Is illegaal vuurwerk verantwoordelijk voor een eventueel verbod.

nee illegaal vuurwerk is niet het probleem de gebruiker is het probleem. Dat is mijn antwoord.

Ik ben ook van mening dat iedereen ook de oplossing veel te ver aan zoeken is in dingen verbieden en dingen die verboden zijn moeten legaal worden etc. De gebruiker blijft verantwoordelijk, klaar. Kunnen wij dit oplossen? JA! op korte termijn? NEE!

Wij nederland moeten gewoon de waarheid vertellen aan elkaar. Bijna niemand weet wat wel en geen vuurwerk is. Er zit een lont aan dus is het vuurwerk en levensgevaarlijk! zo denkt men in nederland en zo verspreid men het ook. Kinderen horen van hun ouders vuurwerk is gevaarlijk doe maar niet, astro boem vingers weg. Kinderen worden wat ouder gaan met vriendjes de straat op steken een astro af en zien niks gebeuren en die zien meteen dat niet klopt wat ze horen en gaan grenzen opzoeken. Wat kan een nitraat dan? cobra 6 ook wel leuk zeker ?

Astronaut kon in de prullebak zonder schade, cobra kan dan toch ook wel? Dag vuilnisbak, hallo gekneusde ribben.

Wat ik hier nu zeg klinkt misschien wel heel erg simpel maar denk nou eens na. Wat zou jij zelf doen als je iets leuk vind en ontdekt dat niet klopt wat wordt gezegd en het is zo simpel ander spul uit te proberen.

Zeg tegen nederland een austronaut is legaal vuurwerk en veilig in gebruik. Nitraten zijn verboden knallen harder en kunnen letsel en schade veroorzaken bij verkeerd gebruik. Cobra 6 is zwaar illegaal veroorzaakt een enorme knal, kan enorme schade en letsel toe brengen.

Als ik onervaren ben en ik krijg de keus uit die 3 dingen zkr dat ik voor de nitraat kies en de cobra 6 laat liggen. De mindere avonturiers kieze de astronaut en de cobra zal door bijna niemand meer uitgekozen worden. Letsel zal verder terug lopen, schade loopt verder terug en de overlast is ook verminderd.

(bewerkt)
Het is een theorie waar misschien nog aan gesleuteld moet worden maar ik denk dat die wel heel dicht bij het probleem ligt!

Waar blijkt dat uit?
Heb jij daarna empirisch onderzoek laten doen?
Hoezo zou je van je probleem af zijn als je het maar gewoon legaliseren (behalve het feit dat het dan niet meer strafbaar is)? Waarom zouden mensen dan juist niet meer die lawinepijl in een prullenbak
stoppen?

Stel ze legaliseren lawine pijlen shells tot 2 inch en knallers tot 5 gram blokken tot 2 kilo kruit tot 50 mm
Dan kunnen ze zich meer focussen op het vandalisme en dat keihard aanpakken
Er zijn meer agenten bezig met illegaal vuurwerk opsporen dan dat ze vandalisme aanpakken ,
En wat is het resultaat 0,0% er wordt nog steeds gesloopt .
Nogmaals het vuurwerk is het probleem niet.
De mensen die een bushok of een prullenbak opblazen.
Nog een + punt de overheid pakt btw dan verdienen ze eraan
Nu kost het enkel geld
Legaliseren heeft enkel voordelen in mijn ogen !
-Overheid kan zich meer focussen
- extra inkomsten schat kist
- de zwarte handel zal deels verdwijnen
Kortom overheid blij freakz blij
Win win

nee illegaal vuurwerk is niet het probleem de gebruiker is het probleem. Dat is mijn antwoord.

Ik ben ook van mening dat iedereen ook de oplossing veel te ver aan zoeken is in dingen verbieden en dingen die verboden zijn moeten legaal worden etc. De gebruiker blijft verantwoordelijk, klaar. Kunnen wij dit oplossen? JA! op korte termijn? NEE!

Wij nederland moeten gewoon de waarheid vertellen aan elkaar. Bijna niemand weet wat wel en geen vuurwerk is. Er zit een lont aan dus is het vuurwerk en levensgevaarlijk! zo denkt men in nederland en zo verspreid men het ook. Kinderen horen van hun ouders vuurwerk is gevaarlijk doe maar niet, astro boem vingers weg. Kinderen worden wat ouder gaan met vriendjes de straat op steken een astro af en zien niks gebeuren en die zien meteen dat niet klopt wat ze horen en gaan grenzen opzoeken. Wat kan een nitraat dan? cobra 6 ook wel leuk zeker ?

Astronaut kon in de prullebak zonder schade, cobra kan dan toch ook wel? Dag vuilnisbak, hallo gekneusde ribben.

Wat ik hier nu zeg klinkt misschien wel heel erg simpel maar denk nou eens na. Wat zou jij zelf doen als je iets leuk vind en ontdekt dat niet klopt wat wordt gezegd en het is zo simpel ander spul uit te proberen.

Zeg tegen nederland een austronaut is legaal vuurwerk en veilig in gebruik. Nitraten zijn verboden knallen harder en kunnen letsel en schade veroorzaken bij verkeerd gebruik. Cobra 6 is zwaar illegaal veroorzaakt een enorme knal, kan enorme schade en letsel toe brengen.

Als ik onervaren ben en ik krijg de keus uit die 3 dingen zkr dat ik voor de nitraat kies en de cobra 6 laat liggen. De mindere avonturiers kieze de astronaut en de cobra zal door bijna niemand meer uitgekozen worden. Letsel zal verder terug lopen, schade loopt verder terug en de overlast is ook verminderd.

(bewerkt)
Het is een theorie waar misschien nog aan gesleuteld moet worden maar ik denk dat die wel heel dicht bij het probleem ligt!

Kinderen horen niet met vuurwerk te lopen
Zonder papa erbij

Met welk stuks Nederlands vuurwerk kan je slopen:bonk:als je een astronaut in een molshoop steekt schiet de mol in de lach hihihaha ik lach me krom.

Douw maar een nederlands salute blok in
Een prullebak denk je dat het heel blijft
Het zal in de brand vliegen etc

Zet een salute blok in een bushok en je hen
Ellende

Vind dit een erg interessante discussie en ook ik wil m'n plasje er over doen ;-).

Allereerst het volgende. Ik vind dat er verschillende oorzaken zijn waarom er nu 'zoveel' overlast is. Deels door factoren die niet beïnvloedbaar en een logisch gevolg zijn en deels door factoren waarvan ik zeg, ja die zouden aangepakt moeten worden zodat er minder overlast is.

Allereerst de overlast van 'zwaar vuurwerk'. Iedereen is het er volgens mij mee eens dat al het letsel en materiële schade veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik. Vuurwerk an sich is dus niet gevaarlijk maar de gebruiker wel.
Dat er nu zoveel zwaar illegaal vuurwerk op de markt is, daar is maar één schuldige aan: De overheid zelf.

Het is algemeen bekend dat sinds de KVK-regeling is afgeschaft in Belgie er een grotere toestroom van zware knallers/siervuurwerk is. Het is erg lastig om dat tij nu te keren, aangezien het aanbod in zuid/oost europa niet aangepakt kan worden. Ik denk echter dat men die overlast op twee manieren kan aanpakken.

- Versoepel de product/opslag regels in Nederland en Belgie.
- Pak het kartelvorming binnen de importeurs aan.
- Introduceer eenzelfde certificerings-regeling als in Zwitserland. Waarbij bepaalde gebieden worden aangewezen als stookplaats.

De kwaliteit van Nederlands vuurwerk is namelijk erg hoog. Als je nou voor een 30mm 100 shots gemiddeld 100euro betaald met maximaal dezelfde kruid-kwalifiacties als 'prof' vuurwerk uit oost europa dan sla je iig een grote slag op de illegale handelaren.

Als je toestaat dat mensen betaalbare certificaten kunnen halen, waarbij een consument tot semi-prof wordt opgeleid, hij maximaal tot 3" 1.3G kan aanschaffen en enkel in bepaalde gebieden zijn vuurwerk mag ontsteken (op oudjaarsdag) sla je naar mijn mening ook een grote slag t.o.v. de illegaal vuurwerk handelaren (minder grotere calibers, minder 1.1G, minder geluidsoverlast).

Verder zal de huidige regelgeving (vanaf 18:00 afsteken) ook een positief effect hebben de komende jaren op de 'knallers-markt'. Jeugd vind het namelijk minder leuk om knallers 's avonds af te steken, en ze hebben er minder tijd voor.

Het laatste wat voor minder overlast zou zorgen zijn de gebiedsverboden, de overheid had dat allang moeten doen en gelukkig zijn ze daar steeds intensiever mee bezig.

Er zijn echter ook factoren die niet beïnvloedbaar zijn namelijk hoe populairder het vuurwerk, hoe meer het wordt gekocht/afgestoken en groter dan kans op verkeerd gebruik en hoe groter de kans op overlast. Het ligt dus niet per definitie aan het illegale vuurwerk, maar aan de totale hoeveelheid. En zolang er vraag is, is er een aanbod. De vraag valt niet zo snel in te perken.

Stel ze legaliseren lawine pijlen shells tot 2 inch en knallers tot 5 gram blokken tot 2 kilo kruit tot 50 mm
Dan kunnen ze zich meer focussen op het vandalisme en dat keihard aanpakken
Er zijn meer agenten bezig met illegaal vuurwerk opsporen dan dat ze vandalisme aanpakken ,
En wat is het resultaat 0,0% er wordt nog steeds gesloopt .
Nogmaals het vuurwerk is het probleem niet.
De mensen die een bushok of een prullenbak opblazen.
Nog een + punt de overheid pakt btw dan verdienen ze eraan
Nu kost het enkel geld
Legaliseren heeft enkel voordelen in mijn ogen !
-Overheid kan zich meer focussen op andere dingen
- extra inkomsten schatkist
- de zwarte handel zal deels verdwijnen
Kortom overheid blij freakz blij
Win win

Dan kunnen we kinderprostitutie net zo goed onderwerpen aan een vergunningsstelsel en daarmee maar legaliseren. Volgens jouw eigen woorden zou dat alleen maar voordeel opleveren:
- overheid kan zich meer focussen
- extra inkomsten schat kist (btw over de diensten van kinderen)
- de illegale kinderprostitutie zal deels verdwijnen

Je kunt niet met je aannames maar zeggen dat als X dan Y. Je toont niets aan. Onderbouwt niets feitelijks. Je komt puur met aannames en simpele cirkelredeneringen.:rolleyes: Als het allemaal zo makkelijk was dan deden ze dat toch al lang.:bonk:

Dan kunnen we kinderprostitutie net zo goed onderwerpen aan een vergunningsstelsel en daarmee maar legaliseren. Volgens jouw eigen woorden zou dat alleen maar voordeel opleveren:
- overheid kan zich meer focussen
- extra inkomsten schat kist (btw over de diensten van kinderen)
- de illegale kinderprostitutie zal deels verdwijnen

Je kunt niet met je aannames maar zeggen dat als X dan Y. Je toont niets aan. Onderbouwt niets feitelijks. Je komt puur met aannames en simpele cirkelredeneringen.:rolleyes: Als het allemaal zo makkelijk was dan deden ze dat toch al lang.:bonk:

Kinderprostitutie is niet van toepassing op deze situatie.
Ik geef enkel een suggestie.
Vind het trouwens best triest dat je kinderprostitutie met vuurwerk vergelijkt
Maar
Ieder diertje heeft natuurlijk zijn eigen pleziertje

ik zie nu weer berichten en daar wordt gesproken inderdaad over de gebruiker is het probleem. De oplossingen die vervolgens worden geopperd ligt allemaal richting een nieuwe regelgeving. Maar een debiel die nu sloopt die sloopt toch ook met een nieuwe wetgeving of zie ik nu iets over het hoofd?

Denk echt dat we ons moeten richten op de gebruiker en de regelgeving even links moeten laten liggen

eens er moet daarom ook iets gebeuren.

Maar het gekke is iedereen zegt nee vuurwerk wordt verboden door de schuld van de gebruiker. Ik denk dat er geen discussie nodig is dat is gewoon zo punt.

En dan komt dat de regels versoepelt moeten worden want dan lost het alles op. Dit is heel kort samengevat wat de meeste mensen zeggen. Voor ons pyro's is dat inderdaad het beste maar iedereen begrijpt zelf wel dat het probleem niet opgelost is. De gebruiker blijft schuldig en daar hoor ik niemand over. Dat vind ik raar iedereen zegt het maar de oplossing ligt volgens iedereen in de totaal andere hoek, legaliseren van illegaal vuurwerk.

Idioten met de herseninhoud van een dode ficus zijn verantwoordelijk voor een totaalverbod. Dat zijn diegene die niet respectvol met vuurwerk omgaan, zich klem zuipen en met zware knallers meuk gaan molesteren. En dat volk houd je altijd, helaas.

Nou het heeft niet alleen met alcohol te maken want dan zouden er bij zijn die 3 maanden bezopen zijn.
Want er word hier al een tijdje geknald,en dat zijn geen astro's.
Mentaliteit over het geheel moet veranderen.

Nou het heeft niet alleen met alcohol te maken want dan zouden er bij zijn die 3 maanden bezopen zijn.
Want er word hier al een tijdje geknald,en dat zijn geen astro's.
Mentaliteit over het geheel moet veranderen.

Mentaliteit is heel wat anders dan normen en waarden.
En als je dat met je opvoeding niet meegekregen hebt dan leer je dat waarschijnlijk nooit.

Mentaliteit is heel wat anders dan normen en waarden.
En als je dat met je opvoeding niet meegekregen hebt dan leer je dat waarschijnlijk nooit.

Kijk hij zegt iets wat zeker 75% van het probleem is als het niet meer is. Opvoeding er zijn toch maar bar weinig mensen die echt nog een normale opvoeding krijgen. Ik stel een heel andere wet voor een verbod op kinderen krijgen voor een heel groot gedeelte van nederland. Daarmee los je meer dan alleen het vuurwerk probleem op.

Misschien ben ik wat oubollig, maar ik ben nog altijd van mening dat in 9 van de 10 gevallen niet het vuurwerk zelf aanstichter is van lichamelijk letsel of andere schades, maar de idioot die het verkeerd heeft afgestoken.

Om mij heen zie ik het heel vaak mis gaan met oudjaarsdag en ieder jaar is het hetzelfde. Mensen kopen vuurwerk, nemen de tijd niet om te lezen hoe ze het neer moeten zetten of aan moeten steken. Dat een vuurpijl in een mooi houdertje moet is voor ons zo logisch, maar voor anderen blijkbaar niet.

Los van wat men aan kennis denkt te hebben over vuurwerk komt daar natuurlijk ook altijd weer de alcochol om de hoek kijken. Mensen worden makkelijker, laks, als je het mij vraagt. Bij mij is de straat behoorlijk bol; de stoep ligt bijv. iets lager dan het midden van de straat. Dit is zo aangelegd om de waterafvoer te bevorderen geloof ik. Tijdens oud en nieuw zeer ongunstig natuurlijk want je cakes wiebelen alle kanten op of vallen zelfs om wanneer het eerste schot gelost is. Desalniettemin begrijpen sommigen zelfs dan niet dat je zo'n cake beter vast kan klemmen tussen bijv. een paar stoeptegels of dergelijke. Gevolg; twee mensen met brandwonden in onder andere de nek en het gezicht doordat de cake dus omviel na het eerste schot.

Ik ben fel tegen een algeheel vuurwerkverbod, maar ben wel een groot voorstander van het invoeren van een vergunning. Wil je vuurwerk kopen? Prima; eerst een vergunning. Ik zie dit dan voor me als bijv. het rijbewijs; stukje theorie, stukje praktijk, examen doen, gaan met die banaan (lees; aansteker ;-) ).

Ach de dingen die we in dit topic bespreken hebben ze in belgie Duitsland Italië polen etc ook zwaarder vuurwerk wind regen mensen zonder hersenen alcohol etc.toch komen de problemen zo als hier niet of nauwelijks voor dus is wat overblijft wat mij betreft een mentaliteits probleem.

Gezien dat er veel discussies in andere topics zijn over dit onderwerp gooi ik deze open,het is een heet hangijzer maar hoop dat er gewoon met elkaar gediscuteerd kan worden op een normalen manier.

Mijn mening is dat het zeker heeft bijgedragen aan de discussie over een verbod,reden illegaal vuurwerk gaat al maanden te vroeg de lucht in,mensen schrikken zich kapot van het spul wat er tegenwoordig word verhandeld 100 gr is niks meer,spullen worden opgeblazen en vernield enz enz en dan kan je wel zeggen dat doen de mensen niet het vuurwerk en dat is ook zo maar als het niet in Nederland komt kan het ook niet door die mensen gebruikt worden. En ja de goeden leiden altijd onder de slechten.

Dit jaar gaat het nog erger worden dan vorige jaren denk ik reden is de toestroom van illegalen mensen uit oorlogs-gebied die opgevangen worden in Nederland die krijgen trauma's aan het harden geklap.Dat ze zelf in eigen land met een automatisch geweer in de lucht staan te knallen is dan niet relevant.Het is olie op het vuur van de vuurwerk haters en zullen dit zeker gaan gebruiken.

Het argument dat als er geen illegaal vuurwerk meer is dat ze zelf gaan knutselen is ook niet zo, want de wet op chemicaliën is al heel wat veranderd ten opzichten van 10 jaar geleden,je komt er niet zo makkelijk meer aan als toen,strijkers in een potje ??
strijkers zijn ook illegaal in Nederland,dus als er geen illegaal vuurwerk in Nederland komt kunnen ze die ook niet maken.

En zo kan ik nog wel even door gaan,er moet een keerpunt komen bij de mensen die nog steeds illegaal vuurwerk afsteken en dan met namen het geknal.
Als ik voor mijn zelf spreek, ik heb de gekste dingen gedaan, afgestoken, gekocht, en heb sinds vorig jaar besloten niks meer te kopen of af te steken wat niet mag, reden omdat illegaal vuurwerk en verbod iedere keer in een zin werd genoemd en ik niet zelf medeplichtig wil zijn aan een verbod, sterker nog ik wilden iets doen om het tij te keren,en je kan niet met de vinger wijzen als je zelf geen haar beter bent.
Dus daarom blijf ik er bij als je illegaal vuurwerk afsteekt (koopt) werk je mee aan een eventueel verbod.

Wat heeft nog meer invloed op de slechten naam van vuurwerk.?
1.Media
2.aso gedrag
3.alcohol
4.het milieu
5.

6: DE BELANGRIJKSTE:MENTALITEIT:

Illegaal vuurwerk is nooit het probleem!
Mensen zijn altijd het probleem. En daar ligt het antwoord op je vraagstuk! De mentaliteit, respect en fatsoenlijk hersenactiviteit is in dit land ver te zoeken! En dat geld ook voor de freaks zoals wij.

Mentaliteit en onrespectvol gedrag:
Zena trophy... wat een tering zooi lag er op de grond. (niet iedere freak natuurlijk) Maar hoe ga je met spullen of een terrein om?

Las Fallas:
Zelfs in Valencia op het stook plein(palau de la musica) hebben een groot aantal freaks het verneukt! Politie invallen op het plein zijn geen uitzonderingen als je salutes, cobra's en weet ik wat allemaal over de grond laat rollen. Laat maar weer zien dat zelfs freaks niet met vuurwerk om kunnen gaan of zelfs respect hebben in een ander land.

Invloed en trendsetters door de jaren heen:
Invloed die freaks al jaren hebben op het ''normale'' volk. Wij zijn in indirecte mate wel degelijk het probleem. Wij beschikken namelijk over diverse productkennis die het gewone volk niet heeft en wij weten vaak waar je moet zijn en wat leuk is voor oud en nieuw of waar je als freak van droomt of ooit wilt hebben. Dat ruikt de niet freak natuurlijk ook... Het begint namelijk vaak bij ons en op diverse forums en zo groeit de vraag maar door en door.
Je kunt natuurlijk niet aansprakelijk gesteld worden over hoe iemand anders met illegaal vuurwerk om gaat. Maar men kijkt het wel bij ons af en doet ermee wat hij/zij wilt..

We kunnen er ook niet omheen om duidelijk te stellen dat illegaal vuurwerk wel degelijk voor een beperking of misschien wel verbod gezorgd heeft of gaat zorgen. En daar is de mentaliteit het grootste probleem van. Dus verzwaarden van het NL vuurwerk wetgeving heeft geen zin als er te veel mensen met een slechte mentaliteit rond lopen. Het is wachten totdat het te veel word in ons land want instroom van illegaal kun je toch niks aan doen. Er zal altijd iemand een manier bedenken en er zullen altijd mensen zijn die om iedere scheet of kuch klagen over overlast. En ook bij die mensen is hun mentaliteit het probleem want zij gunnen ons onze hobby niet.

En zo geld bij mij hetzelfde als bij jou… men kan niet wijzen als men zelf geen haar beter is.

Ach de dingen die we in dit topic bespreken hebben ze in belgie Duitsland Italië polen etc ook zwaarder vuurwerk wind regen mensen zonder hersenen alcohol etc.toch komen de problemen zo als hier niet of nauwelijks voor dus is wat overblijft wat mij betreft een mentaliteits probleem.

Dat klopt, maar hoe verander je dat?? dat is de belangrijkste vraag. En waarom kan het in andere landen wel en hier niet.??

Back
Bovenaan