Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
. Persoonlijk hoop ik nog steeds dat de golftop de komende runs wat sneller oostwaarts trekt waardoor de windpiek en eventuele neerslag eerder vallen en de rug dus ook al in de middag haar invloed op ons weer kan vergroten.

Dat zou mooi zijn, maar je ziet de afgelopen dagen juist dat het langzaam naar achteren schuift. Voor kerst zou de piek van de wind op de 30ste vallen, in de gfs run van zojuist is het weer iets naar achter geschoven, nog maar enkele uren voor de jaarwisseling..

B151568B-6AAF-43E7-926E-3638C7C9A927.jpeg

Dat zou mooi zijn, maar je ziet de afgelopen dagen juist dat het langzaam naar achteren schuift. Voor kerst zou de piek van de wind op de 30ste vallen, in de gfs run van zojuist is het weer iets naar achter geschoven, nog maar enkele uren voor de jaarwisseling..

Bekijk bijlage 64656

De blauwe lijn (de Control) zit aardig boven in het grafiek. Het gemiddelde is veel lager. Kortom de blauwe lijn is momenteel 1 van de extreemste dus daarom zie je ook die wind. Hopelijk bouwen we de komende runs het clustertje met die windkracht weg dan zitten we veilig.

Volgens mij is de wind nog de grote onzekerheid, maar als ik naar het onderstaande plaatje kijk, ziet het er helemaal niet verkeerd uit

47236730-EEFE-4396-9BB5-04D04706C247.jpg

dit ziet er zo perfect uit.....geen mist, geen regen, precies genoeg wind om de rook niet te laten hangen....durven we te dromen?

Hoewel het signaal voor de windafname in de loop van de avond ook in de laatste runs blijft staan is de exacte timing en het meest waarschijnlijke pad van de golftop boven de Noordzee (en sterkte van het bijbehorende windveld) nog behoorlijk onzeker. Je ziet in de ensembles dan ook dat vrijwel alle leden nog steeds een iets andere uitkomst bieden als het gaat om de timing van de windafname maar ook de sterkte van de windpiek; variërend van al tijdens de vroege middag tot pas ergens begin van de avond.

In het laatste geval duurt het tot in de laatste uurtjes vlak voor de jaarwisseling dat de rug en de daarbij behorende windafname ook daadwerkelijk voet aan de grond krijgt. Daarmee is de buit dus echt nog niet binnen! Hoewel bij mij na het zien van de 12z runs ook een klein vreugdedansje volgde blijven kleine timingsverschillen in deze situatie potentieel grote gevolgen hebben voor het weersverloop op de 31e.

Dat zie je ook duidelijk terug in het verschil tussen de operationele runs van eerder vandaag en die van vanavond (18z). Het blijft dus nog even spannend. Belangrijkste is dat de golf niet teveel gaat vertragen op haar tocht over de Noordzee. Daar lijken de 18z runs wel een beetje op te hinten helaas. Afwachten maar weer....

Laatst bewerkt:
Windkracht
9EB7F93F-1543-45C1-86D7-C72611CB17C6.png
Neerslag
1654A461-D6AF-461C-B6D1-6816A4F677C2.png
Temperatuur
777192BB-CDED-45B0-AA1F-3CD7ED183B7F.png

Zoals het nu lijkt.. iets meer wind, vooral overdag. Hopelijk gaat de wind na zonsondergang snel liggen. Voor de rest droog en rond de 9 graden. Na 00:00 ga de wind meer en meer liggen

Balen van die hoge temperaturen. Ik vind het juist een sfeertje hebben als het net iets onder het vriespunt is, heldere lucht en een klein windje.

Laatste kaarten zijn prima wat mij betreft, later meer details, nu geen tijd, wellicht Tatanka of Dabombe wel..thx guys en iedereen die meepost hier…geweldig..

Mega bedankt iedereen voor deze updates. Ik snap er zelf niet veel van maar door jullie uitleg kom ik een heel eind! Nogmaals dank en laten we dan nu echt hopen op mooi en goed stookweer!!

zal je straks zien, dat de wind in het binnenland helemaal afneemt en dat dan alles blijft hangen..
zie het al weer helemaal gebeuren.

Op die laatste kaart zie ik toch echt windkracht 6 tot 10 door heel Nederland. Oftewel alle effecten verwaaien volledig

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan