Is illegaal vuurwerk verantwoordelijk voor een eventueel verbod.

nismo

VWC lid
Gezien dat er veel discussies in andere topics zijn over dit onderwerp gooi ik deze open,het is een heet hangijzer maar hoop dat er gewoon met elkaar gediscuteerd kan worden op een normalen manier.

Mijn mening is dat het zeker heeft bijgedragen aan de discussie over een verbod,reden illegaal vuurwerk gaat al maanden te vroeg de lucht in,mensen schrikken zich kapot van het spul wat er tegenwoordig word verhandeld 100 gr is niks meer,spullen worden opgeblazen en vernield enz enz en dan kan je wel zeggen dat doen de mensen niet het vuurwerk en dat is ook zo maar als het niet in Nederland komt kan het ook niet door die mensen gebruikt worden. En ja de goeden leiden altijd onder de slechten.

Dit jaar gaat het nog erger worden dan vorige jaren denk ik reden is de toestroom van illegalen mensen uit oorlogs-gebied die opgevangen worden in Nederland die krijgen trauma's aan het harden geklap.Dat ze zelf in eigen land met een automatisch geweer in de lucht staan te knallen is dan niet relevant.Het is olie op het vuur van de vuurwerk haters en zullen dit zeker gaan gebruiken.

Het argument dat als er geen illegaal vuurwerk meer is dat ze zelf gaan knutselen is ook niet zo, want de wet op chemicaliën is al heel wat veranderd ten opzichten van 10 jaar geleden,je komt er niet zo makkelijk meer aan als toen,strijkers in een potje ??
strijkers zijn ook illegaal in Nederland,dus als er geen illegaal vuurwerk in Nederland komt kunnen ze die ook niet maken.

En zo kan ik nog wel even door gaan,er moet een keerpunt komen bij de mensen die nog steeds illegaal vuurwerk afsteken en dan met namen het geknal.
Als ik voor mijn zelf spreek, ik heb de gekste dingen gedaan, afgestoken, gekocht, en heb sinds vorig jaar besloten niks meer te kopen of af te steken wat niet mag, reden omdat illegaal vuurwerk en verbod iedere keer in een zin werd genoemd en ik niet zelf medeplichtig wil zijn aan een verbod, sterker nog ik wilden iets doen om het tij te keren,en je kan niet met de vinger wijzen als je zelf geen haar beter bent.
Dus daarom blijf ik er bij als je illegaal vuurwerk afsteekt (koopt) werk je mee aan een eventueel verbod.

Wat heeft nog meer invloed op de slechten naam van vuurwerk.?
1.Media
2.aso gedrag
3.alcohol
4.het milieu
5.

Laatst bewerkt:
Legaal vuurwerk, verkeerd gebruikt, is ook verantwoordelijk voor negatieve aandacht.
Het te vroeg en onverstandig afsteken; naar dieren en mensen richten en/of gooien.
Geen rekening houden met je medemens en dier.

In combinatie met alcohol, bijna onvermijdelijk met Oud en Nieuw.
Alcohol afschaffen zou meer ellende en slachtoffers schelen.

Ik denk dat het illegaal vuurwerk een van de vele oorzaken is.

Maar vooral denk ik dat we de oorzaak ook moeten zoeken in de mentaliteit van de mensen die voor overlast zorgen en het oneigenlijk gebruik van vuurwerk in het algemeen.
Tel daarbij op het podium die de tegenstanders krijgen in de media en de negatieve aandacht die de media aan vuurwerk geeft....

Ik ben ervan overtuigd dat als bovenstaande zaken er niet waren geweest dat dan het illegale vuurwerk een veel kleiner probleem is dan nu.

Ik denk vooral de oorzaak media die alles verkeerd overbrengt.
Een rotje word vergeleken met een cobrabom.
Deze termen zijn funest.
Illigaal vuurwerk is er in alle soorten en varianten maar ik denk dat het zware spul met vernielingen een verbod zal veroorzaken.
Daarbij doet de media overkomen of je met een astronoutbom een prullenbak opblaast.
Dus dat legaal vuurwerk de schuld krijgt
Ik denk een samenloop van alles.

De oorzaak zijn mensen die op een verkeerde manier met vuurwerk omgaan.

Daarnaast zou er minder criminele handel in illegaal vuurwerk zijn, betere voorlichting en dus meer veiligheid als de wetgeving iets meer aangepast zou worden richting andere eu-landen.

Ik vraag me af of andere eu-landen net zo veel overlast en letsel problemen hebben als wij. Als dat niet het geval is moet er dringend iets aan de oorzaak van die problemen gebeuren (dat is dus niet het vuurwerk maar de mentaliteit)

In Parijs is vuurwerk verboden maar daar steken ze gewoon auto`s in de fik dat kan ook natuurlijk.:bonk:

1. Illegaal vuurwerk is veel te makkelijk te verkrijgen. Werkelijk alle jongeren hebben minimaal nitraten. Tevens hebben jongeren vrij veel geld, dat ze aan vuurwerk kunnnen spenderen.
2. Even naar belgie is een veelgehoorde kreet, alsof je een brood koopt en zo makkelijk is het ook.
3. Tolerantie van mensen is minder. Soms hoor je 's nachts vuurwerk afgaan dat gewoon ongehoord hard is, dat schrikt af en staat de volgende ochtend op facebook.
4. De media laten filmpjes voorbijkomen met vernielingen, wat iedereen ziet.
5. Op youtube staan veel filmpjes van hoe het vooral niet moet....collecties met shells en cobra;s, kinderspeelplaatsen die kapot gaan, cobra in tel. boek..leuk man.... leidt weer tot veel kopiergedrag.
6. De benaming van de media mbt vuurwerk is vooral sensatie zoeken, bommen etc, de gemiddelde nederlander heeft er meteen een verkeert beeld bij.
7. Totaal verkeert gebruik van vuurwerk en alcohol. Eigenlijk niet aan te pakken.
8. Op 31 december houden veel mensen totaal geen rekening met elkaar: "het is de 31e dus moet er vuurwerk afgestoken worden en daarbij past iedereen zich maar aan mij aan. Of het nu vuurwerk is in de buurt of bij winkelcentra, ik mag en zal dus stoken, ongeacht de plek" , is het motto van veel vooral jongeren. Komt helaas veel voor. Normaal gedrag begint bij jezelf maar dat zijn meestal niet de personen die op deze fora aanwezig zijn.

Ik denk dat illegaal vuurwerk zeker verantwoordelijk is voor een eventueel verbod, alleen het is lang niet het enige aspect dat tot een eventueel verbod zal leiden. Er zijn genoeg andere punten waarnaar verwezen kan worden als mogelijke oorzaken van een eventueel verbod:
- Milieubelasting; eind juni was het aantal zetels van Groenlinks 8 (tussenprognose).Dat zijn om en nabij de 500.000 mensen. Deze kun je niet simpelweg negeren omdat zij andere prioriteiten stellen dan jouwe.
- Schade; iedereen kent wel de krantenkoppen van uitgebrande scholen, wijkcentra, autobranden, etc. etc. Iedereen begrijpt wel dat er onnodig voor tientallen miljoenen euro's aan schade wordt aangericht (wel goed voor de werkgelegenheid dat geef ik toe).
- Overlast; zoals reeds gezegd en aangehaald ook in andere topics is voor veel mensen een knal een knal en of het nu een knal van een Cobra is of een single shot; een knal is een knal. Deze mensen zullen dus altijd gewoon tegen vuurwerk zijn.
- Gevaarlijke situaties; hoe vaak komt het niet voor dat onschuldigen worden geraakt? Uiteraard is het makkelijk te zeggen dat ze dan maar binnen moeten blijven, maar wat geeft jouw het recht hen in gevaar te brengen waardoor ze binnen moeten blijven? Dan krijg je de discussie: 'we zijn toch een vrij land? Moet toch gaan en staan waar ik zou willen?'Ja, maar vandaag even niet.

Het zou beter zijn om de regels omtrent vuurwerk volledig gelijk te trekken. Dat is lastig op Europees niveau te realiseren, maar wellicht de enige manier. Nu hebben lidstaten, door de huidige richtlijnen, teveel ruimte om nog zelf bepaalde categorieën vuurwerk wel toe te laten, terwijl het in andere lidstaten verboden is. Momenteel wordt hetzelfde gedaan met nieuwe geestverruimende middelen om designer-drugs aan te pakken. Wanneer je de regels gelijk hebt getrokken is er simpelweg geen illegaal vuurwerk meer, omdat alles wat dan op de markt in de EU wordt gebracht, veronderstelt wordt legaal te zijn. Daarnaast zit er ook een vergunningsstelsel aan te komen. Laten we eerst deze ontwikkelingen afwachten. Deze ontwikkeling juich ik van harte toe!

Ik ben een liefhebber van vuurwerk, maar als ik mijn liefhebbersbril afzet objectief zou kijken naar bovenstaande punten, milieubelasting, de miljoenen aan schades, overlast en gevaarlijke situaties, kan ik wel in een vuurwerkverbod komen. Ik snap eigenlijk niet waarom het er dan nog niet is. Ik hoop het uiteraard niet en het zal ook niet omdat het teveel is ingeburgerd. Eigenlijk is voetbal hetzelfde als vuurwerk. Kost de maatschappij ook meer dan dat het oplevert; zo simpel is het.

Let's pray dat wij, maar ook ons nageslacht over jaren, nog op dit forum kunnen zitten om hun ervaringen te delen over de diverse stuks gekocht vuurwerk en dat zij niet alleen terug kunnen kijken naar iets dat zij niet meer hebben gemogen.

Stel het hele illegale vuurwerk is verboden en komt niet Nederland binnen dan blijf ik nog dit denken..

Oorzaak nummer 1 in mijn ogen is al: de hoeveelheid dat wij Nederlanders halen.
Als ieder mens zich aan de 25 kilo zou houden dan is een tijd van 23:00 tot 01:00 al genoeg.

Maar nee ik zie hier soms collecties voorbij komen (ook ik ja) van mensen met wel 6x de toegestane hoeveelheid. Sommige zelfs nog meer dan dat!

Wanneer je maximaal 2 doorlont bakjes mag kopen en je stookt er al 1 weg om 18:00 dan hou je al zo goed als niks meer over. Aangezien al het kleine spul in de ban gaat houden we dus met een jaartje of 2 enkel sier over.

Ik heb vorig jaar non-stop van 18:00 tot 01:30 gestookt en als er nou net een paar vuurwerkhaters daar zaten ja dan raad je het al, gaan pleiten voor een verbod. Kortom we komen nooit van de haters af. Of we ons nou stipt aan de regels houden of niet.

Legaal speelt zeker mee om illegaal aan te schaffen. Als je kijkt naar de Nederlandse prijzen en de prijzen van de boxen. Dan ben je je handen vol met geld kwijt. De legalen boxen die je ook mag of kan doorlonten zitten net zoveel risico's aan met het verkeerd aansteken als illegaal. Als de prijzen nu eens wat aantrekkelijker worden in Nederland zou ik zelf misschien een box kopen. De nieuwe produkten spreken mij totaal niet aan. Teveel boxen en teveel van t zelfde. Dus mijn keuze zou dan een illegaal blok zijn. De jeugd zal zo blijven met omgaan van vuurwerk. Stoer doen, drank, en kwajongens streken. Dat geldt ook voor volwassenen.
Dan is dit ook nooit te stoppen. Discussies, petities zijn in mijn ogen dan ook zonde van de tijd.

Stel het hele illegale vuurwerk is verboden en komt niet Nederland binnen dan blijf ik nog dit denken..

Oorzaak nummer 1 in mijn ogen is al: de hoeveelheid dat wij Nederlanders halen.
Als ieder mens zich aan de 25 kilo zou houden dan is een tijd van 23:00 tot 01:00 al genoeg.

Maar nee ik zie hier soms collecties voorbij komen (ook ik ja) van mensen met wel 6x de toegestane hoeveelheid. Sommige zelfs nog meer dan dat!

Wanneer je maximaal 2 doorlont bakjes mag kopen en je stookt er al 1 weg om 18:00 dan hou je al zo goed als niks meer over. Aangezien al het kleine spul in de ban gaat houden we dus met een jaartje of 2 enkel sier over.

Ik heb vorig jaar non-stop van 18:00 tot 01:30 gestookt en als er nou net een paar vuurwerkhaters daar zaten ja dan raad je het al, gaan pleiten voor een verbod. Kortom we komen nooit van de haters af. Of we ons nou stipt aan de regels houden of niet.

Niet eens.

De klagende mensen zijn vaak nog enigszins begripvol als het gaat om onze hobby, maar geven maar al te vaak aan;

''Het knallen begint al in September''

''Je kan niet normaal over straat''

''Die enorme dreunen vind ik maar niks'' (C6, salutes etc..)

Veel mensen gaven dan ook aan dat het afgelopen jaar een stuk rustiger was, en dat ze dit prettig vonden (hoe jammer ik het ook vind dat er overdag niet meer gestookt mag worden).

We zullen nou eenmaal wat concessies moeten doen als we deze traditie willen behouden met allen. Iets met geven en nemen..

Het illegale vuurwerk is zonder twijfel (mede) verantwoordelijk voor een eventueel verbod. Mensen schrikken zich gewoon een ongeluk, niet geheel onbegrijpelijk, als één of andere tokkie midden in de nacht een 4 inch salute midden in een woonwijk de lucht in jaagt ergens in Oktober.

Ook schiet het niet echt op als kinderen hun handen verliezen door cobra's. Dit soort dingen zijn allemaal zeer slecht voor het imago van onze traditie. Punt uit.

En de pro-illegaal mensen snap ik ook wel een beetje; Een shell is niet gevaarlijk bij normaal gebruik, maar dat is nogal moeilijk voor sommige Nederlanders. Het is natuurlijk ook een stukje verstand waar het aan ontbreekt bij een aantal mensen in dit land.

Zelf denk ik dat illegaal vuurwerk zeker voor een deel verantwoordelijk is wanneer er een verbod zou komen. Maar wat de meeste mensen niet realiseren is dat de overlast die zij nu ervaren niet komt omdat de regels niet streng genoeg zijn, maar omdat ze niet nageleefd worden.

De meeste overlast ontstaat door het vroeg afsteken van vuurwerk en die keiharde dreunen op oudjaarsdag. De vraag is dan of een vuurwerkverbod zou helpen. Zelf denk ik dat het niets uitmaakt omdat er altijd wel personen zullen zijn die te vroeg (al dan niet illegaal) vuurwerk afsteken. Ook zal het illegale vuurwerk aantrekkelijk blijven voor jongeren (illegaal vuurwerk is natuurlijk super stoer). Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat een verbod er niet voor zal zorgen dat alle overlast ineens weg is, de meeste overlast zal gewoon blijven bestaan.

Nog even terugkomend op de vraag of illegaal vuurwerk verantwoordelijk is voor een eventueel verbod. Ja, het draagt bij aan de anti-vuurwerk sfeer die nu heerst maar een eventueel verbod zal het gebruik van illegaal vuurwerk niet verminderen (eerder vermeerderen). Dit moet men zich meer realiseren.

ik zie hier soms collecties voorbij komen (ook ik ja) van mensen met wel 6x de toegestane hoeveelheid. Sommige zelfs nog meer dan dat!

Laten we reëel wezen. Deze 25kg regel is er wel, maar of die in de praktijk ook wordt gehandhaafd betwijfel ik. Ik ben nooit gecontroleerd hierop en heb ook NOOIT gehoord dat vrienden hierop zijn gecontroleerd. Laten we wel wezen, de politie is al lang blij dat je legaal vuurwerk koopt in plaats van illegaal. Dan kan het Nederlandse Vuurwerkbesluit wel bepalen dat jij maar 25kg mag hebben, ieder weldenkende agent zal hier echt niet om beboeten (en terecht in mijn optiek).

Nu we toch bezig zijn heb ik nog een vraag aan iedereen.
Als je iets moest bedenken om de mensen die niet op forum's en zo aangesloten zijn maar wel illegaal vuurwerk afsteken wil benaderen en aan het denken wil zetten hoe zou jij dat dan aanpakken.??

Er zijn tal van initiatieven om de toestroom van illegaal vuurwerk terug te dringen maar tot nu toe heeft het niet veel invloed.
De regels gelijk trekken in EU zou een optie zijn maar geen haalbare kaart (tot nu toe)
Wat zou volgens jou wel realistisch zijn en een verschil gaan maken.

Nu we toch bezig zijn heb ik nog een vraag aan iedereen.
Als je iets moest bedenken om de mensen die niet op forum's en zo aangesloten zijn maar wel illegaal vuurwerk afsteken wil benaderen en aan het denken wil zetten hoe zou jij dat dan aanpakken.??

Flyers neerzetten bij jongerencentra en scholen of uitdelen op hangplekken in combinatie met een gesprek.

Men zou kunnen beginnen om de media proberen op te voeden (ik heb het even niet over de prullenbakken blazers o vuurwerkmisbruikers).en de legale handelaren in de gaten te houden buiten de polen reizigers etc komt het meeste illegale spul via hun binnen.en de straffen voor de gebruiker te verhogen. Bv een shell een maand onvoorwaardelijk.

gewoon de vergelijking trekken met drank.
kinderen van 12 geef je ook geen drank en dat accepteren ze en met betrekking tot vuurwerk gelden dan ineens hele andere sociale regels..

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan