HVLV Statusupdates

Maar gaat het nu verder voor jullie de komende tijd? Verwachten jullie nog iets van de voorwaarden die de VVD heeft gesteld ?
Ik denk persoonlijk dat deze zogenaamde voorwaarde een zelfde worst is naar de vvd kiezers toe als het verenigingen voorstel...beide zoethoudertje voor de büne en op de achtergrond gewoon doorgaan met afschaffing.
 
Ik denk persoonlijk dat deze zogenaamde voorwaarde een zelfde worst is naar de vvd kiezers toe als het verenigingen voorstel...beide zoethoudertje voor de büne en op de achtergrond gewoon doorgaan met afschaffing.

Dat verbod wordt nu gewoon binnen de 1e kamer afgerond, geloof totaal niet meer in een eventuele escape door de voorwaardes van de VVD, GL en PvdD nemen het voor touw en gaan het regelen binnen de 1e kamer nou dan weet je het wel.
 
En de Raad van State dan? Die kunnen wetsvoorstellen wel weer afserveren. Ben benieuwd of HVLV daar ook nog wat kan betekenen :d
 
Inmiddels hebben we een formele reactie ingediend op het bij de EU genotificeerde wetsvoorstel voor een algeheel vuurwerkverbod en op de voorgenomen wijziging van het RAC omtrent Whirl- en Fluitlading. Onze reactie op de notificatie van de 'Wet Veilige Jaarwisseling' is te vinden via onderstaande link, onder het tabblad Contributions:


Het is wellicht goed om kort stil te staan bij de achtergrond van deze notificatieprocedure. Zoals jullie inmiddels ongetwijfeld weten, wordt de regelgeving rondom vuurwerk op Europees niveau geharmoniseerd. Lidstaten kunnen daarom niet zomaar nationale regels invoeren die hiervan afwijken.

Wanneer een lidstaat nationale regelgeving rond vuurwerk wil wijzigen, moet dit via een officiële notificatie aan de Europese Commissie worden gemeld. Daarna geldt een standstill-periode van drie maanden waarin de wet nog niet mag worden ingevoerd. Deze termijn stelt andere lidstaten en belanghebbenden in staat om een reactie of bezwaar in te dienen.

De Europese Commissie beoordeelt vervolgens of de maatregel verenigbaar is met het EU-recht, met name de regels rond het vrije verkeer van goederen (artikelen 34 en 36 VWEU). Indien nodig kan de Commissie een detailed opinion uitbrengen, waarmee de standstill-periode met drie maanden wordt verlengd. De lidstaat moet dan aanvullende toelichting geven of de maatregel aanpassen.

Op die manier waarborgt de TRIS-procedure dat nationale regelgeving niet onnodig de interne markt belemmert en in lijn blijft met het Europese recht.
 
Inmiddels hebben we een formele reactie ingediend op het bij de EU genotificeerde wetsvoorstel voor een algeheel vuurwerkverbod en op de voorgenomen wijziging van het RAC omtrent Whirl- en Fluitlading. Onze reactie op de notificatie van de 'Wet Veilige Jaarwisseling' is te vinden via onderstaande link, onder het tabblad Contributions:



Het is wellicht goed om kort stil te staan bij de achtergrond van deze notificatieprocedure. Zoals jullie inmiddels ongetwijfeld weten, wordt de regelgeving rondom vuurwerk op Europees niveau geharmoniseerd. Lidstaten kunnen daarom niet zomaar nationale regels invoeren die hiervan afwijken.

Wanneer een lidstaat nationale regelgeving rond vuurwerk wil wijzigen, moet dit via een officiële notificatie aan de Europese Commissie worden gemeld. Daarna geldt een standstill-periode van drie maanden waarin de wet nog niet mag worden ingevoerd. Deze termijn stelt andere lidstaten en belanghebbenden in staat om een reactie of bezwaar in te dienen.

De Europese Commissie beoordeelt vervolgens of de maatregel verenigbaar is met het EU-recht, met name de regels rond het vrije verkeer van goederen (artikelen 34 en 36 VWEU). Indien nodig kan de Commissie een detailed opinion uitbrengen, waarmee de standstill-periode met drie maanden wordt verlengd. De lidstaat moet dan aanvullende toelichting geven of de maatregel aanpassen.

Op die manier waarborgt de TRIS-procedure dat nationale regelgeving niet onnodig de interne markt belemmert en in lijn blijft met het Europese recht.
Top, helemaal goed.. Vragen vanuit mijn kant;
- Wanneer is de officiële notificatie ingediend?
- Wanneer is de eerste standstill periode afgelopen?
- Hoe lang duurt het voordat er dan uitsluitsel komt over de aanpassing?
- Kunnen jullie updates blijven plaatsen voor ons?

Puur om even een gevoel te krijgen waar we nu staan.. Tnkx!
 
Top, helemaal goed.. Vragen vanuit mijn kant;
- Wanneer is de officiële notificatie ingediend?
- Wanneer is de eerste standstill periode afgelopen?
- Hoe lang duurt het voordat er dan uitsluitsel komt over de aanpassing?
- Kunnen jullie updates blijven plaatsen voor ons?

Puur om even een gevoel te krijgen waar we nu staan.. Tnkx!

- De notificatie in ingediend op 30 juni.
- De eerste stand-still eindigt op 1 oktober.
- Een detailed opinion van de commissie, of een lidstaat, dient uiterlijk op de laatste dag voor het verstrijken van de stand-still zijn ingediend en staat dan ook direct op de TRIS-website.

Natuurlijk blijven we jullie op de hoogte houden.

PS: Goed om te weten, bij het uitblijven van een detailed opinion is er groen licht.
 
- De notificatie in ingediend op 30 juni.
- De eerste stand-still eindigt op 1 oktober.
- Een detailed opinion van de commissie, of een lidstaat, dient uiterlijk op de laatste dag voor het verstrijken van de stand-still zijn ingediend en staat dan ook direct op de TRIS-website.

Natuurlijk blijven we jullie op de hoogte houden.

PS: Goed om te weten, bij het uitblijven van een detailed opinion is er groen licht.
Ok dus bij een verlenging van de standstill periode komen we uit op 1 jan 2026 en is verkoop van de nog gekooide en fluit/ swirlartikelen nog gewoon mogelijk en is iedereen geholpen.. zowel winkel als importeur...

Lijkt me een makkie voor de Europese commissie... 1x verlengen en daarna hoef je geen beslissing meer te nemen dan is het probleem opgelost.. door het aankomende algemene vuurwerkverbod in 2026 ( opslag en vervoer voor bezigers daar gelaten even)
 
Er lopen wat zaken door elkaar, zien we.
Het geschetste tijdpad van 1 oktober geldt voor het algemene verbod, dus de 'Wet Veilige Jaarwisseling'.

Voor de RAC wijziging voor het verbod op kooien, whirl- en fluitlading verstrijkt de stand-still op 19 september.

In beide gevallen geldt: indien er in de stand-still periode geen detailed opinion wordt ingediend door ofwel een lidstaat ofwel de Commissie, mag het betreffende land dat notificeert (Nederland, in dit geval) doorgaan met het invoeren van de regelgeving.
 
Er lopen wat zaken door elkaar, zien we.
Het geschetste tijdpad van 1 oktober geldt voor het algemene verbod, dus de 'Wet Veilige Jaarwisseling'.

Voor de RAC wijziging voor het verbod op kooien, whirl- en fluitlading verstrijkt de stand-still op 19 september.

In beide gevallen geldt: indien er in de stand-still periode geen detailed opinion wordt ingediend door ofwel een lidstaat ofwel de Commissie, mag het betreffende land dat notificeert (Nederland, in dit geval) doorgaan met het invoeren van de regelgeving.
Dus je dient zo laat mogelijk een detailed opinion in, in de hoop dat het wordt verlengd met 3 maanden?
 
Het maakt niet uit wanneer er iets wordt ingediend, de EU hanteert altijd 3 maanden stand-still. Is er dan een detailed opinion binnengekomen (die moet altijd van een land of de EU zelf zijn) krijgt de indiener nog eens 3 maanden om de boel aan te passen of in te trekken.
 
Back
Bovenaan