Juridische onderbouwing voor het annuleren van bestellingen

Klopt! Buiten het hele compensatieverhaal om zijn ze gewoon verplicht om het volledige bedrag terug te storten. Dit mbt de wet koop op afstand. Een ieder zal zijn of haar keuze maken qua laten staan tot volgend jaar of geld terug. Het is heel lullig maar dit valt ook onder ondernemersrisico.
Niet alleen vanwege de wet koop op afstand. Je hebt een overeenkomst om op 29 december je bestelling af te halen, als de ondernemer om wat voor reden dan ook die overeenkomst niet kan na komen heb je ook recht op geld terug.

Ik wil gewoon me geld terug.

Als de jaarwisseling een beetje normaal verloopt en ik er weer eem beetje vertrouwen en zin in heb. Dan weet ik ook precies welke winkels in mijn ogen betrouwbaar zijn.

Sowieso leuk, januari lekker bestellen en dit rotjaar vergeten.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen

Hier staat alles! Met de kanttekening dat vuurwerk niet onder de uitgezonderde producten valt. Dus alles wat in het artikel staat is dus ook nu van toepassing
Ik zou er niet van uitgaan dat vuurwerk niet onder de uitzonderingen valt, het zijn voorbeelden die er staan. Vuurwerk en de verkoop ervan maken het ingewikkeld, omdat het maar drie dagen per jaar verkocht mag worden. Ik zou hier niet gaan voor een herroeping.

Er is voldoende andere grond om de koop te ontbinden.

Nee het mag maar 3 dagen geleverd worden. Heb hier vorig jaar een issue mee gehad met een winkel.
Maar na juridisch advies bleek dat dit ook voor vuurwerk zo is.
De winkel kiest er namelijk ook zelf voor om het ruim van te voren online aan te bieden.

Feit blijft dat ik er vanuit ga dat de meeste winkels wel met de juiste oplossingen komen. En logisch dat ze daar nu even tijd voor nodig hebben

Klopt, ik heb al even wat juridisch advies ingewonnen, voor vuurwerk geldt geen uitzondering op deze wet. Je hebt gewoon recht op geld retour.

Om Vwoutlet beetje te helpen, zij hebben in hun voorwaarden dit staan:

"Annuleren

Bij het annuleren van een bestelling wordt 15% van het order bedrag ingehouden als zijnde verwerkingskosten"

Niet nader genoemd annulering door koper of verkoper. Hoe zou dit voor hen uitpakken? Gaat kopersbescherming daar overheen of kunnen ze die genoegdoening aftrekken voor tot restitutie over te gaan?

Om Vwoutlet beetje te helpen, zij hebben in hun voorwaarden dit staan:

"Annuleren

Bij het annuleren van een bestelling wordt 15% van het order bedrag ingehouden als zijnde verwerkingskosten"

Niet nader genoemd annulering door koper of verkoper. Hoe zou dit voor hen uitpakken? Gaat kopersbescherming daar overheen of kunnen ze die genoegdoening aftrekken voor tot restitutie over te gaan?

Nee mag niet! Het volledig betaalde bedrag moet teruggestort worden.

Klopt, ik heb al even wat juridisch advies ingewonnen, voor vuurwerk geldt geen uitzondering op deze wet. Je hebt gewoon recht op geld retour.
Dat is makkelijk zeggen. Maar volgens mij is er tot op heden geen jurisprudentie mbt vuurwerk en kopen op afstand. Dat betekent dat, indien een verkoper niet over wil gaan tot restitutie als je het koop op afstand argument gebruikt, je er een zaak van moet maken. Kort gezegd: de rechter gaat dan besluiten of vuurwerk wel of niet onder koop op afstand valt. Het is de taak van de rechter om te interpreteren wat de bedoeling van de wetgever is. Juridisch advies bij een juridisch loket of consuwijzer is dan niet voldoende.

Nogmaals, koop ontbinden kan ook heel eenvoudig op basis van andere argumenten als koop of afstand. Je hebt een overeenkomst om je bestelde vuurwerk dit jaar af te halen op 29, 30 of 31 december 2020. De verkoper kan dit, door omstandigheden niet waarmaken, et voila: je kunt je overeenkomst ontbinden.

Maar dit is puur juridisch, ik zou er zelf voor kiezen om even rustig af te wachten en ondernemers de tijd geven een en ander uit te zoeken. Zij zijn hier niet zo goed door overvallen als ons en voor hun gaat het om heel andere bedragen dan onze individuele bestellingen. Niet elke ondernemer is in staat dat gelijk terug te betalen. Mocht iedereen nu gelijk op de stoep staan om zijn ordertje terug te laten betalen heb je ook nog kans dat er ondernemers zijn die geen andere mogelijkheid zien een faillissement aan te vragen.

Ik snap best dat je, als er in je gemeente een verbod dreigt vanaf volgend jaar, gewoon je geld terug wil. Zo zit ik er zelf ook in, maar geef het wat tijd. Maar als je het dan wil doen, gebruik dan in ieder geval de juiste argumenten. Ik blijf erbij dat een koop op afstand argument voor de verkoper discutabel kan zijn en als het tot een zaak komt kan dat nog wel eens een andere uitkomst hebben.

Potverdorie, heb ik toch nog wat aan die rechtenstudie gehad.

Bedankt voor het advies, PaulL1985. Ik geef de verkopers zeker zelf eerst de kans om het op te lossen. Ik hoop niet dat het nodig gaat zijn, maar als verkopers echt moeilijk gaan doen over geld retour dan heb ik eventueel een rechtsbijstandverzekering, die zullen vast wel weten hoe ze het best een zaak er van kunnen maken.

Bedankt voor het advies, PaulL1985. Ik geef de verkopers zeker zelf eerst de kans om het op te lossen. Ik hoop niet dat het nodig gaat zijn, maar als verkopers echt moeilijk gaan doen over geld retour dan heb ik eventueel een rechtsbijstandverzekering, die zullen vast wel weten hoe ze het best een zaak er van kunnen maken.
Dat zou inderdaad de beste optie zijn als je er niet uit komt. Maar ik hoop dat elke bestelling die geplaatst is tot tevredenheid van ons als klant en voor de verkopers naar tevredenheid afgehandeld kunnen gaan worden.

Wat treurig eigenlijk he, dat twee partijen door een extern besluit zo tegenover elkaar kunnen komen te staan.

Dat is makkelijk zeggen. Maar volgens mij is er tot op heden geen jurisprudentie mbt vuurwerk en kopen op afstand. Dat betekent dat, indien een verkoper niet over wil gaan tot restitutie als je het koop op afstand argument gebruikt, je er een zaak van moet maken. Kort gezegd: de rechter gaat dan besluiten of vuurwerk wel of niet onder koop op afstand valt. Het is de taak van de rechter om te interpreteren wat de bedoeling van de wetgever is. Juridisch advies bij een juridisch loket of consuwijzer is dan niet voldoende.

Ik wil hier even op inspringen. Ik wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien maar ik heb het je al 2 keer zien schrijven. Vuurwerk valt zeker wel onder de normale wet van kopen op afstand, ondanks enkel het afhalen op 29 30 en 31 december. Vuurwerk wordt gewoon als product gezien en de enige uitzondering die bij vuurwerk geldt is als het een product speciaal op aanvraag is ontwikkelt ( denk hierbij aan een ( onderdeel van ) een show(artikel). Bij consumentenvuurwerk is dit echter totaal niet het geval. Ook heb ik elders gelezen dat een specifieke winkel dit 'speciaal goed' noemt, wat leuk en creatief verzonnen is maar totaal onzin.

Buiten dat men zich een beroep kan doen op het herroepingsrecht waarin je ten alle tijden tot 14 dagen na afhaal van je product zonder opgaaf van reden en zonder kosten de bestelling kan annuleren / retourneren ( dus zeker niet 14 dagen na betaling wat sommige shops in hun eigen regels zeggen ), is er in dit geval ( door onmacht helaas ) het niet na kunnen leven van het contract waardoor het contract wordt ontbonden ( = volledige restitutie ).

Verder raad ik het af voor de winkels om dit hoger op aan te vechten omdat dat in deze situatie alleen maar kan leiden tot meer verlies. Bijkomende kosten zijn dan ten alle tijden voor de winkelier omdat in deze specifieke situatie de uitkomst duidelijk zal zijn.

Los van dit alles hoop ik dat men zoveel mogelijk kiest voor een alternatieve oplossing waar we de winkels tegemoet komen en ze ieder geval genoeg de tijd te geven om alles af te wachten omtrend de compensatie vanuit de overheid.

Ik heb bij meerdere winkels meerdere bestellingen staan. en hoop dat er een mogelijkheid komt om 1 of 2 bestellingen te annuleren. De andere bestelling(en) wil ik dan laten staan. Het gaat dan om artikelen die ik juist heb besteld om het jaartal. Denk bv aan de Geisterblitz 2019. Of dat teveel rompslomp geeft is natuurlijk afwachten. Het gaat dus echt om losse bestellingen en niet om 1 bestelling die ik gedeeltelijk wil annuleren.

Verder heb ik nog geen enkel bericht ontvangen van de betreffende winkels. Ik begrijp het gezien alles wat ze nu moeten regelen, maar ergens jammer dat ik op Facebook een bericht lees van een freakshop die aangeeft dat ze de bestellingen doorschuiven. Op vragen of er ook andere opties zijn geven ze aan dat dit de voorkeur heeft en geven (nog) geen andere optie.

Als je 2 dagen geleden iets op Facebook kon zetten stuur dit dan ook even in een mail naar je klanten. Dat is toch een stuk persoonlijker.

Van Vuurwerkland en Vuurwerk expert heb ik nog niet eens een mail ontvangen. Hoeft er nog niet eens direct een oplossing in te staan, slechts stukje klantvriendelijkheid, me dunkt.

Back
Bovenaan