Klopt, ik heb al even wat juridisch advies ingewonnen, voor vuurwerk geldt geen uitzondering op deze wet. Je hebt gewoon recht op geld retour.
Dat is makkelijk zeggen. Maar volgens mij is er tot op heden geen jurisprudentie mbt vuurwerk en kopen op afstand. Dat betekent dat, indien een verkoper niet over wil gaan tot restitutie als je het koop op afstand argument gebruikt, je er een zaak van moet maken. Kort gezegd: de rechter gaat dan besluiten of vuurwerk wel of niet onder koop op afstand valt. Het is de taak van de rechter om te interpreteren wat de bedoeling van de wetgever is. Juridisch advies bij een juridisch loket of consuwijzer is dan niet voldoende.
Nogmaals, koop ontbinden kan ook heel eenvoudig op basis van andere argumenten als koop of afstand. Je hebt een overeenkomst om je bestelde vuurwerk dit jaar af te halen op 29, 30 of 31 december 2020. De verkoper kan dit, door omstandigheden niet waarmaken, et voila: je kunt je overeenkomst ontbinden.
Maar dit is puur juridisch, ik zou er zelf voor kiezen om even rustig af te wachten en ondernemers de tijd geven een en ander uit te zoeken. Zij zijn hier niet zo goed door overvallen als ons en voor hun gaat het om heel andere bedragen dan onze individuele bestellingen. Niet elke ondernemer is in staat dat gelijk terug te betalen. Mocht iedereen nu gelijk op de stoep staan om zijn ordertje terug te laten betalen heb je ook nog kans dat er ondernemers zijn die geen andere mogelijkheid zien een faillissement aan te vragen.
Ik snap best dat je, als er in je gemeente een verbod dreigt vanaf volgend jaar, gewoon je geld terug wil. Zo zit ik er zelf ook in, maar geef het wat tijd. Maar als je het dan wil doen, gebruik dan in ieder geval de juiste argumenten. Ik blijf erbij dat een koop op afstand argument voor de verkoper discutabel kan zijn en als het tot een zaak komt kan dat nog wel eens een andere uitkomst hebben.
Potverdorie, heb ik toch nog wat aan die rechtenstudie gehad.