Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
komt allemaal net een dag te vroeg, 1 op 2 januari ziet er namelijk niet slecht uit...afwachten hoe erg het gaat worden

Wie kan mij vertellen wat de regen doet morgen? Is het een groot buienfront of zijn het buien met af en toe droog? Overdag en s avonds?

Volgens een vriend van me die ook meteoroloog is gaat het vannacht vanuit het zuiden best hard regenen, dat front wat vanmiddag overtrekt komt nog een keer terug vannacht alleen dan actiever. Het gaat langzaam naar het noorden, maar het front lijkt morgen middag een beetje te slepen over het midden en noorden. In het zuiden dus onder de grote rivieren in de middag al droger met soms een bui. Het front trekt begin van de avond langzaam over noorden en met geluk rond 22:00 droger in het noorden. Vanaf 18;00 in het zuiden het droogst met geen tot een klein beetje regen.Zeeland, Brabant en Limburg zeg maar.

Naja het is vaker voor gekomen dat het weer een dag of halve dag opschuift, laten we daar maar op hopen dan

Hier wat beelden uit Den Haag. Ik ga er vanuit dat de gmeiddelde windsnelheid toen 7- 8 m/s moet zijn geweest. Ik vind dit echt prima te doen.

Hier uit Vlissingen. GEzien de relatieve :

Ik vind het goed te doen. Winkracht zal hier 5B zijn geweest vermoed ik.

In Zeeland kan het makkelijk windkracht 5-6 geweest zijn geweest vorig jaar.

Ik maak me best wel zorgen, niet om mezelf of mensen hier maar om de leken die het vuurwerk niet goed vastzetten met een harde wind. Kans is groot dat dit voor veel ongelukken gaat zorgen wat het gejuich om een algeheel verbod alleen maar zal doen toenemen

Vorig jaar begon de dag met veel wind en in de loop van de avond viel de wind eruit. Als ik het topic van vorig jaar erbij neem zie je een reactie van iemand die in Zuid-Holland aan de kust woonde met windkracht 3 tot 4 vanaf 22:00.

Geen 5 helaas.

Hier de voorspelling van regio twente vorig jaar. Maximum rond 25 km/h en minimum rond 12 km/h. Het werd uiteindelijk rond de 15km/h middernacht.

Bekijk bijlage 70311

Nu de verwachting voor dit jaar middernacht in regio twente:
Bekijk bijlage 70312

Ziet er veel en veel negatiever uit dan vorig jaar helaas.

Jammer dat de grafieken ineens bijlagen zijn geworden. Ik snap dat mensen het zo niet gaan openenen. Als je kijkt dat zie dat Hoek van Holland tussen 22-00 uur tussen 8 en 10 m/s zit. Dat is beslist geen 3 a 4B maar gewoon 5B.

Ik zie in Rotterdam tussen 22 uur een 0.00 uur wel 3 a 4B. Daarna en ervoor meest 4B. Maar dat ligt echt al een stukje verder landinwaarts dan Den Haag.
Voorschoten tussen 22-24 h ook 4B soms bijna 5B.

Schiphol heel de avond 5B, na 22 uur ook wel eens 4 B.

Als we nu overal op 10 m/s gaan uitkomen heeft vergelijken geen zin. Ik zie toch wel regio's uitkomen op 5 B rond 24 uur. 8 m/s. Dat is zoals ik aangeef 1 a 2 m/s slechter dan rondom dat tijdstip een jaar geleden. Maar zeker in het westen was het tot 22 uur echt wel 9 a 10 m/s. ZIjn daar beelden van.

Het is zoals het is. Dit hebben we niet in de hand. We zullen het moment af moeten wachten, of het beste moment uitkiezen. Heb goede hoop, omdat het vorig jaar overdag ook niet best was, de voorspelling ook niet, maar het hier dan, tenslotte een geweldig mooie avond was kwa weer.

CODE GEEL

Zaterdag kans op zware windstoten in het noordwesten
Vandaag zijn er geen waarschuwingen van kracht.

Zaterdagavond is er in Noord-Holland, Friesland en het Waddengebied kans op zware windstoten uit een zuidwestelijke richting. Hiervan kunnen verkeer en buitenactiviteiten hinder ondervinden.

Ik maak me best wel zorgen, niet om mezelf of mensen hier maar om de leken die het vuurwerk niet goed vastzetten met een harde wind. Kans is groot dat dit voor veel ongelukken gaat zorgen wat het gejuich om een algeheel verbod alleen maar zal doen toenemen
Ben ik ook bang voor. Ook een nadeel van de ingekorte afsteektijd. Vuurwerk afsteken over een langere periode kan mogelijk mensen ertoe brengen om niet morgenavond maar op een rustiger (qua weer) tijdstip vuurwerk af te steken..

Vraag me nu ook wel af of de regelgeving niet versoepeld kan/moet gaan worden nu er code geel is afgegeven. Niets doen met een record aan vuurverkverkoop lijkt me niet echt een goed idee. Mensen moeten gaan stoken terwijl de omstandigheden het eigenlijk niet toelaten, of hun vuurwerk een heel jaar thuis op slaan. Dan kun je als overheid toch veel beter toestaan dat mensen ook op 1 januari mogen schieten

ICON OPer vind ik niet slecht voor grote delen van het land.

Ik ga niet eindeloos kaartjes oploaden, ben ik te lui voor. Maar neem van mij aan dat het vanaf 80 km landinwaarts vooral 4B is en deels grens 3/4B. Eigenlijk de hele avond. De brede westelijke strook zit voor 80% in 5B en allen het uiterste NW gaat naar 6B. Moet je maar niet gaan wonen als vuurwerkliefhebber...;-)

Qua regen is het ten zuidoosten van de lijn Hoek van HOlland via Flevopolders afbuigend naar oost (drenthe zo'n beetje) vrijwel droog.

Daarmee zitten we op een al langere zichtbare trend dat he zuidoostelijker je komt, hoe beter.

Pakken we de windstoten erbij dan zien we in dit model duidelijk voor 18 uur LT een maximum voor het noordwesten. Het noordwesten blijft daarna grofweg het gebied waar het ook na 18 uur tot stoten boven de 60 km/uur komt. Het noordwesten is dan een gebied ten noordwesten van de lijn Haarlem leeuwarden, maar 60 km landinwaarts lijkt zich een tweede strook van 40 km breedte te ontwikkeling van Bergen op Zoom naar Groningen waar het ook boven de 60 uitkomt voor wat betreft windstoten. Rekening mee houden.

Al met al best een beetje complex. De gemiddelde wind is oke, de windstoten zijn dat weer niet. Met hogere windstoten betekent het dus dat de perioden ertussen wat lager moet zijn dan het gemiddelde. ZIjn de windstoten korter van duur dan is dat gemiddelde van 4-5B ook constanter. Duren die windstoten langer, dan is het ertussen ook duidelijk rustiger.

Misschien moeten we proberen dit te timen. Maar ik denk dat, als dit zo uitkomt, we bij siervuurwerk van langere duur zullen zien dat sommigen effecten beter uitkomen dan andere die verwaaien.

Volgens mij zijn de kaarten van weerplaza (GFS en Harmonie) voor een behoorlijk deel van het land helemaal niet zo slecht. Ok, goed is anders, maar het kan veel slechter. In de loop van de avond gaat de windsnelheid voor een deel van het land al naar 4BF. Laten we elkaar ook niet gek maken. Al begrijp ik de mensen die noordwest wonen. De vooruitzichten daar zijn niet het meest positief.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan