Ik doe normaal niet zo mee aan deze chats en dergelijke, maar om mijn mening te geven.
Laat Nederland het houden zoals ze het nu doen, dan zijn ze goed bezig. Ja, er zijn offers te brengen en ja het wordt niet leuker. Maar we kunnen straks wel vanaf 18 uur een mooie en veilige show neerzetten. Er zijn genoeg manuren om wat leuks te doen, en het gevoel van 00 uur blijft toch wel. Ik vind het prima dat al eens de babypijltjes en de romeinse kaarsen langzaam aan eruit gaan. Kijk naar andere landen, daar wordt dit soort vuurwerk niet eens verkocht. Het is leuk voor de kinderen, maar how! Vanaf 18 jaar is vuurwerk pas legaal, dus het is niet voor kinderen. Vorig jaar zag ik weer in mijn straat 2 menkes spelen die maar niet wilden begrijpen wat voor schade ze kunnen aanbrengen aan persoonlijke eigendommen, mensenlevens en dier. Het blijft weliswaar licht vuurwerk, maar om ruzies te voorkomen en men het op die leeftijd niet mag afsteken kunnen ze dit soort vuurwerk beter eruit halen. De kinderen vinden het leuk, maar het verstand is niet ver genoeg ontwikkeld om te kijken naar wat eromheen gebeurd, plus de emoties voelen kinderen niet genoeg. Dus dat is best positief. Kijk ik naar het siervuurwerk, dan mogen wij echt niet klagen. Tegenwoordig koop je voor een budget 500 euro een prima serie cakes, of je koopt 2 a 3 cakeboxen waar je lekker de straat mee kunt versieren. En kijk ook maar eens hoeveel importeurs er eigenlijk zijn in ons kleine landje, genoeg keuze dus! Elk jaar nieuwe en betere producten, een minpunt de prijzen gaan omhoog. Ook dat is door nieuwe regels van onze regering. Ook niet verkeerd, want in de show wereld in ons land zijn ook minder leuke dingen gebeurd en kost het ook echt veel tijd om alles op orde te hebben, met diverse codes classificaties en dergelijke. Nu komen de inspectiediensten nog achter dingen die ze niet eens wisten. Dusja dat pakken ze goed aan, een minpunt weer, de controles worden langer en langer, ook strenger (maar ook begrijpelijk) en je moet meer weten over het verhaal vuurwerk. Maar ik denk dat dit ook een tijd is van overbruggen. Laat europa nu ook eens de schoentjes eronder trappen dan wordt het nog strenger, of misschien niet. Maar dan is er een voordeel, hopelijk! Hoe minder ongelukken er gebeuren, hoe meer jaren er geen enkele dode valt tijdens oud en nieuw, hoe langer de traditie kan blijven duren! Want dat is wat ze willen: Veiligheid! NU nog, de aanpak en het gelijkmatig verdelen van professioneel vuurwerk of illegaal vuurwerk als consument en het doordringen in de hersenen van de mensheid dat er verstandig moet worden omgegaan met iets zoals vuurwerk. Dit is echter de aller moeilijkste opdracht, omdat mensen nu eenmaal eigenwijs zijn en het toch niet kan laten om tegen de regels in te gaan.
Of illegaal vuurwerk verantwoordelijk is voor een eventueel verbod, kan ik niet als de enige boosdoener zien. Het is het vuurwerk, de kwaliteit, de opzet van regels, de aanpak van illegaliteit en wijzelf! Want als wijzelf het niet gaan veranderen, dan kan de regering ook niet veel doen. Ze doen al genoeg, maar niet altijd op de manier die is gewenst. Dus er gaan offers worden gebracht en dat kan nog lang doorgaan, maar zo'n traditie zal niet snel verloren gaan of de Nederlanders zijn over 20 jaar vervangen door andere nationaliteiten. Helaas zie je dat mensen die pas komen of zich nog niet echt Nederlander voelen ook hun rechten willen toepassen in ons land. Dit gebeurde al met zwarte piet, waardoor ook wijzelf als Nederlander eigenlijk zijn verrast en ons niet hebben durven laten zien. Maar wie weet bedenkt men ook een verbod voor vuurwerk omdat het niet volgens geloof past. China gebruikte dit oorspronkelijk als wegjagen van boze geesten. Misschien heeft een andere persoon wel helemaal niets met dit idee, en vind het meer oorlog voeren.
Wie weet wat ons te wachten staat, maar we kunnen nu tenminste nog plezier maken! Al is het al lang niet meer zo leuk als vroeger. Koester de dingen die je nog hebt, en geniet ervan! Probeer ook iets te doen wat je zelf eventueel kan veranderen. Misschien weet je zelf wel de oplossing voor het vuurwerkprobleem? Blijf dan niet stil zitten en doe je ding! Die overheid komt ook maar op ideeën wat iemand anders heeft geroepen. Dus roep je idee, zeg wat je wilt zeggen! Als je niets doet, dan is het ook mislukt.
Ik zeg, geniet van de komende maanden, laat je niet gek maken door geluiden van de media of andere reacties. Blijf bij jou eigen standpunt en ga plezier maken! Je leeft maar een keer op deze aardbol!
Tot zover dan