Kamer tegen inperken verkoopdagen vuurwerk

Wat houdt het in dat die laatste motie, over stellen van eigen regels door gemeenten, is aangehouden in debat? Dat er verder over gedebateerd wordt na het reces? Die motie zou nog kunnen zorgen dat een gemeente stook/verkooptijden zelf mag aanpassen, alleen een landelijk geldende aanpassing van de regels is nu (voorlopig) van de baan.

Ik snap het niet. Er is gewoon niet gestemd? Hoe kan dat? De website van de Tweede Kamer is behoorlijk moeilijk te begrijpen en ik snap er ondertussen niks meer van.

Mijn opname van de vergadering van vanmiddag is grotendeels corrupt geraakt door een bug in Hypercam. Dat is jammer, maar aangezien de Tweede Kamer dit soort opnames überhaupt niet ter beschikking stelt laat ik dit online staan.
https://www.youtube.com/watch?v=M6HQDD4eOwQ

vannacht is er gestemd rond 01:45

En als het blijkt dat alle moties verworpen zijn dan wil ik bij deze de bpn/vuurwerkbranche en alle andere betrokken partijen die hier aan hebben bijgedragen bedanken !

Ik heb veel gelezen dat het niks zou helpen ze te laat waren etc, maar ze hebben het toch gedaan en denk dat er achter de schermen al veel meer werd gedaan dan dat wij wisten en daar zien we nu het resultaat van !

Ik snap er geen zak meer van. In de persberichten voor de stemming staat dat het inderdaad 18:00 uur wordt en over de stemming van vannacht is er geen enkel persbericht? Maar als ik het goed begrijp is die stemming positief uitgepakt?

Ik geloof het pas wanneer het officiële is bevestigd op het nieuws en alle nieuws site voorlopig nog niks terug te vinden

De motie van 2 partijen ia verworpen. Zij wilden vrijheid voor gemeenten om te verbieden. Dit is dus niet Door gegaan. Besluit weet ik verder niet. Ga er vanuit dan dit gewoon doorgaat.
Greetzz

Wat ik begrepen heb is alles verworpen muv de motie omtrent vuurwerkvrije gebieden binnen een gemeente.
Deze is aangenomen, hierdoor kan dus een burgervader wel een of meerdere vuurwerkvrije gebieden binnen zijn gemeente aanwijzen.

Een wetsbesluit is anders dan moties:

constaterende dat het kabinet vuurwerkoverlast wil aanpakken door onder meer de
afsteektijden te beperken van 18.00 uur oudjaarsavond tot 02.00 uur nieuwjaarsochtend, met
als reden dat de winkels vanaf 18 uur gesloten zijn en het aantal mensen dat per se naar buiten
moet beperkt wordt;
overwegende dat de grote steden (G4) hebben gepleit voor het beperken van de afsteektijden
van 23.00 uur oudjaarsavond tot 01.00 uur nieuwjaarsochtend en om schade en overlast van
vuurwerk te verminderen
overwegende, dat ook na 18.00 uur nog een groot aantal mensen veilig naar buiten moet
kunnen gaan;
verzoekt de regering de afsteektijden verder te beperken,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ouwehand
Van Tongeren

De motie was ook te zien in vergadering van 23 t/m 0200.

Die is verworpen, maar het wetsvoorstel van 18 uur tot 0200 blijft staan

Goed nieuws!
In de zojuist gehouden stemming zijn de volgende motie's verworpen:
33750-94, 95, en 97
Dat betekent dat:
- Deze jaarwisseling gewoon gestookt kan worden vanaf 10.00 op oudejaarsdag.
- De verkoophoeveelheid nog gewoon 25 kg is.
- Dat gemeenten geen vrijheid krijgen voor een vuurwerkverbod.

De motiets maar het wetbesluit blijft overeind! Hier niet populair maar er is een video van een fan die het duidelijk uitlegt en er is gewoon nog helemaal niets zeker of duidelijk.

Waarschijnlijk blijft het 3 verkoopdagen en afsteektijden naar 1800 0200. Na de zomerreces gaan ze verder de hoekjes eraf schafen zodat het gaaf wordt. Moties zijn alle afgewezen dus geen verdere aanscherpingen van de wet

"Een motie is een formeel middel waarmee een lid van een vergadering een discussiepunt voor kan leggen aan een vergadering. Hiertoe dient de motie in stemming gebracht te worden op een vergadering. Alle leden van een vergadering kunnen een motie indienen. Een bestuur zal over het algemeen geen moties indienen omdat een bestuur door middel van het amenderen van een vergaderagenda discussiepunten in stemming kan brengen"

Geen discussie over mogelijk.

En dat gaan om:

-Vuurverbod gemeentes(dus geen gebieden)
-Afsteektijden verder terug dringen naar 23.00
-25 kilo terug dringen naar 10 kilo

Desalniettemin.

Er is behoorlijk wat werk verricht door met name het nieuw opgerichte vuurwerk platform.
De heren hierachter ben ik dan ook heel dankbaar.
Ik heb geen idee of men van daaruit nog de media of bekendheid zoekt maar bedankt voor de tijd, energie en financien die erin zijn gestopt.
Dat mag best even gezegd worden.

gr

De motiets maar het wetbesluit blijft overeind! Hier niet populair maar er is een video van een fan die het duidelijk uitlegt en er is gewoon nog helemaal niets zeker of duidelijk.

Waarschijnlijk blijft het 3 verkoopdagen en afsteektijden naar 1800 0200. Na de zomerreces gaan ze verder de hoekjes eraf schafen zodat het gaaf wordt. Moties zijn alle afgewezen dus geen verdere aanscherpingen van de wet

"Een motie is een formeel middel waarmee een lid van een vergadering een discussiepunt voor kan leggen aan een vergadering. Hiertoe dient de motie in stemming gebracht te worden op een vergadering. Alle leden van een vergadering kunnen een motie indienen. Een bestuur zal over het algemeen geen moties indienen omdat een bestuur door middel van het amenderen van een vergaderagenda discussiepunten in stemming kan brengen"

Geen discussie over mogelijk.

En dat gaan om:

-Vuurverbod gemeentes(dus geen gebieden)
-Afsteektijden verder terug dringen naar 23.00
-25 kilo terug dringen naar 10 kilo

Vind het toch raar dan want als ze nu de motie verwerpen dan gaan ze de volgende toch niet ineens wat anders stemmen? Want als je het er niet mee eens ben had je nu ook voor de beperkingen gestemd lijkt mij.

Volgens de website is dit verworpen..

Motie:
33750-94 (afsteektijden naar 18.00 - 02.00): Verworpen!
33750-95 (verkoophoeveelheid naar 10 kg): Verworpen!
33750-97 (gemeenten de vrijheid geven voor verbod): verworpen!
33750-96 (gemeenten)

Ook ik zal nog maar een keer het slechte nieuws bevestigen over de afsteektijden. En wat meer in Jip-en-Janneke-taal uitleggen hoe het proces binnen de Tweede Kamer gaat:

- Tijdens en na de Commissie Vergadering kunnen Moties worden ingediend waarover gestemd wordt
- Een Motie is een voorgestelde aanpassing op het ingediende wetsvoorstel, dus bovenop de Voorgenomen Maatregelen
- Er waren Moties ingediend die hierboven al genoemd zijn, 1 daarvan is tijdens het debat al aangehouden wat betekent dat deze al tijdens het debat is ingetrokken en dus niet over is gestemd
- Alle Moties zijn weggestemd waardoor de overeengekomen details van het wetsvoorstel zijn aangenomen
- Er is dus WEL over gestemd
- Gisterenmiddag was al afgesproken dat daarin de Verkoopdagen "gewoon" op 3 dagen blijven staan en de Afsteektijd wordt aangepast naar 18.00 tot 02.00u
- De Eerste Kamer gaat zich er ook nog over buigen maar als er beperkt tegengas is in de Tweede Kamer op het uiteindelijke wetsvoorstel dan gaat het daar meestal zo doorheen. Dat is nu ook de verwachting.

33750-94 (afsteektijden naar 18.00 - 02.00): Verworpen!

De Motie die ter stemming werd gebracht was het voorstel om de voorgestelde Afsteektijden van 18.00 - 02.00u alsnog aan te passen naar 23.00 - 01.00u. Dat is (gelukkig) verworpen. Het blijft zoals in de Wetswijziging voorgesteld 18.00 - 02.00u.

Ook ik zal nog maar een keer het slechte nieuws bevestigen over de afsteektijden. En wat meer in Jip-enJanneke-taal uitleggen hoe het proces binnen de Tweede Kamer gaat:

- Tijdens en na de Commissie Vergadering kunnen Moties worden ingediend waarover gestemd wordt
- Een Motie is een voorgestelde aanpassing op het ingediende wetsvoorstel, dus bovenop de Voorgenomen Maatregelen
- Er waren Moties ingediend die hierboven al genoemd zijn, 1 daarvan is tijdens het debat al aangehouden wat betekent dat deze al tijdens het debat is ingetrokken en dus niet over is gestemd
- Alle Moties zijn weggestemd waardoor de overeengekomen details van het wetsvoorstel zijn aangenomen
- Er is dus WEL over gestemd
- Gisterenmiddag was al afgesproken dat daarin de Verkoopdagen "gewoon" op 3 dagen blijven staan en de Afsteektijd wordt aangepast naar 18.00 tot 02.00u
- De Eerste Kamer gaat zich er ook nog over buigen maar als er beperkt tegengas is in de Tweede Kamer op het uiteindelijke wetsvoorstel dan gaat het daar meestal zo doorheen. Dat is nu ook de verwachting.

De Motie die ter stemming werd gebracht was het voorstel om de voorgestelde Afsteektijden van 18.00 - 02.00u alsnog aan te passen naar 23.00 - 01.00u. Dat is (gelukkig) verworpen. Het blijft zoals in de Wetswijziging voorgesteld 18.00 - 02.00u.

En de grote vraag heerst: Accepteert de vuurwerkbranche dit? Want zoals in debat gezegd de kilo knallers. Dus alle rotjes, babypijltjes en andere dingen die overdag afgestoken worden en nu niet meer mag zullen niet meer veel verkocht gaan worden. Dit wordt een grote financiële klap voor de vuurwerkverkopers en importeurs. Kunnen die nu eventueel naar de rechter, lijkt mij wel, en gaan ze dat ook doen?

De rekensom is simpel: 16 uur afsteken naar 8 uur is de helft. Dus een daling van 50% dus waar ze eerder 10.000 euro verdiende zullen ze nu nog maar 5.000 euro verdienen. Wie gaat dat verschil betalen?!

het enige wat verworpen is, als ik alles goed lees...dan is het de motie om de afsteektijden nog verder in te perken dan vanaf 18.00 uur tot 02.00 uur....
Dus vanaf 10.00 uur stoken kan je vooralsnog vergeten...maar dan komt de vraag: hoe handhaaf je dit? Is gewoonweg niet te doen volgende mij voor de politie e.d. Ik vermoed daarom dat dit wetsvoorstel alsnog niet door zal gaan....wat wat te denken van de voorraden vuurwerk die je overdag af kan steken zoals de rotjes, romeinse kaarsen, single shots en day light vuurwerk.?

Back
Bovenaan