PyroTukkers
VWC lid
Hangt wel een beetje af van wat je als "goed" of "fout" ziet. De kans dat het winterweer wordt met sneeuw en ijs is op basis van de ensembles kleiner dan 5% en dat is ook behoorlijk zeker.
Nog iets: de kou van 1 tm 18 december was door diverse modellen al weken van te voren voorzien in de zin dat de kans erop duidelijk vergroot was. De verzachting erna ook, al was dat een dubbeltje op zijn kant. Op basis van enkele modellen neemt de kans op koud weer met wind uit O vanaf medio januari overigens weer duidelijk toe.
Kortom: voor trends is de middellange en lange termijn steeds bruikbaarder aan het worden. Maar voor details, zoals vuurwerkliefhebbers wensen gezien restricties die er zijn in de tijd voor het afschieten van vuurwerk, is het misschien wel pas 2-3 dagen van te voren duidelijk. Een kanttekening hier weer bij is dat sommige situaties zich veel makkelijker laten verwachten dan andere, met name als modellen aangeven dat we op de grens van twee luchtsoorten komen te zitten of dat er sprake is van bifurcatie. Dat laatste is iets wat je in de ensembles ziet. Je ziet dan niet vijftig ogenschijnlijk willekeurige lijntjes die een breed spectrum met daarin veel variatie beslaan, maar vijftig lijntjes die zich clusteren in voornamelijk twee groepen: het wordt of duidelijk te koud of het wordt duidelijk te warm (bivoorbeeld).
Nu zien we echt een forse spreiding met qua wind een relatief (vrij) hoog gemiddelde. Kortom: je hebt helemaal gelijk! Over vijf dagen weten we heel waarschijnlijk veel meer met zekerheid te zegggen.
Klopt, heb je helemaal gelijk in. En waar ik je ook gelijk in geef is dat het voor de vuurwerkliefhebbers meestal wat dieper in de details gaat. Wat doet de wind? Verwachten we regen ( zo ja hoe veel? )etc.. En volgens mij zijn dat berekeningen waar we nu nog niet veel over kunnen zeggen. Maar ook ik stress me wel iets