Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben niet veeleisend wat betreft het weer op oudjaarsdag, als het maar droog is, windkracht 2, geen mist, geen sneeuw, temperatuur overdag ongeveer 6 graden, om 0:00 ongeveer rond het vriespunt :p

Had eigenlijk verwacht dat het weer dit jaar dan echt perfect zou zijn nu we niets mogen. Maar het is alsnog spannend of je wel ff lekker met de kids kunt genieten van het cat1 hehe.

Het ziet er op zich goed uit. Waar ik mij nog wel zorgen overmaak is het kleine verschil tussen temperatuur en dauwpunt. Dit ligt behoorlijk dicht bij elkaar.

Davidh, kun je daar iets dieper op in gaan?

Goedenavond allemaal, de avondruns:
Onstabiel weer met polaire, frisse lucht en niet al te veel wind, 2-3 Bft. Vrij vochtige lucht en storingen in de buurt, die zowel enkele regen- als sneeuw/natte sneeuwbuien kunnen geven. Overdag wisselend bewolkt en enkele winterse buien. (regen, hagel en of (natte) sneeuw. In de avond en nacht aan de kust enkele buien maar andere modellen laten een zwakke storing later in de avond of nacht naar de 1e januari het land overlopen met wat regen of natte sneeuw. Overdag 3-5 graden, 's nachts rond het vriespunt. De lucht is vochtig, 70% maar polaire lucht geeft niet zo snel mistkansen. De details, daar komt het opnieuw op aan. Neerslagkans rond 50%, mistkansen schat ik niet al te hoog in op dit moment, afgezien van lokale weilandmist. best redelijk, lijkt me...
Het dauwpunt is het punt waarop de lucht 100% verzadigd is met vocht en er dus mist gaat ontstaan. Een bepaalde temperatuur kan maar een bepaalde hoeveelheid vocht bevatten en als die grens overschreden wordt, wordt het vocht in de lucht zichtbaar als mist. Hoe verder het dauwpunt en temperatuur uit elkaar liggen, hoe beter. Een temperatuur van 5 graden en dauwpunt van 3 graden geeft aan dat de lucht maar 2 graden hoeft af te koelen om mist te geven. Een temperatuur van 5 graden met een dauwpunt van -5 graden houdt in dat de temperatuur 10 graden moet dalen om mist te geven. Tevens daalt het dauwpunt vaak ook in de nacht. De temperatuur kan NOOIT beneden het dauwpunt liggen, alleen gelijk eraan of hoger...eea is dus niet zo makkelijk.
T TD.jpgT TD.jpgwin dregen.jpg

Hopen op winterse buien dan maar, het liefst voordat ik ga afsteken.
Maar goed realistisch gezien hoeven we denk ik niet te hopen om 10 cm sneeuw zoals op 11 december 2017, om maar een voorbeeld te noemen.

Goedenavond allemaal, de avondruns:
Onstabiel weer met polaire, frisse lucht en niet al te veel wind, 2-3 Bft. Vrij vochtige lucht en storingen in de buurt, die zowel enkele regen- als sneeuw/natte sneeuwbuien kunnen geven. Overdag wisselend bewolkt en enkele winterse buien. (regen, hagel en of (natte) sneeuw. In de avond en nacht aan de kust enkele buien maar andere modellen laten een zwakke storing later in de avond of nacht naar de 1e januari het land overlopen met wat regen of natte sneeuw. Overdag 3-5 graden, 's nachts rond het vriespunt. De lucht is vochtig, 70% maar polaire lucht geeft niet zo snel mistkansen. De details, daar komt het opnieuw op aan. Neerslagkans rond 50%, mistkansen schat ik niet al te hoog in op dit moment, afgezien van lokale weilandmist. best redelijk, lijkt me...
Het dauwpunt is het punt waarop de lucht 100% verzadigd is met vocht en er dus mist gaat ontstaan. Een bepaalde temperatuur kan maar een bepaalde hoeveelheid vocht bevatten en als die grens overschreden wordt, wordt het vocht in de lucht zichtbaar als mist. Hoe verder het dauwpunt en temperatuur uit elkaar liggen, hoe beter. Een temperatuur van 5 graden en dauwpunt van 3 graden geeft aan dat de lucht maar 2 graden hoeft af te koelen om mist te geven. Een temperatuur van 5 graden met een dauwpunt van -5 graden houdt in dat de temperatuur 10 graden moet dalen om mist te geven. Tevens daalt het dauwpunt vaak ook in de nacht. De temperatuur kan NOOIT beneden het dauwpunt liggen, alleen gelijk eraan of hoger...eea is dus niet zo makkelijk.

Dat occlusietje zit een beetje dwars (timing schuift nog wel wat de komende dagen). Maar de kaarten hebben er wel eens véél slechter bij gelegen inderdaad!

Bedankt David, ondanks het verbod houd het weer me zeker wel bezig. hoop echt op goed weer.

Normaal gesproken constant dit topic bekijken,dit jaar interesseert het me niet veel wat voor weer het word.
Van mij mag de lente beginnen en de dagen weer langer worden.
En maar hopen dat we over een jaar hier weer met de zenuwen zitten wat betreft het weer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan