Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weer app van Iphone gaf aan dat het droog zou worden en nu zie ik regen. Vorig jaar was het ook maar de vraag hoe het zou zijn. Zolang ik een lontje af kan steken, vind ik het prima

Jongens, de kruit en weerstress begint langzaam maar zeker in te slaan. Maar laten we wel wat realistisch en gezellig blijven met z’n allen!

Laten we het gewoon over het weer hebben, en ja uiteraard mag iedereen daar zijn mening over hebben maar laten we het niet uit de hand laten lopen. Verdere berichten hierover worden verwijderd.

Jongens, de kruit en weerstress begint langzaam maar zeker in te slaan. Maar laten we wel wat realistisch en gezellig blijven met z’n allen!
Hahahaha dit topic heeft echt alles en is goud waard, ook al gaat het misschien ten koste van ons NYE plezier. Kan je maar net zo goed dubbel van de voorpret genieten

Mensen vonden mij negatief vanmorgen en dat mocht niet etc, maar kijk nu eens? Zelfs een storm in de kaarten en een bak regen. Het lijkt zelfs erger te worden als vorig jaar als we de kaarten moeten geloven. Neem het me niet kwalijk dat ik negatief en chagrijnig ben als je al 3x achter elkaar kut weer hebt met oudejaarsavond. Hier in iedere geval een weerbericht van weerman Ruben Peelman. Verkoopdagen en oudjaar zelf. Niet al te positief.

Donderdag staat er de hele dag veel wind: wellicht staat er vaak een vrij krachtige wind uit ZZW of ZW, met rukwinden van 60 à 70 km/u. Het grootste deel van de dag blijft het droog met temperaturen tussen 8 en 10 graden; We krijgen de zon ook dan wel nog regelmatig te zien, want de wolkenlaag zou erg dun zijn :) Donderdagavond zou het harder waaien en wellicht ontwikkelen er zich dan ook regenbuien over westelijke landshelft.

Vrijdag zit er een weersverandering aan te komen: een koufront met hevige regen trekt tijdens de late namiddag/avond door het grootste deel van Nederland, mogelijk met pittige rukwinden. Wat het weer gaat doen aan de voorzijde van dat koufront, daar bestaat nog discussie rond tussen de weermodellen. Het zal alleszins weer vrij krachtig waaien uit het zuidwesten. De meerderheid gaat ervan uit dat het vaak grijs zal zijn met een heleboel buien, maar er zijn ook een paar modellen die het droog houden met opklaringen tot halfweg de namiddag.

Zaterdag trekt een depressiekern vermoedelijk dwars door ons land waardoor de wind draait van WZW naar NW/NNW. Gevolg: het wordt een pak kouder, met maxima van 6-7 graden. Aan de kust kan het dan hard tot stormachtig waaien, maar in het binnenland zou de wind goed meevallen. Er passeren dan wel veel buien van polaire origine: sommige zouden hevig zijn met korrelhagel en eventueel een donderslag bevatten. De buien zouden ook afgewisseld worden door opklaringen.

Op Oudejaarsdag lijkt er een stevig regenfront doorheen de Benelux te passeren, maar de timing is nog vrij onzeker. Dus er is nog wat hoop voor Oudejaarsavond, zowel wat de wind en regen betreft, maar stellen dat oudejaarsdag droog gaat verlopen (zoals men op VTM beweert) dat is dan weer bijna onrealistisch.

Mensen vonden mij negatief vanmorgen en dat mocht niet etc, maar kijk nu eens? Zelfs een storm in de kaarten en een bak regen. Het lijkt zelfs erger te worden als vorig jaar als we de kaarten moeten geloven. Neem het me niet kwalijk dat ik negatief en chagrijnig ben als je al 3x achter elkaar kut weer hebt met oudejaarsavond. Hier in iedere geval een weerbericht van weerman Ruben Peelman. Verkoopdagen en oudjaar zelf. Niet al te positief.

Donderdag staat er de hele dag veel wind: wellicht staat er vaak een vrij krachtige wind uit ZZW of ZW, met rukwinden van 60 à 70 km/u. Het grootste deel van de dag blijft het droog met temperaturen tussen 8 en 10 graden; We krijgen de zon ook dan wel nog regelmatig te zien, want de wolkenlaag zou erg dun zijn :) Donderdagavond zou het harder waaien en wellicht ontwikkelen er zich dan ook regenbuien over westelijke landshelft.

Vrijdag zit er een weersverandering aan te komen: een koufront met hevige regen trekt tijdens de late namiddag/avond door het grootste deel van Nederland, mogelijk met pittige rukwinden. Wat het weer gaat doen aan de voorzijde van dat koufront, daar bestaat nog discussie rond tussen de weermodellen. Het zal alleszins weer vrij krachtig waaien uit het zuidwesten. De meerderheid gaat ervan uit dat het vaak grijs zal zijn met een heleboel buien, maar er zijn ook een paar modellen die het droog houden met opklaringen tot halfweg de namiddag.

Zaterdag trekt een depressiekern vermoedelijk dwars door ons land waardoor de wind draait van WZW naar NW/NNW. Gevolg: het wordt een pak kouder, met maxima van 6-7 graden. Aan de kust kan het dan hard tot stormachtig waaien, maar in het binnenland zou de wind goed meevallen. Er passeren dan wel veel buien van polaire origine: sommige zouden hevig zijn met korrelhagel en eventueel een donderslag bevatten. De buien zouden ook afgewisseld worden door opklaringen.

Op Oudejaarsdag lijkt er een stevig regenfront doorheen de Benelux te passeren, maar de timing is nog vrij onzeker. Dus er is nog wat hoop voor Oudejaarsavond, zowel wat de wind en regen betreft, maar stellen dat oudejaarsdag droog gaat verlopen (zoals men op VTM beweert) dat is dan weer bijna onrealistisch.

Gozer,

Ik heb nu al een aantal berichten van je gezien, en ik ga je even een tip geven.
Stel je voor we hebben de 31e windkracht 24 en 460mm regen. Wat gaan we er aan doen?

Probeer er het beste van te maken en maak jezelf niet gek.
Stel je voor we krijgen windkracht 24 dan wordt een grondbloem een stijgtol:p

Lekker genieten van de mooiste dagen gozer!

Eigenlijk valt het dus niet te voorspellen tot 31-12-2023 18:00 of heb ik het mis?

Nee hoor. Geleidelijk aan gaan de modellen steeds meer in de pas lopen met elkaar. Een aantal zaken die nu nog opties zijn, gaan eruit en uiteindelijk blijft er op 28 of 29 december (schat ik) een vrij eensgezind verhaal over.

Vergelijk GFS ensembles eens met ECMWF ensembles op het gebied van wind: 26,27 en 28 december lijken ze heel sterk op elkaar. We zien dat nu op 28 december de diverse ensemble plots een stevige spreiding gaan vertonen. Voor neerslag geldt zo'n beetje hetzelfde. Dus op dat punt is in de huidige constellatie de voorspelbaarheid inderdaad beperkt. Niet zo erg als jij nu een beetje grappend beschrijft, maar er zijn echt wel perioden waarbij de voorspelbaarheid duidelijk langer is.

Kijken we naar de temperatuur dan zien we dat er weinig spreiding is tot en met 30 december, daarna neemt die spreiding sterk toe.

De opers die we nu zien hebben al een tijd lang in diverse ensembles gezeten (min of meer). Alleen zien we ze nu als oper. en dus hebben we er nu de kaarten bij. De andere keren waren het ensemble-leden waar de kaarten niet zo eenvoudig van beschikbaar zijn. Ik zie dit liever nu dan op 29 december....

Ik snap niet waarom een aantal zichzelf zoveel stress aan het bezorgen is. Lijkt me beter als je zoveel stress ervaart om iets waar je 0,0 invloed op hebt. Je er vooral niet al te veel mee bezig moet zijn hoe moeilijk dat ook is.

Wie weet valt het mee en wie weet is het zwaar klote. En dat zegt iemand die ook bizar veel vuurwerk heeft en het ook niet wil gaan bewaren. Maar als ik me nu al meer dan een week gek moet gaan maken, komt het niet goed.

Nee hoor. Geleidelijk aan gaan de modellen steeds meer in de pas lopen met elkaar. Een aantal zaken die nu nog opties zijn, gaan eruit en uiteindelijk blijft er op 28 of 29 december (schat ik) een vrij eensgezind verhaal over.

De opers die we nu zien hebben al een tijd lang in diverse ensembles gezeten (min of meer). Alleen zien we ze nu als oper. en ik zie dit liever nu dan op 29 december....

Niet negatief bedoeld of ten nadele van jullie. Kruitstress slaat toe met al die wisselingen, vooral bij de negatieve runs.

Vraag mij steeds meer af of ik wel wil weten wat de weersverwachtingen zijn voor de 31e tussen 18:00 & 02:00, zowel bij een negatieve als positieve voorspelling. Misschien beter om het maar aan te kijken, en er pas achter te komen wanneer ik om 18:00 een stap buiten zet. :p

We hebben hier wat berichten verwijderd. Bepaalde overtuigingen horen niet thuis op dit forum en kan je elders met gelijkgestemden bespreken. Daarnaast is het van belang dat we elkaar blijven respecteren.
De kruitstress neemt toe, het weer is een belangrijke factor, maar laten we het normaal houden en vooral niet op de man blijven spelen. Zo kan dit topic gewoon dienend zijn voor diegenen die daar wel behoefte aan hebben.

Bedankt!

Het KNMI, die ik doorgaans het meest vertrouw, geeft nu het volgende aan, wat mij in elk geval hoop geeft op het ontwijken van een rampscenario:

Tot en met vrijdag zacht en nat, met vrij veel wind. In het weekeinde en maandag blijft het nat maar staat er minder wind en is er een kleine kans (< 30%) op koudere nachten (met vorst) en/of een winterse bui.

Het blijft spannend. GFS en ECMWF zijn het niet eens waar het lagedrukgebied rechts van ons komt te liggen. En dat is belangrijk voor het weer de 31 ste

IMG_0238.jpg

IMG_0240.jpg

En toch heb ik dit jaar meer het gevoel dan vorig jaar dat het de 31ste precies goed uitpakt :)

Even aan een AI model gevraagd, “het komt goed Pyro’s”

Op een koude, regenachtige ochtend keken de leden van het vuurwerkcrewforum gespannen naar de weersvoorspellingen. De experts voorspelden een knallend einde van het jaar, zowel qua vuurwerk als het weer.

Het nieuws van een mogelijk kruitstres-uitbarsting verspreidde zich als een lont in een vuurpijl. De forumleden, gewapend met paraplu's en winterjassen, waren vastbesloten de weersvoorspelling te trotseren, al was het maar om te bewijzen dat ze sterker waren dan de voorspelde regen en wind.

Toen de avond viel, verzamelden ze zich op een open veld, klaar voor de knallende confrontatie met het vuurwerk en de onvoorspelbare weersomstandigheden. Net toen de spanning haar hoogtepunt bereikte, opende de hemel zich en begon het te regenen – niet alleen water, maar ook kleurrijke confetti, die door een onbekende grapjas uit een reusachtige confettikanon werd geschoten.

De forumleden keken elkaar verbaasd aan, hun zorgvuldig geplande vuurwerkshow vergetend. Het kruitstres werd al snel vervangen door lachsalvo's, want wat begon als een strijd tegen de elementen en het vuurwerk, eindigde in een kleurrijk feest van onverwachte wendingen. En zo vierden ze samen, ongeacht de weersmodellen of het oorspronkelijke vuurwerkplan, een oudjaarsavond die ze niet snel zouden vergeten.

Als het regent in september, valt kerst in december!

Ook dit jaar maar weer mooi uitgekomen.

Nog even met zijn allen duimen voor de 31e zowel overdag als nacht. Zolang de dijken niet doorbreken zal het best goedkomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan