Juridische onderbouwing voor het annuleren van bestellingen

Is het niet zo dat wij als freaks gewoon recht hebben op levering van onze producten? Het verkoopverbod is ingegaan op 13.11.2020. Nu hebben wij (neem ik aan) allen ver voor deze datum onze spullen besteld. Dus voor het verkoop verbod. Gezien de koop gesloten Is op het moment dat er geen verbod was, moeten wij toch gewoon onze bestellingen kunnen ophalen? Het is toch een verbod op verkoop en afsteken van vuurwerk? Toch niet op uitlevering van eerder verkocht vuurwerk? Is er iemand die dit juridisch kan onderbouwen? Indien dit het geval is ben ik namelijk van plan gewoon mijn vuurwerk op te gaan halen. Desnoods moet ik het een jaar bewaren, ook goed... maar doe dit toch liever dan me bestellingen laten staan en hopen dat het volgend jaar niet weer hetzelfde gezeik is....

Is het niet zo dat wij als freaks gewoon recht hebben op levering van onze producten? Het verkoopverbod is ingegaan op 13.11.2020. Nu hebben wij (neem ik aan) allen ver voor deze datum onze spullen besteld. Dus voor het verkoop verbod. Gezien de koop gesloten Is op het moment dat er geen verbod was, moeten wij toch gewoon onze bestellingen kunnen ophalen? Het is toch een verbod op verkoop en afsteken van vuurwerk? Toch niet op uitlevering van eerder verkocht vuurwerk? Is er iemand die dit juridisch kan onderbouwen? Indien dit het geval is ben ik namelijk van plan gewoon mijn vuurwerk op te gaan halen. Desnoods moet ik het een jaar bewaren, ook goed... maar doe dit toch liever dan me bestellingen laten staan en hopen dat het volgend jaar niet weer hetzelfde gezeik is....

Haha, nee. Zo werkt het natuurlijk niet. Het gaat om een afsteekverbod en een overdrachtverbod. Wanneer jij het bestelt doet er allemaal niet toe. De termen die de media gebruikt zijn de "gewone mensen"-termen, maar ze gaan de overdracht van al het niet categorie 1 vuurwerk verbieden. De vraag is nog of het bezit gedurende de normale verkoopdagen ook verboden gaat worden, want normaal gezien mag je alleen vuurwerk in bezit hebben op de verkoopdagen (25 kilo op een plek die niet direct voorhanden is is ook toegestaan). De vraag is dus nog of het invoeren van 25 kilo vanuit Duitsland toegestaan zal zijn, omdat het onduidelijk is of bezit toegestaan gaat zijn de laatste drie dagen van het jaar. Maar dit is echt onzin. Anders zou je nu al voor de komende 25 jaar kunnen gaan verkopen als winkel en kunnen ze het nooit verbieden. Zou een mooie benden worden :bonk:

Pyro-depot heeft de zelfde regel:

Ophalen of laten staan voor volgend jaar.

Het is leuk dat ze dat als regel hanteren, maar die is juridisch niet houdbaar. Net als bij iedere andere bestelling van producten mag je ook al voor de levering kiezen voor een annulering. De winkel zal dan gewoon het geld terug moeten storten.

Sommigen/velen hebben het geld gewoonweg niet in kas...en wachten op compensatie.

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden, ik vrees dat veel winkels amper wat zullen zien qua compensatie, die is bedoeld voor vervoer en opslag. Niet voor omzetverlies. Ik hoop voor winkels dat importeurs aan creditering zullen gaan doen.

Ik dacht:
Je hebt alleen de betaling gedaan, de verkoper heeft (kan) niet leveren. Maw je bent nog geen eigenaar van het product. Je kan alleen de koop ontbinden.

Wat doen jullie zelf? Hebben jullie de winkels al gemaild dat je je bestelling wilt annuleren en je geld terug wilt?

Ik wacht zelf af tot tenminste woensdag om de winkels een kans te geven zelf te reageren. Als ze dit niet doen dan gaan we zelf stappen zetten.

Wat doen jullie zelf? Hebben jullie de winkels al gemaild dat je je bestelling wilt annuleren en je geld terug wilt?
Nee, is toch weekend joh! Laat die lui even rustig kijken en je hoort wel. Geef ze een week of 2. Pas komende week komt er voor de branche meer helderheid over compensatie, men kan dit willen afwachten. En mss zijn ze koemnde week al bezig maar ben je wat later aan de beurt. Relaaaax.

Laatst bewerkt:
Ik geef de winkels even de tijd om het uit te zoeken, ik probeer wel voor het eind van het jaar wel de eerste refunds te ontvangen. Sommige winkels zijn afhankelijk van compensatie om überhaupt terug te kunnen storten.

Nee, is toch weekend joh! Laat die lui even rustig kijken en je hoort wel. Geef ze een week of 2. Pas komende week komt er voor de branche meer helderheid over compensatie, men kan dit willen afwachten. En mss zijn ze koemnde week al bezig maar ben je wat later aan de beurt. Relaaaax.

Lees je wel wat ik zeg? Ik heb niet gezegd dat ik ze al aangeschreven heb. Ik wil ze juist een kans geven maar die is niet oneindig. Een simpel mailtje als winkel dat je er mee bezig bent geeft al een heel ander gevoel. Als je de consument niet informeert na zulke situaties over de gang van zaken dan gaan ze vanzelf hun eigen plan trekken.
Je hele relaxte houding is positief maar in mijn levens ervaring weet ik dat zulke financiële gevolgen alleen maar verliezers kennen. Als jij daar net tussen zit omdat je hebt afgewacht en ze de kans wil geven dan voel je je toch best lullig(spreek uit ervaring helaas:wink:)

Ik geef de winkels even de tijd om het uit te zoeken, ik probeer wel voor het eind van het jaar wel de eerste refunds te ontvangen. Sommige winkels zijn afhankelijk van compensatie om überhaupt terug te kunnen storten.

Hier kan ik me inderdaad ook wel aardig in vinden. Ga er ook niet vanuit dat ik mijn geld snel terug heb totdat alles duidelijk is omtrent de compensatie(die veel te weinig is)

Ik wacht zelf af tot tenminste woensdag om de winkels een kans te geven zelf te reageren. Als ze dit niet doen dan gaan we zelf stappen zetten.

Had op 3 adressen bestellingen lopen. Van 2 adressen al bericht gehad dat ze geld gaan terugstorten. Bestellingen bij mijn vaste adres in Almere heb ik zelf al aangegeven dat ik die doorschuif naar 2021. Heb de nieuwe orderbevestigingen al binnen

Ik geef de winkeliers ook eerst even de kans om mij te benaderen, maar dat is zeker niet oneindig. Zodra de branche gesprekken heeft gehad met de overheid, dan moeten alle winkels duidelijkheid hebben lijkt mij.
Ik heb wel even geïnformeerd bij mijn rechtsbijstandverzekering wat mijn rechten en plichten zijn in deze situatie, aangezien een aantal winkels aangaven mogelijk met vouchers te gaan werken of vanuit Duitsland toch te gaan uitleveren. Voor mijn bestellingen zit ik op beide opties niet te wachten.

Voor de mensen die besteld hebben bij Vuurwerkhut/Vechtstreek/Gebro, zojuist deze mail ontvangen :

Beste klant/vuurwerkliefhebber,

Ondanks de inspanningen van de vuurwerkbranche is het toch zover gekomen:

“Een algeheel vuurwerkverbod voor de jaarwisseling.”

Dit is een zeer bittere pil in een tijd die toch al niet makkelijk is. U zult begrijpen dat de klap voor ons enorm is. Wij begrijpen daarom als geen ander dat dit ook voor u als vuurwerkliefhebber een enorme teleurstelling is. Wij willen daarom samen met u zorgen voor een snelle en nette afhandeling van dit abrupt geëindigde seizoen. Wij willen u dan ook vriendelijk verzoeken om enig begrip en geduld, zodat wij kunnen zorg dragen voor een correcte afhandeling.

Wij zullen nu op de barricade gaan staan voor een ruimhartige en eerlijke invulling van de compensatie voor ons bedrijf.

De verkoop van vuurwerk is onze enige bedrijfsactiviteit, naast de verkoop van vuurwerk heeft ons bedrijf geen enkele nevenactiviteiten, dit in tegenstelling tot vele andere verkooppunten die naast de handel in vuurwerk ook andere activiteiten hebben, denk aan fietsenmakers/tuincentra/bouwmarkten enz. Wij verblijven in afwachting van de compensatieregeling die door de overheid is vastgesteld. Deze week zullen de onderhandelingen tussen de overheid en de vuurwerkbranche van start gaan om zodoende de (eventuele) terugbetalingen te kunnen voldoen.

Wij hebben geen gebruik gemaakt of kunnen maken van de diverse regelingen die met corona verband hielden zoals de Tozo regelingen, de Tvl regeling, inkomstensondersteuning en/of leningen t.b.v. bedrijfskapitaal, mede omdat het besluit pas is genomen op vrijdag 13 november 2020, namelijk een “tijdelijk vuurwerkverbod” vanwege het Corona virus.

Wij willen u de volgende opties aanbieden inzake de afhandeling van uw lopende bestelling;

Optie 1:

U kunt uw bestelling doorschuiven naar 2021, U zult begrijpen dat hier onze voorkeur naar uit gaat.

U krijgt nog 20% extra vuurwerk tegoed.

Optie 2:

De bestelling annuleren voor een tegoedbon/ De tegoedbon is 2 jaar geldig.

U krijgt nog 20% extra vuurwerk tegoed.

Optie 3:

U annuleert uw bestelling en krijgt 50% teruggestort (uiterlijk voor 1 december 2020), en de andere 50% krijgt u in de vorm van een tegoedbon (+ 10% extra over de waarde van tegoedbon)de tegoedbon is geldig tot en met 31-12-2022 ( 2 jaar). Voorbeeld: 100 besteld, krijgt u 50 euro teruggestort en tegoedbon van € 55,00.

Aanvullende informatie:

Als bijlage hebben wij een formulier toegevoegd. Wij willen U dan ook vriendelijk verzoeken om uw keuze aan te geven in het formulier en deze aan ons te retourneren per email.

Hopende op uw begrip en geduld in deze.

Dank voor uw medewerking.

Team Gebro Vuurwerk

Team Vechtstreek Vuurwerk

Team Vuurwerkhut Sassenheim

Mocht je akkoord gaan met een voucher, zorg dan goed dat er ook in de voorwaarden staat dat je altijd het recht blijft houden op geld volledig retour (bijvoorbeeld als je er na een jaar geen gebruik van hebt gemaakt)! Je hoeft een (gedeeltelijke) voucher in principe niet te accepteren, je hebt altijd recht op geld terug als een winkelier niet kan leveren op het in de overeenkomst afgesproken moment.

Haha, wat? Mooi verhaal maar dit lijk me juridisch onhoudbaar. Jij hebt als consument gewoon recht op volledige terugbetaling.

Klopt! Buiten het hele compensatieverhaal om zijn ze gewoon verplicht om het volledige bedrag terug te storten. Dit mbt de wet koop op afstand. Een ieder zal zijn of haar keuze maken qua laten staan tot volgend jaar of geld terug. Het is heel lullig maar dit valt ook onder ondernemersrisico.

Ik heb bij vuurwerk orthen besteld voor ruim 400 euro. Aangezien ze mijn bestelling niet kunnen leveren heb ik gevraagd of ik van het geld dat ik tegoed heb cat 1 vuurwerk bij ze mag halen. Hier gaan ze niet mee akkoord. Dit klopt/kan toch niet?

Dit kan niet kloppen, nee. Verder begrijp ik niet waarom ze hier niet mee akkoord gaan. Het geld blijft toch bij hun?

Back
Bovenaan