Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe kan het dat GFS en ECMWF zo van elkaar verschillen? En lijkt ook wel steeds elkaars tegenpolen.

GFS positief dan is ECMWF negatief, dan weer andersom...

Nieuwste ECMWF van vanochtend 9:10 uur ensembles:

Samenvatting: nog steeds is er een forse spreiding te zien in de windverwachting. Neerslagsignaal is groter geworden. De extreem zachte opties zijn wat afgevlakt.

Qua wind is de spreiding tussen de 2 m/s en 12 m/s met als gemiddelde tussen 6-7 m/s, mediaan ligt een fractie hoger. Al met al verandert nu qua verdeling in mogelijkheden de afgelopen twee dagen.
Een situatie met 3B of minder: 15-20% kans
Een situatie met 4B of minder: 75%-85 kans
Een situatie met 5B of meer: 15-25% kans.

Dit voor regio midden.

Regio NW: 50% kans op 5B of meer en 50% kans of 4B of minder.
Regio Wadden: een fractie minder gunstig dan regio midden, maar gunstiger dan regio NW.
Regio (N)O: zie regio midden.
Regio West: zie regio Midden.
Regio Oost: Wat gunstiger dan regio Midden.
Regio zuidwest: net wat ongunstiger dan regio Midden.
Regio Zuid: zie regio Midden.
Regio Zuidoost: zie regio zuidwest, dus net wat ongunstiger als regio Midden.

De windverwachting voor het tijdvak 18-24 h op 31 december is onzeker als we kijken naar de exacte windsnelheid in het spectrum tussen 3 en 5 beaufort. Hogere en lagere waarden hebben minder dan 20% kans.

Neerslag: de kans op neerslag is wat toegenomen, waarbij het gemiddelde afwijkt van de mediaan (die lager is). De mediaan is de middelste waarde. Er bevinden zich dus evenveel ensembles onder de mediaan als erboven en die waarde is 1,8 mm terwijl het gemiddelde 2,3 mm is of zo. Er is een uitschieter van 10 mm voor regio midden. Er zijn heel veel lijntjes die onder de mm blijven. Voor nu weinig zekerheid op dit punt binnen de band 0-4 mm. Ik schat in dat er 25% kans op meer dan 4 mm neerslag.

Dus zoals ik kan zien is voor nu de kans het grootst in het NW dat het windkracht 5 of meer word?

Hoe kan het dat GFS en ECMWF zo van elkaar verschillen? En lijkt ook wel steeds elkaars tegenpolen.

Wij zitten momenteel in een wisselvallig patroon, waarbij de Jetstream als ware telkens opvlamt. Dat maakt de verwachting zelfs op deze termijn nog steeds erg onzeker. Op deze Jetstream ontstaan in Gfs momenteel randstoringen. 1 in de ochtend van 30 december en ondertussen is de volgende al in de maak. Die in de huidige run echt fors is met 966 hpa. En kruipen we net door het oog van de naald. Ecmwf heeft in de huidige runs deze jet wat zwakker, maar heeft ook al stormopties gehad. Vorige week zelfs al, dus je ziet wel degelijk dingen terug komen telkens.

De kans in dit patroon is helaas vele malen groter dan bij een blokkade patroon. Op een gegeven moment komt er een punt deze week. Waarbij er ook meerdere modellen bij zijn, en we een paar runs zijn. Voor nou is het niet best. Want in plaats van dat we die stormopties bij het dichterbij komen oudjaarsdag eruit willen zien gaan. Komen ze er juist in, tegen woensdag weten we meer. Of Ecmwf naar Gfs toedraait of andersom, en tevens zijn er nog meer modellen bij die dingen uit kunnen sluiten.

Dan ook een volgende update van mijn kant rond woensdag!

Tatanka

Lijkt me echt meer de Kop van Noord-Holland. Volgens mij is het gridpoint Wieringermeer. Amsterdam = regio Midden maar daar wordt vanzelfsprekend toch niks afgestoken.....

Ik zou Haarlem inschatten als regio zuidwest qua windverwachting en Alkmaar meer als regio noordwest.

Dat is niet zo zwart wit. Wel is het zo dat GFS al dagenlang een voor ons substantieel lager gemiddelde intekent dat ECMWF. GFS zien we door de bank genomen meest rond 5 m/s zitten qua gemiddelde en ECMWF houdt het meest op 6 a 7 m/s.
Dat is geen verschil van dag en nacht, maar het valt (nu) wel op natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Hoewel GFS en EC best uit elkaar lopen ziet niet best uit, grote regenkans volgens EC met juist in de avond regenval met soms stevige regen, wind valt mee, GFS juist in de avond beter weer met afnemende wind na een stormdag aan zee….pluim is nat en winderig hoewel de wind juist in de avond binnen de perken lijkt te blijven…wel zitten beide oplossingen erin….de detals blijven moeilijk…wel superzacht met 12-13 graden……ik hou mijn 10 meter mat met grijs lont nog maar even in de doos…:D.61241B8E-286E-4603-A04C-0DA3B9500FD3.jpg03547E5B-F4D9-4F80-9596-236A50083460.jpg86E7E91B-568D-46EC-9E38-15FA742DF182.jpgA96CB46F-DAB2-4E1A-A148-9C728DA941C5.jpg

Hoewel GFS en EC best uit elkaar lopen ziet niet best uit, grote regenkans volgens EC met juist in de avond regenval met soms stevige regen, wind valt mee, GFS juist in de avond beter weer met afnemende wind na een stormdag aan zee….pluim is nat en winderig hoewel de wind juist in de avond binnen de perken lijkt te blijven…wel zitten beide oplossingen erin….de detals blijven moeilijk…wel superzacht met 12-13 graden……ik hou mijn 10 meter mat met grijs lont nog maar even in de doos…:D.Bekijk bijlage 69904Bekijk bijlage 69905Bekijk bijlage 69906Bekijk bijlage 69907

Die storm van GFS geeft wel aan hoe nauw het komt. Is alles er 6 uur later, dan is het goed mis als ik de kaarten van het windveld bekijk. Is het zes uur eerder, dan maakt het in zoverre uit dat er dan aan zee weer net wat meer wind komt te staan. De GFS valt binnen de oper van dat model nu echt exact goed.

Zelf zit ik eigenlijk te wachten tot de termijn van de fijnmazige modellen binnenloopt. Dat is dan dus 48-72 uur voor 24 h 31-12.
In deze situatie is timing toch wel heel belangrijk en positie evenzeer. Een depressie kern die 100 km noord of zuid van de uitgeplotte koers trekt betekent in deze situatie een groot verschil. Tijdstip is ook zo'n ding. Dus wachten op Harmonie en co...

Nu hier ook windkracht 4 met windstoten tot 5.
Op zich zou ik hier best in kunnen stoken.

We gaan het zien...

Edit: net even buienradar gekeken,die geeft windkracht 8 aan voor zaterdag:cry:

Ik stook gewoon 4 janauri :)voor de mensen die in een gebied wonen waar een verbod is. Het maakt niet uit wanneer je stookt. Iedere dag is verboden.

Ach Fuck it,ik ga gewoon bulderen ik lijm wel een partytent aan de grond want dit graf jaar moet weggeblazen worden.

Dat we ze steeds zien terugkeren die stormopties is gezien het hele patroon zo vreemd niet. Dit patroon zit behoorlijk vastgeroest. De uitstroom van die Amerikaanse kou de oceaan op is alleen maar een aanjager van nog meer depressie geweld.

Kansen op een echte verandering zien we enigszins op de kaarten. Eigenlijk neemt na 1 januari de kans op continentale winden toe. Vanaf 4 januari is de kans op een wind uit oostelijke richtingen toe aan het nemen tot 30% een paar dagen later.

Verder zijn er aanwijzingen (model berekeningen) die aangeven dat de poolwervel gaat verzwakken. Allereerst wordt vanaf 1 januari de kans op hogedruk groter en dat lijkt op zich zelf een verdere versterking van hitteflux op de stratosfeer te hebben (verticaal). Een warme stratosfeer bij de pool leidt zelf vaak tot een verdere verzwakking van de westenwind in die stratosfeer (lees: > 10 km hoogte) wat zich door vertaalt naar de troposfeer (< 10 km hoogte).
In gewone mensentaal neemt de kans op noordelijke hogedruk toe en daarmee ook de kans op een (voorlopig) einde van deze zeer zachte, vochtige en bij tijd en wijlen winderige situatie. Of we ook echt een meer winters regime krijgen is nu zeer onzeker. Laten we zeggen dat de fundamenten gelegd gaan worden na 1 januari, hoe stevig die zullen zijn is een raadsel.

Voor vuurwerk hebben we er weinig aan.

Om gek van te worden die voorspellingen zeg, vreselijk dit. Had zo graag gewoon relaxed uitgekeken naar de dag der dagen, nu is het tog telkens in de gaten houden wat het weer gaat doen. Maar hoe dan ook, het wordt een top dag en gestookt zal er worden.

Ik wilde eigenlijk nog wat dingetjes bij bestellen,maar door de weerberichten doe ik dit toch elke keer maar niet.
Vind dit gewoon zwaar ellendig.
Probeer ook niet zo vaak te kijken,maar ook dat is moeilijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan