Ja waar meer handen kapot mee zijn gegaan dan onderhand nu 10 jaar Cobra 6. He, de Böller A bijvoorbeeld.
Wordt het weer zo'n discussie jongens?
Nee zon discussie wordt het niet. Waar ik meer op doelde, is het feit dat een vader de hulp inschakeld van een andere partij, ik vind dat meer een teken van zwakte en denk dan ook dat een vader dit zelf op moet lossen met zijn kind op een andere manier.
Nog even over vroeger, je zit er helemaal naast.
Schijnheilig doen is onzin....in mijn tijd was er geen/amper zwaar vuurwerk en al zeker niet het spul waar de jeugd nu mee loopt.
De strijkertjes die wij hadden werden op de basischool verkocht voor 0,25ct per stuk en gehaald door de oudere broers van die ventjes. Je kocht dan een zakje vol voor 5 gulden en dat was het.
Het enige wat je toen zag, maar dan ook nog zelden, was dat ze deze openbraken en in en glazen flesje stopten. Dit vonden wij destijds al kneuzen, kun je nagaan.
Pas later is er zwaarder vuurwerk gekomen in bv Baarle, om eerlijk te zijn konden wij dit niet kopen van onze 5 gulden zakgeld per week. De enige baan die ik toen had was in de zomervakantie 4 weken werken bij een boer, en van dat geld moest ik het doen.
Internet , whatsapp, of mobieltjes waren er niet.
Als ik mn maatjes nodig had, dan zochten we elkaar op, we speelden op straat en waren gebonden aan de plaatselijke lektuurwinkel voor ons vuurwerk.
Al in November ging je daar smeken om een "folder" ,
vaak gewoon een blank papier met een rijtje spullen. Naar dit briefje lag te dan elke avond uren te staren, en elke dag probeerde je zoveel mogelijk bij elkaar te rekenen tot slapeloze nachten toe.
Geld van mijn ouders voor vuurwerk heb ik nooit gehad. In de tijd dat ik thuiswoonde heb ik het altijd moeten doen met vaak een meterpakketje, wat strijkers van school, en wat ratelbandjes van de Chinees. De Chinees schoot wel altijd wat zwaardere blokken en shells, waar ik dan ook bijna elke jaarwisseling ging kijken, omdat mijn ouders niks om vuurwerk gaven.
Met de komst van internet ben ik al vrij snel moderator geworden op een zeer groot vuurwerkForum, en later overgestapt naar Vuurwerkbelgie.
Noem mij maar schijnheilig, vele van jullie hebben een totaal verkeerd beeld van de mentaliteit die wij vroeger hadden wat betreft het gebruik van vuurwerk.
Ik heb altijd genoten van elke jaarwisseling, en vind het soms erg jammer dat er anders over ons gedacht wordt. Als ik me veel tijdens de jaarwisseling met zwaar spul had bezig gehouden, dan had je dat gewoon eerlijk gehoord van me.