Kleine potjes zijn echt des duivels

Ik weet niet of iemand het al heeft genoemd, maar waarom zou je het wiel of warm water opnieuw uitvinden?

Een oplossing voor kleine instabiele potjes was er al 20 jaar geleden. Schuurmans Vuurwerk en Mercurius Vuurwerk maakten aan de achterkant van hun stevige (!) kartonnen dozen, uitdrukbare vormen. Deze vormen kon je gebruiken door de doos op zijn kop te zetten en vervolgens in de vorm een potje in vast te zetten.

Schuurmans Vuurwerk had tevens met hun "Blackboxen" en "Blackbox look a like" lijnen (die setjes van 3 meestal), potjes en batterijen die in stevige uitklapbare kartonnen waren gelijmd waardoor alles tezamen een goede, stabiele basis vormde. Om de potjes en batterijen af te steken hoefde je alleen de bovenkant van de doos uit te klappen.

Ik heb helaas geen real life foto van de achterkant van deze dozen, maar ik weet dat de Mercurius en Diamond Collection dozen die ik had (niet allemaal, wel een paar), hiervan waren voorzien. Hieronder een impressie van de dozen waar ik het over heb.

Waarom is deze oplossing bij de meeste importeurs verloren gegaan? Was zeker te duur (?) om in stand te houden, met als gevolg dat er indirect wordt bijgedragen aan de beëindiging van de Vuurwerk Traditie.

Mercurius Vuurwerk (alle dozen, op nummer 91 en 92 na, van 91 weet ik het niet zeker):
folderhubo2004e.jpg

Fotobron = oudennieuwarchief.nl

Schuurmans Vuurwerk (de dozen met nummers 48, 49 & 51):
folderhubo2004f.jpg

Een aantal van deze dozen kun je ook hier terugvinden;
- https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0006
- https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0020
- https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0038

Waarom is deze oplossing bij de meeste importeurs verloren gegaan? Was zeker te duur (?) om in stand te houden, met als gevolg dat er indirect wordt bijgedragen aan de beëindiging van de Vuurwerk Traditie.

De vraag stellen is hem beantwoorden. Natuurlijk is dat te duur. Ik vind het te kort door de bocht om daar meteen het einde van de traditie aan te linken overigens. Als je dan wil wijzen met een vinger, wijs dan naar de consumenten die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Zeker met de huidige containerprijzen zou dit betekenen dat een pakket €200,- gaat kosten.

Het is in mijn ogen fout gegaan bij de wijze van keuring. Het IL&T doet steekproeven, en als een product omflikkerd wordt deze afgekeurd, waarna de importeurs een escape krijgen door voetjes mee te leveren. De keuring zou moeten zijn; Het weegt te weinig, is hoger dan dat het breed is, en dus is het product te risicovol. Ga maar eens iets importeren dat wel veilig is.

Zoals MichelAngelo het beschrijft, zo is het.

De Branche heeft zich vorig jaar zomer zelf opgelegd om grote volgende stappen te maken in het verder verbeteren van de kwaliteit van het geïmporteerde vuurwerk en de veiligheid bij het afsteken daarvan. Stabiliteit en het verkleinen van "omvalrisico's" zijn daarbij één van de vele punten.

Er zijn afspraken gemaakt en commitment gevraagd en gekregen van betrokken importeurs om artikelen met een hoog omvalrisico aan te passen zodat deze niet meer om kunnen vallen of zelf compleet uit het assortiment te verwijderen. Ik weet van tenminste 2 importeurs dat ze van plan zijn om helemaal te stoppen met de kleine cakes en dat er zeker 1 of 2 zijn die artikelen zijn gaan aanpassen.

Wel zit er een belangrijke nuance in: bestaande voorraden mogen eerst nog verkocht worden. Doordat er nu al 2x een CAT.2-verbod is geweest is er nog steeds een aanzienlijke voorraad van dergelijke artikelen.

Het zal dus nog even duren voordat deze problemen tot het verleden behoren óf er moeten rigoureuze andere stappen worden genomen. Tot die tijd blijft er gehamerd worden op het vastzetten van cakes, hoe groot of klein dan ook. En dat is dus de verantwoordelijkheid van de afsteker, ook al heeft een groot deel daarvan al vaak bewezen daar lak aan te hebben...

Dit, dus. En eigenlijk ook wat Avalanche hierboven ook aangeeft: als een product hoger is dan breed en licht: niet doen.

Dat is dus ook precies de afspraak binnen de BPN, cakes moeten 25% breder zijn dan hoog. Dat komt neer op een importstop voor al het kleine grut wat na twee schoten al omvalt, omdat de afsteker de voetjes was vergeten uit te klappen of deze domweg ondeugdelijk waren. Zoals Gizmo ook aangeeft mag restvoorraad gewoon verkocht worden, het is immers geen verbod maar een afspraak (of 'safetydeal') binnen de branche en dat Hoofd Speknek er dan weer een verbod doorheen ramt helpt natuurlijk niet bij het snel kwijtraken van die restvoorraad.

De vraag stellen is hem beantwoorden. Natuurlijk is dat te duur. Ik vind het te kort door de bocht om daar meteen het einde van de traditie aan te linken overigens. Als je dan wil wijzen met een vinger, wijs dan naar de consumenten die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Zeker met de huidige containerprijzen zou dit betekenen dat een pakket €200,- gaat kosten.

Het is in mijn ogen fout gegaan bij de wijze van keuring. Het IL&T doet steekproeven, en als een product omflikkerd wordt deze afgekeurd, waarna de importeurs een escape krijgen door voetjes mee te leveren. De keuring zou moeten zijn; Het weegt te weinig, is hoger dan dat het breed is, en dus is het product te risicovol. Ga maar eens iets importeren dat wel veilig is.

Het maken van een inkeping in de doos zelf zal niet zoveel kosten. Om een stevige doos zoals de dozen uit mijn voorbeeld te produceren, waarschijnlijk wel, omdat er holtes tussen 2 lagen karton liggen.

Ik was idd te snel met wijzen naar het einde van de vuurwerktraditie hierdoor, maar bedenk dat productiemethodes steeds goedkoper zijn geworden en 10-15 jaar terug we nog niet te maken hadden met deze container- en grondstofprijzen.

Alleen in vuurwerkland is het normaal om te vinden dat mensen bakstenen nodig hebben om een product veilig te kunnen gebruiken.

Zou een autofabrikant eens moeten doen.

We weten dat bij ons model AX3 de handrem niet goed werkt waardoor de auto weg kan rollen als deze op een helling geparkeerd wordt. Wij raden daarom eigenaren aan om twee bakstenen in de kofferbak mee te nemen en die achter de wielen te plaatsen wanneer u op een helling parkeert.

Beetje nonsens toch? Spul moet gewoon doen wat het hoort te doen, bombettes de lucht in schieten en niet horizontaal door de straat heen.

*en ja ik gebruik zelf ook bakstenen.

Mee eens! Ik selecteer mijn potten er bewust op, maar het is natuurlijk achterlijk dat je met allerlei hulpmiddelen moet gaan lopen kloten.

Ik weet niet of iemand het al heeft genoemd, maar waarom zou je het wiel of warm water opnieuw uitvinden?

Een oplossing voor kleine instabiele potjes was er al 20 jaar geleden. Schuurmans Vuurwerk en Mercurius Vuurwerk maakten aan de achterkant van hun stevige (!) kartonnen dozen, uitdrukbare vormen. Deze vormen kon je gebruiken door de doos op zijn kop te zetten en vervolgens in de vorm een potje in vast te zetten.

Schuurmans Vuurwerk had tevens met hun "Blackboxen" en "Blackbox look a like" lijnen (die setjes van 3 meestal), potjes en batterijen die in stevige uitklapbare kartonnen waren gelijmd waardoor alles tezamen een goede, stabiele basis vormde. Om de potjes en batterijen af te steken hoefde je alleen de bovenkant van de doos uit te klappen.

Ik heb helaas geen real life foto van de achterkant van deze dozen, maar ik weet dat de Mercurius en Diamond Collection dozen die ik had (niet allemaal, wel een paar), hiervan waren voorzien. Hieronder een impressie van de dozen waar ik het over heb.

Mercurius Vuurwerk (alle dozen, op nummer 91 en 92 na, van 91 weet ik het niet zeker):
folderhubo2004e.jpg

Schuurmans Vuurwerk (de dozen met nummers 48, 49 & 51):
folderhubo2004f.jpg

Een aantal van deze dozen kun je ook hier terugvinden;
- https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0006
- https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0020
- https://pyro.works/nl/vuurwerk-folder/0038

Broekhoff had rond 2010 ook dergelijke pakketten met zo'n standaard. Zie hier:

broekhoff.PNG

Het hoeft niet moeilijk te zijn om duidelijk te maken dat vastzetten nodig is.....

Foto van hoe de oosterburen dat duidelijk maken 16418134823875030650488346521171.jpg

Bijlagen

• IMG_20220110_121618.jpg
    IMG_20220110_121618.jpg
    129,1 KB · Weergaven: 0
Vergeet ook niet dat het IL&T de artikelen test zoals ze uit de verpakking, tas of doos komen. Zo staat dat namelijk in het Vuurwerkbesluit.

Vrij vertaald in mijn eigen woorden: zoals je het artikel uit de verpakking en of tas/doos haalt, in die hoedanigheid moet je 'm veilig af kunnen steken zónder extra handelingen te doen. Vooral ook omdat mensen "in the heat of the moment" geen extra handelingen gaan of willen doen als ze om 00.00u vuurwerk af staan te steken.

Daarom klapt het IL&T de voetjes ook niet uit tijdens het testen en werd dat artikel van Rubro met die 4 dikke single shots, die met een kartonnen lanceerbasis die je uit moest klappen werd geleverd, afgekeurd.

Alle bovenstaande voorbeelden zijn mooi maar vallen onder dezelfde noemer van extra handelingen.

Vergeet ook niet dat het IL&T de artikelen test zoals ze uit de verpakking, tas of doos komen. Zo staat dat namelijk in het Vuurwerkbesluit.

Vrij vertaald in mijn eigen woorden: zoals je het artikel uit de verpakking en of tas/doos haalt, in die hoedanigheid moet je 'm veilig af kunnen steken zónder extra handelingen te doen. Vooral ook omdat mensen "in the heat of the moment" geen extra handelingen gaan of willen doen als ze om 00.00u vuurwerk af staan te steken.

Daarom klapt het IL&T de voetjes ook niet uit tijdens het testen en werd dat artikel van Rubro met die 4 dikke single shots, die met een kartonnen lanceerbasis die je uit moest klappen werd geleverd, afgekeurd.

Alle bovenstaande voorbeelden zijn mooi maar vallen onder dezelfde noemer van extra handelingen.

Ofwel het product moet dummie-proof afgeleverd worden..

Betere voorlichtingscampagne voor zowel het afsteken van vuurwerk als voor de mensen die gaan kijken naar het vuurwerk. Want het meerderdeel weet niet wat ze doen. Onder deze grote groep vallen ook de meeste slachtoffers. Niet iedereen is een kenner/liefhebber zoals wij.

- Geen alcohol of drugs nuttige voor het afsteken van vuurwerk.
- Afstand houden.
- Gratis vuurwerkbril voor iedereen( bv in de supermarkt)
- Gratis goeie aansteker(krijg je in België er gewoon bij)
- Welke kleding je het beste kunt dragen.
- Betere vuurpijlen rek en houders voor cakes.
- Opslag en vervoersgewicht moet omhoog.

Dat zal dan de reden zijn dat ze ermee zijn gestopt.

Of je plakt er een stuk karton onder, laat de lijm drogen en het potje kan nooit omvallen.

Een dun stukje karton dat bijna geen gewicht heeft, helpt weinig. En als ze dat ook nog eens "out of the box" gaan leveren, neemt dat alleen maar ruimte in beslag. Zelf doen gebeurt wel eens, maar niet door iedereen.

Is dit dan nieuw? Ik weet namelijk zeker (het heeft me 3 lange koude avonden gekost) dat we destijds bij Broekhoff honderden kartons hebben uitgepakt, cakes eruit gehaald, uitklapbaar voetje eronder hebben geplakt, en weer terug hebben gestopt. Dat alles n.a.v. de keuring van het IL&T. Met die aanpassing zou het pakket weer verkoopbaar zijn. Met andere woorden; het IL&T accepteerde het uitklappen van het voetje wél.

Is dit dan nieuw? Ik weet namelijk zeker (het heeft me 3 lange koude avonden gekost) dat we destijds bij Broekhoff honderden kartons hebben uitgepakt, cakes eruit gehaald, uitklapbaar voetje eronder hebben geplakt, en weer terug hebben gestopt. Dat alles n.a.v. de keuring van het IL&T. Met die aanpassing zou het pakket weer verkoopbaar zijn. Met andere woorden; het IL&T accepteerde het uitklappen van het voetje wél.

Ze accepteren het wel maar ze testen zonder uitgeklapte voetjes. Bij Rubro werden destijds meerdere artikelen daarom afgekeurd...

Met die redenering (testen zoals een consument het om 00u op straat plempt) snap ik dan weer niet dat ze compounds uit elkaar pielen en als losse cakes testen, dat doet ook niemand. Of was dat enkel bij de cakeboxen die je zelf niet mocht doorlonten

Met die redenering (testen zoals een consument het om 00u op straat plempt) snap ik dan weer niet dat ze compounds uit elkaar pielen en als losse cakes testen, dat doet ook niemand. Of was dat enkel bij de cakeboxen die je zelf niet mocht doorlonten

Dat laatste, want bij compounds wordt ook gekeken naar de tijd tussen twee cakes.

Back
Bovenaan