Is illegaal vuurwerk verantwoordelijk voor een eventueel verbod.

gewoon de vergelijking trekken met drank.
kinderen van 12 geef je ook geen drank en dat accepteren ze en met betrekking tot vuurwerk gelden dan ineens hele andere sociale regels..

Dat is opzich wel een goede,waarom mag een knul van 12 13 geen alcohol drinken van zijn ouders, maar mag hij wel nitraten en soms c6 voor handen hebben??
Of zou het zo zijn dat de ouders van nu gewoon niet weten wat hun kind allemaal uitvreet.??

Dat is opzich wel een goede,waarom mag een knul van 12 13 geen alcohol drinken van zijn ouders, maar mag hij wel nitraten en soms c6 voor handen hebben??
Of zou het zo zijn dat de ouders van nu gewoon niet weten wat hun kind allemaal uitvreet.??

Hier op de plaatselijke middelbare school word het standaard illegaal spul aan ik noem jorge fp3 en cobra's enorm veel verhandeld en ze leggen het ergens op hun slaapkamer neer en ik wed dat 80% van de ouders nergens van weet.

Ja, maar je kan het niet stoppen. En verbieden maakt het erger.

Idd als vuurwerk verboden wordt zoals legaal dan komen er meer illegaal vuurwerk in Nederland.

Probleem weten we ook wel van harde illegaal knallers en begin nu in september al,alchol gebruik met vuurwerk gaat niet samen en zo kunnen we wel doorgaan.

ik geef toe dat ik illegaal siervuurwerk elke jaar afsteek maar dan onder nuchtere toestand.

Men zou kunnen beginnen om de media proberen op te voeden (ik heb het even niet over de prullenbakken blazers o vuurwerkmisbruikers).en de legale handelaren in de gaten te houden buiten de polen reizigers etc komt het meeste illegale spul via hun binnen.en de straffen voor de gebruiker te verhogen. Bv een shell een maand onvoorwaardelijk.

Voel eens even aan je voorhoofd! Ben je wel helemaal lekker? Jij wilt de straffen op illegaal vuurwerk nóg verder verhogen?! Je kunt tegenwoordig beter gepakt worden met drugs(handel), het met een borreltje op doodrijden van een ander of door met je klauwen aan kindertjes te zitten. Dat alles terwijl er met wat vuurwerk nog geen gewonden/slachtoffers zijn gemaakt tijdens de opslag en het risico daarop (relatief gezien) ook klein is.

Het verbieden van heeft geen zin zo lang het in 70% van de landen binnen de EU gewoon legaal vuurwerk is (dan praat ik natuurlijk niet over cat 4 zoals cobras e.d) en men er daar amper overlast van heeft. Moet men in heel de EU dan maar de bekrompen regels van NL overnemen of moet er een mindset verandering plaats vinden in Nederland onder afstekers van vuurwerk maar ook zeker de azijnpissers die bij het minste geringste klagen?!

Ik doe normaal niet zo mee aan deze chats en dergelijke, maar om mijn mening te geven.
Laat Nederland het houden zoals ze het nu doen, dan zijn ze goed bezig. Ja, er zijn offers te brengen en ja het wordt niet leuker. Maar we kunnen straks wel vanaf 18 uur een mooie en veilige show neerzetten. Er zijn genoeg manuren om wat leuks te doen, en het gevoel van 00 uur blijft toch wel. Ik vind het prima dat al eens de babypijltjes en de romeinse kaarsen langzaam aan eruit gaan. Kijk naar andere landen, daar wordt dit soort vuurwerk niet eens verkocht. Het is leuk voor de kinderen, maar how! Vanaf 18 jaar is vuurwerk pas legaal, dus het is niet voor kinderen. Vorig jaar zag ik weer in mijn straat 2 menkes spelen die maar niet wilden begrijpen wat voor schade ze kunnen aanbrengen aan persoonlijke eigendommen, mensenlevens en dier. Het blijft weliswaar licht vuurwerk, maar om ruzies te voorkomen en men het op die leeftijd niet mag afsteken kunnen ze dit soort vuurwerk beter eruit halen. De kinderen vinden het leuk, maar het verstand is niet ver genoeg ontwikkeld om te kijken naar wat eromheen gebeurd, plus de emoties voelen kinderen niet genoeg. Dus dat is best positief. Kijk ik naar het siervuurwerk, dan mogen wij echt niet klagen. Tegenwoordig koop je voor een budget 500 euro een prima serie cakes, of je koopt 2 a 3 cakeboxen waar je lekker de straat mee kunt versieren. En kijk ook maar eens hoeveel importeurs er eigenlijk zijn in ons kleine landje, genoeg keuze dus! Elk jaar nieuwe en betere producten, een minpunt de prijzen gaan omhoog. Ook dat is door nieuwe regels van onze regering. Ook niet verkeerd, want in de show wereld in ons land zijn ook minder leuke dingen gebeurd en kost het ook echt veel tijd om alles op orde te hebben, met diverse codes classificaties en dergelijke. Nu komen de inspectiediensten nog achter dingen die ze niet eens wisten. Dusja dat pakken ze goed aan, een minpunt weer, de controles worden langer en langer, ook strenger (maar ook begrijpelijk) en je moet meer weten over het verhaal vuurwerk. Maar ik denk dat dit ook een tijd is van overbruggen. Laat europa nu ook eens de schoentjes eronder trappen dan wordt het nog strenger, of misschien niet. Maar dan is er een voordeel, hopelijk! Hoe minder ongelukken er gebeuren, hoe meer jaren er geen enkele dode valt tijdens oud en nieuw, hoe langer de traditie kan blijven duren! Want dat is wat ze willen: Veiligheid! NU nog, de aanpak en het gelijkmatig verdelen van professioneel vuurwerk of illegaal vuurwerk als consument en het doordringen in de hersenen van de mensheid dat er verstandig moet worden omgegaan met iets zoals vuurwerk. Dit is echter de aller moeilijkste opdracht, omdat mensen nu eenmaal eigenwijs zijn en het toch niet kan laten om tegen de regels in te gaan.
Of illegaal vuurwerk verantwoordelijk is voor een eventueel verbod, kan ik niet als de enige boosdoener zien. Het is het vuurwerk, de kwaliteit, de opzet van regels, de aanpak van illegaliteit en wijzelf! Want als wijzelf het niet gaan veranderen, dan kan de regering ook niet veel doen. Ze doen al genoeg, maar niet altijd op de manier die is gewenst. Dus er gaan offers worden gebracht en dat kan nog lang doorgaan, maar zo'n traditie zal niet snel verloren gaan of de Nederlanders zijn over 20 jaar vervangen door andere nationaliteiten. Helaas zie je dat mensen die pas komen of zich nog niet echt Nederlander voelen ook hun rechten willen toepassen in ons land. Dit gebeurde al met zwarte piet, waardoor ook wijzelf als Nederlander eigenlijk zijn verrast en ons niet hebben durven laten zien. Maar wie weet bedenkt men ook een verbod voor vuurwerk omdat het niet volgens geloof past. China gebruikte dit oorspronkelijk als wegjagen van boze geesten. Misschien heeft een andere persoon wel helemaal niets met dit idee, en vind het meer oorlog voeren.
Wie weet wat ons te wachten staat, maar we kunnen nu tenminste nog plezier maken! Al is het al lang niet meer zo leuk als vroeger. Koester de dingen die je nog hebt, en geniet ervan! Probeer ook iets te doen wat je zelf eventueel kan veranderen. Misschien weet je zelf wel de oplossing voor het vuurwerkprobleem? Blijf dan niet stil zitten en doe je ding! Die overheid komt ook maar op ideeën wat iemand anders heeft geroepen. Dus roep je idee, zeg wat je wilt zeggen! Als je niets doet, dan is het ook mislukt.

Ik zeg, geniet van de komende maanden, laat je niet gek maken door geluiden van de media of andere reacties. Blijf bij jou eigen standpunt en ga plezier maken! Je leeft maar een keer op deze aardbol!

Tot zover dan :D

Ik ben het helemaal eens met jou veiligheid-verhaal, maar ik ben bang dat jij veel te positief bent.
De negativiteit rondom vuurwerk haat ik denk ik terecht als liefhebber en ik hou geen rekening met anti-vuurwerk mensen die ene dag in het jaar. Denk daarnaast maar niet dat we zo positief kunnen kijken en blijven, onze hobby zal waarschijnlijk ook nog ooit beperkt worden van 23:00 uur tot 1:00 uur en daarna totaalverbod. Ik ben geen typische pessimist maar een hoop dingen gaan er bij mij niet in.

Het is een kwestie van geven en nemen,als wij (al die gene die vuurwerk afsteken)het voor elkaar krijgen dat er geen illegaal vuurwerk meer gekocht (afgestoken) word, normaal omgaan met vuurwerk, hebben we een stok achter de deur die er nog lang kan staan. Maar zoals sommige nog praten gaat het niet lukken, je zal eerst bij je zelf moeten beginnen en andere volgen of kan jij een ander er op wijzen hoe het moet.
De discussie ik doe het nu nog gewoon want misschien is het wel de laatste keer, is een zwak excuus want geloof het of niet we zijn op de goede weg. (kan hier verder niet meer over zeggen)Als alleen dat de vuurwerk haters niet zo gelooft worden als de media het ons doet voorkomen.
En net wat Pyrogrammer zegt er moeten compromissen gesloten worden die hebben wij nu in het legalen gedaan in de vorm van babypijl en Romeinse kaars, en er is toe gezegd dat het nu klaar is met spullen uit de schappen halen (en ja ik weet het,er word zo veel gezegd) maar er moet ergens begonnen worden.
Die stap is nu gezet, dus nu is het afwachten wat daar voor terug gaat komen??

Ik geloof er niks van dat de vuurwerkhaters ooit met ons mee willen denken, maar na de acties van de vuurwerkbonden zullen wie zien. Begrijp me niet verkeerd, het is wat ik denk. Ik HOOP uiteraard op anders.

Ik geloof er niks van dat de vuurwerkhaters ooit met ons mee willen denken, maar na de acties van de vuurwerkbonden zullen wie zien. Begrijp me niet verkeerd, het is wat ik denk. Ik HOOP uiteraard op anders.

Iedereen heeft zijn eigen mening en mag die ook geven.
En ik begrijp jou reactie,maar gelukkig bepalen de vuurwerk haters niet wat er in de wet veranderd.

Iedereen heeft zijn eigen mening en mag die ook geven.
En ik begrijp jou reactie,maar gelukkig bepalen de vuurwerk haters niet wat er in de wet veranderd.

Vuurwerkhaters oefenen uiteraard wel druk uit op de politiek en het gekke is dat van de meeste partijen er niet echt bekend hoe ze tegenover vuurwerk staan m.u.v. GroenLinks, partij voor de dieren, SGP en 50plus. Maar dat zijn wel de partijen apart maar van de rest is niet veel bekend over hun vuurwerkstandpunten.

Voel eens even aan je voorhoofd! Ben je wel helemaal lekker? Jij wilt de straffen op illegaal vuurwerk nóg verder verhogen?! Je kunt tegenwoordig beter gepakt worden met drugs(handel), het met een borreltje op doodrijden van een ander of door met je klauwen aan kindertjes te zitten. Dat alles terwijl er met wat vuurwerk nog geen gewonden/slachtoffers zijn gemaakt tijdens de opslag en het risico daarop (relatief gezien) ook klein is.

Het verbieden van heeft geen zin zo lang het in 70% van de landen binnen de EU gewoon legaal vuurwerk is (dan praat ik natuurlijk niet over cat 4 zoals cobras e.d) en men er daar amper overlast van heeft. Moet men in heel de EU dan maar de bekrompen regels van NL overnemen of moet er een mindset verandering plaats vinden in Nederland onder afstekers van vuurwerk maar ook zeker de azijnpissers die bij het minste geringste klagen?!
Wat een rare reactie(ik houd het ff vriendelijk)ik gaf antwoord op de vraag van de topic starter(misschien kan je dat ook doen dan zie je misschien het verband tussen mijn antwoord en de vraag)de opmerking over pedofilie en vuurwerk gewonden in deze discussie slaat kant nog wal.de meeste schade word niet gemaakt met het belgische spul maar met het zwaar illegale spul.als je snel resultaat wil (als overheid)om misbruik met zwaar materiaal wil voorkomen moet je je niet alleen de grote leverancier achter de broek zitten(hoe aantrekkelijk dan ook).de groothandelaar is misschien medeverantwoordelijk maar is niet de schuldige die bv de containers sloopt.wil je snel resultaat moet je ook de gebruiker hard aanpakken bv een lawinepijl 1 maand onvoorwaardelijk cel straf. Mijn reactie heeft niks te maken met mijn persoonlijke mening omtrent illegaal vuurwerk etc maar is gewoon een antwoord aan de topic starter, dat noemt men deelnemen aan een gezonde discussie.

als je snel resultaat wil (als overheid)om misbruik met zwaar materiaal wil voorkomen moet je je niet alleen de grote leverancier achter de broek zitten(hoe aantrekkelijk dan ook).de groothandelaar is misschien medeverantwoordelijk maar is niet de schuldige die bv de containers sloopt.wil je snel resultaat moet je ook de gebruiker hard aanpakken bv een lawinepijl 1 maand onvoorwaardelijk cel straf.

Ik ben het niet eens met je standpunt dat je maar zwaarder moet straffen en dat het dan wel helpt. De Raad voor de Rechtspraak heeft hierover een persvoorlichtingsstuk geschreven; dat ziet op zwaarder straffen in zijn algemeenheid.

https://www.rechtspraak.nl/Recht-In-Nederland/ThemaDossiers/Strenger-straffen/Pages/Standpunt-Rechtspraak.aspx

Het komt er dus op neer dat wordt gezegd: welk strafdoel wil je bereiken met het strafbaar stellen van diverse soorten illegaal vuurwerk. Heb je als doel:
- Veiligere samenleving voor mens en dier
- Minder schades
- Minder overlast

Wanneer je denkt over minder schades (financieel gezien) kun je je weer afvragen of het geld dat je besteed aan alle schades of dat opweegt tegen de handhaving, vervolging, berechting, uitzitten straf, nazorg, etc.; ofwel is het rendabel, puur economische afweging. Die afweging kun je lastiger maken en is ook niet 1/1 te maken wanneer je de kosten voor preventie/repressie vergelijkt met het creëren van een veiligere samenleving voor mens en dier. Dat mag in mijn optiek weer meer kosten omdat je dan iets financieels vergelijkt met iets moreels als het creëren van een veiligere samenleving.

De vraag is dus met wat voor doel/motieven is gekozen illegaal vuurwerk, dus bepaalde soorten vuurwerk, strafbaar te stellen en andere soorten niet.

Vuurwerkhaters oefenen uiteraard wel druk uit op de politiek en het gekke is dat van de meeste partijen er niet echt bekend hoe ze tegenover vuurwerk staan m.u.v. GroenLinks, partij voor de dieren, SGP en 50plus. Maar dat zijn wel de partijen apart maar van de rest is niet veel bekend over hun vuurwerkstandpunten.

Als jij dat wil weten kan ik die vraag wel neer leggen bij iemand die wekelijks contact heeft met mensen uit de tweede kamer die hier over gaan.??

Ik ben het niet eens met je standpunt dat je maar zwaarder moet straffen en dat het dan wel helpt. De Raad voor de Rechtspraak heeft hierover een persvoorlichtingsstuk geschreven; dat ziet op zwaarder straffen in zijn algemeenheid.

https://www.rechtspraak.nl/Recht-In-Nederland/ThemaDossiers/Strenger-straffen/Pages/Standpunt-Rechtspraak.aspx

Het komt er dus op neer dat wordt gezegd: welk strafdoel wil je bereiken met het strafbaar stellen van diverse soorten illegaal vuurwerk. Heb je als doel:
- Veiligere samenleving voor mens en dier
- Minder schades
- Minder overlast

Wanneer je denkt over minder schades (financieel gezien) kun je je weer afvragen of het geld dat je besteed aan alle schades of dat opweegt tegen de handhaving, vervolging, berechting, uitzitten straf, nazorg, etc.; ofwel is het rendabel, puur economische afweging. Die afweging kun je lastiger maken en is ook niet 1/1 te maken wanneer je de kosten voor preventie/repressie vergelijkt met het creëren van een veiligere samenleving voor mens en dier. Dat mag in mijn optiek weer meer kosten omdat je dan iets financieels vergelijkt met iets moreels als het creëren van een veiligere samenleving.

De vraag is dus met wat voor doel/motieven is gekozen illegaal vuurwerk, dus bepaalde soorten vuurwerk, strafbaar te stellen en andere soorten niet.

Even afgezien van wat het meeste financieel oplevert denk ik dat als de straffe worden naar-geleefd zoals ze nu zijn het ook al resultaat zou hebben,maar dat betekent dat er meer mensen op straat moeten komen om ze te kunnen pakken. Nu is de kans dat je gepakt word zo klein,en als je gepakt word kan je je buurman aankijken want dan heeft die geholpen want uit zich zelf lukt ze dat niet.

Als jij dat wil weten kan ik die vraag wel neer leggen bij iemand die wekelijks contact heeft met mensen uit de tweede kamer die hier over gaan.??

Graag als dat mogelijk is, ik ben daar best benieuwd naar een overzichtje hoe of welke partijen tegenover vuurwerk staan. Pm maar als je wat info hebt.

Graag als dat mogelijk is, ik ben daar best benieuwd naar een overzichtje hoe of welke partijen tegenover vuurwerk staan. Pm maar als je wat info hebt.

Zal de reactie die ik terug heb gekregen 1 op 1 hier neer zetten zonder de namen dan.

Hallo Mart,

Op dit moment vinden alle grote politieke partijen dat consumentenvuurwerk bij de Oudejaarsavondviering hoort.

Wel vinden ze dat de negatieve randverschijnselen teruggedrongen moeten worden.

Je moet hier denken aan overlast, schades en letsel. Vaak wordt dit veroorzaakt door illegaal vuurwerk.

Bestrijding van illegaal vuurwerk is voor ons en voor de overheid dan ook een belangrijk speerpunt.

Politieke partijen zullen altijd proberen stemmen te winnen met hun standpunten. Als de publieke opinie te negatief wordt,

zal de politiek dus ook moeten reageren.

Het is dus van groot belang dat wij duidelijk afstand nemen van illegaal vuurwerk. En tevens voortdurend accentueren dat

slecht gedrag en illegaal vuurwerk meestal de oorzaak is van veel schade, letsel en overlast.

Met vriendelijke groeten,

Wat een rare reactie(ik houd het ff vriendelijk)ik gaf antwoord op de vraag van de topic starter(misschien kan je dat ook doen dan zie je misschien het verband tussen mijn antwoord en de vraag)de opmerking over pedofilie en vuurwerk gewonden in deze discussie slaat kant nog wal.de meeste schade word niet gemaakt met het belgische spul maar met het zwaar illegale spul.als je snel resultaat wil (als overheid)om misbruik met zwaar materiaal wil voorkomen moet je je niet alleen de grote leverancier achter de broek zitten(hoe aantrekkelijk dan ook).de groothandelaar is misschien medeverantwoordelijk maar is niet de schuldige die bv de containers sloopt.wil je snel resultaat moet je ook de gebruiker hard aanpakken bv een lawinepijl 1 maand onvoorwaardelijk cel straf. Mijn reactie heeft niks te maken met mijn persoonlijke mening omtrent illegaal vuurwerk etc maar is gewoon een antwoord aan de topic starter, dat noemt men deelnemen aan een gezonde discussie.

Hey,

Vind je dat werkelijk een passende straf voor een lawinepijl?
Als ze lawine pijlen nou gewoon zouden toestaan dan ben je binnen een paar jaar van het probleem af .

Met nederlands vuurwerk kan je ook dingen slopen
Je moet de sloper aanpakken !!niet de mensen die normaal met vuurwerk omgaan

Vuurwerk is niet het probleem
Het zijn de sloopers.

Wat is er mis met een shell of een profblok , lawinepijl etc ?
Vuurwerkcrew is ontzettend veranderd in een jaar tijd.
Voorheen stookte iedereen illegaal
Ik durf te wedden dat 50% dat nog doet
Er wordt niet voor niets ieder jaar voor duizenden kilo,s illegaal vuurwerk deze kant opgehaalt.

Als ze lawine pijlen nou gewoon zouden toestaan dan ben je binnen een paar jaar van het probleem af .

Waar blijkt dat uit?
Heb jij daarna empirisch onderzoek laten doen?
Hoezo zou je van je probleem af zijn als je het maar gewoon legaliseren (behalve het feit dat het dan niet meer strafbaar is)? Waarom zouden mensen dan juist niet meer die lawinepijl in een prullenbak stoppen?

Met welk stuks Nederlands vuurwerk kan je slopen:bonk:als je een astronaut in een molshoop steekt schiet de mol in de lach hihihaha ik lach me krom.

Back
Bovenaan