuwe dagvuurwerk aan het worden...echter..daar wordt ook al genoeg mee gestunt... :bonk:

Gewoon een paar bulken inslaan dan kan je een jaar of 4 vooruit, tegen die tijd is er wel weer wat anders.

Zorgelijke ontwikkeling dit. Persoonlijk zou ik mu wel zonder kunnen, maar heb altijd zeer veel plezier aan deze dingen beleefd. Mijn zoontje heeft dat nu ook weer, en ik vrees dus het meest voor hem.
Heb ook zeker het idee dat de BPM hier niet achter zou staan als het ze niet iets anders opgeleverd zou hebben. Beetje schijnheilig dus ....
Heb er een mailtje aan gewaagd naar de BPM. Ben benieuwd of er antwoord komt. Moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel van verwacht, gezien de "professionele" site die ze hebben :bonk:
Ga zeker wat extra inslaan dit jaar ....

Ik ben het wel met je eens, in de kern. Het problematische is alleen dat het onmogelijk lijkt om een beroep te doen op de opvoeders. En dan is de vraag; hoe denk je dat mensen zich voelen waarbij die mortieren om de oren zijn gevlogen, al dan niet met gevolgen (gehoor, zicht, angst etc). Ik snap dat schade vergoed kan worden. Letsel daarentegen is een ander verhaal. Daarnaast is onze nostalgie natuurlijk niet hetgeen de regelgevers als leidraad gebruiken.

Neemt niet weg dat ik de betutteling ook zat ben, en vooral hoop dat het niet doorslaat. Afsteektijden zijn aangepast, probleemvuurwerk (legaal) is er straks grotendeels uit, dus zullen we nu maar gewoon stoppen met betuttelen?

Ik heb het wel eens eerder op een rijtje gezet, maar als ik heerser van de lage landen zou zijn, zou ik het volgende in de wetboeken laten optekenen:

- Afsteektijden boven Cat.1: 18:00 - 03:00 uur
- CE wetgeving versoepelen, waardoor "Nederlands" vuurwerk aantrekkelijker wordt, en een ritje naar het buitenland geen moeite meer loont.
- Verplicht dragen van een veiligheidsbril, buiten, tussen 18:00 - 03:00 uur. Geen handhaving, wel verzekeringstechnische aansprakelijkheid bij oogletsel
- Hardere aanpak van illegaal vuurwerk, misbruik van en vandalisme door vuurwerk
- Zero tolerance aanpak van geweld tegen hulpverleners, al dan niet i.c.m. vuurwerk

Als er dan nog piepende geluiden komen vanuit de anti-lobby hebben ze geen enkel argument meer over.

Heb er een mailtje aan gewaagd naar de BPM. Ben benieuwd of er antwoord komt. Moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel van verwacht, gezien de "professionele" site die ze hebben :bonk:

Moet op deze woorden terug komen. Vandaag al antwoord gehad. Dit is de letterlijke tekst uit de mail:
De berichten op de fora is alleen een melding van overweging.
We bestuderen op dit moment de negatieve effecten wegens oneigenlijk gebruik van het artikel.
Veiligheid is ook voor ons een belangrijk onderdeel.

Met vriendelijke groet,

Zoals ze nu zeggen is het nog een overweging en is de kogel nog niet door de kerk ... We wachten maar af (en slaan wat extra in, voor de zekerheid)

Ik vindt het terecht dat deze dingen eruit gaan, dat klinkt erg morraalridder maar ik zie om me heen dat deze singleshots compleet verkeerd gebruikt worden:

- op de kop afsteken
- schuin met de voet erop door de straat schieten

compleet van de zotte, ik haal mijn zoon dan van straat als deze mafkezen bezig zijn, dan kan 100 vuurwerkbrillen op hebben, maar dit helpt dan ook niet meer als het mis gaat.

De cobra's etc haalt het sensatie nieuws wel ja,maar net als hierboven gezegd wordt is de grootste overlast toch tijdens de laatste 3 dagen met legaal vuurwerk misbruik.en dan heb je gedurende het jaar ook schades door zwaar illegaal vuurwerk wat meer mediea aandacht krijgt.maar de vliegende projectielen door de straat is een gevaar voor de kleintjes.

gekke is dat zoals de media die zich nu al bemoeit met dingen,
zoals afschaffen van vuurwerk dat zie ik nooit gebeuren enige wat ik nu dus erg jammer vind is
dat ik me enorm vermaak met single shots dit is gewoon beetje inbreken met van ja laten we dat ook maar afschaffen.
en van het een komt het ander,ik vrees straks het ergste dat we allen polen bereiken en we nog zwaarder vuurwerk zullen af steken als ze alles gaan afschaffen en tja dan zal je zien hoeveel doden en gewonden er dan komen triest gewoon.

Nu duidelijk is dat ze niet meer verkocht worden vanaf 2018 (Edit: niet dus) vraag ik me af of het wel of niet slim is om in te slaan.
De vraag is namelijk, worden ze ook verboden? Of alleen niet meer verkocht.

Ik ga er stiekem van uit dat ze niet wettelijk verboden zullen worden, dan moeten de grote singleshots er namelijk ook uit en dat willen de importeurs vast niet.

Laatst bewerkt:
Nu duidelijk is dat ze niet meer verkocht worden vanaf 2018 vraag ik me af of het wel of niet slim is om in te slaan.
De vraag is namelijk, worden ze ook verboden? Of alleen niet meer verkocht.

Ik ga er stiekem van uit dat ze niet wettelijk verboden zullen worden, dan moeten de grote singleshots er namelijk ook uit en dat willen de importeurs vast niet.

Waar is dat duidelijk?

Back
Bovenaan