Hulp gevraagd - consumentenvuurwerk in Europese landen

Gygabyte

VWC lid
Hoop dat ik deze hier even zo mag deponeren van de mods en admins.

Een veel gehoord argument is dat Nederland één van de weinige landen is waarin consumentenvuurwerk mag worden afgestoken en of dit daarom nog steeds nodig is.

Ben nu als tegenargument bezig uit te zoeken in welke landen binnen Europa er nu consumentenvuurwerk toegestaan is en in welke niet.
Is verder niet voor een persoonlijk doel, maar voor het algemeen belang.

Kan daar eigenlijk wel wat hulp in gebruiken, dus wanneer er mensen zijn die wat landen voor hun rekening willen nemen graag.
Wellicht heb je Buitenlandse mensen in je kennissenkring of op het werk die je er verder mee kunnen helpen.

De lijst is momenteel;
Albania - yes
Armenia - yes
Austria - yes
Azerbaijan - yes
Belarus - yes
Belgium - yes
Bosnia and Herzegovina - yes
Bulgaria - yes
Croatia - yes : http://trgovina.pirotehnika.net/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=40
Cyprus - ???
Czech Republic - yes
Denmark - yes
Estonia - yes : http://www.fireworks.ee/index.php?lang=2
Finland - yes
France - yes
Georgia - yes
Germany - yes
Greece - yes
Hungary - yes
Iceland - yes
Ireland - no
Italy - yes
Latvia - yes
Lithuania - yes
Luxembourg - yes : http://www.itm.lu/securite-sante-ss...ditions-types/conditions_types_doc/cl41-4.pdf
Macedonia - ???
Malta - no
Moldova - yes
Montenegro - yes
Netherlands - yes
Norway - yes
Poland - yes
Portugal - no?
Romania - yes, but only restricted to class 1
Russia - yes
Serbia - yes
Slovakia - yes
Slovenia - yes
Spain - yes
Sweden - yes
Switzerland - yes
Turkey - yes
Ukraine - yes
United Kingdom - yes

Ik wil dan later net zo'n mooi overzichtskaartje maken als op http://www.pyrouniverse.com/statelaws.htm
Het gaat in eerste instantie niet om specifieke vuurwerkwetten e.d. maar puur of consumentenvuurwerk toegestaan is in een land, verder is ook de datum waarop het mag afgestoken worden ook niet van belang.
Gewoon een simpele ja of nee is dus op dit moment al meer dan voldoende.
Fred is al een tijd bezig om keurige overzichtstopics te maken wat betreft vuurwerk in het Buitenland (waar ik veel aan heb gehad m.b.t. dit overzicht), dus mocht je toevallig wel aan zeer uitgebreide info kunnen komen, sluit dit dan a.u.b. even kort met hem.

zoiets2_jpg.jpg

Met dank aan Rollende_Babba voor de kaart;
GROEN zijn alle landen in Europa waar consumentenvuurwerk afgestoken en verkocht wordt.
En ROOD waar het niet mag afgestoken en/of verkocht mag worden, of waar het nog niet van is uitgezocht.

grt Frans

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je inspanningen en je actie Frans
Dit wordt door ons zeer op prijs gesteld
En zoals je aangeeft: het dient een algemeen belang
Daarnaast kan ik alle informatie goed gebruiken voor de rubriek Oud en Nieuw in andere landen
Ik hoop dat iedereen Frans en mij wil helpen daar waar het kan.

Luxermburg mag je ook consumenten vuurwerk kopen dacht ik.
Rusland meen ik ook sites van te hebben gezien met consumenten vuurwerk.

Goed initiatief! Opvallend is het grote aantal landen waar gestookt mag worden. Maar uhhh: waarom staat er achter Turkije 'n.v.t.' (niet van toepassing, neem ik aan)?

Goed initiatief! Opvallend is het grote aantal landen waar gestookt mag worden. Maar uhhh: waarom staat er achter Turkije 'n.v.t.' (niet van toepassing, neem ik aan)?

Turkije onderhandelt sinds 4 oktober 2005 met de EU over toetreding. Het screeningsproces is gestart op 20 oktober 2005. Het is onbekend wanneer en zelfs onzeker of Turkije toe zal treden tot de Europese Unie. De Unie is naar eigen zeggen voor 2015 niet gereed Turkije op te nemen. Verschillende lidstaten, waaronder Frankrijk en Polen, hebben aangegeven de eventuele toetreding van Turkije onderwerp te maken van een referendum.

Ja, dat is allemaal best leuk en het klopt als een bus.

Maar Europese landen en EU landen zijn niet hetzelfde!

Dus als we vanuit Europa praten moeten we Turkije erbij nemen, vanuit de EU gezien niet.

greetz fred810

idd dan wel ja en we gaan hier uit op europa dus dan snap ik de nvt niet ?

Laatst bewerkt:
Turkije onderhandelt sinds 4 oktober 2005 met de EU over toetreding. Het screeningsproces is gestart op 20 oktober 2005. Het is onbekend wanneer en zelfs onzeker of Turkije toe zal treden tot de Europese Unie. De Unie is naar eigen zeggen voor 2015 niet gereed Turkije op te nemen. Verschillende lidstaten, waaronder Frankrijk en Polen, hebben aangegeven de eventuele toetreding van Turkije onderwerp te maken van een referendum.

Dank je Gerwin, voor je snelle reactie. Ben bij nader inzien bang dat je antwoord niet afdoende is. Frans onderzoekt het vuurwerkgebruik in heel Europa (zie zijn openingspost) en in de lijst met landen die hij hanteert staan wel meer niet EU-landen.

Via google gezocht naar Portugal. Ben vijf, zes reacties tegengekomen van mensen die in Portugal wonen dan wel op vakantie zijn geweest. Alle reacties melden dat geen enkele particulier daar stookt en dat het vuurwerk centraal wordt afgestoken.

Op portugal.startpagina.nl/prikbord zegt iemand dat het aldaar zwaar verboden is om zelf af te steken: http://portugal.prikpagina.nl/searc...uurwerk&match=1&date=0&fldsubject=1&fldbody=1

Merkwaardig, is toch een buurland van Spanje ....

Bulgarije-voor zover ik weet wel! 2 jaar geleden tijdens de zomervakantie een zon, zee en zuip 12 daagse gehad in zonnestrand(sunny beach). IN meerdere winkeltjes vuurwerk zien liggen waaronder de 3 inch cylinder pijlen van Jorge (XXL), m10.000 crackers en verschillende soorten strijkers van nico events!

Afsteken mocht volgens de souvenier verkoper gewoon( hij vond het ook geen probleem om 6 inch shells te regelen voor moi, echter duurde het een aantal dagen en de dag erop ging ik alweer nach hause!).

Regelgeving weet ik verder niet maar als het open en bloot (zelfs met 35 graden in de zon) op tafels ligt in en buiten de souveniers winkeltjes dan denk ik dat het gewoon mag:P

Classificaties Portugal, gevonden op : http://www.dolceta.eu/portugal/Mod3/spip.php?article270

Artigos de pirotecnia
Classificação de fogos de artifício

Os fogos de artifício devem ser classificados pelo fabricante de acordo com o tipo de utilização, a finalidade e o nível de risco, incluindo o nível sonoro, respectivos.

A classificação é feita do seguinte modo:

Categoria 1: fogos-de-artifício que apresentam um risco muito baixo e um nível sonoro insignificante e que se destinam a ser utilizados em áreas confinadas, incluindo os fogos-de-artifício que se destinam a ser utilizados no interior de edifícios residenciais;

Categoria 2: fogos-de-artifício que apresentam um risco baixo e um nível sonoro baixo e que se destinam a ser utilizados em áreas exteriores confinadas;

Categoria 3: fogos-de-artifício que apresentam um risco médio, que se destinam a ser utilizados em grandes áreas exteriores abertas e cujo nível sonoro não é prejudicial para a saúde humana;

Categoria 4: fogos-de-artifício que apresentam um risco elevado, que se destinam a ser utilizados exclusivamente por pessoas com conhecimentos especializados (comummente conhecidos por "fogos-de-artifício para utilização profissional") e cujo nível sonoro não é prejudicial para a saúde humana.

Vertaling via google-translate:

Pyrotechnische artikelen
Classificatie van vuurwerk

Vuurwerk wordt ingedeeld door de fabrikant in overeenstemming met de aard van het gebruik, het doel en de omvang van het risico, met inbegrip van het geluidsniveau, respectievelijk.

De indeling is als volgt:

Categorie 1: vuurwerk met een zeer laag risico en een kleine geluidsniveau en zijn ontworpen om gebruikt te worden in een besloten ruimte, met inbegrip van vuurwerk is ontworpen om gebruikt te worden in residentiële gebouwen;

Categorie 2: vuurwerk die een laag risico en een laag geluidsniveau en zijn ontworpen om gebruikt te worden in een besloten ruimte buiten;

Categorie 3: vuurwerk die een middelgroot risico, dat is bestemd om gebruikt te worden in een grote open ruimte buiten en het geluidsniveau niet schadelijk is voor de menselijke gezondheid;

Categorie 4: vuurwerk met een hoog risico, die uitsluitend worden gebruikt door mensen met expertise (algemeen bekend als vuurwerk voor professioneel gebruik) en het geluidsniveau niet schadelijk is voor de menselijke gezondheid.

Zo lijkt onze wereld wel heel groen eh:p.
Misschien een idee om het land groen te kleuren haha. Maakt het geheel wat overzichtelijker en intimiderender:cool:.

Zo lijkt onze wereld wel heel groen eh:p.
Misschien een idee om het land groen te kleuren haha. Maakt het geheel wat overzichtelijker en intimiderender:cool:.

Ja precies, ik ben nu bezig om het in vectoren te maken zo kan ik de landen groen vullen.... een moment graag ... zo snel ben ik ook weer niet :)

Back
Bovenaan