HVLV - Steun ons, stichting HVLV knalt door!

De hele mensheid is gebaat bij nieuwe verkiezingen. Anders zal er niks veranderen.

Ook daarmee gaat helaas niets veranderen. Afgelopen jaar was weer een mooi voorbeeld. Na een jaar corona maatregels met zelfs een avondklok, we kregen allemaal te zien dat de zorg bij lange na niet op orde was, vele ontevreden sectoren welke regelmatig op het maaiveld stonden, vele afgetreden ministers en staatssecretarissen en vervolgens viel het kabinet over de toeslagenaffaire.
Vervolgens kregen we in maart verkiezingen... en kregen de partijen van het gevallen kabinet samen meer zetels dan dat ze hadden. De meerderheid vind het blijkbaar dus wel best zo en is het gevallen kabinet "beloond" met nog meer zetels.

Goedenavond medepyrohobbyisten,

Ik kijk en geniet ook dit jaar van alle info/gesprekken over onze mooie traditie. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik überhaupt reageer binnen dit forum. Dit omdat ik eigenlijk gewoon wil genieten van het vuurwrk (zolang als het kan) en niet meer dan dat:). Toch begint het te kriebelen omdat ik net als velen van jullie het gevoel krijg dat het einde van onze volkstraditie nadert en er iets gedaan moet worden... Daarom hoop ik met dit bericht een bijdrage te kunnen leveren:).

Ik werd eigenlijk getriggerd door het bericht van Pointer, want ik begrijp zijn standpunt. Eerder vuurwerk afsteken dat oorspronkelijk de bedoeling is vormt alleen maar voer voor een vuurwerkverbod in meerdere gemeentes, of zelfs op nationaal niveau. Ik steek mijn vuurwerk ook pas af rond 00:00u maar dat eigenlijk om vooral gezeik met de omgeving te voorkomen waardoor ik om het moment supreme optimaal kan genieten:). Echter ben ik het niet volledig eens met zijn/haar standpunt. Ik heb namelijk het gevoel dat je met dit standpunt het bijltje erbij neergooid. Je kan namelijk niet verwachten dat het huidige vuurwerkverbod niet voor roering zorgt. Hier hebben we gewoon met te dealen, toch?

Waar de focus denk ik vooral op moet liggen is hoe we onze vuurwerktraditie kunnen behouden. Ik heb lang niet alles gevolgd op dit forum dus ik hoop niet dat ik in herhaling van iemand val en ik ga er ook niet vanuit dat ik alles weet. Het lijkt mij echter noodzakelijk om het vuurwerk als een soort onderneming te zien. Wil je een goede start maken met een onderneming zal je een duidelijk ondernemingsplan moeten maken maar dan net anders. Dit houdt oa in dat je naast alle positieve aspecten ook alle negatieve aspecten moet benoemen. Ik merk namelijk namelijk, en die neiging heb ik zelf ook, dat men op dit forum vooral met gestrekt been tegen het verbod ingaat. Gelet op de weerstand is dit gewoon niet de manier om deze discussie aan te gaan. Je zal een beetje water bij de wijn moeten doen.... Alleen dan kan je samen om de tafel zitten en tot een redelijke gesprek kunnen komen met bijvoorbeeld gemeentes (ik haal gemeentes nu aan omdat zij voor mijn gevoel de drijfveer vormen achter het landelijke vuurwerkverbod). Het overtuigen van de regulering van vuurwerk in een soort van ondernemingsplan waarbij dus ook de risico's worden belicht, waar ook maatregelen voor bedacht worden zoals vuurwerkvrijezones bij bejaardentehuizen en kinderboerderijen, geeft naar mijn mening mogelijk ruimte voor behoud van onze traditie. En ja, je zal altijd raddraaiers hebben die zich hier niet aan houden, dat is zeker een risico maar die houd je ook wel na een vuurwerkverbod en misschien dat dit dan nog erger wordt.. Het lijkt mij vooral mooi als er duidelijk beleid komt, conform soort van ondernemingsplan, waar zowel de positieve als de negatieve aspecten van vuurwerk worden toegelicht en onderbouwd worden(met correcte cijfers). Dit misschien zelfs op gemeentelijk niveau zodat duidelijk is waar de gemeente met het vuurwerkverhaal staat. Dan heb je volgens mij ook een eerlijk verhaal richting de pers etc.. en gaat het dus niet alleen om gif spuwen op de argumenten van de "tegenstander". Het gaat om een goed weerwoord waarbij empathie wordt getoond zodat vuurwerk ook de empathie krijgt die het verdient. Hopelijk worden hierdoor ook de mensen bereikt die het gehele verhaal van vuurwerk afsteken niet begrijpen en dus maar voor een verbod zijn.

Ik wilde zoveel zeggen maar inmiddels weet ik niet meer wat voor of achter is en dus kap maar met dit verhaal.. Hopelijk draag ik met dit bericht bij aan de positieve flow want ook ik heb daar behoefte aan:).

Salute!

België is op dit moment een gekkenhuis.
Wachtrijen doorheen de hele straat, de winkels kunnen het niet aanslepen.
En dan nog al de illegale handel in F3 en F4 hier in ons landje...

Hier is net 2 uur geleden een bizar dik blok afgegaan.
Dat heb ik hier nog NOOIT meegemaakt voor de reguliere afsteektijden.

Ik heb er opeens weer een beetje hoop in...

Deze Nederlandse overheid staat op 31/12 met de broek op de knietjes.

Alle ongevallen die nu gebeuren, zijn niet meer Nederlands consumentenvuurwerk.
Lul je er maar uit nu als politicus...

"Zullen we ff de zorg ontlasten door illegaal vuurwerk te stimuleren."
Stelletje mafkezen.

Beste allemaal, onderstaand weer een update vanuit HVLV die ik tegenkwam op social media. Laten we met ze allen even gasgeven en op een nette en goed onderbouwde manier onze beste kant!

CODE ROOD - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Ondanks dat deze jaarwisseling, met een vuurwerkverbod, er eentje was vol illegaal vuurwerk, toegenomen schade aan eigendommen en een blijvend hoog aantal gewonden door vuurwerk, is er een internetconsultatie online verschenen op overheid.nl met een wetsvoorstel omtrent een permanent vuurwerkverbod.
Dit betekent kort gezegd dat er een nieuwe wet klaar ligt waarover de overheid de mening van burgers, bedrijven en maatschappelijk organisaties wil weten

Hoe deze mogelijke wetswijziging plots zo concreet is geworden, waardoor deze getoetst dient te worden op overheid.nl, is ons een raadsel. Dit helemaal na de afgelopen twee onrustig verlopen jaarwisselingen met een vuurwerkverbod.

Desalniettemin betekend dit code rood en dat wij vuurwerkliefhebbers, toeschouwers, winkeliers, importeurs, en iedereen die van mening is dat Nederlands consumenten siervuurwerk niet moet verdwijnen hier nu op moet reageren! Houd je bericht netjes, draag zoveel mogelijk onderbouwde argumenten aan en omschrijf de impact die dit verbod op jouw en je omgeving heeft.

https://www.internetconsultatie.nl/vuurwerkverbod/b1

We moeten laten merken dat dit siervuurwerkverbod geen oplossing is! Dit heeft heel Nederland deze jaarwisseling tenslotte zelf mee mogen maken! Straf niet de gezinnen, families, buren en vrienden die graag verantwoord van siervuurwerk genieten maar denk in oplossingen en pak de relschoppers aan! Geen siervuurwerkverbod! #Laatonsvieren

PS. Let op dat je je reactie na het indienen bevestigd via de bevestigingsmail!

Bizar dat we dit op 4 januari voor de kiezen krijgen !! De feiten zijn nog niet eens daar. Dat zegt dus al genoeg.
Ga het zeker invullen !!

Zeker dat ik dit in ga vullen. Wat een verschrikkelijkke manieren hebben die kleine partijtjes toch. Bah!!!
Blijft niets meer over van onze Traditie/Hobby.

Inderdaad diep triest. Onze grote, naar mijn mening onschuldige passie, ligt weer goed onder vuur. Hadden we anders verwacht? Wel anders gehoopt! Nu met dit gene van de overheid, lijkt dit een hele belangrijke te gaan worden!?

De initiatiefnemers zien het belang van adequate handhaving en hebben dat nog nadrukkelijker in de memorie van toelichting opgenomen. Hoewel de initiatiefnemers erkennen dat een totaalverbod op consumentenvuurwerk de problematiek rondom illegaal vuurwerk niet oplost, vinden zij dat geen argument om een de ernstige gevolgen van consumentenvuurwerk te accepteren. Bovendien is er met een totaalverbod voor handhavers veel duidelijker onderscheid te maken tussen wat het wetsvoorstel aanmerkt als legaal vuurwerk (F1) en illegaal vuurwerk (F2 t/m F4). Het tijdelijk verbod op consumentenvuurwerk dat werd opgelegd tijdens de jaarwisseling van 2020-2021 liet tevens zien dat er géén verschuiving was naar illegaal vuurwerk. De initiatiefnemers benadrukken dat de inzet op de aanpak van illegaal vuurwerk met dit wetsvoorstel onverminderd hard nodig blijft.

Hoe kan het dat per wet benoemd wordt dat er geen verschuivingen naar illegaal vuurwerk is ontstaan.
Even vanuitgaande dat Klaver en Ouwehand niet dom zijn, hoe kunnen ze dat zo opschrijven. Hoe kan het dat de raad van state daar geen inhoudelijke opmerking over maakt.

Want, ik ben ook niet dom, volgens mij is die stelling gewoon niet waar.

En even met normale sentiment..: alle mede burgers die ik her en der uit den landen sprak, vonden het opvallend mooi maar zwaarder vuurwerk dan normaal. Goh.

Kan iemand, met verstand van zaken overigens, een volledige wetsprocedure opschrijven (beknopt) die aan de start post toegevoegd kan worden zodat het helder is hoe e.e.a. verlopen gaat?

Gizmo? Zou je dit lukken? Of andere helden uit de politiek?

Hoe deze mogelijke wetswijziging plots zo concreet is geworden, waardoor deze getoetst dient te worden op overheid.nl, is ons een raadsel. Dit helemaal na de afgelopen twee onrustig verlopen jaarwisselingen met een vuurwerkverbod.

Zoals ik het begrijp ligt / lag de wet dus al per beoordeling bij de RVS (zal Q4 2021 wel ingediend zijn ws.) en heeft de RVS geoordeeld dat de uitvraging via overheid.nl ontbrak maar dus wel als essentieel toetsingskader wordt gezien. Van daar dat dit alsnog gedaan is.

Kan iemand, met verstand van zaken overigens, een volledige wetsprocedure opschrijven (beknopt) die aan de start post toegevoegd kan worden zodat het helder is hoe e.e.a. verlopen gaat?

Gizmo is hier de man bij uitstek voor! :yes:

Het volgende heb ik ingediend bij de internetconsultatie. Ik zie veel reacties van 1 zin, maar ik denk dat die niet veel zoden aan de dijk gaan zetten. Misschien ter inspiratie of ter overname voor anderen ... :wink:

Punt 1: ik snap niet dat op 4 januari al gevraagd wordt naar de mening over dit wetsvoorstel. De feiten van afgelopen jaarwisseling zijn nog niet eens bekend. Hierdoor lijkt het erop, dat dit wetsvoorstel het moet hebben van onderbuikgevoel, in plaats van feitelijke informatie. Gedurende het hele (maatschappelijke) debat heb ik al sterk de indruk dat de voorstanders van het algemene vuurwerkverbod weinig ophebben met feiten. Dit lijkt me al een duidelijk punt hoe sterk deze zaak is.
Punt 2: Als je iets gaat verbieden dan moet je ook handhaven en we hebben afgelopen oud en nieuw gezien hoe dit gegaan is. Zeker als in de landen om ons heen geen verbod op de verkoop is, zullen steeds meer mensen toch hun "potje" rondom de jaarwisseling gaan afsteken, om nog maar te zwijgen over de illegale handel.
Punt 3: Ik erger me als liefhebber van vuurwerk kapot aan het feit dat nu al 2 jaar de illegale handel hoogtij viert terwijl de legale handel en de daarbij behorende bedrijven enorme schade lijden. Er wordt gesproken over een compensatie, maar die blijkt maar een fractie te zijn van de echte geleden schade. Terwijl er al heel lang geroepen wordt dat de illegale handel aangepakt moet worden, zien we juist het tegenovergestelde gebeuren. Ga hier nu eens echt werk van maken en ga Europees regelen dat het super gevaarlijke knalvuurwerk steeds moeilijker verkrijgbaar gaat zijn, en dat de straffen op het bezit/handel hierin af gaan schrikken. Hiermee wordt een groot gedeelte van de overlast teniet gedaan denk ik !
Punt 4: Steeds zie ik weer het punt dat er vuurwerk naar hulpverleners gegooid wordt, als argument voor een vuurwerkverbod. Dit is pertinent onjuist !! Er is iets flink mis in onze maatschappij en dat uit zich in dit soort excessen. Dit heeft niks met vuurwerk te maken, maar met een groep mensen die zich boven en onder de wet waant, vaak gevoed door overmatig alcohol en/of drugsgebruik. Waarom hoor ik nooit mensen oproepen voor een alcohol en/of drugs verbod ? Een grote groep Nederlanders wordt met een verbod gestraft voor het wangedrag van een hele kleine minderheid. Dit kan je als overheid toch niet laten gebeuren ? Dan lijdt je wat mij betreft FLINK gezichtsverlies.
Punt 5: Het verbod dat de 1e keer ingevoerd is vanwege de coronapandemie zou eenmalig zijn. Dat de 2e keer weer voor een verbod gekozen is, onder het mom van: het is voor de zorg, is al schandalig. Vanuit de zorg is duidelijk geworden, op een paar roepende voorstanders na, dat dit totaal geen zoden aan de dijk zet. Hiermee heeft de overheid zich als uiterst onbetrouwbaar geprofileerd, wat ook te zien was aan het vuurwerkgebruik tijdens de afgelopen jaarwisseling. Als nu een totaal vuurwerkverbod "er doorheen gedrukt gaat worden" omdat het momentum daar zou zijn, kan ik het niet anders zien dat het afgelopen verbod gewoon een stap was in een plan om van het vuurwerk af te komen. Dag verdere geloofwaardigheid van onze overheid ....
Punt 6: dit is misschien wel het belangrijkste punt, heel veel mensen genieten op wat voor manier dan ook van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Hetzij actief door het te kopen en af te steken, hetzij passief door in verbondenheid met familie, vrienden en buren te kijken naar het vuurwerk. Het kan niet zo zijn, dat zo een mooie traditie om de verkeerde redenen en feiten gestopt gaat worden. Ik hoop van ganser harte dat de politiek zich nu eens verdiept in de kwestie, persoonlijke motivaties buiten beschouwing laat (zoals het hoort) en dan tot de conclusie komt dat er echt wel verbeteringen nodig zijn rondom de manier waarop de jaarwisseling in Nederland gevierd wordt, maar dat een verbod op consumenten vuurwerk daar zeker niet bij kan/moet/mag horen !!!!

Zoals ik het begrijp ligt / lag de wet dus al per beoordeling bij de RVS (zal Q4 2021 wel ingediend zijn ws.) en heeft de RVS geoordeeld dat de uitvraging via overheid.nl ontbrak maar dus wel als essentieel toetsingskader wordt gezien. Van daar dat dit alsnog gedaan is.

De initiatiefwet ligt er al sinds de zomer van 2020... :bonk:

Is alleen vanwege Corona en het tweemalige tijdelijke verbod in de kast blijven liggen. Nu vinden ze de tijd kennelijk rijp. Persoonlijk denk ik dat ze zich hiermee in de voet schieten.

Gizmo is hier de man bij uitstek voor! :yes:

Ik zou dat heel graag doen, maar iemand anders is mij in een ander topic al voor geweest. Dus alle credits naar Guusje:

Alle stress hier is nogal overdreven.
Dit is niet meer dan een initiatiefwet van pvdd/GL
De onderbouwing in de brief is erbarmelijk

Voor wie niet weet hoe dat werkt zo’n initiatiefwet:

Een initiatiefwetsvoorstel schrijven

Het maken van een initiatiefwetsvoorstel kost Tweede Kamerleden veel tijd. Voor het formuleren van de tekst kan een Kamerlid hulp krijgen van ambtenaren van het ministerie waar het onderwerp onder valt. Ook verlenen medewerkers van Bureau Wetgeving van de Tweede Kamer ondersteuning. Er zijn verschillende redenen om een initiatiefvoorstel in te dienen, bijvoorbeeld:

• als drukmiddel om de regering iets te laten doen;
• om een alternatief te bieden voor een wetsvoorstel van de regering;
• om aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp.

Behandeling

De Tweede Kamer moet advies over initiatiefvoorstellen vragen aan de Raad van State. Deze kijkt hierbij vooral naar de kwaliteit en uitvoerbaarheid van voorstellen en of die in overeenstemming zijn met de Grondwet, andere wetten en verdragen. Leden van de regering zijn standaard aanwezig bij de behandeling van een initiatiefvoorstel in de Tweede Kamer. Zij treden dan op als adviseur van de Kamer. Als de Eerste Kamer het initiatiefwetsvoorstel ook heeft aangenomen, moeten de Koning en de verantwoordelijke minister(s) het nog ondertekenen. De laatste stap is de afkondiging van de wet door plaatsing in het Staatsblad.

In de praktijk

Het aantal initiatiefwetsvoorstellen dat Tweede Kamerleden indienen, wisselt sterk per periode. Zo dienden zij tussen 1945 en 1967 maar acht initiatiefvoorstellen in. De afgelopen tien jaren lag het gemiddelde op ruim twaalf initiatiefvoorstellen per jaar. Slechts een minderheid van de initiatiefvoorstellen wordt ooit wet. Eén van de bekendste voorbeelden van een geslaagd initiatiefwetsvoorstel is de kinderwet van het liberale Kamerlid Samuel van Houten uit 1874. Dankzij hem mochten kinderen die jonger waren dan twaalf jaar niet meer werken in fabrieken. Een ander voorbeeld is het initiatiefwetsvoorstel van het lid Henri Marchant over het vrouwenkiesrecht. Dat maakte het vanaf 1 januari 1920 voor vrouwen mogelijk om, net als mannen, hun stem uit te brengen bij verkiezingen.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/uitgelicht/het-initiatiefwetsvoorstel-een-voorstel-van-een-kamerlid

Is alleen vanwege Corona en het tweemalige tijdelijke verbod in de kast blijven liggen. Nu vinden ze de tijd kennelijk rijp. Persoonlijk denk ik dat ze zich hiermee in de voet schieten.

Noem me negatief, maar ik ben bang dat dit het momentum is dat ze pakken. Ook omdat ze nu het nieuwe kabinet aantreedt, nogal wat dingen uit te ruilen zullen hebben.

Thanks! Is het dan normaal dat dan een overheidsconsultatie maar 1 dag duurt (volgens mij staat er 1 dag maar voor, vandaag dus)?

Back
Bovenaan