Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zucht, GFS geeft weer gewoon dik 7-8bft aan hier langs de kustgebieden:sad:

Maak je vooral nu nog niet te druk. Een week geleden stond er op de kaarten dat we vol de winter in gingen duiken en zie nu. We gaan op naar de 15 graden.

Woensdag komen voorzichtig de eerste detailkaarten binnen dan pas zou ik me echt druk gaan maken.

Maak je vooral nu nog niet te druk. Een week geleden stond er op de kaarten dat we vol de winter in gingen duiken en zie nu. We gaan op naar de 15 graden.

Woensdag komen voorzichtig de eerste detailkaarten binnen dan pas zou ik me echt druk gaan maken.
Ok!
Had ik maar niet zoveel cat 1 fonteintjes gehaald haha, was de druk wat minder :bonk:

lijkt op dit moment goed uit te pakken wat betreft het weer...
laten we nog maar even afwachten niks zo veranderlijk als het weer.
dat hebben we afgelopen jaren wel gezien.

lijkt op dit moment goed uit te pakken wat betreft het weer...
laten we nog maar even afwachten niks zo veranderlijk als het weer.
dat hebben we afgelopen jaren wel gezien.

Qua neerslag lijkt het wel goed te zitten.
Helaas komen de nieuwe berekeningen wel met steeds meer wind.

Hier aan de kust waait het heel de dag hard, en is er volgens diverse weerpluim sites.. een kans dat de wind na 1900uur gaat liggen..

Ik houd mijn hart vast.. als het echt hard gaat waaien blijft mijn "cat1" in de kast dit jaar

Hier aan de kust waait het heel de dag hard, en is er volgens diverse weerpluim sites.. een kans dat de wind na 1900uur gaat liggen..

Ik houd mijn hart vast.. als het echt hard gaat waaien blijft mijn "cat1" in de kast dit jaar
:D
Kan je beter f4 pakken dan maakt die wind ook niet meer uit

Een eerste blik van mijn kant richting oud en nieuw: Qua temperatuur veel zekerheid, mogelijk een record zachte dan wel zachte oud en nieuw. Details zoals wind en regen of mist moeten dichterbij bekeken worden.

Het is zo goed als zeker dat we te maken krijgen met zachte en mogelijk record zachte temperaturen rond oud en nieuw. Dat er mogelijk verhoogde windkansen en of regen op de loer liggen doet daar niks aan af. Het wordt ondersteund door bijna heel het ensemble van Ecmwf, en van GFS. Kijken we dus naar factoren zoals wind-regen en mist. Wordt het iets lastiger deze bevatten meer details. En pas richting woensdagavond/donderdagmorgen kunnen we daar wat meer in detail over treden. Er komen dan een rits aan andere modellen binnen die veel meer in detail treden. De modellen die we nou hebben zijn te grofmazig. Al pakken ze een duidelijke regenzone of windveld ook wel tamelijk goed op. Binnen dit verhaal zullen er altijd regio's zijn die beter uit de verf komen als een andere. Regio's langs de kust of rondom het IJsselmeergebied hebben altijd wel wat meer wind dan bijvoorbeeld de oostelijke helften.

De onzekerheid die er nog ligt, komt door de nabijheid van de straalstroom. We zien met name op woensdag en donderdag nou de kansen op veel wind. Zoals het nou dus lijkt, lijken de windkansen met hun pieken naar uiterlijk donderdag te gaan, mogelijk nog in de ochtend en begin van de middag de 31ste. In de avonduren lijkt het wat rustiger te worden. Ook de neerslag gaat zich meer en meer op die dagen richten (woensdag/donderdag). Richting oudejaarsdag lijkt namelijk een rug van hogedruk te passeren. Dit resulteert dan in relatief rustig weer met zonnige perioden in de middaguren en opklaringen tijdens de avonduren.

eps_pluim_rr_06260.png
Neerslagpluim ECMWF, kijken we hier naar dan zijn de neerslagkansen te verwaarlozen rond oud en nieuw.Pluim is van midden NL ter voorbeeld ik heb ze voor alle regio's bekeken. Hooguit vallen er lokaal wat buitjes dit zal vooral in de ochtend nog kunnen zijn:

eps_pluim_ff_06260.png
Windpluim Ecmwf midden. Ook hierin zien we dat de piek afneemt in de nacht van donderdag naar vrijdag, mogelijk in de ochtend en middaguren wat meer wind. 5 a 6 bft afnemend richting 4 bft kust. In het binnenland richting 3/4 bft in de avonduren. En ik denk dat je met die 4 bft aan de kust al je handen dicht mag knijpen. Om die perfecte 3 bft te krijgen langs de kust zal lastig worden. En te weinig wind is ook weer niet goed.

Kort samengevat: Dat we richting zachte temperaturen gaan staat zo goed als zeker vast. Maar omdat de straalstroom dus dicht in de buurt ligt. Is het nog iets lastiger om een betere inzage te geven, omtrent wind/regen/ maar dit lijkt ook allemaal wel mee te vallen momenteel. Ik kom zoals gezegd hier woensdagavond/donderdagochtend nog op terug voor een definitief bericht. Dan ook meer modellen erbij om in meer details te treden.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Thanks Tatanka. Het lijkt inderdaad een zéér zachte dag met twee gezichten te kunnen worden. Overdag passage van de eerder aangehaalde golftop over de Noordzee met een duidelijke windpiek. Track en diepte van het bijbehorende laag zullen bepalend zijn voor de hoeveelheid wind en regen bij ons; hoe dichter bij Nederland hoe meer wind en hoe actiever de frontale systemen zullen zijn.

Vwb wind ligt het gemiddelde nu tijdens de ochtend en een deel van de middag op een dikke 7 Bft langs de kust en 4-5 Bft in het binnenland. Dat is veel te veel om te stoken, zeker vanwege het het vlagerige karakter. Overigens zal vrijwel niemand van ons overdag sierspul stoken dus de schade is in dat opzicht beperkt.

Het koufront dat aan het laag boven de Noordzee gekoppeld is zal afhankelijk van de nabijheid van het laag een periode met regen kunnen geven, ook dan weer met hoogste waarschijnlijkheid in de ochtend-/middagperiode. Hoeveelheden in het slechtste geval in ordegrootte van 2-5mm, met grootste kans hierop in de noordelijke helft van het land. Dat is dus ruimschoots voldoende om goed nat te worden. De activiteit van het front is echter nog onzeker (zie verschil EC - GFS)

In de achterkamer van de golf zien we dan de befaamde trekrug vanuit het westen naderen waardoor de wind tijdens de namiddag en avond geleidelijk afneemt naar matig, 3-4 Bft, langs de kust nog enige tijd een 5'je, en zal de neerslag behorend bij het koufront naar het oosten toe wegtrekken. Persoonlijk hoop ik nog steeds dat de golftop de komende runs wat sneller oostwaarts trekt waardoor de windpiek en eventuele neerslag eerder vallen en de rug dus ook al in de middag haar invloed op ons weer kan vergroten.

Lijkt er dus op dat de avondperiode in potentie de grootste kans heeft op heel redelijke stookomstandigheden met die geldeidelijk afnemende wind onder de rug en op een enkele spat na droog weer. We moeten er nog wel bij vermelden dat op deze termijn kleine verschuivingen zomaar een dagdeel verschil kunnen maken. Uiteraard komen we daar de komende dagen vanzelf achter :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan