Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor de pessimisten onder ons. Dit was de voorspelling van 19 december voor de kerstdagen. Behoorlijk wat regen en wind. Maar wat was het vandaag een mooi weer. Wel een beetje koud met die oosten wind, maar een totaal ander weer dan voorspelt. Dat gezaghebbende, het ziet er nu nog goed uit voor oud en nieuw, maar het zou zo maar k*tweer kunnen zijn :p:D

Tja, wat moet je er van zeggen :

Bekijk bijlage 64494
267DCCC1-1330-46BE-807C-F93B5980FAC5.jpg

Eerste vooruitblik…zacht met 12 graden overdag, in de nacht 7-10 graden. Overdag aardig wat wind uit het zuidwesten, 4-5 Bft, die in de avond af lijkt te nemen en wat bij gaat draaien. (Afname niet zeker..) Neerslagkansen met name overdag, maar niet zo hoog in % en niet veel, juist in de avond lijkt het droog te zijn wanneer een rug van hogedruk ons land binnengaat trekken met enkele opklaringen en….afnemende wind naar 3 -4 Bft… mistkansen zijn laag tot nihil..ook lage bewolking lijkt geen issue te zijn..

Laatst bewerkt:
Eerste vooruitblik…zacht met 12 graden overdag, in de nacht 7-10 graden. Overdag aardig wat wind uit het zuidwesten, 4-5 Bft, die in de avond af gaat nemen en wat bij gaat draaien. Neerslagkansen met name overdag, maar niet zo hoog in % en niet veel, juist in de avond lijkt het droog te zijn wanneer een rug van hogedruk ons land binnengaat trekken met enkele opklaringen en….afnemende wind naar 3 -4 Bft… mistkansen zijn laag tot nihil..ook lage bewolking lijkt geen issue te zijn..

Eens. Maar hoe kijk jij naar de golf in het polaire front die 'ergens' over de Noordzee noordoostwaarts kan gaan koersen op de 31e? Je ziet dat de track en ontwikkeling van het bijberorende laag flink verschillend wordt beschreven door de modellen. Daarmee is ook de opbouw van de rug niet zeker.

Het is imo een situatie waarin de gradient aan de zuidflank kortdurend flink opgekrikt kan worden (zie GFS18 oper bijvoorbeeld). Mocht het laag dan net noord van ons doortrekken hebben we op oudjaarsdag/-avond aan de kust in potentie een 8Bft, en tot diep landinwaarts een dikke 5 Bft, staan én zou het koufront van het systeem aan activiteit kunnen winnen. Dit scenario is worst case lijkt me en wordt gelukkig in de minderheid van de members getoond, maar toch....

Laat ik het het zo zeggen, ik ben er nog niet gerust op. Die golf 'moet' niet uitdiepen of toch op z'n minst niet zuidelijker dan de noordelijke Noordzee komen. Vond het zo opvallend dat die rimpeling er ineens insloop vandaag.

Laatst bewerkt:
Eens. Maar hoe kijk jij naar de golf in het polaire front die 'ergens' over de Noordzee noordoostwaarts kan gaan koersen op de 31e? Je ziet dat de track en ontwikkeling van het bijberorende laag flink verschillend wordt beschreven door de modellen. Daarmee is ook de opbouw van de rug niet zeker.

Het is imo een situatie waarin de gradient aan de zuidflank kortdurend flink opgekrikt kan worden (zie GFS18 oper bijvoorbeeld). Mocht het laag dan net noord van ons doortrekken hebben we op oudjaarsdag/-avond aan de kust in potentie een 8Bft, en tot diep landinwaarts een dikke 5 Bft, staan én zou het koufront van het systeem aan activiteit kunnen winnen. Dit scenario is worst case lijkt me en wordt gelukkig in de minderheid van de members getoond, maar toch....

Laat ik het het zo zeggen, ik ben er nog niet gerust op. Die golf 'moet' niet uitdiepen of toch op z'n minst niet zuidelijker dan de noordelijke Noordzee komen. Vond het zo opvallend dat die rimpeling er ineens insloop vandaag.

Tsja, de golf, slaat die aan onder de jet of niet... en trekt het felle windveld aan de achterkant (als die er komt) door in de na-nacht..het zijn weer de bekende details....maar geen mist en lage wolkenzooi in ieder geval en het lijkt ook droog, dat is al heel wat...de windsnelheid kan mogelijk hinderlijk zijn...maar eens volgen de komende dagen...

Nieuwe runs lopen nog steeds uiteen maar ECMWF heeft een mooie oplossing met een windsnelheid die in de avond juist af gaat nemen…afwachten..

Leuk om de weermannen onderling de prognoses te zien bespreken.:thumbsup:.. is toch een aparte materie.. Gelukkig geen mist en regen zoals het nu lijkt.. nog wat minder wind en ik ben dik tevreden..:yes:

Het lijkt in ieder geval niet koud te worden (12 tot 15) graden. En daarnaast ook droog. Wind blijft wel een dingetje
Behoorlijk ja, windkracht 5 bijna aan de kust/midden gebieden.
Vanaf wanneer is de kans echt reel dat het ook uitkomt David? Dag of 2 van te voren toch?

de knmi pluim ziet er prima uit
graadje of 10 tijdens de jaarwisseling is beter dan die achterlijk koude avond van gister.
en het lijkt vooralsnog nog helemaal droog te blijven

te weinig wind is ook helemaal niks want dan blijft alles hangen en vaak mistig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan