Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vorig jaar op dit moment werd er bijvoorbeeld nog een bak regen voorspeld voor de oudejaarsavond, uiteindelijk hele avond droog. Maar goed, dat bied geen garanties natuurlijk.

Iemand enig idee wat het rond Breda gaat doen :)?

Waaien, en de verwachtingen zijn niet zo’n klein beetje ook…

En lees post #1149 nog even, Davidh komt met een verwachting vandaag per grove regio. Dus nog even afwachten :wink: En lees anders al de andere posts ook ‘even’ (ik weet het, het gaat snel), volgens mij zijn er genoeg posts die antwoord geven op je vraag :wink:

We hadden al een kut zomer, dus dit keer gaat het mee zitten :handsup:

Kutzomer? De warmste juni in 300 jaar! Warmste september ooit. De hoogzomer maanden juli en augustus verliepen thermisch gezien vrijwel normaal. Gemiddelde temperatuur deze zomer 18,2 C dacht ik. Daarmee zou dit in de vorige eeuw een top 3 zijn geweest denk ik zo. Dan zijn we er niet, want september was als een normale augustus: buitengewoon zomers en warm.

Even weerkundig nog iets: deze tijd van het jaar is zo'n beetje de slechtst denkbare. In december is de stratosferische poolwervel maximaal ontwikkelt. Dit betekent dat de kans op een strakke zuidwester aan de grond dan groter is dan normaal.
In de vorige eeuwen zagen we in december vaak de eerste vorstperioden, soms ook koudegolven. Een kenmerkend aspect toen was dat deze kou zeer vaak voor en tijdens kerst afgebroken dan wel onderbroken werd door het "weihnachtstauwetter" of in Nederlands: kerstdooi. Heel kenmerkend. Zo zelfs dat we dit in de klimaatgemiddelden van 1951-1980 terugzagen In een tijd met gemiddeld steeds verder dalende temperaturen (januari en in die tijd 2e decade februari waren de koudste perioden van het jaar), zagen we de gemiddelden rond kerst zelfs stijgen!
Wel is het zo dat toen na de kerst de daling weer verder doorging en dus oud en nieuw significant kouder (en dus ook rustiger) was dan de kerst.
De stratosfeer was nu boven ons hoofd extreem koud, getuige parelmoerwolken die tot in Italie te zien zijn Normaliter zie je die niet vaak zuid van 60 graden noorderbreedte. En als ik het goed heb was de polairewervel nu in het algemeen record koud. Die kou in de bovenlucht veroorzaakt een groot verschil met de temperaturen in de stratosfeer op lagere breedten en dat zorgt voor een versterking van de westenwinden, de vorming van depressies op de oceaan en dus dit weer.
Door het broeikaseffect wordt de stratosfeer steeds kouder. Dat is niet zo lastig te beredeneren: er komt evenveel energie van de zon in, maar CO2 houdt meer van die energie gevangen in de onderste luchtlaag. Dit betekent dat er minder energie beschikbaar is voor de hogere luchtlaag (de stratosfeer onder andere). Aan de grond warmt het op, bovenin koelt het verder af. Dit is op meerdere manieren te merken, maar een versterking van de westenwinden in winter is een (mogelijk) gevolg.

Uit vieligheidsoverwegingen zouden we beter het Deense voorbeeld aanhouden: ik meen dat je her van 25 december tot en met 2 januari vuurwerk mag afsteken. Dan kunnen vuurliefhebbers dus een moment kiezen.

Het is nog vijf dagen tot Oud en Nieuw maar de kranten en het nieuws zitten al weer lekker te smullen: Wind en regen op Oud en Nieuw. Is dat niet ieder jaar hetzelfde liedje ?

Tja, het wordt moeilijker om positief te blijven zo eerlijk moeten we zijn.
Van wat ik altijd heb begrepen is ECMWF "beter" in het voorspellen van de wind. Als ik dan kijk naar de pluim zien we nog genoeg ensambles (verhouding ca. 60/40%) die onder het gemiddelde zitten. Gewoon hoop houden, vorig jaar was het hier (oosten des lands) nog goed te doen.

Ik laat het weer niet mij oudejaarsavond verpesten. Ik ga gewoon stoken en volop genieten. Ik ga de mensen die dit weer toejuichen met oud & nieuw ook niet hun zin geven. Je ziet weer genoeg FB reacties dat mensen blij zijn, omdat er dan minder vuurwerk is. Alles verstevigen en gaan met die banaan. Daarbij nog een vraag aan de weer experts. Welke is het betrouwbaarste? GFS? ICON? ECMWF?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan