Japantag 29-05-2010

Tja... een echte japanse show: erg langzaam.

Als ze het nou met mega kaliber doen is het vet maar ik vond dit vrij treurig om eerlijk te zijn:
Veel, heel veel dezelfde bommen. (na een paar keer heb ik die smiley's en hartjes echt wel gezien maar het bleef maar door gaan met dezelfde bommen. ) mocht wel wat afwisselender wat mij betreft.

Finale was wel lekker!
Ik denk dat ik de volgende Japantag over sla want vond het niet de 200 KM waard...

als ik dit zo zie baal ik echt dat ik niet ben geweest ziet er op film in elk geval super vet uit ik zet hem wel in de agenda voor volgend jaar

Zo. Net thuis gekomen van een leuk weekendje Düsseldorf.
Mijn vrouw en ik zijn lekker vroeg in de auto gestapt en naar Düsseldorf getoerd.
Even de auto bij ons hotel geparkeerd en daarna rustig langs de Rijn naar de festiviteiten oever gewandeld.
De zon liet zich de hele middag van zijn beste kant zien, en zorgde voor een uitbundige mensenmassa.

4ea8ff76.jpg

Ik had via internet al vernomen dat op deze Japanse dag ook verschillende groepen mensen afkwamen wiens interesse vooral uitgaat naar de Manga/Cosplay/ Anime cult, maar wat hebben wij onze ogen uitgekeken zeg! Zoveel mensen bij elkaar die rondliepen in de meest extravagante Manga/Anime/Cosplay kostuums hadden wij nog nooit eerder gezien. We hebben onder genot van een lekker gekoeld glas Schlosser Alt en zo nu en dan een Japanse lekkernij of de alom bekende Duitse bratwurst of Krakauer genoten van de continue doorlopende show van mensen uitgedost in de meest originele creaties. Erg leuk om eens gezien te hebben.

30e044fb.jpg

Om een uur of 21.30 begon het iets minder plezierig te worden. De zon trok zich terug en helaas begon het te spetteren. En stom van ons natuurlijk, geen paraplu meegenomen. Die lagen nog in de auto. Tja wie denkt daaraan als je met zulk mooi weer aankomt. Goede les voor de volgende keer.
Toch zette het niet echt door, en ik was toch echt niet van plan om het vuurwerk te gaan missen door wat regen. Daar waren we per slot van rekening voor gekomen! We zijn een eindje gaan wandelen om een eventuele schuilplek te zoeken mocht de regen alsnog doorzetten.
We vonden 2 balkons (en het waren volgens mij ook echt de enigste langs de gehele oever) waar we droog zouden staan.
Hier hebben we maar gewacht tot de show zou beginnen.

e46780a1.jpg

Recht voor ons bevond zich dus de Rijn promenade, welke toch nog steeds opvallend goed met mensen gevuld bleef ondanks het toch wel nare nattige weer.
Al kijkend op de grootste outdoor klok van de wereld, de Düsseldorfer Turm, stonden wij te wachten op de show toen er voor ons meerdere statieven werden neergezet. Ik kon het niet laten (door mijn aangewakkerde interesse in film & fotografie) en ben er een praatje gaan maken.
Het bleek te gaan om een Duitse docent fotografie (wat ik ervan begreep) die er een practicum les gaf met als thema vuurwerk. Best leuk gesprek gehad, en zijn e-mail adres gekregen zodat ik zijn film en foto's kan gaan bekijken op zijn site (misschien mag ik ze hier plaatsen, maar dat zal ik eerst moeten vragen). Zo zie je maar, het zijn niet altijd maar freaks die staan te filmen of fotograferen. En ja, het spijt mij voor de belabberde kwaliteit van mijn foto's en filmpjes. Beter iets dan niets denk ik dan maar.

Volgens mij stond de WDR net de Japanse bouwers te filmen (filmpje van Fred) toen ik deze foto nam.
a39ca42c.jpg

Toen eindelijk alle Rijn rondvaartboten op hun plek lagen begon de show, en helaas ook meteen de regen harder naar beneden te komen. Wat een domper zeg! Ik was op de hoogte van de Japanse manier van schieten, maar vond het erg meevallen qua snelheid van afschieten (of ging het sneller omdat het steeds harder begon te regenen?). Er waren vier thema's en die werden netjes na elkaar afgewerkt. Er gingen bij vlagen toch echt wel meerdere mooie shells de lucht in en die zorgden voor mooie goed-gevulde-hemel-momenten.
Leuke vormen gezien. Harten, sterren, smileys en zo nu en dan tussendoor zo'n mooie grote kleur veranderende (voor mijn doen) mega shell deden de heftig toenemende regen weer even vergeten.Het einde van de show was een goed gevulde gouden regen hemel, hoe toepasselijk kan het?

404cf828.jpg

7c153328.jpg

7c768413.jpg

aa6b941d.jpg

cf916fa1.jpg

Na de show, het regende nu wel heel hard, snel de promenade afgelopen om een U of S-Bahn (weet het verschil nu nog niet) te zoeken richting het hotel. En dat was ook nog een hele ervaring op zich. Zeker een tip voor iedereen die eens in een Duitse metro/tram wil stappen, zorg dat je weet welke lijn je moet hebben en welk ticket je uit de automaat moet kopen! Ik beken dat ik mij daar niet goed in had verdiept, en dat zorgde na afloop toch nog even voor enige stress. Ze hebben daar echt mega veel metro en tramlijnen waaruit je een keuze moet maken, en als je ijskoud en half verzopen uit staat te lekken van de regen wil je toch graag heel snel naar je hotel....wij in ieder geval wel.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video

+ YouTube Video

Al met al een leuke ervaring. Goed genoeg om er nog eens naar toe te gaan indien het festival in de komende jaren nog word gehouden natuurlijk.

FD.

En nogmaals excuses voor de slechte kwaliteit van de filmpjes en foto's, daar zal in de toekomst zeker een keer verandering in gaan komen.

Voor degenen die de Duitse taal machtig zijn nog een stukje van de Duitse media :

Düsseldorf als Stadt des Lächeln

VON J. SCHNETTLER, M. BROCKERHOFF UND W. GABRIEL (FOTOS) - zuletzt aktualisiert: 31.05.2010 - 02:30

Völkerverständigung, Offenheit, Interesse an fremden Kulturen: Das deutsch-japanische Freundschaftsfest trug seinen Namen in diesem Jahr zurecht. 700 000 Besucher feierten den Japan-Tag und das abschließende Feuerwerk. Selbst das im letzten Moment kippende Wetter änderte daran nichts.

Ein Lächeln huscht über das Gesicht der beiden Polizeibeamten, die soeben am Manga-Info-Stand erfahren haben, dass es in Japan populäre Comics über zwei pensionierte Polizisten gibt. Das Pärchen aus Dortmund hat im Radio gehört, dass heute Japan-Fest ist, und ist spontan nach Düsseldorf gefahren. Und die gespannte Erwartung, die auf der Apollo-Wiese Senioren auf Campingstühlen, japanische und deutsche Familien auf Decken und feierfreudige Jugendliche gleichermaßen befällt, als der erste Böllerschuss des Feuerwerks näher rückt, stellt endgültig unter Beweis, dass das deutsch-japanische Freundschaftsfest seinen Namen zurecht trägt. Denn auch bei der neunten Ausgabe des Japan-Tags wurden am Samstag Völkerverständigung, Offenheit und das Interesse an anderen Kulturen gelebt.

700 000 Besucher lockte das Kultur- und Begegnungsfest auf den Burgplatz und an die Rheinuferpromenade; 150 000 weniger als im Vorjahr zwar, doch das tat der Stimmung keinen Abbruch. "Es gab schließlich eine populäre Konkurrenzveranstaltung", sagte ein Polizeisprecher mit Verweis auf den Eurovision Song Contest. "Der Japan-Tag war wie immer ein fantastisches Fest und hat die große Verbundenheit zwischen Düsseldorf und seinen japanischen Mitbürgern verdeutlicht", sagte Eva-Maria Illigen-Günther, Geschäftsführerin der Düsseldorf Marketing und Tourismus GmbH (DMT).

Musik Die "Tentekko"-Trommler gaben nicht nur auf der Bühne, sondern schon nachmittags am Alten Hafen eine Kostprobe ihres Könnens. Auch das "Yasuto Ohara Super Jazz Trio" und das Duo "Aga-Shio" begeisterten. Highlight jedoch: der Auftritt der japanischen Kinder. Mit hohen Stimmen schmetterte ihr Chor dem Publikum ein inbrünstiges "Freude, schöner Götterfunken" entgegen.

Folklore Im Heerlager an der Reuterkaserne zeigte die Samurai-Gruppe "Takeda" alte Rüstungen und Waffen. Direkt nebenan gab es japanisches Bogenschießen. Bei den Mitmach-Aktionen von Origami (Papierfalten) über Manga-Zeichnen bis hin zur Kimono-Anprobe herrschte reger Zulauf.

Gastronomie Die japanische Küche ist fester Bestandteil des Japan-Tags. Lange Schlangen bildeten sich an jedem Stand, der Sushi, Sake oder japanische Nudeln im Angebot hatte.

Sport Mit viel Einsatz gingen deutsche und japanische Grundschüler beim Street-Soccer-Turnier am Unteren Rheinwerft zu Werke. Auf der Sportbühne nebenan wurden japanische Kampfsportarten gezeigt – hier war der Zuschauer-Stau nachmittags am größten.

Feuerwerk Zehn Minuten vor 23 Uhr setzte der Regen ein – doch auf die Stimmung wirkte er sich nicht aus. Das Feuerwerk mit Motiven aus dem Werk Robert Schumanns (Noten, Sonnenblumen, viele Herzchen) sorgte für viele Ahs und Ohs unter den Zuschauern. Diese beobachteten das 25-minütige Spektakel auch von 40 Rhein-Schiffen aus. Der eigentlich unverstellte Blick von den Oberdecks der Flotte war, wie auch am Ufer, etwas eingeschränkt – weil die Zuschauer Schirme aufspannen mussten.

http://nachrichten.rp-online.de/regional/duesseldorf-als-stadt-des-laechelns-1.76940

Hier dan eindelijk, wegens drukke omstandigheden, mijn verslag van de Japantag

Japantag, Dusseldorf 29-4-2010.

Na een tijd uitgekeken te hebben naar deze show was het dan eindelijk zo ver, we konden vertrekken naar Dusseldorf.
Iets na zessen vertrokken we.
14cwcpx.jpg

Toen we onderweg waren kwam de regen met bakken uit de lucht.
149o3dy.jpg

Maar in Duitsland werd het al snel droog, wel met een donkere lucht erbij.
z65g2.jpg

Al snel kwamen de eerste borden met Dusseldorf in zicht.
2z7hbhf.jpg

Al snel werd het duidelijk dat het behoorlijk druk was in de Altstadt, en zoek dan maar eens een parkeerplaats……..
vhri3b.jpg

Na drie kwartier gezocht te hebben vonden we een plaatsje in een parkeergarage, midden in de Altstadt dan weer wel.
Vervolgens even een rondje gelopen en een ijsje gehaald.

Voor de mensen die wel vaker in de Altstadt komen moet dit toch bekend voorkomen.
jsjddj.jpg

205ct2d.jpg

Ook nog even bij de rivier geweest om te kijken waar het vuurwerk stond en waar we straks het beste zouden kunnen gaan staan.
302asdu.jpg

Nico vrachtwaggel.
5as6zl.jpg

Vervolgens zijn we terug naar de auto gegaan en naar de overkant gereden.
En toen moesten we een parkeerplaats zoeken…… Man man man wat viel dat tegen zeg, we hebben zeker een uur gezocht naar een parkeerplaats, alles stond vol alle parkeervakken, alle stoepen, alle inritten echt alles. Gelukkig konden we helemaal aan het einde van de wijk een parkeerplaats vinden in een bocht op de stoep.
Daarna moesten we nog een heel eind lopen naar de brug waar het vuurwerk stond en inmiddels was het al 10 uur.
Na een flink stuk gelopen te hebben kwamen we rond half 11 aan en heb ik mijn statief en camera opgesteld op de brug, wat achteraf een zeer mooie plek bleek te zijn.
Ongeveer 5 minuten voor de show begon het weer te regen en flink te waaien. Gelukkig hadden we van de wind niet echt last omdat er nog een stuk van een viaduct alle wind opving en kwam de regen van achteren (als je dan met je gezicht richting de Altstadt kijkt).
Dus daar hadden we geluk mee.

Het was 11 uur en de show kon beginnen.

Hier de films: (Bekijk nu ook in HD)

Deel 1
+ YouTube Video

Deel 2
+ YouTube Video

Deel 3 (komt z.s.m. online)

Na een heerlijke show te hebben gezien met een prachtig gouden finale konden we weer richting huis.
Totdat we opeens, om half 2 in de nacht, in de file stonden…..
wtsv39.jpg

Na 3 kwartier te hebben gedaan over 2 km was de file opgelost en konden we verder.

Eindelijk waren we thuis en konden we terug kijken op een mooie dag met een heerlijke show.

2cdikg8.jpg

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan