Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
2B383B08-D485-4B85-88AB-E944B70FF0D7.jpg

Jorgino/dabombe/david

Jullie zeggen heletijd hiero word bijna geen neerslag verwacht maar deze site geeft toch ruim 20mm aan voor het oosten hoe zien jullie dat? Snap er niks meer van

Die 20mm is verdeeld over de hele dag. Iets voor 12 uur snachts en erna geeft hij bij mij gewoon droog weer aan. Ik ben zelf woonachtig in Eerbeek.

De neerslag valt voornamelijk volgens mij tussen 00:00 uur en 18:00 uur, vanaf het tijdstip dat er gestookt mag worden is het dus droog(er).

Vraag me nu ook wel af of de regelgeving niet versoepeld kan/moet gaan worden nu er code geel is afgegeven. Niets doen met een record aan vuurverkverkoop lijkt me niet echt een goed idee. Mensen moeten gaan stoken terwijl de omstandigheden het eigenlijk niet toelaten, of hun vuurwerk een heel jaar thuis op slaan. Dan kun je als overheid toch veel beter toestaan dat mensen ook op 1 januari mogen schieten

De overheid? ... 1 januari is voor mij gewoon plan B met deze weersvoorspellingen .. tis niet anders maar nood breekt wetten :yes:

Vraag me nu ook wel af of de regelgeving niet versoepeld kan/moet gaan worden nu er code geel is afgegeven. Niets doen met een record aan vuurverkverkoop lijkt me niet echt een goed idee. Mensen moeten gaan stoken terwijl de omstandigheden het eigenlijk niet toelaten, of hun vuurwerk een heel jaar thuis op slaan. Dan kun je als overheid toch veel beter toestaan dat mensen ook op 1 januari mogen schieten

Volgens mij ben je een beetje op je achterhoofd gevallen. Je verwacht in dit land van bestuurders op dit punt, als ik het goed lees, een redelijk en verstandig besluit. Je moet toch wel erg dom zijn om de emoties te laten varen en rationeel te werk te gaan....

Ik zag weer een item over vuurwerk. Het enige waar het om gaat: veiligheid, ongelukken, problemen. Het is hier natuurlijk eindeloos al herhaald. Je kunt dit met alles doen. Maar je ziet hoe een bovenlaag sturend werkt en hoe media ook hier totaal niet onafhankelijk zijn. Items die de boel positief belichten, zou je verwachten. Maar nee. Eenheidsworst als in een dictatuur. Neit zelfverkozen, maar je wordt ook als journalist onbewust in die hoek gedrukt en bent er zelf niet eens van bewust.

Bekijk bijlage 70325

Jorgino/dabombe/david

Jullie zeggen heletijd hiero word bijna geen neerslag verwacht maar deze site geeft toch ruim 20mm aan voor het oosten hoe zien jullie dat? Snap er niks meer van

Zoals hier al vaker is gezegd, niet teveel naar die weer-apps/websites kijken. En zeker niet naar de 14-daagse tabel voor het weer van morgen en overmorgen. Deze apps pakken maar één berekening (oper) van één weermodel (in dit geval denk ik ECMWF) en plakken die rechtstreeks in de tabel. Dan zullen er altijd dit soort uitschieters tussen zitten die vaak onrealistisch zijn. Daarnaast geeft deze tabel de neerslag voor de hele dag. ECMWF berekent echter de meeste van deze neerslag in de ochtend.

Ik snap dat het lastig te begrijpen is, zeker voor mensen die niet dagelijks met het weer bezig zijn. Maar probeer vooral te luisteren naar wat de (beroeps/amateur) meteorologen (zoals DavidH, dabombe, Jorghino en Tatanka) hier zeggen. Zij gebruiken veel meer informatie dan die enkele berekening, en bovenal hun eigen kennis en ervaring. :)

Eddy.

Gaan veel ongelukken gebeuren, als de weersvoorspellingen uitkomen zal het vuurwerk weer een negatief daglicht brengen

Maakt niks uit. Je kunt alles alleen negatief berichten. Als je dat met andere onderwerpen doet, ben je nogal eenzijdig bezig in de media. Bij vuurwerk is alles prima zolang het maar vooral negatief is.

ALs er nu niks gebeurt, dan luidt het: "Slecht weer zorgt voor een rustige oud en nieuw."

Volgens mij ben je een beetje op je achterhoofd gevallen. Je verwacht in dit land van bestuurders op dit punt, als ik het goed lees, een redelijk en verstandig besluit. Je moet toch wel erg dom zijn om de emoties te laten varen en rationeel te werk te gaan....

Ik zag weer een item over vuurwerk. Het enige waar het om gaat: veiligheid, ongelukken, problemen. Het is hier natuurlijk eindeloos al herhaald. Je kunt dit met alles doen. Maar je ziet hoe een bovenlaag sturend werkt en hoe media ook hier totaal niet onafhankelijk zijn. Items die de boel positief belichten, zou je verwachten. Maar nee. Eenheidsworst als in een dictatuur. Neit zelfverkozen, maar je wordt ook als journalist onbewust in die hoek gedrukt en bent er zelf niet eens van bewust.

Nou nou nou zeg... Volgens mij is je flesje azijn op. :p

Het zit je waarschijnlijk erg hoog, zo te zien aan je felle reactie.

Laten we vreedzaam het nieuwe jaar in gaan, oké? :thumbup:

Bekijk bijlage 70325

Jorgino/dabombe/david

Waar wij naar kijken is het ensemble. Een weermodel dat wij hier hanteren heeft 22-52 verschillende berekeningen. Die berekeningen gaan allemaal uit van een net wat andere begin situatie. Waarom? Om te zien of er bij kleine verschillen bij de start grote verschillen in het verloop optreden of juist niet. Of dat er misschien twee oplossingen zijn die de voorkeur kennen. Dan kun je bepalen hoe zeker een verwachting is. Want als 80% van de leden gaat voor droog weer en 20 niet, is de kans op droog weer erg groot.

Wij gaan hier uit van het gemiddelde of (ik althans) van de mediaan als deze erg afwijkt van het gemiddelde.

Kortom: er zijn 22 (GFS) of 52 (ECWMF) oplossingen. Die verschillen onderling in meer of mindere mate.
ZO verschil kan de positionering van de neerslag zijn. Op wereldschaal is 100 km noord of zuid natuurlijk helemaal niks, maar in dit geval betekent het het verschil tussen een neerslag band over de de noordelijke en noordwestelijke landsdelen, of juist alles 100 km zuidelijker...

Wat je bij buienradar ziet is niet het gemiddelde, maar een van die 22 of 52 opties. Die kan dus net een band tonen die 100 km zuidelijker dan het gemiddelde zit...

Nou nou nou zeg... Volgens mij is je flesje azijn op. :p

Het zit je waarschijnlijk erg hoog, zo te zien aan je felle reactie.

Laten we vreedzaam het nieuwe jaar in gaan, oké? :thumbup:

Jammer. IK dacht dat het nogal duidelijk was dat ik verre van serieus was en het in feite met je eens ben. Sorry dat dit op schrift niet zo goed overkwam. Ik ben helemaal niet boos haha. Geniet van oud en nieuw en het hele jaar erna!

Jammer. IK dacht dat het nogal duidelijk was dat ik verre van serieus was en het in feite met je eens ben. Sorry dat dit op schrift niet zo goed overkwam. Ik ben helemaal niet boos haha. Geniet van oud en nieuw en het hele jaar erna!

Oww dan, ik schrok al :wink: .
Het kwam inderdaad even bozig over, althans, bij mij.

Enjoy O&N, gewoon lekker stoken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan