Juridische onderbouwing voor het annuleren van bestellingen

Mail van vuurwerkmania:

Geachte besteller,

Mede dankzij Groen Links en Partij voor de Dieren heeft het tijdelijke vuurwerkverbod de overhand gekregen. Helaas moeten wij u dus mededelen dat de verkoop van consumentenvuurwerk dit jaar niet plaats zal vinden. Er wordt ons wéér een traditie afgenomen!

Dit houdt voor uw bestelling in dat deze zal komen te vervallen. Wij zullen uw aankoopbedrag uiterlijk binnen 4 weken terugstorten op uw rekening.
Het is helaas niet mogelijk om uw geplaatste order door te zetten naar volgend jaar.

Heeft u vragen over uw bestelling kunt u deze mailen naar: [email protected]
Wij verzoeken u telefonisch geen contact op te nemen.

Hopende u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Bestelvuurwerk.nl (GBV Weco) is ook snel met een nette reactie:

Beste klant,

Tot onze grote spijt, en ongenoegen is er zojuist een tijdelijk vuurwerkverbod afgekondigd voor de CAT. F2 vuurwerkartikelen.

Helaas moeten wij hierdoor uw reeds geplaatste bestelling annuleren. Uiterlijk over 14 dagen staat het reeds betaalde bedrag terug op uw rekening.

Indien u betaald heeft met een vuurwerkbon zal deze opnieuw geactiveerd worden, en in 2021 weer te gebruiken zijn op onze webshop.

Wij hopen uw bestelling volgend jaar weer te mogen verzorgen.

Team Bestelvuurwerk.nl

Reactie van een winkelier:
Waar wij de afgelopen weken op alle fronten probeerde te strijden tegen het verbod, hebben wij zoveel slijk over ons heen gekregen. En waarom? Wij hebben tot nu toe de wettelijke regels gevolgd. En dat blijven we doen. Het is niet noodzakelijk om hier uit te leggen dat vuurwerk onder 'speciaal goed' valt, waarbij net zoals bijvoorbeeld het online bestellen van delivery food en het boeken van een vakantie, andere regels gelden dan bij het bestellen van een computer, broek of een zakdoek. Dus het werkt niet zo dat een bedenktijd van 14 dagen ingaat bij afhalen. Die gaat in na het bestellen van het vuurwerk, of tot het vuurwerk is uitgegeven. Je kunt niet op 4 januari terug met je vuurwerk om geld terug te vragen omdat je bijvoorbeeld niet in de mist kunt stoken of dat het regende en je geen zin had om nat te worden. De situatie is nu anders en erg uniek. Dus hier wordt nog e.e.a. voor uitgezocht. Hier komen wij dan per e-mail ook bij iedere klant persoonlijk op terug.

Ben zeer benieuwd hoe het juridisch allemaal staat. Indien ik er zelf niet uit kom met betreffende winkels dan hebben we altijd nog rechtsbijstand die juridisch mee kan denken en helpen.

Maar mocht iemand al weten hoe het precies zit en welke rechten je hebt als consument bij vuurwerkverkoop hoor ik het graag. Desnoods via pm.

Sterk staaltje klantenbinding. :rolleyes:

De mail van ER trading was hard en duidelijk

Is het mogelijk mijn bestelling te annuleren bij een verbod in Nederland?
Dit is helaas niet mogelijk. Wij kunnen immers nog altijd aan onze verplichtingen voldoen.

Een jaar laten staan kon wel, ik heb daar voor gekozen.

Dit is helaas niet mogelijk. Wij kunnen immers nog altijd aan onze verplichtingen voldoen.

Wanneer heb je die bestelling geplaatst? Je hebt 14 dagen de tijd om elke order in de EU te annuleren.

Niet heel netjes trouwens van ER trading. Aan de ene kant snap ik het maar ze zullen amper verlies lijden door jou bestelling te annuleren. Dat vuurwerk verkopen ze echt wel weer helemaal met het verbod nu.

Dit vind ik wel heel brutaal. Ik geef de winkel even de tijd, maar als ik het dit jaar niet terug heb ga ik er wel echt een zaak van maken

Wanneer heb je die bestelling geplaatst? Je hebt 14 dagen de tijd om elke order in de EU te annuleren.

Niet heel netjes trouwens van ER trading. Aan de ene kant snap ik het maar ze zullen amper verlies lijden door jou bestelling te annuleren. Dat vuurwerk verkopen ze echt wel weer helemaal met het verbod nu.

2 oktober al, dus langer dan 2 weken geleden. Helaas, het is niet anders.

Dit vind ik wel heel brutaal. Ik geef de winkel even de tijd, maar als ik het dit jaar niet terug heb ga ik er wel echt een zaak van maken

Dit is een Duitse winkel he. Brutaal of niet, gelijk hebben ze wel.

Grappig, paar dagen geleden werd ik voor triest en respectloos uitgemaakt omdat freakwinkel niet van plan was/liet doorschemeren om terug te betalen maar vouchers/bewaring ging nemen. En kijk dit topic nu.

Reactie van een winkelier:
Waar wij de afgelopen weken op alle fronten probeerde te strijden tegen het verbod, hebben wij zoveel slijk over ons heen gekregen. En waarom? Wij hebben tot nu toe de wettelijke regels gevolgd. En dat blijven we doen. Het is niet noodzakelijk om hier uit te leggen dat vuurwerk onder 'speciaal goed' valt, waarbij net zoals bijvoorbeeld het online bestellen van delivery food en het boeken van een vakantie, andere regels gelden dan bij het bestellen van een computer, broek of een zakdoek. Dus het werkt niet zo dat een bedenktijd van 14 dagen ingaat bij afhalen. Die gaat in na het bestellen van het vuurwerk, of tot het vuurwerk is uitgegeven. Je kunt niet op 4 januari terug met je vuurwerk om geld terug te vragen omdat je bijvoorbeeld niet in de mist kunt stoken of dat het regende en je geen zin had om nat te worden. De situatie is nu anders en erg uniek. Dus hier wordt nog e.e.a. voor uitgezocht. Hier komen wij dan per e-mail ook bij iedere klant persoonlijk op terug.

Ben zeer benieuwd hoe het juridisch allemaal staat. Indien ik er zelf niet uit kom met betreffende winkels dan hebben we altijd nog rechtsbijstand die juridisch mee kan denken en helpen.

Maar mocht iemand al weten hoe het precies zit en welke rechten je hebt als consument bij vuurwerkverkoop hoor ik het graag. Desnoods via pm.

Is onzin, vuurwerk valt niet onder een speciaal goed.
Dus gewoon recht op annulering mocht je dat willen

Voor alle winkeliers doe niet moeilijk en geef gewoon het geld terug of de wens van de klant. Moeilijk doen gaat je echt freaks kosten. De meeste zitten niet te wachten op een voucher of bewaren van de bestellingen.

Voor alle winkeliers doe niet moeilijk en geef gewoon het geld terug of de wens van de klant. Moeilijk doen gaat je echt freaks kosten. De meeste zitten niet te wachten op een voucher of bewaren van de bestellingen.
Sommigen/velen hebben het geld gewoonweg niet in kas...en wachten op compensatie.

Zag net dat Plaggenmarsch in Hardenberg het geld weer had teruggestort op mijn rekening zonder dat ik daarom vroeg ��

Back
Bovenaan