Hypotheek in gevaar bij illegaal vuurwerk

bruijntjeluc

VWC lid
De politie gaat banken en andere hypotheekverstrekkers tippen als er in een koophuis levensgevaarlijk illegaal vuurwerk wordt aangetroffen dat extreme schade aan het pand had kunnen aanrichten. Dat zegt Ad Nieuwdorp, vuurwerkdeskundige bij de Nationale Politie.

Is het te krankzinnig wat we aantreffen, dan geven we dat door aan de bank
Ad Nieuwkoop, vuurwerkdeskundige bij de Nationale Politie
Volgens Nieuwdorp gaat de politie er dit jaar nog mee beginnen. Banken kunnen mensen die een hypotheek bij hen hebben afgesloten en in de fout gaan aanschrijven en het ultieme middel is de hypotheek terugtrekken, zegt Nieuwdorp.

,,Iedere keer als we nu zo'n zaak tegenkomen gaan we behalve de strafrechtelijke aanpak ook de andere mogelijkheden bespreken. Is het te krankzinnig wat we aantreffen, dan geven we dat door aan de bank.''

Ouders
Volgens Nieuwdorp wordt het illegale vuurwerk in Nederland steeds zwaarder en kan steeds extremere schade veroorzaken. Nieuwdorp spoort ouders daarom aan om kritisch rond te kijken in de slaapkamers van hun tiener- of jongvolwassen kinderen om te peilen of er geen illegaal vuurwerk ligt of wordt verborgen

bron: ad.nl

Vanaf wat en hoeveel vinden ze het gevaarlijk... Alsof de bank zomaar geld wil gaan laten mislopen?

Dan ben ik benieuwd wat de bank doet als je naast zo'n iemand woont.
Verder denk ik dat dat niet eens kan en mag, moet eerst wettelijk vast gelegd worden.
Idee is leuk maar helaas niet uitvoerbaar.

Vergis je niet, banken kunnen heel veel, en registraties van banken kunnen je leven ernstig beinvloeden.

Een registratie als fraudeur kan als gevolg hebben dat alle lopende leningen en dingen als roodstaan worden ingetrokken, en dat je geen lening of hypotheek meer kan afsluiten bij welke bank dan ook. En fraude kan hierbij alles zijn tussen liegen over opleiding/inkomen bij een aanvraag van een fin. product of een sollicitatie, tot het daadwerkelijk oplichten.

Daarnaast staat in de voorwaarden van vrijwel elke hypotheek dat je als bewoner / eigenaar in spe (je bent immers enkel eigenaar van een schuld, en niet van een woning) geen zaken mag doen die de waarde negatief kan beïnvloeden. Feitelijk ben je een huurder tot de hypotheek is afgelost. Een veroordeling voor een hennepplantage of illegaal vuurwerk kan dus inderdaad forse gevolgen hebben, net als bij een huurwoning.

Dat zegt Ad Nieuwdorp, vuurwerkdeskundige bij de Nationale Politie.

Ad Nieuwkoop, vuurwerkdeskundige bij de Nationale Politie
Volgens Nieuwdorp gaat de politie er dit jaar nog mee beginnen. Banken kunnen mensen die een hypotheek bij hen hebben afgesloten en in de fout gaan aanschrijven en het ultieme middel is de hypotheek terugtrekken, zegt Nieuwdorp.

Wat een slechte journalistiek zeg. Nieuwkoop of Nieuwdorp?? Klungels bij het AD......

Ze twijfelde, deed ik vroeger ook op school als ik twijfelde tussen twee, dan scheef ik ze beiden op om toch nog een halve punt te krijgen :-)

Dan ben ik benieuwd wat de bank doet als je naast zo'n iemand woont.

Simpel: niets, behalve als het mis gaat. Dan wordt de buurman die het illegale vuurwerk thuis had opgeslagen aansprakelijk gesteld voor alle schade...

Schending van de privacy iemand???

Financiële instellingen hebben een zwijgplicht i.v.m. privacy-wetgeving behalve als er sprake is van een misdrijf en/of op gerechtelijk bevel. Dan moeten ze info afstaan aan bijv. politie. Andersom geldt dat dan ook. Oftewel de politie informeert de bank over een misdrijf en het is aan de bank om te besluiten of ze daar iets mee gaan doen. Wat ze in ieder geval niet mogen doen is het naar buiten brengen.

ik juich deze dingen echt heel erg toe.

Om nog tientallen jaren van onze vuurwerktraditie te kunnen genieten moet er inderdaad wat gedaan worden
tegen het illegale vuurwerk.
Doel heiligt de middelen ik ben absoluut niet tegen vuurwerk maar door die cobra's en shells (als er verkeerd mee word omgegaan) verkloot de vuurwerktraditie.

Begrijp me trouwens niet verkeerd mensen die er goed mee omgaan prima maar helaas is het altijd zo dat de goede onder de slechte moeten lijden.

Ik steun dit trouwens alleen maar om te kunnen zorgen dat er over 50 jaar nog steeds een vurwerktraditie is in nederland!

Ze (de anti club)zijn door iemand wakker gemaakt deze mogelijkheid is al langer bekend hef is een mooie chantage stok achter de hypotheek deur.

Nu dit verhaal nog laten opblazen door bv bonte met jaren 90tig verhalen over belgie en half Nederland met flash knallers uit belgie zit ook in het zelfde knal schuitje.

Om nog tientallen jaren van onze vuurwerktraditie te kunnen genieten moet er inderdaad wat gedaan worden
Doel heiligt de middelen ik ben absoluut niet tegen vuurwerk maar door die cobra's en shells (als er verkeerd mee word omgegaan) verkloot de vuurwerktraditie.

Begrijp me trouwens niet verkeerd mensen die er goed mee omgaan prima maar helaas is het altijd zo dat de goede onder de slechte moeten lijden.

Ik steun dit trouwens alleen maar om te kunnen zorgen dat er over 50 jaar nog steeds een vurwerktraditie is in nederland!

Je hebt er echt geen kaas van gegeten.

Als jij straks over de 25 kilo gram heen gaat met je grote bestelling en je word je huis uitgekickt piep je wel anders.

Je hebt er echt geen kaas van gegeten.

ik denk dat je iets verkeerd heb gelezen.
Ik heb het duidelijk over illegaal vuurwerk niet over legaal.
In de tekst staat ook duidelijk illegaal ik lees nergens dat het over legaal gaat.

Je mag absoluut zeggen dat ik er dan 'geen kaas van heb gegeten'
maar ik lees de tekst dan toch echt anders dan jou.

ik sta achter me mening ik vind echt dat er dingen gedaan moeten worden aan illegaal vuurwerk.
Als dit de weg is dan maar ik snap dat mensen klagen als er een cobra voor hun raam word afgestoken.

Ja en zo meteen gaan ze doorgeven dat je te hard reed, en geen riem droeg. Dan moet jij meer gaan betalen voor je verzekering of geen verzekering. Goed idee joh! ;)

Nee, dit is totaal belachelijk. Men moet gestraft worden via het strafrecht. Je bent stout en krijgt straf en daarmee is de kous dan af. De banken hebben hier niets mee te maken het wordt alleen een zaak van hen als het afgaat en dan nog moet je daarbij afvragen of het komt DOOR het vuurwerk.

Maar ze beginnen met dit en over 10 jaar wordt je bij een simpele verzekering 20 euro omhoog gegooid omdat een agent je geen voorrang zag verlenen. Ben je dus een groter risico op ongelukken dus verzekering omhoog. Daarbij is het tegen shells en Cobra's misschien wel een leuk idee maar een nitraatje is hier al een bom. Het wordt eens tijd dat ze normaal gaan doen in dit land

moet de regering normaal doen? Of ligt het ook aan de burgers zelf?
Het is altijd een en,en situatie

Ik vind dat de mensen die vuurwerk afsteken zelf ook na kunnen denken.
Je steekt geen vuurwerk af naast een ziekenhuis,dan ga je een straat verderop staan.

Je heb altijd azijnzeikers ben zowiezo van het principe leven en laten leven.

Gaat mij ook niet om deze regels gaat erom dat ze eindelijk het goede doen.
Niet de hele bevolking de dupe laten zijn voor het geen wat een hele kleine groep doet.

mvg

o trouwens ik gun het niemand hun huis kwijt te raken dat wou ik wel even duidelijk maken.

Ik denk ook niet dat dit gaat gebeuren is meer bangmakerij.

Dit gaat niet gebeuren,dit is weer een manier om mensen bang te maken.Dit gaat door geen een rechter goed bevonden worden. Het eind is dan zoek. Er ontploffen meer huizen door gas dan door vuurwerk dus wat is er dan gevaarlijker.Ik heb nog maar twee keer gehoord dat een huis door vuurwerk is beschadigt door opslag. gas explosies zijn soms order van de dag.

je merkt de laatste jaren steeds meer dat ze de media gaan gebruiken om druk uit te oefenen om het bezit van "illigaal" vuurwerk te ontmoedigen of om zoveel angst in te boezemen dat buurtbewoners anoniem gaan bellen om er iemand erbij te lappen.

dat de meeste verhalen in de media niet kloppen maakt helemaal niks uit,
het kwaad is allang geschied.

elke liefhebber moet tegenwoordig helaas vrezen als ze wat doosjes vuurwerk naar binnen dragen aangezien ze ook al jacht maken op liefhebbers die meer dan 25kg in huis halen.

Dit gaat niet gebeuren,dit is weer een manier om mensen bang te maken.Dit gaat door geen een rechter goed bevonden worden. Het eind is dan zoek. Er ontploffen meer huizen door gas dan door vuurwerk dus wat is er dan gevaarlijker.Ik heb nog maar twee keer gehoord dat een huis door vuurwerk is beschadigt door opslag. gas explosies zijn soms order van de dag.

Is dat echt werkelijk waar? Meer dan 25 kilo maken ze daar ook jacht op.
Dat vind ik echt een schande daar zit je zo op.

Ben wel benieuwd welke twee keren dat waren nismo, kan je me daarmee verder helpen?

Ben het verder volledig met je eens, in theorie zou je op deze manier namelijk iedereen die ooit iets verkeerd heeft onderhouden aansprakelijk kunnen stellen voor 'gevaarlijke' situaties. En natuurlijk heeft bewuste nalatigheid hiermee te maken, maar daar kan je ook over discussiëren. Wietteelt heeft bijna altijd een één op één relatie met bewuste nalatigheid, maar dat komt door gekloot met elektra. De lampen op zich zijn veilig.

Mensen op straat zetten vind ik eigenlijk altijd een verkeerd dwangmiddel. In dit geval is het ook nog eens een heel gevaarlijk verhaal, want wat is nu precies 'te krankzinnig', of 'levensgevaarlijk'. Denk bijvoorbeeld aan de 25kg legaal vuurwerk regel, want als alles daarboven al 'te krankzinnig' is, dan zijn wij allemaal overgeleverd aan de grillen van de wijkagent :wink:

-edit: ik zie dat het 25kg verhaal al een paar keer is aangehaald haha.

Back
Bovenaan