Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nogmaals. Hoe was het vorig jaar? Er is genoeg afgeschoten toen. Misschien kunnen jullie herinneren wanneer jullie geschoten hebben en hoe het is bevallen? Misschien dat dit forum nog genoeg informatie bevat hoe het is ervaren.

Samenvattend ws het eerste deel van de avond toch erg winderig. Nar 0.00 uur op veel plaatsen plots minder wind maar meestal nog wel 4 en soms 5 B.

Ik heb die avond vlak na 24 uur een compound afgeschoten, meer ook niet. Wel wat kleine cakes nog. Ging prima.

Hier de KNMI waarnemingen van 17 uur in de avond tot 3 uur in de nacht van 31-12-2021 tm 01 01 2022.

REGIO NOORD:

Hoorn Terschelling

Bekijk bijlage 70288

Lauwersoog (Noordkust Friesland/Groningen):

Bekijk bijlage 70289

Berkhout (Noord-Holland)
Bekijk bijlage 70290

Marknesse (Noordoostpolder):
Bekijk bijlage 70291

Hoogeveen (Zuid Drenthe):
Bekijk bijlage 70292

Heino (Zwolle):
Bekijk bijlage 70293

We zien hier dus allround 4/5 B of vol 5B tot middernacht. Daarna werd het toen rustiger.

Hoe is het mensen in de omgeving van die stations toen bevallem? Want de situatie van vanavond lijkt op die van vorig jaar. Wind lijkt gemiddeld 1 a 2 m/s hoger te liggen op basis laatste ECMWF.

MEtingen van vorig jaar, 31-12-2021 17 uur tm 01 01 2022 03.00 uur:

Regio Midden:

Schiphol
Bekijk bijlage 70297

Voorschoten bij Leiden
Bekijk bijlage 70298

Rotterdam Zestienhoven
Bekijk bijlage 70299

Cabauw (bij GOuda-Utrecht)
Bekijk bijlage 70300

Achterhoek
Bekijk bijlage 70301

TErug naar het westen: Hoek van Holland:
Bekijk bijlage 70302

MEt name Hoek van Holland zit erg in de richting die het morgenavond ook op lijkt te gaan.

Hoe was het vorig jaar in Den Haag of Zoetermeer (wel al wat minder wind daar)? Weet iemand dat nog?

Icon model laat het in het zuiden vooral vannacht regenen en in het noorden juist morgenavond. In Groningen, Friesland en NH zie ik bijvoorbeeld 8 mm staan en in Zeeland, Brabant, Limburg en het oosten 0 tot 2 mm. Windkracht aan de kust 5-6 bft. NW uitschieters naar 7. Binnenland 4-5 bft.

EMCWF laat het nog wat droger zijn in het zuiden. GFS is qua neerslag het gunstigst.

Vorig jaar was perfect, maar toen klapte savonds de wind eruit, het waaide toen 3bft hier in Den Haag….Toen gaf Arome de dag ervoor ook aan dat de wind eruit zou klappen, dat is nu helaas het geval niet. Alles wat ik toen afstak bleef mooi hangen, zelfs het kruipende goud van m’n Funke bakken. Zal straks eens wat beelden uploaden, maar nogmaals bij ons klapte toen de wind er zowat helemaal uit toen ik actuele wind checkte.
Heb iig 2 bestellingen geannuleerd die ik last minute nog geplaatst had :sad:

Weerbericht buienrader gaat wel in lijn met de kaarten opzich.

Aan het eind van de avond en in de nacht naar zaterdag wordt de regen vanuit het zuiden intensiever. De nachtelijke temperaturen schommelen tussen 9 graden in het noorden en 13 graden in het zuiden. Gedurende de nacht gaat de temperatuur nog wat verder omhoog. De naar zuidwest draaiende wind neemt iets af en is boven land matig, langs de kust en op het IJsselmeer vrij krachtig tot krachtig.

Oudejaarsdag staat in het teken van veel regen. Pas tijdens de avond wordt het, het eerst in het zuiden, geleidelijk iets droger. De temperatuur loopt op naar extreem hoge waarden voor de tijd van het jaar. In het noordwesten is het in de 's middags 13 graden. In het midden van het land is het 15 of 16 graden en in Limburg kan het plaatselijk 18 graden worden! Waarschijnlijk worden talrijke warmterecords gebroken. De zuidwestenwind is vrij krachtig tot krachtig en aan de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard. Oudejaarsavond kan de zuidwestenwind in het waddengebied toenemen tot enige tijd stormachtig en in het noordwesten zijn windstoten tot rond 80 km/uur mogelijk.

(Kortom vannacht en overdag veel regen van zuid naar noord, als eerst droger in het zuiden dus ik hoop echt dat het noorden ook wat droger weer krijgt.

Zaterdagavond neemt op nadering van een volgende golftop met kleinschalig laagje de gradient toe in het noordwesten. Met name dan lijken de kansen op zware windstoten behoorlijk groot. Hiervoor staat een code geel uit. Boven de Noordzee is dan kortdurende 9 Bft niet uit te sluiten.

Zaterdag nabij de fronten in langdurige neerslag
https://www.knmi.nl/nederland-nu/we...verwachtingen/extra/guidance-modelbeoordeling

Nog niet specifiek over neerslag van zaterdag

Nogmaals. Hoe was het vorig jaar? Er is genoeg afgeschoten toen. Misschien kunnen jullie herinneren wanneer jullie geschoten hebben en hoe het is bevallen? Misschien dat dit forum nog genoeg informatie bevat hoe het is ervaren.

Samenvattend ws het eerste deel van de avond toch erg winderig. Nar 0.00 uur op veel plaatsen plots minder wind maar meestal nog wel 4 en soms 5 B.

Ik heb die avond vlak na 24 uur een compound afgeschoten, meer ook niet. Wel wat kleine cakes nog. Ging prima.

Hier de KNMI waarnemingen van 17 uur in de avond tot 3 uur in de nacht van 31-12-2021 tm 01 01 2022.

REGIO NOORD:

Hoorn Terschelling

Bekijk bijlage 70288

Lauwersoog (Noordkust Friesland/Groningen):

Bekijk bijlage 70289

Berkhout (Noord-Holland)
Bekijk bijlage 70290

Marknesse (Noordoostpolder):
Bekijk bijlage 70291

Hoogeveen (Zuid Drenthe):
Bekijk bijlage 70292

Heino (Zwolle):
Bekijk bijlage 70293

We zien hier dus allround 4/5 B of vol 5B tot middernacht. Daarna werd het toen rustiger.

Hoe is het mensen in de omgeving van die stations toen bevallem? Want de situatie van vanavond lijkt op die van vorig jaar. Wind lijkt gemiddeld 1 a 2 m/s hoger te liggen op basis laatste ECMWF.

Berkhout is het dichts bij mij, vorig jaar heb ik videos van op youtube, de corolla blue kwam nog redelijk uit de verf moet ik zeggen, niet zo mooi als windstil maar goed, was nog okay.

Hier wat beelden uit Den Haag. Ik ga er vanuit dat de gmeiddelde windsnelheid toen 7- 8 m/s moet zijn geweest. Ik vind dit echt prima te doen.

Hier uit Vlissingen. GEzien de relatieve :

Ik vind het goed te doen. Winkracht zal hier 5B zijn geweest vermoed ik.

Wie kan mij vertellen wat de regen doet morgen? Is het een groot buienfront of zijn het buien met af en toe droog? Overdag en s avonds?

Zaterdagavond neemt op nadering van een volgende golftop met kleinschalig laagje de gradient toe in het noordwesten. Met name dan lijken de kansen op zware windstoten behoorlijk groot. Hiervoor staat een code geel uit. Boven de Noordzee is dan kortdurende 9 Bft niet uit te sluiten.

Zaterdag nabij de fronten in langdurige neerslag
https://www.knmi.nl/nederland-nu/we...verwachtingen/extra/guidance-modelbeoordeling

Nog niet specifiek over neerslag van zaterdag
Hier wat beelden uit Den Haag. Ik ga er vanuit dat de gmeiddelde windsnelheid toen 7- 8 m/s moet zijn geweest. Ik vind dit echt prima te doen.

Hier uit Vlissingen. GEzien de relatieve :

Ik vind het goed te doen. Winkracht zal hier 5B zijn geweest vermoed ik.

Vorig jaar begon de dag met veel wind en in de loop van de avond viel de wind eruit. Als ik het topic van vorig jaar erbij neem zie je een reactie van iemand die in Zuid-Holland aan de kust woonde met windkracht 3 tot 4 vanaf 22:00.

Geen 5 helaas.

Hier de voorspelling van regio twente vorig jaar. Maximum rond 25 km/h en minimum rond 12 km/h. Het werd uiteindelijk rond de 15km/h middernacht.

FC839678-2959-4721-9451-182F954EA460.jpg

Nu de verwachting voor dit jaar middernacht in regio twente:
Screenshot_20221230-111114_Windy.jpg

Ziet er veel en veel negatiever uit dan vorig jaar helaas.

Poeh als ik sommige zo lees hier dan wordt het nog spannend wat het weer gaat doen met nog 1 dag te gaan.

Ik sluit me aan bij sommige anderen heb geen moment stress gehad en het komt zoals het komt. Ik steek ook gewoon alles af zonder twijfel. Maar spannend blijft het wel want hoop dat de wind iets minder gaat worden.

7-8ms per seconde is ook prima, volgens mij was het zelfs ietsje minder dan dat in Den Haag.
Dit jaar wordt echt andere koek.

12-20ms is gewoon bijna stormkracht, in de vlagen iig
309A08A0-2F70-44C8-9BE1-932D76BF1FF0.jpg
Wat is deze hobby toch idioot afhankelijk van externe factoren :bonk:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan