Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
HAha bizar hoor. En met nog een aantal dagen te gaan zullen we het aantal posts van 2019 wel inhalen lijkt me. Wat een spanning.

Ik herinner me nog een oud&nieuw waar veel mist was opgegeven, heel de dag in de stres gezeten... In de avond klaarde het op en nog nooit zulk mooi weer gehad! Kortom... je kan er (nu nog) niks van zeggen en hopen op goed weer ;)

Hoop op een beetje oké voorspelling voor het slapen, morgen zal er aan het eind van de dag meer duidelijkheid komen denk ik zo... Maargoed, blijft altijd afwachten, zeker met regen, de wind is denk ik iets beter te voorspellen

Beide runs EC en GFS nat in de avond met een regengebied ergens over het land……zacht en zuidzuidwest 3-4, soms vrij krachtig, 5 Bft maar meest 3-4…
Er zijn dus ook droge gebieden in de avond…

ECMWF Ensemble midden is binnen.

Wind forse spreiding, gemiddelde op iets meer dan 6 m/s (kracht 4). Regen is een serieuze factor, gemiddelde duidelijk hoger dan mediaan dus outliers trekken gemiddelde flink omhoog.
Windstoten op 14 m/s.

Zo meteen meer.

Algemene blik: regenhoeveelheden zijn afgenomen, de grootste hoeveelheden gemiddeld zitten in de noordelijke helft. De zuidelijke helft heeft de beste papieren en regio zuidoost zit erg laag (mediaan zelfs vlak boven 0).

Windsnelheid: regio noordwest en waddenop 8 m/s (net aan 5 B), regio zuidwest en zuidoost op 6,5 m/s maar in zw zit de mediaan net wat hoger (7,2 m/s). Middenin schaal 4 B. Alle andere gebieden zitten op 6 m/s gemiddeld zo'n beetje.

Temperatuur: bizar hoog, recordhoog voor het tijdstip om 0.00 uur.

Samenvattend: beste papier heeft Noord-Brabant want combinatie van niet al teveel regen en 4B. Verder lijkt heel regio zuid en oost het het beste te doen. Regio midden doet er weinig voor onder (meer kans op regen wel, gemiddeld 2 mm) en regio Wadden en Noordwest krijgen de meeste wind en regen.
Grofweg kunnen we zeggen hoe noordwestelijker we gaan, hoe slechter het wordt want meer wind en meer regen.

Zekerheid: de runs zijn op twee punten consistent. De gemiddelde windsnelheid (rond of iets boven 6 m/s) maar ook dat de bandbreedte nog steeds groot is.
Qua regen zagen we in de vorige run wat hogere waarden gemiddeld en mediaan dan nu.

Als we dit vertalen naar een weertype dan luidt het regenachtig weer met een matige, in het noordwestelijke kustgebied vrij krachtige wind bij temperaturen van 10 (NW) en 14 C (landinwaarts).

Laatst bewerkt:
Beide runs EC en GFS nat in de avond met een regengebied ergens over het land……zacht en zuidzuidwest 3-4, soms vrij krachtig, 5 Bft maar meest 3-4…
Er zijn dus ook droge gebieden in de avond…

Thanks weer David! Wel iets meer duidelijkheid. Wind lijkt een wat minder prominente rol aan te nemen (geen extremen van 6-7 wat ik nu zo lees?) Met 3-4 en een uitschieter naar 5 valt prima te stoken, maar meeste 3-4 zoals je al aangeeft, daar is niks mis mee. Regen wordt dus afwachten... Hopen op wat droge of uurtjes, of in ieder geval geen plens regen de hele avond!

Het is wat het is, heb net nog even een last minute bestelling gedaan met blink effecten, de vuurton staat klaar, de sappies staan koud een goed humeur erbij en we knallen dit grafjaar gewoon weg de 31e.

Het is wat het is, heb net nog even een last minute bestelling gedaan met blink effecten, de vuurton staat klaar, de sappies staan koud een goed humeur erbij en we knallen dit grafjaar gewoon weg de 31e.

Kijk zo hoort het! Kunnen wij elkaar de hand schudden!

Helemaal mee eens heren, hou dat vast! Ga ik ook doen! Lekker genieten dat het weer mag na 2 jaar niet, weer of geen weer!

Wat is dit topic ontploft zeg, haha. Het gaat zijn wat het gaat zijn, maar blijf het toch in de gaten houden! Ik begrijp vaak maar de helft van wat er geschreven wordt door de meteorologen, maar of het goed of slecht ik kan ik wel aan de reacties lezen, haha. Ik hoop gewoon op een aantal droge momenten en dan komt het allemaal wel goed. Ik hoop dat al de regen gewoon iets eerder komt en aan het einde van de dag klaar is. We gaan het zien!

Bedankt voor al het gedetaileerde verslag!

Het is wat het is lees ik, max 3-4 Bft is helemaal niks mis mee. Kans dat je nog in een droog stuk zit. Genoeg reden om mijn optimisme wat langer vast te houden.

Tip aan alle niet-(hobby)meteorologen: houd dit forum in de gaten. Ik weet zeker dat een aantal hier de fijnmazige modellen gaan bespreken en dan gaan we ook de timing van weer en wind steeds nauwkeuriger in beeld brengen.
Houdt op de avond zelf de buienradars goed in de gaten. Regent het, kijk dan of er droge perioden verwacht worden of niet.

Thanks Jorginho! Had het al een keer gevraagd, maar waar valt regio Amsterdam/Zaandam onder? Valt deze het beste onder Midden of Noord West te schalen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan