Kleine potjes zijn echt des duivels

Het is eigenlijk absurd dat je een extra handeling moet uitvoeren (vastzetten tussen bakstenen) om te zorgen dat een product veilig is.

Laatst bewerkt:
Ik doe al jaren bij alle losse cakes ze vastzetten voordat ik het aansteek.
De kleinere cakes maar ook de wat grotere. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat door de kracht ze wankelen en omvallen. Om te voorkomen dat iemand letsel krijgt hebben wij altijd een paar bakstenen liggen op de plek waar we stoken. Het is letterlijk 2sec extra werk maar wel stuk veiliger voor mij en het gezin/ familie en vrienden.
Wellicht kan er eens gedacht worden aan de soort platform met schuifjes waar je het potje tussen kan klemmen los van het formaat pot om die stevig te zetten.
Beetje zoals die vuurpijlen standaarden. Je kan die dan hergebruiken en scheelt dat je dat niet op iedere pot hoeft te plakken vanuit de fabrike

De gebruiker is des duivels als het omvalt. Altijd je cakes goed vast en klemzetten. Dat is simpele basis.

Het probleem is overduidelijk. Dit jaar hield ik mijn hart ook weer vast toen een buurman een 16-shots Dumbum knalcake afstak. Het zijn verschrikkelijk instabiele potjes door de ongunstige verhouding hoogte vs breedte en het lage gewicht, met name onderin. Zodra het potje gaat dansen kun je alleen maar hopen dat het volgende shot niet net op het verkeerde moment wordt gelanceerd en dat er geen ongelukken gaan gebeuren.

De enige echte oplossing is al voorbij gekomen. Een verplichte vorm vaststellen voor dit soort kleine cakes en dan is de vorm van de Monster Ride inderdaad het beste (rond en de tube-hoogte kleiner dan de diameter). De verkoopprijs van diezelfde Monster Ride laat zien dat dit qua kosten ook haalbaar is.

Dit is een hele ander vraagstuk met context dan dat de topicstarter aangeeft. Het heeft te maken met verantwoordelijkheid van de persoon die het vuurwerk afsteekt. Niets meer, niets minder.

Echter wanneer de traditie behouden kan worden kan het een maatregel zijn om de veiligheid te verbeteren. Alleen gaat dit werken? Je kunt een 25 shots 30mm cake zoals eerder genoemd altijd op de kop zetten bijvoorbeeld. Ook zijn er in Duitsland en België ook gewoon nog 12/16 shots 20mm cakes te koop.

Ik zou het anders willen oppakken:
- Een opzet laten maken door het HVLV met hoe met klein siervuurwerk om te gaan;
- Deze laten delen door alle importeurs, BPB, etc.;
- Delen op alle social media;
- In december weer een Sire campagne opstarten.

Verder ook werken aan voorstellen aan de politiek, dus zoals hier aangegeven staat. Bij een certificaat bijvoorbeeld F3 vuurwerk weer toestaan. Zo maak je de stap kleiner richting de illegaliteit.

Ik zou hier best aan mee willen helpen.

De kleine potjes vallen indd vaker om, zelfs nu veel potjes onder die 4 flapjes hebben zitten...ik zet ze standaad tussen bakstene en eerder geschoten cakes in....dan kan er niks meer mee gebeuren.

Ik ben het met de openingpost eens.
Weinig mensen zetten die potjes vast. gebruiksaanwijzing lezen? dat doet misschien 10% van de klant. Bij freaks gebeurd er dus nooit wat toch? of lees ik hierboven nou dat er toch af en toe wel eens wat gebeurd? ik vergeet ieder jaar bij een aantal potten die uitklapkartonnen uit te klappen, als ze er al onder zitten. en dit jaar had ik een condor die via een boom tussen het publiek terecht kwam en daar zijn boeketje uitspuugde, ook lekker veilig. Als een miljoen mensen vuurwerk af steken dan is de kans dat daarvan 70% vergeet om de voet uit te klappen zo maar een reele schatting. en wat betreft de aansteeklonten, welke pyrofreak gebruikt er aansteeklonten? ik zie iedereen met van die prachtige aanstekers lopen. omdat dat veel beter werkt. aansteeklonten moet je eindeloos tegen een lontje duwen voordat dat stomme ding aangaat. en in 20% van de gevallen duw je dan een fonteintje nog om ook. moet je hem op het laatste moment recht gaan zetten.... dat werkt dus in de hand dat je uit de hand gaat aansteken en dan weg gaat gooien. nee dat is inderdaad een halve oplossing die voor nieuwe problemen zorgt. Daar moet de branch denk ik echt wat reeler over na gaan denken.
ik heb in de afgelopen 30 jaar 5 keer een 16 shots blokje gehad dat omviel/uitelkaar klapte waarna er gevaarlijke situaties ontstonden. dus ik snap de openingspost heel goed. Als ik als freak al 15% kans heb op een incident dan is dat dus voor de gemiddelde nederlander ook een reeel probleem.
De lichte artikelen met veel lucht zijn een poging van de branche om de buisjes stabieler te maken. volgens mij vallen die doosjes minder snel om dan een te klein voetje. maar het kan inderdaad nog beter.

De oplossing? die heb ik ook niet. Maar ik denk dat het goed is om er hier onder elkaar over te praten. geef elkaar de ruimte om feiten te delen. denk na over wat jouw commentaar eigenlijk wil zeggen. Wat ik tot nu toe lees:
1. er zijn regelmatig incidenten
2. 16 shots blokjes geven bij meerdere leden een incident (ook als het goed afloopt praten we over een incident voor de goede orde)
2. er zijn altijd oplossingen te bedenken die technish werken maar te veel vragen van de gemiddelde Nederlander. Een schietkist van hout in elkaar zetten of verkopen, gaat hem echt niet worden. bakstenen gebruiken, die heeft de gemiddelde nederlander niet zo maar voor handen.
3. geld vragen voor een technische oplossing (klem/lont/bril), is hem ook niet geworden in de afgelpen jaren. daar willen maar weinig mensen voor betalen. laat staan dat ze hem bijven gebruiken.
4. de oplossingen die de vuurwerkbranche tot nu toe heeft aangedragen werken niet voldoende. dus er moet echt weer een stap gezet worden. (alternatief is makkelijk, een verbod!)

Ik denk inderdaad aan de volgende oplossingen:
1. gratis torch meeleveren. (die van de big bazaar kosten 3 euro, inkoop zal heel wat lager zijn en werken prima) daar kun je veel beter mee richten op het uiteinde van de lont.
2. los terugkerende problemen structureel op! vraag china om alleen potjes te maken die breder zijn dan hoog. of bij grotere potten als de scream boven een bepaald gewicht (1 kg?) vallen ze veel minder snel om. denk daarbij ook aan de vervangers van singleshots. uiteindelijk is ook china gebaat bij het voortbestaan van onze hobby.
3. eis een minimaal gewicht bij simpele fonteintjes zodat ze ook bij windkracht 4/5 nog blijven staan
4. inventariseer onder forumleden incidenten om van te leren en om de eisen voor volgend jaar eventueel op aan te passen.
5. regel dat er bij vuurwerkincidenten die tot ziekenhuisbezoek leiden standaard een incident registratieformulier moet worden ingevuld in het ziekenhuis (na behandeling) om van te leren. (dit is nu al standaard procedure bij grote bedrijven). dit vergt wel een organisatie van de branche. die incidenten moeten verzameld en besproken worden. (anoniem (zonder locatie of naam) zodat er vrijuit kan worden gemeld)
6. organiseer in samenwerking met de overheid een voorlichtingscampagne waarin je de risico's duidelijk benoemd en oplossingen aandraagd.
7. praat met de overheid over de 25kg regel. dat is een oplossing voor een bepaald probleem vermoed ik? maar met de grotere boxen is de oplossing niet werkbaar. kijk of je samen met ambtenaren een andere regel kunt schrijven die het aantal boxen beperkt maar niet voor grijze gebieden zorgt. consumenten willen nou eenmaal een grote box. en dat moet denk ik ook kunnen.

Ik denk dat de branche zijn verantwoordelijkheid moet nemen. de importeurs zijn denk ik de aangewezen partij om dit te trekken omdat zij het jaar door aktief zijn met hun branche en de kosten eenvoudig kunnen doorberekenen aan alle afnemers. (dat vuurwerk hierdoor iets duurder wordt is geen probleem. de omzet stijgt (tot corona) ieder jaar dus er is voldoende draagvlak bij de koper.

Lange post maar er moet echt iets gebeuren.

Hele interessante discussie die ik een paar jaar geleden ook heb opgegooid.

Er zijn simpel gezegd twee kampen
Kamp 1 redeneert vanuit zichtzelf: ''ik weet dat ik een kleine cake moet vastzetten'' en ''als je kleine cakes verbied, wat is dan het volgende''

Kamp 2 redeneert vanuit het gros van de consumenten. Die een cake niet vastzetten, en dat ook niet gaan doen als je het met koeienletters vermeld. Hierdoor gebeuren er alsnog ongelukken met die kleine k*tpotjes.

Daarnaast, is het voor de branche ook niet veel beter om grotere cakes te verkopen, marge technisch? Ze zullen ook bij zichzelf moeten denken: wil ik wel een 9 shots troep verkopen voor 5 euro?

Ik moet zeggen dat ik bij kamp 2 hoor. Het geheel verbieden van kleine cakes is misschien niet de oplossing. Als ze maar sterk verstevigd worden is dat een prima oplossing.

Maar ik denk en weet haast wel zeker dat er actie moet worden ondernomen om het aantal gewonden te verminderen. Als we dat voor elkaar kunnen krijgen met z'n allen kunnen we nog heel lang van onze hobby genieten (met Nederlands legaal vuurwerk tenminste)

Ik zet altijd 2 palletranden op elkaar en zet daar mijn vuurwerk in. Geen enkel risico meer met omvallende of uit elkaar klappende cakes gehad de laatste jaren.

Ik ben het eerlijk gezegd helemaal eens met de topic starter. Zeker met de wind is het een gevaarlijk combinatie. Ik ben tegen het verbeiden van producten maar veiliger maken is nooit slecht toch?

Nu zal iedereen op dit forum z'n cakes wel gewoon vast zetten met stenen o.i.d. maar ik geloof ook niet dat er onder de freaks zoveel ongelukken gebeuren. Het zal vooral bij de dronken buurman zijn die na 4 pils en een glas champagne maar eens z'n pakketje uitpakt en het midden op de straat neer pleurt zonder er bij na te denken.

Aantal jaar geleden zelf meegemaakt. Zelf alles keurig vastzetten maar dan een overbuurman die zijn 1e cake aansteekt maar het voor elkaar krijgt om hem bij shot 2 al dwars te laten gaan. Meneer was alleen vergeten dat aan de overkant de hele stoep vol stond met mensen.. Woest dat ik was vloog ik direct die kant op en vroeg hem of hij zich niet afvroeg waarom ik steeds mijn cakes tussen stenen zet.. "Ohhhh zijn die daarvoor joh? Ah wat maak het uit" Uiteraard even stoer dan met z'n maten maar de volgende dag kwam hij in nuchtere toestand toch z'n excuus aanbieden toen ik stond te vegen.

99 procent is geen liefhebber, het heeft dus weinig zin om dit probleem vanuit de liefhebber oogpunt te tackelen. Juist de minder liefhebber consument koopt wat van die wankele cakes van 7 a 8 euro, houten voetje eronder voor 50 cent extra en probleem is de wereld uit.

Daarnaast blijf ik een korte vw cursus voor de consument helemaal geen slechte optie vinden. Zelfs voor een scooter moet je tegenwoordig afrijden, examen doen.

Omdat je dan ook wat groter spul kan verkopen aan certificaat houders staat de illegale handel nog meer buiten spel en kan de middenstand wat extras verdienen.

Verkopers zouden wat mij betreft sowieso een verkoop cursus moeten krijgen. Vaak hebben die er echt de ballen verstand van, denken alleen aan de omzet. In Zwitserland kan je zowat alles kopen wat los en vast zit.... maar iedere verkoper geeft je uitgebreide uitleg. Ongevallen zowat 0.0 die kant moeten we ook op.

Om dan meteen 3 inch salutes aan certifcaat houders te verkopen gaat me iets te ver. Maar onder f3 valt genoeg moois.

Mensen kunnen een grote pot op de kop zetten. Gaan we nu weer wat verbieden? Ik kan het niet met je eens zijn. Dan kunnen we alles wel gaan verbieden.

Vergelijking van niets. Een pot op de kop zetten is fout gebruik van vuurwerk.

Bij juist gebruik van vuurwerk behoord het veilig te zijn. Dat "wij" kleine potjes allemaal vastzetten, zegt eigenlijk al genoeg. Jan met de pet, die bijna geen ervaring/verstand met/van vuurwerk heeft, zou bij juist gebruik van vuurwerk geen last van rondvliegende bombettes moeten kunnen krijgen.

Daarnaast, wie heeft het over verbieden? Vuurwerk (afsteken) veiliger maken kan toch niemand op tegen zijn?

Hier zitten mensen die over het algemeen weten wat ze doen. Vastzetten tussen twee stenen of tussen twee reeds afgestoken potten en een cake valt niet om. Helaas doet de doorsnee koper dat vaak niet. Wij zeggen het meestal bij de verkoop en hebben posters hangen met instructies. Ik heb echter niet de illusie dat mensen goed lezen en luisteren.

Importeurs weten dit. Zijn ooit begonnen met uitklap voetjes op veel cakes. Er wordt dus echt wel meegedacht. Ook hier blijkt echter dat mensen nooit opletten, want de ervaring is dat die uitklap voetjes het vaak alleen erger maken. Mensen klappen ze niet uit en dan staat iets nog instabieler. Het ILT is het ook een doorn in het oog. Daarom zijn/waren importeurs er al mee bezig om steeds meer cakes te nemen die lager zijn dan dat z3 breed zijn. Er komen ook steeds minder pakketten beschikbaar en dus minder kleine potjes zoals we die kennen uit het verleden.

Men is daar echt wel bezig dus, maar door geschreeuw van een dikke burgemeester en wat, in hun bubbel verblijvende, artsen besluit dit corrupte kabinet al twee keer dat we met die uitlopende kleine cakes blijven zitten. Ik denk dat we daar anders al van af waren geweest.

99 procent is geen liefhebber, het heeft dus weinig zin om dit probleem vanuit de liefhebber oogpunt te tackelen. Juist de minder liefhebber consument koopt wat van die wankele cakes van 7 a 8 euro, houten voetje eronder voor 50 cent extra en probleem is de wereld uit.

Daarnaast blijf ik een korte vw cursus voor de consument helemaal geen slechte optie vinden. Zelfs voor een scooter moet je tegenwoordig afrijden, examen doen. En omdat je dan ook wat groter spul kan verkopen aan certificaat houders staat de illegale handel nog meer buiten spel en kan de middenstand wat extras verdienen. Verkopers zouden wat mij betreft sowieso een verkoop cursus moeten krijgen. Vaak hebben die er echt de ballen verstand van, denken alleen aan de omzet. In Zwitserland kan je zowat alles kopen wat los en vast zit.... maar iedere verkoper geeft je uitgebreide uitleg. Ongevallen zowat 0.0 die kan moeten we ook op.

Waar je wel mee zit; wanneer je een scootercertificaat hebt, heeft een ander daar niets aan. Alleen jij zelf kunt gaan rijden met deze certificaat. Wanneer jij zo'n "vuurwerkcertificaat" hebt, kun jij het dus ook van anderen gaan kopen. Ook hier zullen dus de handelaartjes op in gaan springen, ik vermoed dat de illegale handel juist een "categorie" erbij krijgen.

Vaak is het een kwestie van je verplaatsen in een “onhandige” huisvader en dan kun je veel vraagstukken al beantwoorden. Een stukje onwetendheid ligt vaak aan de basis. Als je dingen uitlegt oogst je vaak al begrip. Denk dat dit een mooi vraagstuk is voor ons liefhebbers en alle importeurs om er iets op te verzinnen. Al voorkom je zo een aantal ongelukken, dan is dat al een mooie winst.

Van de overheid verwacht ik inmiddels niks meer, die zijn inmiddels al zo vervreemd van de gewone burger.

Die kleine vierkante 16 shots potjes met kartonnen klapvoetjes zijn ook erg instabiel. Ze stuiteren gemakkelijk omver. Vastzetten tussen zwaardere potten is het beste, maar lang niet iedereen zal dat doen / weten. Beter is die instabiliteit te voorkomen door productaanpassingen. Stabielere vormgeving in de basis en geen halfbakken oplossingen zoals kartonnen klapvoetjes.

De Monster Ride van Mania is wel een mooi voorbeeld. Paar schoten dat ding maar nog nooit eentje omgevallen. Staan altijd als een huis en dat zonder klapvoetjes.

De kleine potjes kunnen gevaarlijk zijn maar het blijft je eigen verantwoordelijkheid, als je er niet mee om kunt gaan niet kopen. Ik wil geen enkel product meer kwijt, er is al zoveel toegegeven de afgelopen jaren, het moet ergens stoppen. Er blijft niks meer over zo. Als je naar de gamma gaat kun je daar toch ook zoutzuur of gootsteen ontstopper kopen, heel gevaarlijk spul als je er niet normaal mee omgaat, is toch hetzelfde?

Een certificaat zie ik ook niet zitten, waarschijnlijk krijg je dan te maken met veel meer regelgeving waardoor het je uiteindelijk onmogelijk word gemaakt normaal af te steken, denk aan opslag, afstanden, hoeveelheden, verzekering etc etc, het klinkt mooi maar ik denk dat het je gezellig avondje er niet direct beter op maakt.

Back
Bovenaan