Kleine potjes zijn echt des duivels

De kleine potjes kunnen gevaarlijk zijn maar het blijft je eigen verantwoordelijkheid, als je er niet mee om kunt gaan niet kopen. Ik wil geen enkel product meer kwijt, er is al zoveel toegegeven de afgelopen jaren, het moet ergens stoppen. Er blijft niks meer over zo. Als je naar de gamma gaat kun je daar toch ook zoutzuur of gootsteen ontstopper kopen, heel gevaarlijk spul als je er niet normaal mee omgaat, is toch hetzelfde?

Een certificaat zie ik ook niet zitten, waarschijnlijk krijg je dan te maken met veel meer regelgeving waardoor het je uiteindelijk onmogelijk word gemaakt normaal af te steken, denk aan opslag, afstanden, hoeveelheden, verzekering etc etc, het klinkt mooi maar ik denk dat het je gezellig avondje er niet direct beter op maakt.

Ik snap dat je geen producten meer kwijt wilt zijn. Dat knalvuurwerk is verboden is ook complete nonsens. Want Nederlands knalvuurwerk zorgt voor 0 slachtoffers.

Maar het is kiezen of kabelen. Als branche zijnde initiatief nemen en zorgen voor meer veiligheid of alles inleveren (lees: totaalverbod).

Ik zie veel reacties met tips; leuk en aardig, maar ik ben van mening dat een extra handeling niet nodig moet zijn, en de domme/aangeschoten/luie/simpele consument erop mag vertrouwen dat het artikel van zichzelf veilig is. En dus niet nadat je het vast zet met bakstenen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Wij weten wel hoe je het veilig moet afsteken. Maar juist die kleinere instabiele potjes zijn de potjes die je in sierpaketten vind met namen als "buurt pakket" "familie pakket" enzovoort. De mensen die dat soort pakketten kopen zijn juist vaak mensen die dit niet soort dingen niet zo goed door hebben, en waarmee het dus mis gaat. Ik ben het helemaal eens met de stelling van de topicstarter. Helaas is de gemiddelde consument gewoon niet slim genoeg om hier veilig mee om te gaan.

Hier zitten mensen die over het algemeen weten wat ze doen. Vastzetten tussen twee stenen of tussen twee reeds afgestoken potten en een cake valt niet om. Helaas doet de doorsnee koper dat vaak niet. Wij zeggen het meestal bij de verkoop en hebben posters hangen met instructies. Ik heb echter niet de illusie dat mensen goed lezen en luisteren.

Importeurs weten dit. Zijn ooit begonnen met uitklap voetjes op veel cakes. Er wordt dus echt wel meegedacht. Ook hier blijkt echter dat mensen nooit opletten, want de ervaring is dat die uitklap voetjes het vaak alleen erger maken. Mensen klappen ze niet uit en dan staat iets nog instabieler. Het ILT is het ook een doorn in het oog. Daarom zijn/waren importeurs er al mee bezig om steeds meer cakes te nemen die lager zijn dan dat z3 breed zijn. Er komen ook steeds minder pakketten beschikbaar en dus minder kleine potjes zoals we die kennen uit het verleden.

Men is daar echt wel bezig dus, maar door geschreeuw van een dikke burgemeester en wat, in hun bubbel verblijvende, artsen besluit dit corrupte kabinet al twee keer dat we met die uitlopende kleine cakes blijven zitten. Ik denk dat we daar anders al van af waren geweest.

Zoals MichelAngelo het beschrijft, zo is het.

De Branche heeft zich vorig jaar zomer zelf opgelegd om grote volgende stappen te maken in het verder verbeteren van de kwaliteit van het geïmporteerde vuurwerk en de veiligheid bij het afsteken daarvan. Stabiliteit en het verkleinen van "omvalrisico's" zijn daarbij één van de vele punten.

Er zijn afspraken gemaakt en commitment gevraagd en gekregen van betrokken importeurs om artikelen met een hoog omvalrisico aan te passen zodat deze niet meer om kunnen vallen of zelf compleet uit het assortiment te verwijderen. Ik weet van tenminste 2 importeurs dat ze van plan zijn om helemaal te stoppen met de kleine cakes en dat er zeker 1 of 2 zijn die artikelen zijn gaan aanpassen.

Wel zit er een belangrijke nuance in: bestaande voorraden mogen eerst nog verkocht worden. Doordat er nu al 2x een CAT.2-verbod is geweest is er nog steeds een aanzienlijke voorraad van dergelijke artikelen.

Het zal dus nog even duren voordat deze problemen tot het verleden behoren óf er moeten rigoureuze andere stappen worden genomen. Tot die tijd blijft er gehamerd worden op het vastzetten van cakes, hoe groot of klein dan ook. En dat is dus de verantwoordelijkheid van de afsteker, ook al heeft een groot deel daarvan al vaak bewezen daar lak aan te hebben...

Mag wat mij betreft meteen uit het assortiment gehaald worden. De oude voorraden 'omvalpotjes' mogen ze wel in shows allemaal wegschieten ben je daar ook vanaf.

Zoals MichelAngelo het beschrijft, zo is het.

De Branche heeft zich vorig jaar zomer zelf opgelegd om grote volgende stappen te maken in het verder verbeteren van de kwaliteit van het geïmporteerde vuurwerk en de veiligheid bij het afsteken daarvan. Stabiliteit en het verkleinen van "omvalrisico's" zijn daarbij één van de vele punten.

Er zijn afspraken gemaakt en commitment gevraagd en gekregen van betrokken importeurs om artikelen met een hoog omvalrisico aan te passen zodat deze niet meer om kunnen vallen of zelf compleet uit het assortiment te verwijderen. Ik weet van tenminste 2 importeurs dat ze van plan zijn om helemaal te stoppen met de kleine cakes en dat er zeker 1 of 2 zijn die artikelen zijn gaan aanpassen.

Wel zit er een belangrijke nuance in: bestaande voorraden mogen eerst nog verkocht worden. Doordat er nu al 2x een CAT.2-verbod is geweest is er nog steeds een aanzienlijke voorraad van dergelijke artikelen.

Het zal dus nog even duren voordat deze problemen tot het verleden behoren óf er moeten rigoureuze andere stappen worden genomen. Tot die tijd blijft er gehamerd worden op het vastzetten van cakes, hoe groot of klein dan ook. En dat is dus de verantwoordelijkheid van de afsteker, ook al heeft een groot deel daarvan al vaak bewezen daar lak aan te hebben...

Prima ontwikkeling gezien het feit dat een deel van de consumenten gewoon niet op de juiste mannier omgaan met vuurwerk. En artikelen zoals singelshots er ook gewoon uit. Is jammer voor de liefhebber maar als deze wijzigingen enigzins bijdragen aan het behoud van de verkoop van vuurwerk aan consumenten in Nederland dan lijkt het mij een prima idee.

De gebruiker leest niet en doet dus niet wat instabiliteit kan voorkomen.er zijn idd potjes die te instabiel staan. Zelf een kartonnetje monster ride afgeschoten, heerlijke potjes en verzwaart met gips int midden. Voorheen met zakje chinees zand of zo iets:wink:
Klein kan dus zeker veilig zijn.

Er is veel veranderd in de laatste jaren onder de liefhebbers, ik begrijp wat een aantal bedoelen. De importeurs moeten voor deugdelijke producten zorgen en aan het ilt om dit te controleren vanaf dan komt eigen verantwoordelijkheid kijken. Je kunt het zo veilig maken als je wilt maar het gaat geen zier helpen zodra er drank en domheid in het spel is. Ik zie compounds opgetild worden en daarmee door de straat rennen, cakes op het dak van de auto gezet etc etc, tja wat wil je dan nog, dan hebben wij het over mini cakes… En daarbij een compound of ander product kan ook falen in uitwerking en ontploffen dus afstand is ook minimaal zo belangrijk maar doet iemand dat???

Dus de springteufel ook maar niet toelaten dan?

Ik hoorde vroeger echt NIEMAND klagen over babypijlen, romeinse kaarsen etc ook die zijn ten onder gegaan.
Ik wil geen milimeter vuurwerk meer inleveren.

De branche doet zijn uiterste best en heeft al zoveel toegegeven, heeft het geholpen? Er is geen enke bewijs dat we een verbod voorkomen hiermee.

Laatst bewerkt:
De kleine potjes kunnen gevaarlijk zijn maar het blijft je eigen verantwoordelijkheid, als je er niet mee om kunt gaan niet kopen. Ik wil geen enkel product meer kwijt, er is al zoveel toegegeven de afgelopen jaren, het moet ergens stoppen. Er blijft niks meer over zo. Als je naar de gamma gaat kun je daar toch ook zoutzuur of gootsteen ontstopper kopen, heel gevaarlijk spul als je er niet normaal mee omgaat, is toch hetzelfde?

Nee, dat is niet hetzelfde. Het gaat hier om goedgekeurde vuurwerkpotjes die na normaal neergezet en aangestoken te zijn, omvallen door hun instabiliteit.
Het is dus niet de huis-tuin-en-keukengebruiker die er verkeerd mee om gaat.

Ik denk dat Michel Angelo het juiste beschrijft. De consument gaat ervanuit dat het neerzetten de enige en juiste wijze is van afsteken. Wij weten uiteraard beter door ervaring én dat wij er hele dagen mee bezig zijn. Het gaat helaas nog veel te vaak mis en ik denk dat het breder dan hoger maken van de cakes de juiste wijze is om dit tegen te gaan. Helaas wel met gevolg dat er een groot segment in het assortiment gaat wegvallen..

Nogmaals, 16 sh 20 mm kan prima maar dan met een stukje hout eronder. Potje zal 50 centen duurder worden maar zo kunnen ze wel in het ass blijven.

Ben het met de topicstarter en diverse andere posters eens. Eerdere jaarwisselingen zijn ook diverse keren wat potjes gaan dansen waardoor alles door de straat vloog. Tegenwoordig zetten de buurman (medeliefhebber) en ik alle losse cakes vast tussen stenen. De ‘vaders met het welbekende pakketje’ zie ik dat niet doen. De onkunde over vuurwerk is groot en daarmee komen de meeste slachtoffers in het ziekenhuis. Dus ja, we moeten iets met die kleine potjes. Verbieden is wellicht (nog) een stap te ver. Betere verhoudingen en formaten scheelt waarschijnlijk al heel veel ongelukjes. Goed dat de branche die stap al gezet heeft, ondanks dat de uitwerking op zich laat wachten door de verboden. Maar een goede voorlichting is minstens zo belangrijk. En ook daar kan het nodige aan verbeterd worden. Als ik het goed heb is dit ook een van de speerpunten van HVLV. Dus achter de welbekende schermen gebeurd er dus een hoop ten goede van onze hobby!

Hopelijk betrekt de branche de politiek ook bij de genomen en te nemen stappen en innovaties. Zeker nu is het belangrijk dat de politiek zich terdege van bewust is dat de branche initiatief neemt om de jaarwisseling veiliger te maken. Dat remt (hopelijk) de ‘noodzaak’ dat een deel van politiek voelt voor een verbod.

Met gestrekte hand aansteken en afstand bewaren. Of is dat gedateerd?

Met gestrekte hand boven het potje hangen.
Mensen denken tegenwoordig dat die waarschuwing is voor je rug, dat je niet hoeft te bukken.

Een leek moet het gevaar uitgelegd worden, niet de oplossing.

Ook bij mij vielen de argento potjes om.Behalve tussen 2 cakes.. 2 stenen had ik niet in de buurt dus ben ermee gestopt.

De ellende met de stabiele verzwaring dat het meteen ervoor zo nog sneller aan de 25 kg regel zit.

Alle freaks die ik ken zetten ze vast, alle niet-freaks verwachten dat een product veilig is omdat ze het legaal hebben gekocht.

Te vaak flikkeren die dingen om. óók als je de voetjes uitvouwt. Potjes zoals de monster ride van VWM vallen niet om, omdat die in het midden een klein zakje zand hebben, de tubes daardoor aan de buitenkant zitten én hij stabiel is doordat hij rond is. Zulk soort constructies lijken mij ideaal. Snap alleen ook wel dat dit meer ruimte inneemt in een container wat het duurder maakt. Maar m.i. moet hier wel echt iets mee gebeuren.

Ik heb kleine potjes gehad, zelden bakstenen bij de hand. Ik ging een aantal keer er van uit dat het zou blijven staan op een vlakke tegel. Zet het juist niet neer op gras. Het viel wel degelijk om waarbij er weinig wind was. Sinds de enkele keren zet ik ze dan vast tussen andere cakes (klein of groot maakt niet uit het liefst niet ontstoken voor gewicht) of grotere (kunnen ook 81sh zijn) dozen om ze te klemmen. Dit werkt zelfs voor singleshots zonder voet. Ervaring had ik al met omvallen van cakes, gelukkig nooit wat gebeurd. Ik zeg altijd tegen iedereen bewaar afstand die mee kijkt.
Verbieden ben ik niet voor, inlichting zoals vroeger op basisscholen of brandweer werd gedaan juich ik juist toe. Niet perse met schokkende beelden maar gewoon een goede uitleg. Informeren hoeft niet veel te kosten. Als Achmea een anti vuurwerk campagne opzet kunnen ze dat ook omzetten in een korte video wat te doen met cakes.
De importeurs mogen dan voetjes eronder zetten maar dat is ook niet alles. Zo had ik potjes van Vulcan, xxl runner oid, klein potje met kleine plankjes eronder. Viel alsnog om op een kruispunt. Niet 1 maar twee tegelijk afgestoken en beide vielen om. Dan is voorlichting zo gek nog niet.

Terug komende op de startpost. Verbieden? Nee! Importeurs kosten laten maken en doorrekenen voor meer veiligheid? Kan nooit kwaad, vuurwerk is immers een luxe product, dan word het nog maar wat duurder. Het voorkomen van schade aan de mens mag wel wat kosten als je het mij vraagt.

Back
Bovenaan