Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch wel goede ontwikkelingen in de nieuwe modellen van zowel de europese(ECMWF) als de Amerikaanse (GFS) weerdiensten.

Qua neerslag alleen overdag een klein beetje. Tijdens jaarwisseling zelf en nieuwjaarsdag droog.
F9AC4159-E383-477A-95A9-8DD9D4DC241A.jpeg

Wat betreft de wind: overdag een piekje, maar vanaf 18 uur neemt in beide modellen de wind sterk af tot ultieme stookcondities!
EBE67F92-6A93-4CFD-9AC7-82FEE47D7CDB.jpg

Voor de duidelijkheid: modellen bestaan uit 50 computerberekeningen (groene lijnen). De stippellijnen zijn de gemiddelde (meest betrouwbaar). Daarnaast heb je de rode (operationele) en blauwe (controle) lijnen.

Zal ik het nog mooier maken het is geen m/s maar knots. 10 meter wind (kt) die kt=knots dus knopen. Nog minder dus mochten jullie het hebben over de gfs kaart paar posts terug

Wellicht is dit overzichtje wel eenvoudig en duidelijk voor de niet dagelijkse weervolgers onder ons.
Hierin kun je de wind in meter per seconde omrekenen naar windkracht in Beaufort en andersom.

Overzicht van de wind in,

Meter per seconde
Kilometer per uur
Windkracht

C2719010-5626-455B-A993-546A7DC21C6B.jpg

Dat zijn meters per seconden geen windkracht hoor!!

Is dat zo? Weet niet waar de grafiek vandaan komt maar het lijken me knopen…anders zou de paarse lijn 28 m/s voor Twenthe geven, 10 Bft? Knopen lijkt me aannemelijker..

Dit blijft toch, zelfs in deze tijden, een van de leukste en spannendste topics om te volgen. Bedankt weer heren weermannen voor alle updates en bijbehorende uitleg! Op naar een mooi oud en nieuw met top omstandigheden :D

Ok, even een flinke update:

De hele periode ligt een sterk hogedrukgebied boven midden Europa, die duwt alle storingen om zich heen. Overdag trekt een depressie de Noordzee over en die zorgt tevens voor flink wat wind uit het zuidwesten. Overdag trekt een koufront het land over met wellicht enkele forse buien, later trekt vanuit het noordwesten ook nog een occlusie over (namiddag/vroege avond). De occlusie is wel zwak zoals het nu lijkt. In de avond bouwt zich vervolgens een flinke rug van hogedruk op vanuit het westen, die de wind er flink uit moet halen, de isobaren komen verder uit elkaar te liggen...de vraag is echter of deze afname ruim voor middernacht komt...
In detail:
Overdag zacht met 14 tot 16 graden, in de middag en avond achter het koufront en de occlusie zakkend naar 9 graden. Bewolkt en enkele buien, in de avond vooral in het noordoosten en oosten kans op een spatje regen. In de middag en avond komen ook wel enkele opklaringen voor. Ik verwacht geen mist en geen hele lage bewolking.
De wind is overdag zuidwest, matig of vrij krachtig boven land,4-5 Bft, kustgebieden regelmatig 6 Bft, krachtig. Pal aan zee (strand 7 Bft) Bij buien kan de wind fors uithalen. In de namiddag en avond draait de wind naar west tot westnoordwest en zou dan ineens fors af moeten nemen tussen 1900-2100 uur vanuit het westen.
Mijn weercijfer voor de avond landelijk (op moment van schrijven): 7-7.5 (schaal 0-10) voor de tweede helft van de avond.

Onzekerheden: afname wind (hoe snel en hoe laat) en neerslag op occlusie..

De grafieken:
1. temperatuur en dauwpunt: die liggen niet op elkaar ofwel geen 100% luchtvochtigheid maar wel aardig vochtige lucht maar doordat er vrij veel wind staat geen mist.
T TD.jpg
2. Neerslag, alles droog.
neerslag.jpg
3. De windsnelheid in m/s. (5 m/s is 3 BFt, 10 m/s is 6 Bft.)
wind m s.jpg
4.GFS om 1800 uur
GFS 18.jpg
5. ECMWF om 1800 uur, het weer komt uit het westen.
EC 18.jpg

Bijlagen

• animatie.jpg
    animatie.jpg
    203,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Geen regen, geen mist, geen wind. Ben er ontzettend blij mee, maar hoe is het mogelijk dat we nu 2 jaarwisselingen hebben met perfect weer en juist daar een verbod zit.

Perfect weer wordt het hier nog niet als ik de verwachtingen zo zie. Heb liever lichte mist dan windkracht 4. Ik denk dat 3 echt de max is om te voorkomen dat bepaalde effecten verwaaien. Ik wil natuurlijk wel optimaal kunnen genieten van andermans compound in de straat :P

Jaarwisseling 2017-2018 staat mij nog vers in het geheugen. Toen was er windkracht 4/5 en een beetje regen, werd ik niet blij van. Doe mij maar lichte mist en windkracht 2.

Hmmm, de wind begint zoals ik het zie, toch een punt van aandacht te worden. Hieronder de grafieken.

FF2C2AD1-3978-44C3-818E-54690F492924.jpg
Deze was van 27-12

1063AB05-001A-4360-A0F9-345F6F056A40.jpg
Deze van vanochtend 8:30

A478F2A8-05AE-4EFB-9D98-47C0E2AEC60B.jpg
Deze is van nu

Bijlagen

• DD83D3F1-2490-4525-A3B9-A15BB5E1C6FF.jpg
    DD83D3F1-2490-4525-A3B9-A15BB5E1C6FF.jpg
    49,9 KB · Weergaven: 0
  • 32AD8E8A-E813-4669-AAD2-B7760888511D.jpg
    32AD8E8A-E813-4669-AAD2-B7760888511D.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 0
  • 5D4798F4-CA59-4392-A077-3E02A1F5DE1C.jpg
    5D4798F4-CA59-4392-A077-3E02A1F5DE1C.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 0
Zie in de post van David 4-5 en dat het in de avond fors minder word. Dikke prima dus.

De timing van de windafname blijft schuiven. Tendens is de laatste runs wel dat de wind iets langer door blijft staan daar de rug niet in alle oplossingen even snel/goed uit de verf komt en de drukgradiënt boven ons land dus enige tijd relatief scherp blijft.

Iets afnemend in de loop van de avond, dat signaal is overduidelijk, maar of we daarmee ook echt op tijd vóór de jaarwisseling zelf op de sweetspot van zo'n 3 Bft uitkomen is nog niet zeker. Wat dat betreft komt de rug waarschijnlijk nét te laat en ligt het windminimum in de nieuwjaarsnacht en het eerste deel van nieuwjaarsdag. Persoonlijk houd ik rekening met dat 'net niet scenario'.

Overigens zijn er uiteraard op deze termijn ook nog kleine verschuivingen mogelijk in ons voordeel. Het komt echt aan op uren. Hopelijk kunnen de wat fijnmazigere modellen hier vanaf morgen meer duidelijkheid in geven. Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het er de aflopen dagen wel eens beter uitgezien heeft vwb wind.

Dikke bagger volgens GFS model, emotionele rollercoaster dit :bonk:

Zeker! Ik zit ook bij elke run met geknepen billen. Merkte zelfs dat m'n nachtrust er onder lijdt (even los van de oplopende kruitstress). De operationele run van EC12 laat overigens zien hoe het moet. Gewoon netjes afnemend na 18z en op 00:00 een hele fijne 3-4 Bft...

Zeker! Ik zit ook bij elke run met geknepen billen. Merkte zelfs dat m'n nachtrust er onder lijdt (even los van de oplopende kruitstress). De operationele run van EC12 laat overigens zien hoe het moet. Gewoon netjes afnemend na 18z en op 00:00 een hele fijne 3-4 Bft...

Heb je een kaartje?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan