Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dikke bagger volgens GFS model, emotionele rollercoaster dit :bonk:

Om de operationele run (dikke groene lijn) in perspectief te plaatsen:

GFS12_ens.jpg

Plaatje hierboven laat mooi zien hoe duidelijk de windpiek midden op de dag in de uitvoer zit, maar tegelijkertijd hoe onduidelijk het moment van afnemen tijdens de avond vervolgens is...

Om het beeld van de twee hoofdmodellen compleet te maken, hieronder het ensemble van EC12. Vergelijkbare ontwikkelingen daar maar ook hier een wat later anfnemende trend waarneembaar. Wat bemoedigend is, is dat de operationele run (rode lijn) netjes op het gemiddelde ligt tesamen met de contole run (in blauw) en dus wel wat gewicht meedraagt als het gaat om betrouwbaarheid. Dan zouden we landelijk vrij goed rond 4Bft uitkomen rond de jaarwisseling zelf.

EC12_ens.JPG

Laatst bewerkt:
Zeker! Ik zit ook bij elke run met geknepen billen. Merkte zelfs dat m'n nachtrust er onder lijdt (even los van de oplopende kruitstress). De operationele run van EC12 laat overigens zien hoe het moet. Gewoon netjes afnemend na 18z en op 00:00 een hele fijne 3-4 Bft...

Hoe snel loopt de waarschijnlijkheid op in percentages?
Is het bv woensdagavond 50% kans dat het model uitkomt, en donderdag 70% of werkt dat niet zo? Ik probeer een inschatting te maken vanaf wanneer de veranderingen in voorspelling minimaal zijn nog maar

5 m/s is nog net windkracht 3 toch?

Met een dergelijke steile afname kan stoken om 00:00 of 01:00 uur een behoorlijk verschil maken ;-)

Als de voorspelling zegt max 3-4bft heb ik er goede hoop in.
Als ik bv kijk naar vandaag, of zelfs nu voorspellen GFS en arome bv 40-50 knopen gemiddeld, terwijk actuele wind bv 25-30 knopen op de windmeters aangeeft wat er nu daadwerkelijk blaast

Hoe snel loopt de waarschijnlijkheid op in percentages?
Is het bv woensdagavond 50% kans dat het model uitkomt, en donderdag 70% of werkt dat niet zo? Ik probeer een inschatting te maken vanaf wanneer de veranderingen in voorspelling minimaal zijn nog maar

Helaas is er geen gemene deler. De betrouwbaarheid is altijd afhankelijk van de situatie. Zo was het afgelopen kerst bijna ondoenlijk om op 24u van tevoren een goede verwachting te geven maar kun je anderzijds in een 'standaard' westelijke circulatie soms gemakkelijk tot voorbij 3 dagen een prima betrouwbaar beeld schetsen.

In dit geval luistert het behoorlijk nauw en zullen we in mijn optiek minstens tot morgenavond moeten wachten voordat de bandbreedte afneemt. Tegen die tijd komen ook de kortetermijn modellen er langzaam bij. Op basis van de huidige ensembles lijkt een gemiddelde prikwaarde rond 6 m/s (~12kt, 4Bft) rond 00:00 het meest aannemelijk (daarna verder afnemend). Kijken hoe zich dat morgen weer verhoudt en of we dan ook wat meer kunnen gaan regionaliseren.

De lijnen komen steeds dichter bij elkaar te liggen waardoor de voorspelling steeds betrouwbaarder wordt.

9C344103-A405-48CB-A524-23D2A778944A.jpg

De verwachting voor regio Twente is dat de wind tussen de 15km/h en 30km/h komt te liggen. Dat komt overeen met windkracht van tussen de 3 en 5. Ik verwacht zelf dat het uiteindelijk een windkracht 4 zal zijn. Dat is tegen het randje en voor sommige effecten (goud) zal dit toch teveel zijn.

Vindt het toch wel spannend worden nu.

Zie dat hier aan de Zuid Hollandse kust, het tot 2100uur - windkracht 5 is met windstoten tot 31km/h
na 2100 zwakt het af naar 26km/h - windkracht 4.

Heb gelukkig geen goud in mijn collectie dit jaar.
Maar omwaaiende fonteinen is ook niet alles. (ben mijn standaard kwijt :-()

hmm, 4bft om 00u? Harder moet t ook niet worden, spuiten m'n fonteinen niet mooi omhoog

windstoten nog wel zorgelijk

eps_pluim_fx_06280.png

Hop zakken met die windkracht. Je gaat maar op 2 januari lekker uitblazen. Vandaag is het echt windstil

Er kan nu met redelijke grote zekerheid vasrgesteld worden dat we een mooie en zachte jaarwisseling tegemoet gaan.

64BFD425-520D-44BE-A673-3A51B19F19B5.jpg

De wind zal tussen een 3 en kleine 4 komen te liggen. Dit is wel iets aan de hoge kant, maar gevoelsmatig denk ik dat zal het wel iets lager komt te liggen.

95C95F08-4872-4F16-B375-866FAE71FD7E.jpg

Neerslag wordt er eigenlijk niet verwacht

DA6C6F05-AADF-4725-B4F0-1D56BE9C36C1.jpg

Met de temperatuur zit het helemaal goed

Bijlagen

• CD19577F-FE02-4122-AFA3-606FA14FC1F2.jpg
    CD19577F-FE02-4122-AFA3-606FA14FC1F2.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 0
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan