Hilversum eerste met vuurwerkverbod

Ik snap niet waar die broertjes(en andere verbodsaanbidders) zich druk om maakt, terwijl er in de wereld veel ergere dingen aan de hand zijn. Kijk bijv. naar Rusland tegen Oekraïne waar gedreigd wordt met een Derde Wereldoorlog.
Nou ik kan je verzekeren als er een Derde Wereldoorlog uitbreekt, dat je dan goed de poppen aan het dansen hebt!
Want de kans is dan groot dat de wereld dan helemaal afglijdt in de afgrond, met ik weet niet wat voor vreselijke gevolgen van dien.
En dan maakt zo'n burgemeester in Hilversum zich druk om vuurwerk dat de laatste 3 dagen van het jaar legaal te koop is in nederland?
Zo'n mooie traditie, die al ik weet niet hoe lang al bestaat.
TRIEST!

In Nederland hebben ze blijkbaar andere prioriteiten.:p

In Nederland hebben ze blijkbaar andere prioriteiten.:p

Het bedrijven van vriendjespolitiek ja. Zal wel bij een tijd horen waarin een Bottoms up communicatiestijl gehanteerd wordt.

Wel met jou eens maar het is niks nieuws onder de zon.ook landelijk is dat zo in de politiek ze zitten maar wat graag op het pluche, moeten ze daarvoor draaien als blad aan een boom doen ze dat maar wat graag.

Dat ze van al dat draaien niet rondlopen met pijn in hun reet is wat dat betreft nog best een raadsel ja.

Kwestie van tijd dat het rellen wordt en alles kapot gaat. Lijkt wel of de overheid doelbewust bezig is met een campagne om negatief gedrag van burgers uit te lokken. Onder het motto: zo blijven wij politici 'nodig'.

Jup, ze creëren eerst bij mensen in hun hoofd een probleem. Daarna gaat men dat probleem uitvoeren.
Zodat hun met een idee(oplossing) komen en dan denkt iedereen heeee wat goed en hebben ze nog hun zin.
Het vuurwerkverbod ge*** en het chemicalienverbod aankomend 1 september is er alleen maar om ons de verdediging af te pakken tegen hun. Want als de echte shit los barst dan heb je niks. Behalve je tablet of I-phone.

Ik vind dit toch maar niets.. Het is verdomme bijna mei en we zijn nog steeds bezig over een vuurwerkverbod? Bevalt me helemaal niet..

Het zal vrijwel zeker zover komen dat elke gemeente de regels naar eigen believen kan aanpassen (beetje EU model eigenlijk) dus een stad kan vuurwerk uit het centrum weren, of zelfs helemaal uit de gemeente, vvk dagen aanpassen. Duimen dat je in de goeie gemeente woont.

Dat is de eerste stad al, en het is pas april..
Het roept wel vragen bij mij op; Hoe is dit te handhaven? Gaan ze in elke straat een blauwpet neerzetten om te kijken of er wordt afgestoken? Tot waar geld het centrum? Gaan ze dat afzetten met lijntjes? Dan gaan de mensen die in het centrum wonen toch gewoon 1 cm over het streepje afsteken?

Ik zie er het nut niet van in. Het is zo makkelijk te omzeilen zodat de mensen uit het centrum er eventueel nog last van kunnen hebben, dus of het helpt; lijkt me niet. Ook is het gevaar van een show dat er mensen heengaan die gedronken hebben. Dit kan als gevolg hebben dat ze agressiever zijn, vervoer nodig hebben (auto kan niet of je moet met drank op gaan rijden, eventueel een taxi wat kan leiden tot ruzie's, lekker slingerend fietsen wat voor gevaar zorgt). Ook zal er vrijwel zeker schade aan gebouwen komen, bushokjes etc. Misschien komen er wel mensen die van vuurwerk houden de boel verstoren omdat hun traditie wordt afgepakt.

Kortom; Ik denk dat een vuurwerkverbod alleen maar meer problemen met zich mee gaat brengen. We kunnen er helaas niet onderuit dat dit steeds meer gaat komen.
Laat ze het vuurwerkoverlast maar bij de kern aanpakken; het illegale vuurwerk aan banden leggen!

Mee eens, behalve het 'aanpakken bij de kern'. Ik bedoel, met legaal vuurwerk wordt er evengoed gesloopt?

Mee eens, behalve het 'aanpakken bij de kern'. Ik bedoel, met legaal vuurwerk wordt er evengoed gesloopt?

Wat wordt er dan gesloopt? Ik heb nog nooit gezien dat er iets opgeblazen is met legaal vuurwerk of zwaar in de vernieling werd gebracht.
Dus volgens mij valt het meeste sloopwerk op conto van het zwaardere illegale vuurwerk te schrijven.
greetzz

Wat wordt er dan gesloopt? Ik heb nog nooit gezien dat er iets opgeblazen is met legaal vuurwerk of zwaar in de vernieling werd gebracht.
Dus volgens mij valt het meeste sloopwerk op conto van het zwaardere illegale vuurwerk te schrijven.
greetzz

Single shots in vuilnisbak. En bij ontbreken van zwaar pakken ze legale vuurpijlen

greetzz

Met singleshots kan je evengoed nog een hoop slopen :wink:

ongetwijfeld dat dit kan, maar ik denk dat iedereen het verschil wel weet tussen de zware knallers uit het oostblok en de shocks etc. Daarbij komt dat ik constateerde dat ik het nog nooit heb zien gebeuren en wel met allemaal zwaar knal vuurwerk.
greetzz

Met singleshots kan je evengoed nog een hoop slopen :wink:

Met alle respect hoor, maar dit is natuurlijk slap ge***.
De eerste single shot die een stalen prullenbak o.i.d. versnippert moet ik nog tegenkomen.
Daarnaast is het ook gewoon een keihard feit, zoals Tjopper voor mij ook aangeeft, dat er met legaal vuurwerk bij lange na niet op zo'n grote schaal overlast/vandalisme wordt gepleegd als met het zwaardere, illegale spul.
Ik snap best dat mensen die zelf liefhebber zijn van het zwaardere knalwerk hun gewenste spul zoveel mogelijk uit de wind proberen te houden, maar kom dan ook eens met overtuigende argumenten op de proppen. Het enige wat ik overal om mij heen constateer is dat de anti-vuurwerklobby alleen maar de vingers aflikt bij het zware, illegale knalwerk. Hoe meer ervan in het straatbeeld, des te meer steun ze vergaren. De positieve kant van dat spul ten gunste van onze liefhebberij ben ik werkelijk nog nooit ergens tegengekomen.

De eerste single shot die een stalen prullenbak o.i.d. versnippert moet ik nog tegenkomen.
Daarnaast is het ook gewoon een keihard feit, zoals Tjopper voor mij ook aangeeft, dat er met legaal vuurwerk bij lange na niet op zo'n grote schaal overlast/vandalisme wordt gepleegd als met het zwaardere, illegale spul.
Ik snap best dat mensen die zelf liefhebber zijn van het zwaardere knalwerk hun gewenste spul zoveel mogelijk uit de wind proberen te houden, maar kom dan ook eens met overtuigende argumenten op de proppen. Het enige wat ik overal om mij heen constateer is dat de anti-vuurwerklobby alleen maar de vingers aflikt bij het zware, illegale knalwerk. Hoe meer ervan in het straatbeeld, des te meer steun ze vergaren. De positieve kant van dat spul ten gunste van onze liefhebberij ben ik werkelijk nog nooit ergens tegengekomen.

Het klopt dat er meer met illegaal vuurwerk wordt gesloopt, maar is dit ook echt waar het voor gemaakt is? Nee. Naar wie moet je dus logischerwijs kijken? De vandalen en niet het vuurwerk. Begrijp me niet verkeerd, ik wil evenveel als jullie dat vuurwerk nooit wordt verboden, maar welk deel daarvan is een goede reden om "illegaal" vuurwerk zo te bekritiseren?

Het klopt dat er meer met illegaal vuurwerk wordt gesloopt, maar is dit ook echt waar het voor gemaakt is? Nee. Naar wie moet je dus logischerwijs kijken? De vandalen en niet het vuurwerk.

Helemaal met je eens :) De goeden mogen nooit onder de kwaden lijden. Alleen wordt het er wel voor gebruikt door bepaalde mensen waardoor onze liefhebberij in een steeds kwader daglicht komt te staan. Daarom vind ik dat we onszelf af moeten vragen, ook al ga je er wel op een verantwoorde wijze mee om, of we dit knalwerk moeten blijven goedpraten.
Daarnaast gaat het niet alleen om vandalisme, maar vooral de te harde knallen in de wijken zorgen voor verreweg de meeste klachten. De buurt waar ik altijd stook is bijvoorbeeld erg vuurwerkvriendelijk. Siervuurwerk wordt uiteraard het meest gewaardeerd door de mensen, maar ook het knalwerk levert nooit klachten op, ook niet een nitraat of een rolletje uit België. Alleen zodra er een Cobra o.i.d. wordt afgestoken gaan de mensen mokken en is voor hun snel de lol eraf. Mensen vinden het gewoonweg te hard knallen en vinden het zogezegd: "niet leuk meer". Ik vind dat we ons op dat gebied best eens goed achter de oren mogen krabben of die te harde knallen, die velen van ons lekker vinden, het waard zijn om de anti-vuurwerkgeluiden te doen toenemen. Het merendeel van de maatschappij ervaart de extreme knallen gewoon als overlast, het is aan ons om dat te respecteren. Doen we dat niet, dan wordt de roep om een totaalverbod met het jaar alleen maar groter.

Ja.... er zijn motorclubs die ze willen verbieden. Als men er goed mee omgaat is er niets aan de hand. Daarbij is dat knalvuurwerk al verboden in Nederland

Karol? Mag ik je vragen wat je vindt dat ze motorclubs willen verbieden? Is dat goed of fout?
We hebben vaker een discussie gehad en ik vind het niet erg om te discussiëren. Maar ik denk dat we uit deze discussie niet gaan komen.
Laten we gewoon weer lekker producten gaan bespreken en beetje genieten van video's. Lijkt me beter dan deze discussie voeren;-)
greetzz

Als men er goed mee omgaat is er niets aan de hand. Daarbij is dat knalvuurwerk al verboden in Nederland

Dus omdat het toch al verboden is, kunnen we er net zo goed mee doorgaan?
Maar goed, je hebt blijkbaar een groep freaks die vinden dat alles moet kunnen (zelfs al draagt dat fors bij aan een steeds negatiever wordend imago van de vuurwerktraditie, OOK als je het op een veilige wijze onsteekt) en je hebt een groep freaks (die zeker ook niet allemaal heilige boontjes zijn), maar die wel bereid zijn om het extreme spul te boycotten omdat de samenleving er gewoonweg te veel overlast van ervaart en dus onze hobby schaadt. Zelf behoor ik bij die laatste groep en jij bij die eerste neem ik aan.

Ik vind wel dat de mensen die ondanks alle negatieve geluiden gewoon door blijven gaan met Cobra's en zwaarder knalspul een flink bord voor de kop hebben en straks niet moeten zeuren als we de strijd tegen flinke inperkingen in de vuurwerkwetgeving of misschien zelfs een totaalverbod hebben verloren. Deze mensen hebben daar dan zelf fors aan bijgedragen.

Back
Bovenaan