Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bekijk bijlage 78485

Kijk dit gaat de goede kant op!

IS een verbetering ten opzichte van de vorige oper. De belangrijkste reden lijkt een meer zuidelijk component waardoor er meer over land wordt aangevoerd (meer wrijving) en de wind minder hard wait. Lijkt me uit het hoofd 2 m/s te schelen en meer allround 4-5 B. Noordwesten blijft zo aanvoer over zee houden en vandaar aldaar nog steeds ruime 6B.

Maar ik zal benadrukken: dit gaat om minieme positieverschillen/vorm van de depressie. Dit is gewoon een van de (vele ensemble) leden die dus kleine variaties op hetzelfde thema zijn.

In deze situatie teken ik zo voor een kaart die 4B aangeeft. Maar 4 B over langere tijdvakken is ook nu nu nog prima mogelijk voor 90% van het land. Het NW lijkt door de net wat grotere depressie invloed en de aanvoerrichting die daar vaker over zee is dan in het zuidwesten bijvoorbeeld het slechts ervoor te staan.

Je kunt ook gewoon geen social media lezen, heb je van die mensen ook geen last.
Ik heb nog nooit social media gehad. Kan mijn tijd beter besteden dan de meningen van andere te lezen. Ik heb mijn eigen mening. Ze lijken volgens mij een fantastische bron van desinformatie.

Whajooo, stook al wat jaartjes maar dit is het eerste jaar op dit forum. Nog nooit druk gemaakt om het weer, het is zoals het is en niet te veranderen. Vorig jaar was ruk, dat klopt..
Maar nog nooit zoveel angst gehad als dit jaar, vooral door alle emoties op dit forum..
Haha, wat een feest.. valt niet tegenaan te lezen! :bonk:
Relax mensen, het komt zoals het komt. Geniet van de aankomende dagen!!
:holland:

Zoals ik het nu zie wordt het kut weer...maar we zouden wel eens mazzel kunnen hebben

Er valt verschrikkelijk veel regen op de 31e en de wind is ellendig, maar in de loop van de avond wordt het droger en gaat de wind wat liggen. De wind zal niet ideaal zijn maar wel prima te doen, in ieder geval in het binnenland. Weet dat buienradar er nog wel eens naast zit, maar ik hoop dat ze het nu goed hebben :handsup:

weer31e.PNG

Er is toch wel degelijk een flink verschil tussen de 00Z en de 06Z GFS Run.

In de vorige run(s) trok het lagedruk gebied via de Nordzee richtingen Denemarken. Het blijft nu rondtollen boven Schotland en trekt het niet direct de Noordzee op.

In de vorige run(s) trok het lagedruk gebied via de Nordzee richtingen Denemarken. Het blijft nu rondtollen boven Schotland en trekt het niet direct de Noordzee op.

En is dat positiever of negatiever?

In dit geval zien we een forse vertraging met het doortrekken, maar dit zal in meerdere ensembleleden ook hebben gezeten. Een detail verschil, dat voor ons heel wat uitmaakt. Met name de windrichting is nu ZZW ipv W om 0.00 uur.
De nieuwe GFS ensembles gaan in bredere zin voor een vertraging en gemiddeld gezien niet in in ons voordeel. Waar de vorige run het op een goede 4 B hield, zuidwest een goede 5 B daar is het nu vrijwel allround 5 B en regio ZW bijna 6B.
Het is ook net wat natter overigens her en der.

De oper is een significante verbetering qua wind, het gemiddelde een (lichte) verslechtering....

Man man, het blijft toch spannend, aan de kust maakt een beaufortje meer of minder best uit.

Hoe dan ook de lontjes gaan aangestoken worden

Ja het is lastig allemaal. We gaan het zien. Windy zegt nu voor waar ik woon een stevige 7bft met stoten van 9bft. We gaan het zien. We kunnen alleen maar afwachten wat het daadwerkelijk is op die dag.

En is dat positiever of negatiever?

Joringiho zijn laatste bericht legt het goed uit. In de oper run is het een verbetering wat betreft de wind. Qua neerslag iets verslechterd.

Echter is en blijft de oper maar 1 van de opties. Hoe meer spreiding in de opties hoe onzekerder de verwachting. Des te meer moet je proberen naar het gemiddelde te kijken. Al zijn er altijd situaties waarbij 1 uitschieter toch gelijk krijgt.

Het is al zo vaak gezegd maar zo lang er spreiding zichtbaar is in de pluim is het nog niet zeker.

In dit geval zien we een forse vertraging met het doortrekken, maar dit zal in meerdere ensembleleden ook hebben gezeten. Een detail verschil, dat voor ons heel wat uitmaakt. Met name de windrichting is nu ZZW ipv W om 0.00 uur.
De nieuwe GFS ensembles gaan in bredere zin voor een vertraging en gemiddeld gezien niet in in ons voordeel. Waar de vorige run het op een goede 4 B hield, zuidwest een goede 5 B daar is het nu vrijwel allround 5 B en regio ZW bijna 6B.
Het is ook net wat natter overigens her en der.

De oper is een significante verbetering qua wind, het gemiddelde een (lichte) verslechtering....

Als ik gfs ensemble bekijk is het gemiddelde juist verbeterd ik kijk dan naar Westdorpe.

Van 9.5 m/s naar 8.1 m/s rond middernacht

Screenshot_20231227_124630_Samsung Internet.jpg

06 run

Screenshot_20231227_124540_Samsung Internet.jpg

00 run

Als ik gfs ensemble bekijk is het gemiddelde juist verbeterd ik kijk dan naar Westdorpe.

Van 9.5 m/s naar 8.1 m/s rond middernacht

Ik heb niet per plek gekeken, gewoon even de gemiddelden in de tabel Roald. Er zijn wel meerdere modellen die het voor jouw omgeving later op de avond wat rustiger houden.

Hier uit de KNMI guidance:
"Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met het begin van het nieuwe jaar is vrijwel alle onzekerheid in het ensemble het gevolg van verschillen in de timing van de passage van fronten en storingen. De zuidwestelijke windrichting en de temperaturen boven normaal zijn erg zeker. Wat ook opvalt is de aanhoudende wind, met elke dag kans op zware windstoten aan de kust en in het weekeinde ook verder landinwaarts. Op zondag is er ook 30% kans op zeer zware windstoten langs de westkust."

Dus zondag 30% kans op zware windstoten langs de kust. Maar is dat om 6 uur of toch om 24.00 uur? We zullen het vandaag nog echt niet met zekerheid weten. Ik vermoed morgen/overmogen minder twijfel ivm timing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan