HVLV Statusupdates

Maar gaat het nu verder voor jullie de komende tijd? Verwachten jullie nog iets van de voorwaarden die de VVD heeft gesteld ?
Ik denk persoonlijk dat deze zogenaamde voorwaarde een zelfde worst is naar de vvd kiezers toe als het verenigingen voorstel...beide zoethoudertje voor de büne en op de achtergrond gewoon doorgaan met afschaffing.
 
Ik denk persoonlijk dat deze zogenaamde voorwaarde een zelfde worst is naar de vvd kiezers toe als het verenigingen voorstel...beide zoethoudertje voor de büne en op de achtergrond gewoon doorgaan met afschaffing.

Dat verbod wordt nu gewoon binnen de 1e kamer afgerond, geloof totaal niet meer in een eventuele escape door de voorwaardes van de VVD, GL en PvdD nemen het voor touw en gaan het regelen binnen de 1e kamer nou dan weet je het wel.
 
En de Raad van State dan? Die kunnen wetsvoorstellen wel weer afserveren. Ben benieuwd of HVLV daar ook nog wat kan betekenen :d
 
Inmiddels hebben we een formele reactie ingediend op het bij de EU genotificeerde wetsvoorstel voor een algeheel vuurwerkverbod en op de voorgenomen wijziging van het RAC omtrent Whirl- en Fluitlading. Onze reactie op de notificatie van de 'Wet Veilige Jaarwisseling' is te vinden via onderstaande link, onder het tabblad Contributions:


Het is wellicht goed om kort stil te staan bij de achtergrond van deze notificatieprocedure. Zoals jullie inmiddels ongetwijfeld weten, wordt de regelgeving rondom vuurwerk op Europees niveau geharmoniseerd. Lidstaten kunnen daarom niet zomaar nationale regels invoeren die hiervan afwijken.

Wanneer een lidstaat nationale regelgeving rond vuurwerk wil wijzigen, moet dit via een officiële notificatie aan de Europese Commissie worden gemeld. Daarna geldt een standstill-periode van drie maanden waarin de wet nog niet mag worden ingevoerd. Deze termijn stelt andere lidstaten en belanghebbenden in staat om een reactie of bezwaar in te dienen.

De Europese Commissie beoordeelt vervolgens of de maatregel verenigbaar is met het EU-recht, met name de regels rond het vrije verkeer van goederen (artikelen 34 en 36 VWEU). Indien nodig kan de Commissie een detailed opinion uitbrengen, waarmee de standstill-periode met drie maanden wordt verlengd. De lidstaat moet dan aanvullende toelichting geven of de maatregel aanpassen.

Op die manier waarborgt de TRIS-procedure dat nationale regelgeving niet onnodig de interne markt belemmert en in lijn blijft met het Europese recht.
 
Inmiddels hebben we een formele reactie ingediend op het bij de EU genotificeerde wetsvoorstel voor een algeheel vuurwerkverbod en op de voorgenomen wijziging van het RAC omtrent Whirl- en Fluitlading. Onze reactie op de notificatie van de 'Wet Veilige Jaarwisseling' is te vinden via onderstaande link, onder het tabblad Contributions:



Het is wellicht goed om kort stil te staan bij de achtergrond van deze notificatieprocedure. Zoals jullie inmiddels ongetwijfeld weten, wordt de regelgeving rondom vuurwerk op Europees niveau geharmoniseerd. Lidstaten kunnen daarom niet zomaar nationale regels invoeren die hiervan afwijken.

Wanneer een lidstaat nationale regelgeving rond vuurwerk wil wijzigen, moet dit via een officiële notificatie aan de Europese Commissie worden gemeld. Daarna geldt een standstill-periode van drie maanden waarin de wet nog niet mag worden ingevoerd. Deze termijn stelt andere lidstaten en belanghebbenden in staat om een reactie of bezwaar in te dienen.

De Europese Commissie beoordeelt vervolgens of de maatregel verenigbaar is met het EU-recht, met name de regels rond het vrije verkeer van goederen (artikelen 34 en 36 VWEU). Indien nodig kan de Commissie een detailed opinion uitbrengen, waarmee de standstill-periode met drie maanden wordt verlengd. De lidstaat moet dan aanvullende toelichting geven of de maatregel aanpassen.

Op die manier waarborgt de TRIS-procedure dat nationale regelgeving niet onnodig de interne markt belemmert en in lijn blijft met het Europese recht.
Top, helemaal goed.. Vragen vanuit mijn kant;
- Wanneer is de officiële notificatie ingediend?
- Wanneer is de eerste standstill periode afgelopen?
- Hoe lang duurt het voordat er dan uitsluitsel komt over de aanpassing?
- Kunnen jullie updates blijven plaatsen voor ons?

Puur om even een gevoel te krijgen waar we nu staan.. Tnkx!
 
Top, helemaal goed.. Vragen vanuit mijn kant;
- Wanneer is de officiële notificatie ingediend?
- Wanneer is de eerste standstill periode afgelopen?
- Hoe lang duurt het voordat er dan uitsluitsel komt over de aanpassing?
- Kunnen jullie updates blijven plaatsen voor ons?

Puur om even een gevoel te krijgen waar we nu staan.. Tnkx!

- De notificatie in ingediend op 30 juni.
- De eerste stand-still eindigt op 1 oktober.
- Een detailed opinion van de commissie, of een lidstaat, dient uiterlijk op de laatste dag voor het verstrijken van de stand-still zijn ingediend en staat dan ook direct op de TRIS-website.

Natuurlijk blijven we jullie op de hoogte houden.

PS: Goed om te weten, bij het uitblijven van een detailed opinion is er groen licht.
 
- De notificatie in ingediend op 30 juni.
- De eerste stand-still eindigt op 1 oktober.
- Een detailed opinion van de commissie, of een lidstaat, dient uiterlijk op de laatste dag voor het verstrijken van de stand-still zijn ingediend en staat dan ook direct op de TRIS-website.

Natuurlijk blijven we jullie op de hoogte houden.

PS: Goed om te weten, bij het uitblijven van een detailed opinion is er groen licht.
Ok dus bij een verlenging van de standstill periode komen we uit op 1 jan 2026 en is verkoop van de nog gekooide en fluit/ swirlartikelen nog gewoon mogelijk en is iedereen geholpen.. zowel winkel als importeur...

Lijkt me een makkie voor de Europese commissie... 1x verlengen en daarna hoef je geen beslissing meer te nemen dan is het probleem opgelost.. door het aankomende algemene vuurwerkverbod in 2026 ( opslag en vervoer voor bezigers daar gelaten even)
 
Er lopen wat zaken door elkaar, zien we.
Het geschetste tijdpad van 1 oktober geldt voor het algemene verbod, dus de 'Wet Veilige Jaarwisseling'.

Voor de RAC wijziging voor het verbod op kooien, whirl- en fluitlading verstrijkt de stand-still op 19 september.

In beide gevallen geldt: indien er in de stand-still periode geen detailed opinion wordt ingediend door ofwel een lidstaat ofwel de Commissie, mag het betreffende land dat notificeert (Nederland, in dit geval) doorgaan met het invoeren van de regelgeving.
 
Er lopen wat zaken door elkaar, zien we.
Het geschetste tijdpad van 1 oktober geldt voor het algemene verbod, dus de 'Wet Veilige Jaarwisseling'.

Voor de RAC wijziging voor het verbod op kooien, whirl- en fluitlading verstrijkt de stand-still op 19 september.

In beide gevallen geldt: indien er in de stand-still periode geen detailed opinion wordt ingediend door ofwel een lidstaat ofwel de Commissie, mag het betreffende land dat notificeert (Nederland, in dit geval) doorgaan met het invoeren van de regelgeving.
Dus je dient zo laat mogelijk een detailed opinion in, in de hoop dat het wordt verlengd met 3 maanden?
 
Het maakt niet uit wanneer er iets wordt ingediend, de EU hanteert altijd 3 maanden stand-still. Is er dan een detailed opinion binnengekomen (die moet altijd van een land of de EU zelf zijn) krijgt de indiener nog eens 3 maanden om de boel aan te passen of in te trekken.
 
𝗔𝗹𝘀 𝗱𝗲 𝗥𝗔𝗖 𝘄𝗶𝗷𝘇𝗶𝗴𝗶𝗻𝗴 𝗱𝗼𝗼𝗿𝗴𝗮𝗮𝘁, 𝘇𝗶𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗲𝗹𝗸𝗮𝗮𝗿 𝗶𝗻 𝗱𝗲 𝗿𝗲𝗰𝗵𝘁𝘀𝘇𝗮𝗮𝗹.

Er hangt ons allen een oneerlijk, inefficiënt, en ondoeltreffend siervuurwerkverbod boven het hoofd, maar voor het zover is, wil de overheid de regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (RAC) wijzigen. Deze wijziging was al langer bekend, en zou toezien op een verbod op vuurwerk in gaasverpakking. De regering heeft echter besloten om naast het vuurwerk in gaasverpakking ook al het vuurwerk met fluit effecten en spinning tail te verbieden. Dit gaat ons een brug te ver.

Het verbod op kooien ging ons al te ver. Alleen, in eerdere communicatie vanuit de overheid, werd geadviseerd om geen producten meer te importeren welke een gaasverpakking bevatten. Na aanleiding van dat advies, hebben de importeurs geen gaasverpakkingen meer geïmporteerd.

𝗕𝗲𝘁𝗿𝗲𝗳𝘁 𝗵𝗲𝘁 𝘃𝗲𝗿𝗯𝗼𝗱 𝗼𝗽 𝗯𝗼𝘃𝗲𝗻𝘀𝘁𝗮𝗮𝗻𝗱𝗲 𝗲𝗳𝗳𝗲𝗰𝘁𝗲𝗻:
Het verbod op fluit en spinning tail effecten komt als een konijn uit de hoge hoed.
Hierover is van tevoren niet gecommuniceerd, wat het een ondoenlijke situatie maakt voor alle vuurwerkondernemers. Maar bovendien worden vele burgers die nog vuurwerk restanten van vorig jaar bezitten met deze RAC wijziging gecriminaliseerd: Elke burger die een vorig jaar legaal aangekocht stuk siervuurwerk bezit met een fluit of spinning tail effect wordt met een pennenstreek tot wetsovertreder gemaakt.

Dit terwijl het betreffende product legaal is aangekocht, ze wettelijk geen middelen hebben om legaal van het vuurwerk af te komen, en naar een eventuele nadeelcompensatie kunnen fluiten.

We hebben gezamenlijk Damstē advocaten in de arm genomen, die hebben we de overheid op 13 augustus middels een brief in gebreke laten stellen om te voorkomen dat deze onverstandige wijziging wordt doorgevoerd. Mocht de overheid dit naast zich neerleggen en het RAC alsnog op deze manier willen wijzigen, dan gaan we deze wijziging middels een kortgeding proberen te voorkomen. Dit alles doen we samen met:

- Stichting VuurwerkCheck (namens de winkeliers)
- VEN (namens de professionals)
- BPN (namens de importeurs).
- Stichting HVLV (namens de consumenten)

𝗪𝗲 𝗵𝗼𝘂𝗱𝗲𝗻 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝗼𝗽 𝗱𝗲 𝗵𝗼𝗼𝗴𝘁𝗲 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝗱𝗲 𝗼𝗻𝘁𝘄𝗶𝗸𝗸𝗲𝗹𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻!
 
Back
Bovenaan