Hilversum eerste met vuurwerkverbod

moontan

VWC lid
Hilversum eerste met vuurwerkverbod

HILVERSUM - Hilversum wordt komende jaarwisseling de eerste Nederlandse gemeente met een vuurwerkverbod. Dat moet gaan gelden voor het hele centrum.

Burgemeester Broertjes, al sinds zijn eerste jaarwisseling als burgervader van Hilversum verklaard vuurwerkhater, wil de landelijke discussie niet langer afwachten. Achter de schermen heeft hij het nodige voorwerk verricht. Broertjes rekent erop dat het Openbaar Ministerie en de politie op 12 mei in de zogenoemde lokale driehoek hun fiat geven. Daarmee garanderen politie en justitie handhaving van het verbod.

Als alternatief krijgen de Hilversummers, de centrumbewoners in het bijzonder, op het marktterrein een vuurwerkshow op kosten van de gemeente voorgeschoteld. Zo'n show werd al twee keer eerder gehouden en is een succes.

http://www.gooieneemlander.nl/regio...50438.ece/Hilversum-eerste-met-vuurwerkverbod

Na het lezen van dit artikel komen twee vragen bij mij op:

1. Wat gaat er gebeuren met de vuurwerkwinkel die gevestigd is in het centrum? Die winkel gaat mogelijk failliet. Er wonen verhoudingsgewijs veel mensen in het centrum.

2. Krijgt de gemeente Hilversum de beschikking over extra mankracht om de naleving van het verbod te controleren?

het is sws al dom om Hilversum naar een plek te sturen, mensen nemen bier mee en zijn dronken en gooien een cobra tussen het publiek. Autos worden op de terugreis gesloopt en bushokjes worden gemolt, stenen door de ruiten enz. ik ben benieuwd

Afgelopen jaar was het grootste nadeel van het samenkomen duidelijk geworden, dik succes dus en doorzetten die bende. :frusty:

Maar goed, een groot vuurwerkhater zeggenschap geven is blijkbaar zoals het moet, nu is het nog voor het centrum, maar het is natuurlijk een begin van het einde, want zie nu de koppen al in januari 2015 bij de Gooi- en Eemlander; "Hilversum een stuk veiliger, totaalverbod gewenst"...

Nu maar duimen dat de mensen die stemmen wél gezond verstand hebben.
Prima als er plekken komen waar het niet mag, maar blijf realistisch.

Maar hoe willen ze dit sowieso dan gaan doen met handhaving ? Dat lijkt me bijna niet te doen.
Even los van wat voor een ellende je kan krijgen als er op een plek veel mensen zullen zijn en er daar wat gebeurd.

eens kijken wat het werkelijke effect is van een vuurwerk verbod .
maar goed het is zeker geen goed nieuws als je er woont .
dat word verhuizen mike

Maar hoe willen ze dit sowieso dan gaan doen met handhaving ? Dat lijkt me bijna niet te doen.
Even los van wat voor een ellende je kan krijgen als er op een plek veel mensen zullen zijn en er daar wat gebeurd.

er zijn in Hilversum honderden straten, alvast success politie! ik weet niet waar ik het las maar er was een stukje dat ik had gelezen van de show met oud en nieuw in parijs. paar honderd autos gesloopt op de terugweg van de vuurwerkshow, dat gaat hiier waarschijnlijk dus ook gebeuren

lol!
Ik ben benieuwd naar de plannen en extra mankracht voor de handhaving.
wat gaan ze doen? je in de cel stoppen als je in een bepaald gebied vuurwerk afsteekt...
Een soort grens tekenen waar het wel en niet mag?
Terwijl in het rest van het land gewoon volop gestookt mag worden?
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit zoden aan de dijk gaat zetten.
Rare snuiter die Broertjes.

Loop nou toch met zn allen niet zo te zaniken om een verbod maar pak de oorzaak nou eens aan ipv deze pleisterplakmaatregelen .

Dat is de eerste stad al, en het is pas april..
Het roept wel vragen bij mij op; Hoe is dit te handhaven? Gaan ze in elke straat een blauwpet neerzetten om te kijken of er wordt afgestoken? Tot waar geld het centrum? Gaan ze dat afzetten met lijntjes? Dan gaan de mensen die in het centrum wonen toch gewoon 1 cm over het streepje afsteken?

Ik zie er het nut niet van in. Het is zo makkelijk te omzeilen zodat de mensen uit het centrum er eventueel nog last van kunnen hebben, dus of het helpt; lijkt me niet. Ook is het gevaar van een show dat er mensen heengaan die gedronken hebben. Dit kan als gevolg hebben dat ze agressiever zijn, vervoer nodig hebben (auto kan niet of je moet met drank op gaan rijden, eventueel een taxi wat kan leiden tot ruzie's, lekker slingerend fietsen wat voor gevaar zorgt). Ook zal er vrijwel zeker schade aan gebouwen komen, bushokjes etc. Misschien komen er wel mensen die van vuurwerk houden de boel verstoren omdat hun traditie wordt afgepakt.

Kortom; Ik denk dat een vuurwerkverbod alleen maar meer problemen met zich mee gaat brengen. We kunnen er helaas niet onderuit dat dit steeds meer gaat komen.
Laat ze het vuurwerkoverlast maar bij de kern aanpakken; het illegale vuurwerk aan banden leggen!

Hoezo eerste? Ik weet niet hoe het in andere gemeenten geregeld is maar ik heb jaren in Nieuwegein gewoond. Daar geld ook al jaren een verbod op het afsteken van vuurwerk in en centrum. Daar heb ik het ook nooit zien gebeuren dat iemand het wel wat afstak. Een incident daar gelaten..

Dit initiatief is puur om de maatschappelijke discussie verder aan te zwengelen en om meer mensen te winnen die een vuurwerkverbod willen. Net zoiets als een kleuter die zijn zin doordrijft. Bravo..

En hopen dat Hilversum een hel wordt met Oudjaarsdag 2014. Motiveert de jeugd in elk geval om naar de stad te gaan. Zijn ze zo weer van dat idee af. Project X second edition

En hopen dat Hilversum een hel wordt met Oudjaarsdag 2014. Motiveert de jeugd in elk geval om naar de stad te gaan. Zijn ze zo weer van dat idee af. Project X second edition

Ik hoop echt van niet.
De hulpverleners zullen de dupe zijn.
En dat zijn ook gewoon mensen, die willen ook geen rellend oud en nieuw.

Het is natuurlijk kl*te zo'n verbod, maar hopelijk blijft het wel rustig in H'sum tijdens de jaarwisseling.

Handhaving voor je eigen mens is zoiezo al belachelijk.
Als dit echt doorgaat is dit de eerste stap van de overheid om mensen te laten wennen aan een vuurwerkverbod. Totdat de politiek nu.nl en dumpert zich ermee bemoeien en dan pas word het tegengehouden hahahaaha.
Ik vind het allemaal een grote grap... was de media al zat.. maar nu ben ik er helemaal klaar mee.
Kunnen we geen aan en uit knop krijgen op dit forum voor dit soort berichten ??

Lijkt op de regels rond Koningsdag bij ons, die ik gister zag: mag in het centrum na 19u morgen geen drank meer verkocht worden, en op straat mag je ook niet met het spul rondlopen. Dus je mag in het centrum geen aangeschoten feest meer vieren, allemaal netjes nuchter met de handjes op de knietjes.

Persoonlijk maakt het me niet uit als er in een centrum niet mag worden gestookt, daar zullen veel mensen last van hebben gehad en 's nachts veel uitgaanslui in de drukte gevaarlijke situaties mee hebben veroorzaakt. Als ik er zou wonen zou ik wel anders piepen. Maar wat nou als in de kernen van steden het verboden wordt, en dat inhoudt dat een algeheel verbod er tenminste níet komt...?

Daarom vraag ik mij ook af waarom dat georganiseerde vuurwerk de laatste 2 jaar in Hilversum zo'n succes was? Heb er nooit wat over gelezen. Het wordt gewoon je strot in geduwd of je het nou wilt of niet. Ik ben erg huiverig als ik denk aan de gemeentes die Broertjes voorbeeld zo snel mogelijk willen gaan volgen.
Geloof mij maar, dat zijn er heel veel helaas.:shocked::shocked::shocked:

Gewoon allemaal vuurwerk afsteken in het centrum en als patriottische actie afschilderen. De vrije jongen bestaat al jaren niet meer en de tijd waarin ze nog wel kunnen bestaan wordt langzamerhand vermindert.

Hoezo eerste? Ik weet niet hoe het in andere gemeenten geregeld is maar ik heb jaren in Nieuwegein gewoond. Daar geld ook al jaren een verbod op het afsteken van vuurwerk in en centrum. Daar heb ik het ook nooit zien gebeuren dat iemand het wel wat afstak. Een incident daar gelaten..

Dit initiatief is puur om de maatschappelijke discussie verder aan te zwengelen en om meer mensen te winnen die een vuurwerkverbod willen. Net zoiets als een kleuter die zijn zin doordrijft. Bravo..

Ik bedoel van dit jaar haha. Maar hoe is het daar gecontroleerd dan? Stonden er overal polities of iets?

Back
Bovenaan